Laguna drugiej generacji została wprowadzona na rynek w 2001 roku. Laguny II w wersji hatchback i kombi, nieco dłuższe od poprzedniej generacji (4,58 m i 4,70 wobec 4,51m i 4,62 m) i plasujące się powyżej średniej dla segmentu D, oparły się niemniej silnej inflacji objawiającej się zwiększeniem ilości centymetrów. Była to świadoma decyzja zmierzająca do zapewnienia zwartej budowy, masy, a więc i dobrych osiągów i ograniczonego zużycia paliwa. Jest to wyraźne żądanie ze strony klientów tego segmentu, którzy nie życzą sobie tak długich samochodów jak auta klasy S.
Design nowych X74 jest świadomie wyrazisty. Towarzyszy mu dążenie do uzyskania płynnej i smukłej linii. Obie nowe Laguny charakteryzują się łacińską wrażliwością z domieszką germańskiego rygoru w rozwiązaniu ich stylistyki. Ten pełen ekspresji i uporządkowany charakter wyraża się w napiętych, ostrych liniach oraz szerokich występach w górnej części boków nadwozia. Design przedniej części świadomie stara się podkreślić szerokość auta.
Hatchback, o dynamicznym, wręcz sportowym charakterze, jest przykładem nietypowego jak na ten segment podejścia – zarzucono boczne tylne szyby aby powrócić do wybrzuszonego tyłu, właściwego dla Renault. Konstrukcję tyłu wyznaczają szerokie, poziome światła i wyraźnie odcinająca się górna część klapy. Krótki zwis tylny pozwala na zwiększenie wrażenia pędu. To auto utrzymane w duchu 4-drzwiowego coupe dorzuca P. Le Quément.
Swoją elegancję wersja kombi zawdzięcza bardzo graficznemu stylowi tyłu. Jest to samochód, który, został pomyślany jako budzący pragnienie posiadania, podczas gdy zwyczajowe motywacje są raczej natury zawodowej lub praktycznej. Łukowaty zarys tylnych bocznych szyb stanowi przedłużenie linii szyb drzwiowych i podkreśla obecność tylnego słupka. Do linii szyb nawiązuje linia tylnych świateł zachodzących szeroko na boki nadwozia. Sportowo-turystyczny charakter podkreśla stylistyka tylnej klapy o pochyłej górnej części obejmującej płaską szybę w kształcie rozwartego V.
Atmosfera wnętrza Laguny II wyraża filozofię marki Renault – jest to wnętrze, w którym wszyscy użytkownicy są traktowani z taką samą uwagą, świetliste i utrzymane w raczej jasnej kolorystyce. Design deski rozdzielczej jest spójny z przyjętym rozwiązaniem zewnętrznej strony auta – opiera się na napiętych, uporządkowanych liniach i wyraźnych, podwójnych krzywiznach. Aby się wyróżnić konieczne jest również wrażenie wysokiej jakości : dokładne pasowanie poszczególnych elementów, dobór odpowiednich materiałów i zastosowanie materiałów powlekanych termicznie (deska rozdzielcza i płaty drzwi) czy specjlanego lakieru na całej desce rozdzielczej. O uwadze, z jaką opracowano samochód świadczą również zewnętrzne i wewnętrzne klamki, logo Renault kryjące w sobie przycisk otwierający tylną klapę, nowe kierownice czy nawet nowe gałki dźwigni zmiany biegów.
Technologia. Laguna II jest samochodem reprezentującym wysoki poziom technologiczny, ale pozostaje niemniej zgodna z duchem Renault: wszechobecna technologia pozostaje dyskretna, jej obsługa jest uproszczona, nie ma nadmiaru wyświetlaczy czy przycisków. Przykładem może być system otwierania samochodu bez kluczyka za pomocą Karty Renault, nowe zespolone radioodtwarzacze czy nowy system klimatyzacji.
