VW Scirocco — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Marzec 2008, 34 lata po światowej premierze pierwszego Scirocco na Genewskim Salonie Samochodowym Volkswagen prezentuje, w tym samym miejscu, Scirocco na miarę naszych czasów. Zarówno wtedy, jak i teraz, ten coupe stanowił ucieleśnienie fascynującej idei – był sportowym samochodem doskonale sprawdzającym się w codziennym użytkowaniu i dostępnym za absolutnie przystępną cenę. Dokładnie taki jest również nowy Scirocco: najwyższej klasy technologie połączone z niskimi kosztami utrzymania, dynamiczne właściwości jezdne z jednej strony i wysoki komfort z drugiej, a do tego zaskakująco przestronne wnętrze i bezkompromisowa, sportowa stylistyka.

Wizytówką doskonałej koncepcji jest awangardowa stylistyka tego nowego samochodu sportowego. Warto zauważyć, że sylwetka zaprezentowanego w 2006 roku studyjnego Scirocco została przeniesiona prawie bez zmian na seryjny samochód. Istotnymi elementami wyglądu zewnętrznego jest niepowtarzalny, długi dach kombi-coupe, słupki C będące ukłonem w stronę pierwszego Scirocco, atletyczna postura, wyraźna pokrywa komory silnika i cały tył ze swoimi ekstremalnie szerokimi „barkami”. Jedynie przy osłonie chłodnicy styliści zdecydowali się na bardziej stylowe i ponadczasowe rozwiązanie.

Długość 4,26 metra plasuje Scirocco na poziomie Golfa. Jednak jest on znacznie bardziej płaski (1,40 metra) i prawie tak szeroki, jak Passat (1,81 metra). We wnętrzu wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby. Z pełną obsadą pasażerską Scirocco dysponuje 292 litrami pojemności bagażnika. Po rozłożeniu dwóch tylnich oparć, pojedynczych sportowych siedzeń, pojemność bagażnika wzrasta do 755 litrów. Scirocco naszych czasów nadaje się zatem bez ograniczeń do codziennej eksploatacji, może śmiało służyć jako sportowy samochód na każdą okazję.

Nowy Scirocco należał do najtańszych samochodów sportowych na świecie. Mimo to jego wyposażenie seryjne jest niezwykle bogate. Obejmuje ono na przykład 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera, skórzaną kierownicę i dźwignię hamulca ręcznego, sportowe fotele, dzielone i składane oparcie tylnej kanapy, elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby, klimatyzację, ESP, asystenta układu hamulcowego, sześć poduszek powietrznych, wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości jazdy i naturalnie sportowe zawieszenie.

Stylistyka: Przód Scirocco jest świadectwem nowej stylistyki Volkswagena. Z jednej strony zachowuje historyczne elementy, jednocześnie robiąc wielki krok do przodu. Osłona chłodnicy i zderzak charakteryzują się ponadczasową i niepowtarzalną dynamiką. Rozwiązanie przedniej części nadwozia samochodu spełniają, pod kątem technicznym, wszystkie wymagania odnośnie ochrony pieszych.

Sylwetka: Przesuwając dłonią przez reflektory, następnie przez błotnik i drzwi poczuje się, że płaszczyzny karoserii zmieniają kierunek względem siebie. Zależnie od perspektywy i kąta padania światła boczna część auta zmienia się jak mięśnie w ruchu. Ten tętniący siłą wizerunek podkreślają 17-calowe koła, które ze względu na szeroki rozstaw (z przodu 1.569 mm, z tyłu 1.575 mm) leżą prawie w jednej płaszczyźnie z nadwoziem.

Tył: Trójwymiarowa forma szerokich świateł tylnich to element najbardziej rzucający się w oczy. Charakter samochodu określany jest tutaj przez stosunek proporcji między dachem a partią „barków”. Jest ona wyraźnie zaznaczona, jako że dach jest węższy niż całe nadwozie. Takie proporcje są charakterystyczne dla wyczynowych i znacznie droższych samochodów sportowych.

Wnętrze: Scirocco jest pełnowartościowym czteroosobowym samochodem. Pełnowartościowy oznacza w tym przypadku, iż z mogą w nim wygodnie usiąść cztery dorosłe osoby. Nawet jeżeli kierowca ma 1,90 m wzrostu i ustawi sobie fotel tak, aby mu było wygodnie, z tyłu pozostaje nadal dość miejsca na nogi pasażera. Wygodę w tym nowym samochodzie sportowym gwarantują ponadto cztery sportowe siedzenia. Podobnie jak w nowym Passacie CC, także z tyłu Scirocco zamontowano ergonomiczne i idealnie wyprofilowane pojedyncze fotele. O wysoki poziom bezpieczeństwa dbają ponadto zagłówki połączone na stałe z oparciami tylnich foteli.

Aby ułatwić pasażerom zajęcie miejsca w tylnim rzędzie siedzeń przednie fotele wyposażono seryjnie w funkcję Easy-Entry. Czyli po odblokowaniu oparcia fotele przesuwają się do przodu a następnie automatycznie wracają do ustawionej przedtem pozycji.

