Volkswagen
Marka samochodów produkowanych przez niemiecką firmę Volkswagen AG. W dosłownym tłumaczeniu znaczy „Samochód dla ludu”.
Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się z dniem 17 stycznia 1934 roku, kiedy to Ferdinand Porsche przedstawił rządowi niemieckiemu projekt samochodu – legendarnego Garbusa. Po dziewięciu zbudowanych prototypowych modelach zatwierdzono w 1938 roku do produkcji seryjnej projekt „Porsche typ 60”.
O prawdziwości tych zapowiedzi miała świadczyć oficjalna uroczystość państwowa, jaka odbyła się 26 maja 1938 roku w Fallersleben.
Wtedy to położono kamień węgielny pod budowę przyszłej fabryki KdF-wagena (Kraft durch Freude-wagen), jak wtedy ochrzcił „niemiecki samochód ludowy” Adolf Hitler.
Stopniowo, dzięki w miarę przystępnej cenie „garbusa” oraz wprowadzaniu w latach późniejszych nowych modeli (Transporter), Volkswagen awansował do grona największych producentów samochodów w Europie.
Rok 1973 roku to premiera Passata, a w roku 1974 zakończono produkcję Garbusów w fabryce w Wolfsburgu – do tego czasu wyprodukowano około 12 milionów sztuk.
Następcą Garbusa został Volkswagen Golf, który trafił do sprzedaży wiosną 1974 roku i został przyjęty entuzjastycznie. Sylwetka hatchback’a okazała się bardziej praktyczna niż Garbusa.
Nieco mniejszy od Golfa Polo zadebiutował wiosną 1975 roku i produkowany było w tej formie aż do 1981 roku, kiedy rozpoczęto produkcję drugiej generacji Polo.
W 1991 roku Volkswagen otworzył oficjalne przedstawicielstwo w Polsce. Powstała firma Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu – polski importer samochodów Volkswagen i Audi, a od 1996 roku również Porsche.
W maju 1992 roku rozpoczął się kolejny polski rozdział w historii produkcji Volkswagenów – powstała firma „Volkswagen Poznań”, w której początkowo montowano, a później już produkowano w całości różne modele samochodów. Modelem flagowym poznańskiej fabryki stał się Volkswagen Transporter wytwarzany tu od początku 1994 roku. Aktualnie w Poznaniu produkowane są Transporter T5 oraz Caddy.
Rok 1998 to rozpoczęcie seryjnej produkcji Lupo, który jest początkiem nowej generacji małych i oszczędnych samochodów koncernu VW, a także produkcja modelu Bora, sedana na bazie Golfa IV generacji.
31 maja 2000 powstało w Wolfsburgu Autostadt – „miasteczko koncernu Volkswagen”, w którym odwiedzający mogą nie tylko przyjrzeć się osiągnięciom koncernu w dziedzinie motoryzacji, lecz także interesująco spędzić wolny czas. Klienci odbierają tu kupione przez siebie samochody, które czekają na nich w jednej z dwóch szklanych wież – symbolach Autostadt.
26 listopada 2001 w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał 33.333.333. samochód. Tak wysoka liczba pojazdów wyprodukowanych w jednej fabryce to sukces niespotykany w historii motoryzacji.
W 1992 roku Golf III został wybrany Samochodem Roku, a 14 listopada 2005 Volkswagen Passat zdobył drugie miejsce.