Niezależnie od tego czy chodzi o zespoły napędowe, materiały czy elektronikę, Laguna II jest kwintesencją najnowszych technik i technologii, które w pewnych przypadkach zastosowano po raz pierwszy. Zapewniają one nowe doznania i nową jakość w czterech dziedzinach: bezpieczeństwa (czynnego i biernego), komfortu wnętrza, przyjemności jazdy i spokojnej eksploatacji. W tym segmencie jest to raczej niespotykane wyposażenie.
Bezpieczeństwo jest jednym ze strategicznych kierunków Marki Renault w rozwoju pojazdów. Dla potrzeb Laguny II konstruktorzy Renault opracowali nową serię wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo czynne, stanowiącą dopełnienie prac nad spełnieniem fundamentalnych wymagań dotyczących zachowania na drodze i układu hamulcowego oraz bezpieczeństwa biernego na przednich i tylnych miejscach.
Jednym z głównych celów bezpieczeństwa czynnego jest prewencja wypadków, zanim systemy bezpieczeństwa biernego będą musiały udowodnić swoją skuteczność. Opracowując Lagunę II koncern Renault jeszcze bardziej podniósł poprzeczkę w zakresie fundamentalnych wymagań w stosunku do samochodu (zachowanie na drodze, hamowanie…), wyposażając ją dodatkowo w elektroniczne systemy, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy w trudnych sytuacjach na drodze. Najbardziej znany jest ABS, wyposażony w funkcję elektronicznego korektora siły hamowania EBV. Oprócz niego w Lagunie II pojawi się system ESP, system zapobiegający poślizgowi ASR, układ wspomagania w razie nagłego hamowania oraz system kontroli ciśnienia w oponach.
Optymalne bezpieczeństwo czynne niezależnie od okoliczności. System ESP, tradycyjnie zarezerwowany dla jednostek o dużej mocy lub sportowych, będzie dostępny we wszystkich wersjach silnikowych Laguny II. Przypomnijmy, że ESP pomaga kierowcy, jednocześnie nie zastępując go, w zachowaniu kontroli nad pojazdem w przypadku gwałtownej utraty przyczepności na skutek gwałtownego manewru. Po wykryciu różnicy, na przykład w sytuacji nadsterowności, podsterowności lub wypadnięcia z drogi ESP uzyskuje odwrotny efekt poprzez oddziaływanie na moment obrotowy silnika i wyhamowanie jednego lub kilku kół w celu sprowadzenia samochodu na właściwą drogę.
Uzupełnieniem systemu ESP jest funkcja ASR, zapobiegająca poślizgowi kół w fazie ruszania i maksymalnego przyspieszenia w warunkach słabej przyczepności. Blok elektroniczny nieustannie dokonuje pomiaru różnicy prędkości obrotowej 4 kół. W przypadku wykrycia poślizgu jednego z kół pędnych system wyhamowuje je przenosząc część momentu obrotowego na drugie koło pędne. Jednocześnie system zmniejsza moment obrotowy silnika dzięki elektronicznemu pedałowi gazu.
4 hamulce tarczowe, ABS+EBV, system wspomagania w przypadku nagłego hamowania – układ hamulcowy na najwyższym poziomie. Wszystkie wersje Laguny II są wyposażone w 4 hamulce tarczowe, w tym dwa wentylowane z przodu, oraz w ABS najnowszej generacji, Teves MK60 i elektroniczny korektor siły hamowania EBV. Parametry elementów układu hamulcowego zostały znacznie zwiększone w stosunku do poprzedniej Laguny, ponieważ obecnie średnica tarcz hamulców przednich i tylnych wynosi odpowiednio 308 mm i 274 mm (w porównaniu do 280 mm i 265 mm poprzednio).