Bagażnik: Przestronny jest również bagażnik. Wyposażony podobnie jak w kombi ma pojemność 292 litrów (do wysokości osłony części bagażowej). Po złożeniu oparć tylnych foteli pojemność zwiększa się do 755 litrów. Także w takim przypadku bagaż może bez obaw być układany aż po dach, ponieważ za przednimi fotelami można zamontować siatkę ochronną.

Kokpit: Kierowca i siedzący obok niego pasażer natychmiast odczują sportowy charakter i ergonomię wnętrza. Zarówno optycznie jak i pod względem dotyku na uwagę zasługuje starannie wykonana tapicerka drzwi. Armatura i instrumenty są rozmieszczone tak, aby ich obsługa była logiczna i prosta. Szczególną przejrzystością charakteryzuje się konsola środkowa z wysoko umieszczonymi elementami obsługowymi.

TSI o mocy 122 KM: Maksymalna siła przy minimalnym spalaniu – z tymi cechami czterocylindrowe silniki TSI w krótkim czasie stały się synonimem nowej generacji oszczędnych a jednocześnie sportowych silników Volkswagena. Najmniejszym z tych wielokrotnie wyróżnianych jednostek napędowych jest TSI o mocy 90 kW / 122 KM (przy 5.000 obr./min). W Scirocco silnik ten rozwija swój maksymalny moment obrotowy 200 Nm już przy 1.500 obr./min, czyli niewiele powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego, i pozwala na rozwinięcie maksymalnej prędkości 200 km/h. Na klasyczny sprint od zera do 100 km/h Scirocco o mocy 122 KM potrzebuje 9,7 sekundy. Ze średnim zużyciem paliwa 6,1 benzyny bezołowiowej na 100 kilometrów jest on jednym z najoszczędniejszych samochodów sportowych w swojej klasie. Już ten silnik w dolnym zakresie prędkości obrotowych daje Scirocco zrywność, która sprawia, że małe drogi krajowe mogą stać się źródłem wielkiej przyjemności.

TSI o mocy 160 KM
: To najnowszy TSI: doładowywany turbosprężarką i kompresorem czterocylindrowy silnik o mocy 118 kW / 160 KM (przy 5.900 obr./min). Tak jak wszystkie TSI jest wyjątkowo oszczędny (średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km) i ma wysoki moment obrotowy (240 Nm przy zaledwie 1.750 obr./min). Scirocco z tym TSI przyspiesza do setki w 8.0 sekund i rozwija prędkość maksymalną 217 km/h. Opcjonalnie 160 KM TSI może być połączony z zamontowaną poprzecznie 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (DSG).

TSI o mocy 200 KM: Najwyższym pod względem mocy jest silnik 147 kW / 200 KM (przy 6.000 obr./min). Także on ma turbosprężarkę oraz doskonałe wartości momentu obrotowego (280 Nm od 1.700 obr./min) i zużycia paliwa. Na 100 km spala tylko 7,7 litrów paliwa. Jednocześnie pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 232 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 7,2 sekundy. Podobnie jak w Golfie GTI z identyczną jednostką napędową, silnik ten w Scirocco może być połączony z nowoczesną 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową.

TDI o mocy 140 KM
: W momencie wprowadzenia na rynek europejski Scirocco będzie dostępny z czystym i dysponującym wysokim momentem obrotowym silnikiem 140 KM TDI (103 kW przy 4.200 obr./min). Ten nowoczesny diesel z Common-Rail pracuje wyjątkowo cicho.
Już od 1.750 obr./min rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje Scirocco z tą jednostką napędową tylko 9,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 207 km/h. Przy czym spala średnio zaledwie 5,4 litra na 100 km. Także do tego silnika Volkswagen oferuje na życzenie 6-biegową DSG.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia: Nowa „adaptacyjna regulacja zawieszenia” idealnie nadaje się to samochodu sportowego, jakim jest nowy Scirocco. W systemie tym sterowane są bezpośrednio nie tylko charakterystyki amortyzatorów, lecz również dostrojenie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.

„Adaptacyjna regulacja zawieszenia” oferuje trzy programy: „normal”, „sport” i „comfort”, wybierane przyciskiem umieszczonym przed dźwignią zmiany biegów. Warto wspomnieć, że także w trybie „normal”, a zatem najczęściej używanym, system ten znacznie poprawia właściwości jezdne Scirocco. Amortyzowanie jest w sposób ciągły dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze. Ponadto system reaguje na przyspieszenie, hamowanie i skręt kół. Dzięki „adaptacyjnej regulacji zawieszenia” rozwiązany został odwieczny konflikt między sportowym, a więc sztywnym a miękkim, komfortowym ustawieniem zawieszenia. Jest to odczuwalne jako wyraźnie lepszy komfort toczenia, zwłaszcza w trybie „normal”.

Program „sport” jest jakby stworzony do północnej pętli Nürburgring. Amortyzowanie w tym trybie jest znacznie twardsze, zmniejsza się wspomaganie i jednocześnie zwiększa bezpośredniość układu kierowniczego. Przeciwieństwem jest tryb „komfort”. Szczególnie na złych nawierzchniach i podczas wolnej jazdy zdecydowanie poprawia on komfort podróżowania.

 

źródło: Volkswagen