Zwiększenie mocy układu hamulcowego jest jednak przydatne jedynie wtedy, gdy kierowca potrafi ją wykorzystać. O ile kilka lat temu kierowcy musieli nauczyć się dawkowania siły nacisku na pedał hamulca w przypadku nagłego hamowania aby uniknąć blokady kół, to wraz z ABS ten sposób hamowania stał się przestarzały. Możemy dać tylko jedną radę : w razie konieczności nagłego hamowania, należy nacisnąć na pedał hamulca ze wszystkich sił ! Pomimo to badania nad zachowaniami kierowców prowadzone przez Laboratorium Badań nad Wypadkami i Biomechaniką LAB PSA Peugeot-Citröen / Renault wykazały, że w sytuacji konieczności nagłego hamowania ponad 70% kierowców nie wykorzystuje w pełni potencjału hamowania pojazdu. Naciskają na pedał hamulca szybko, ale za słabo lub za krótko, zwalniając pedał przed zatrzymaniem się samochodu. Wyjaśnia to dlaczego, w przypadku tego samego testu, droga hamowania może różnić się o 15 m w zależności od kierowcy ! Idealnym rozwiązaniem jest natychmiastowe i silne naciśnięcie na pedał hamulca w celu prawie natychmiastowego uzyskania maksymalnego ciśnienia w układzie (regulacja ABS) i utrzymanie tego ciśnienia aż do zatrzymania się pojazdu.
Tak działa system wspomagający w przypadku nagłego hamowania oferowany seryjnie we wszystkich wersjach Laguny II. Czujniki odnotowują prędkość z jaką kierowca naciska na pedał. W razie wykrycia nagłego hamowania specjalny wzmacniacz zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym ponad ciśnienie wytwarzane przez kierowcę. Pozwala to na znacznie szybsze wykorzystanie pełnej mocy hamulców i uzyskanie szybszej regulacji ABS. Dodatkowo system pozwala na utrzymanie maksymalnego ciśnienia w układzie i pracy ABS dopóki kierowca nie zwolni całkowicie pedału hamulca. Zrodzony z typowego dla Renault podejścia, system wspomagania w przypadku nagłego hamowania różni się tym od pewnych systemów BAS oferowanych na rynku, że nie posiadają one funkcji utrzymania ciśnienia dopóki kierowca nie zdejmie całkowicie nogi z hamulca. W przypadku normalnego hamowania system działa w sposób konwencjonalny – nie uruchamia się. Należy również podkreślić, że Laguna II jest wyposażona seryjnie w funkcję automatycznego włączenia świateł awaryjnych w przypadku mocnego hamowania.
Nowatorski system kontroli ciśnienia w oponach opatentowany przez Renault i Michelin. Zachowanie na drodze i układ hamulcowy, wraz z nowymi systemami ESP i wspomagania w przypadku nagłego hamowania, stanowią ważny aspekt bezpieczeństwa czynnego. Podstawowe znaczenie ma jednak ogumienie. Ciśnienie w oponach stanowi zasadniczy parametr mający wpływ na bezpieczeństwo czynne. Wszyscy znamy konsekwencje zbyt niskiego ciśnienia w oponach. Przy normalnej prędkości grozi to odklejeniem się opony lub utratą przyczepności i wypadnięciem z drogi. Przy wyższej prędkości, na przykład na autostradzie, zbyt niskie ciśnienie powoduje pęknięcie opony. W pewnej mierze również przedwczesne zużycie ogumienia i zwiększone spalanie wynikają z nieprawidłowego ciśnienia. Może ono wynikać z braku obsługi technicznej lub po prostu z przebicia powodującego powolny wyciek powietrza (80% przypadków przebicia opony).
Laguna II wprowadza we wszystkich wersjach innowację jaką jest nowatorski system kontroli ciśnienia w oponach. System ten został rozwinięty i opatentowany w ramach współpracy pomiędzy Renault i Michelin. Każde koło jest wyposażone w czujnik zespolony z zaworem i zapewniający systematyczny pomiar ciśnienia w oponie. Informacja ta jest następnie przekazywana kodowanymi falami radiowymi (w celu identyfikacji koła) do modułu elektronicznego. W przeciwieństwie do systemów oferowanych na rynku wykrywających jedynie zaawansowane stadium przebicia, system ten informuje kierowcę o wszelkim nieprawidłowym ciśnieniu : powolnym wycieku powietrza lub po prostu nieprawidłowo napompowanych oponach. W tym celu system wykorzystuje skomplikowany algorytm obliczeniowy, pozwalający na odróżnienie nieprawidłowego ciśnienia od zwykłej zmiany ciśnienia na skutek pracy ogumienia (nagrzanie, ochłodzenie) oraz zmian klimatycznych. Sprawdza również poprawność zależności pomiędzy ciśnieniem w oponach a prędkością pojazdu i w razie nieprawidłowości informuje kierowcę.
Lokalizację usterki i określenie jej charakteru umożliwia piktogram samochodu na desce rozdzielczej oraz kontrolki : pomarańczowa Service oznacza nieprawidłowe ciśnienie wymagające kontroli, a czerwona Stop konieczność natychmiastowego zatrzymania samochodu w celu wymiany koła na zapasowe. Informacja ta może być również podana przez syntezator mowy. W niektórych wersjach Laguny II system może również wyświetlać wartość ciśnienia w poszczególnych oponach przy rozruchu pojazdu oraz w przypadku usterki.
Uzupełniające się elementy wyposażenia. podnoszącego bezpieczeństwo czynne. Oprócz tych nowych systemów wspomagających prowadzenie pojazdu Laguna II jest wyposażona w dodatkowe elementy wyposażenia jeszcze bardziej podnoszące bezpieczeństwo czynne. Aby ułatwić jazdę w nocy zwiększono moc wiązki świetlnej oraz jej zasięg o prawie 30%, dzięki zastosowaniu zespolonych reflektorów ksenonowych połączonych z dynamicznym korektorem kąta nachylenia wiązki świetlnej. Wprowadzenie fotochromatycznych lusterek bocznych i wewnętrznego lusterka wstecznego pozwala na uniknięcie oślepienia kierowcy przez pojazdy jadące z tyłu.
Zgodnie z duchem Renault: Laguna II 'Best in class’ w zakresie bezpieczeństwa biernego. Po wyczerpaniu wszystkich rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo czynne, kiedy wypadek jest nieunikniony, zaczyna działać wyposażenie podnoszące bezpieczeństwa bierne w samochodzie. Jest to jedna z dziedzin, w której koncern Renault zdobył najwyższe umiejętności i wiarygodność, we wszystkich klasach pojazdów. Postęp dokonany przez markę w zakresie konstrukcji samochodów oraz systemów zabezpieczających użytkowników pojazdu został potwierdzony bardzo dobrymi wynikami w testach EuroNCAP.
Nowa, wzmocniona konstrukcja nadwozia. Nowatorska jest również konstrukcja Laguny II. Jest pierwszym samochodem Renault, w którym zastosowano stal o bardzo wysokim współczynniku sprężystości, zapewniającą 2,5-krotnie wyższą sztywność niż stal tradycyjna. Blacha wykonana z tej stali może pochłonąć więcej energii podczas odkształcania się. Już w początkowej fazie projektowej symulacje cyfrowe pozwoliły na optymalizację konstrukcji nadwozia w celu lepszego rozłożenia działających sił i bardziej zwartego rozmieszczenia poszczególnych elementów osprzętu w komorze silnika. Podzespoły takie jak silnik, skrzynia biegów, akumulator, wspomaganie układu hamulcowego, filtr powietrza i inne elementy osprzętu są umieszczone jedne na drugich, aby nie zakłócać zakładanej deformacji konstrukcji. Wirtualne symulacje crash-testów uzupełnione rzeczywistymi próbami pozwoliły na zatwierdzenie wymiarów pewnych elementów nadwozia takich jak podłużnice, przednia poprzeczka, pasy drzwi, poprzeczki pod siedzeniami oraz poprzeczka usztywniająca dach. Innowacją jest zastosowanie w procesie produkcyjnym technologii spawania laserowego na styk blach o różnej grubości pozwalającej na optymalne wzmocnienie wybranych stref.
Na wypadek zderzenia bocznego wzmocniono środkowy słupek poprzez dodanie 3 warstw blachy. Łączna grubość słupka wynosi 4,3 mm. Dzięki podniesieniu sztywności zapewniono lepsze rozłożenie sił działających na poprzeczki usztywniające dach i podłogę. Również drzwi otrzymały wzmocnienia z tłoczonej blachy.
Nowy system programowanych zabezpieczeń Renault. Niezrównany poziom bezpieczeństwa biernego w Lagunie II zapewniają zmodyfikowane systemy zabezpieczeń, których nie można traktować oddzielnie od konstrukcji pojazdu. Po wprowadzeniu nowatorskiego systemu Renault Protection w Clio II w 1998 roku, Laguna II inauguruje nowy System Programowanych Zabezpieczeń Renault. Nie mający odpowiednika na rynku system obejmuje nowe poduszki powietrze o regulowanym ciśnieniu i samoczynnie przystosowujący się pas bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia i 2 napinaczami (zamiast zwyczajowo stosowanego 1 napinacza). Celem jest zagwarantowanie jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa w przypadku zderzeń o dużej sile z prędkością ok. 65 km/h (wobec 60 km/h uprzednio) z jednoczesnym uniknięciem wtórnych skutków w przypadku zderzenia o mniejszej sile.
Samoprzystosowująca się poduszka powietrzna składa się z 2-poziomowego generatora ciśnienia napełniającego poduszkę o zmiennej objętości. W nowej poduszce zastosowano te same zasady działania co w poprzedniej generacji, tzn. programowany zawór umożliwiający kontrolę ciśnienia nominalnego i regulację wydatku odprowadzanych gazów. W samoprzystosowującym się pasie bezpieczeństwa również zastosowano ogranicznik napięcia w celu zmniejszenia nacisku taśmy do właściwego poziomu aby odciążyć klatkę piersiową i ramię. W 5 milisekund po zderzeniu moduł elektroniczny uruchamia pierwszy napinacz, którego zadaniem jest skasowanie luzu pasa. W ciągu 10 pierwszych milisekund system ocenia siłę zderzenia. Jeśli sytuuje się ona średnim poziomie uruchomiona zostaje jedynie mała poduszka powietrzna w celu zamortyzowania ewentualnego uderzenia głową w kierownicę lub deskę rozdzielczą. W przypadku zderzenia o większej sile, uruchamia się drugi napinacz, uzupełniający działanie pierwszego, dociskając kierowcę do siedzenia. Podwójny system napinania pasa ma ograniczyć przesunięcie ciała użytkownika do przodu i ograniczyć znacząco urazy nóg i stóp. Uruchamiany jest także drugi generator gazu, napełniający drugą poduszkę powietrzną o większej objętości, zmniejszając do minimum ryzyko obrażeń klatki piersiowej. Podobnie jak w innych modelach gamy Renault, ograniczniki napięcia na przednich miejscach pozwalają na ograniczenie nacisku pasa na klatkę piersiową do zaledwie 400 kg (co jest unikalną wartością na rynku, jako że większość ograniczników pozwala na zmniejszenie nacisku do 600 czy nawet 900 kg). Zmniejszenie nacisku pasa w Lagunie II jest gwarantowane również w przypadku zderzeń o bardzo dużej sile.
Nie zapomniano również o pasażerach siedzących z tyłu : Laguna II jest wyposażona w trzy 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i trzy chowane zagłówki. Boczne miejsca są, podobnie jak przednie, wyposażone w pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia zapewniającym zmniejszenie nacisku do 600 kg oraz pirotechniczne napinacze. Stanowi to postęp w stosunku do tradycyjnych pasów, których siła nacisku na klatkę piersiową w przypadku zderzenia osiągała prawie 900 kg powodując poważne obrażenia ciała u wielu osób. Dla najmłodszych Laguna II oferuje system znormalizowanego mocowania fotelików dla dzieci, Isofix. Punkty mocujące Isofix (2 zaczepy montowane na przecięciu oparcia i siedziska), znajdujące się na bocznych miejscach z tyłu, pozwalają na sztywne, znacznie bezpieczniejsze zamocowanie dziecięcych fotelików spełniających tę normę.
Wzmocniono również na wszystkich miejscach system zapobiegający nurkowaniu (funkcja uniemożliwiająca wysunięcie się pasażera spod biodrowej części pasa w przypadku zderzenia czołowego) oraz zastosowano rozwiązanie zapewniające płaskie położenie pedału hamulca na podłodze (w przypadku bardzo silnego zderzenia czołowego oś pedału ulega złamaniu), zmniejszając ryzyko obrażeń dolnych kończyn. Wszystkie wersje zostały wyposażone z przodu w zagłówki o zoptymalizowanym położeniu oraz w trzy wsuwane w siedzenia zagłówki z tyłu.
Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników podczas zderzenia bocznego, Laguna II dysponuje bocznymi poduszkami powietrznymi chroniącymi głowę i klatkę piersiową i umieszczonymi w oparciu przednich siedzeń oraz w osłonie tylnego słupka jak również kurtynową poduszką powietrzną chroniącą głowę, umieszczoną w górnym obramowaniu szyby i stanowiącą zabezpieczenie dla pasażerów siedzących z przodu i z tyłu. Całości dopełnia specjalne wypełnienie (padding) pochłaniające energię uderzenia, umieszczone w płatach drzwi i zapewniające lepszą ochronę klatki piersiowej.
Komfort wnętrza. Kierowca zbliża się do auta. Samochód automatycznie wykrywa obecność schowanej w kieszeni karty elektronicznej. W chwili gdy ręka kierowcy dotyka klamki czujniki uruchamiają system otwierania drzwi. Po zajęciu miejsca za kierownicą kierowca wprowadza kartę do czytnika umieszczonego w desce rozdzielczej. Po rozpoznaniu karty system dezaktywuje układ blokady rozruchu i elektryczną blokadę kolumny kierownicy. Wystarczy teraz lekkie naciśnięcie na przycisk start/stop i następuje automatyczny rozruch. Przed opuszczeniem samochodu kierowca naciska na przycisk start/stop, wyjmuje kartę, wysiada z auta i oddala się, a wszystkie drzwi zostają automatycznie zamknięte. Surrealistyczne ? Nie – to „odmłodzona” wersja zdalnego otwierania drzwi z kluczyka, wprowadzonego przez Renault w 1982 roku. Kluczyk stał się przestarzały, ustępuje więc miejsca innym rozwiązaniom.
Nowa kolorystyka wnętrza, nowa klimatyzacja z niezależną regulacją dla kierowcy i pasażera, nowe radioodtwarzacze, nowe systemy nawigacji GPS i łączności Odysline, regulator prędkości, system wspomagający parkowanie, nowe otwierane dachy, itd. Laguna II dysponuje całym zestawem nowych elementów wyposażenia zapewniających niespotykany w tej klasie komfort jazdy i przebywania we wnętrzu pojazdu.
Samochód bez kluczyka dzięki karcie Renault. Renault wprowadza kolejną innowację ułatwiającą dostęp do auta, wymyślając wraz z Valeo samochód bez kluczyka. Urządzenie działa w oparciu o technologię wykorzystującą promieniowanie podczerwone, a kształtem przypomina kartę kredytową. W wersji ze zdalnym sterowaniem pozwala, przez naciśnięcie na zwykły przycisk, na zamknięcie i otwarcie drzwi, klapy bagażnika i klapki wlewu paliwa, podobnie jak tradycyjny kluczyk ze zdalnym sterowaniem. Z wnętrza samochodu znika stacyjka : kierowca wprowadza kartę do czytnika umieszczonego w konsoli centralnej i naciska na przycisk start/stop. Po rozpoznaniu karty system dezaktywuje układ blokady zapłonu i elektromechaniczną blokadę kolumny kierownicy i dokonuje automatycznego rozruchu pojazdu. Rozruch jest możliwy jedynie po zaszyfrowanym sprawdzeniu zmiennego kodu o 65 tys. możliwych kombinacji. W trakcie pracy silnika następuje dezaktywacja przycisku rozruchu, a mechaniczna blokada uniemożliwia wyjęcie karty. Czujniki biegu jałowego na skrzyni biegów i na pedale sprzęgła uniemożliwiają rozruch przy załączonym biegu. Moduł centralny może obsługiwać do 4 kart umożliwiających indywidualną regulację (ustawienie elektrycznie sterowanych siedzeń i lusterek bocznych, klimatyzacji, radioodtwarzacza).
Inną cechą szczególną karty Renault jest możliwość zapamiętania szeregu informacji : w karcie jest elektronicznie zapisany numer identyfikacyjny pojazdu, a w momencie sprzedaży wprowadzany jest w sieci numer rejestracji. Przy każdorazowym użytkowaniu samochodu zapamiętany zostaje poziom paliwa, oleju, przebieg, ciśnienie w oponach i przebieg pozostały do kolejnego przeglądu lub wymiany oleju oraz diagnostyka poziomu emisji spalin. Specjalny czytnik pozwala, po podłączeniu go do komputera osobistego, na natychmiastowe uzyskanie wszystkich tych informacji. Prostota i łatwość obsługi systemu już podbiły kierowników parków samochodowych i z pewnością ułatwią także obsługę klientów w sieci Renault.
Bogatsze wersje Laguny II są wyposażone w bardziej zaawansowany system – karty Renault nie wymagającej użycia rąk, pozwalającej na automatyczne wykrycie obecności użytkownika posiadającego kartę po jego zbliżeniu się do auta. Otwarcie drzwi następuje automatycznie po dotknięciu jednej z klamek samochodu, dzięki znajdującym się w nich czujnikom. Sposób postępowania we wnętrzu jest taki sam – należy wprowadzić kartę do czytnika. Po wyjęciu karty z czytnika i oddaleniu się użytkownika od samochodu system automatycznie zamyka drzwi. Potwierdza to krótki sygnał dźwiękowy i dwukrotne mignięcie kierunkowskazów oraz dodatkowych kierunkowskazów na błotnikach.
Typowa dla Renault atmosfera połączona licznymi elementami wyposażenia podnoszącego komfort. Wnętrze Laguny II jest wierne wartościom marki Renault – charakteryzuje je miła atmosfera, przestronność, jasność i świetlistość. Wyraźnie zrywa z ponurymi, ciemnymi wnętrzami. Jest przestronne, a jego wymiary raczej imponujące, jak na przykład odległość między tylnymi a przednimi siedzeniami na wysokości kolan wynosi 214 mm, co stanowi rekord w tym segmencie. Całość świadczy o jeszcze wyższej klasie Laguny II – widać staranne łączenie elementów i dbałość o każdy szczegół. O dbałości o ergonomię świadczą nowe siedzenia. Posiadają nową konstrukcję i wypełnienie oraz design. Oparcia są wyższe o 20 mm, co zapewnia lepszy komfort górnej części ciała i lepsze podparcie. Zwiększony został zakres regulacji wysokości (50 mm wobec 40 mm w Lagunie I). Dźwignię regulacji wzdłużnej przeniesiono na bok siedzenia. W bogatszych wersjach Laguny II oferowana jest regulacja elektroniczna z możliwością zapamiętania ustawień w karcie służącej do otwierania drzwi.
Liczne schowki są praktyczne i funkcjonalne: kieszenie w drzwiach, schowek w desce rozdzielczej, ale także pod kierownicą (na długopisy, okulary,…), pod centralnym podłokietnikiem z przodu i z tyłu, oferowany jest także schowek pod przednimi siedzeniami.
Bagażnik o pojemności 430 l w przypadku Laguny II i 475 do 1500 l w przypadku Laguny II kombi plasuje je powyżej średniej w tym segmencie.
Dbałość o szczegóły wpływające na atmosferę jest widoczna nawet w oświetleniu wnętrza, wyposażonym w wyłącznik czasowy i obejmującym dwie lampki sufitowe i lampkę do czytania oraz dodatkową lampkę sufitową w bagażniku (w przypadku kombi), 4 lampki w drzwiach i dwie diody LED zapewniające minimalne oświetlenie konsoli centralnej i dźwigni zmiany biegów.
źródło: Renault