Renault 20 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zapraszamy do świata motoryzacyjnej klasyki, gdzie Renault 20 wciąż budzi podziw swoją niezawodnością i charakterystycznym designem. W naszym artykule przyjrzymy się bliżej technicznemu dziedzictwu tego modelu, analizując jego wymiary, silniki oraz spalanie. Odkryjmy razem, jak praktyczność spotyka się z ekonomią, a opinie użytkowników składają się na obraz samochodu, który przez lata zdobywał rzesze fanów. Czy Renault 20 to nadal opłacalny wybór? Sprawdźmy, jak prezentuje się w świetle dzisiejszych standardów i oczekiwań.

Dane techniczne i wymiary modelu Renault 20

Rozpoczynając od danych technicznych, Renault 20 jest modelem, który przeszedł przez różne fazy ewolucji silnikowej. Początkowo oferowane były jednostki o pojemnościach od 1,6 do 2,2 litra. Wszystkie silniki były typu R4, a moc oscylowała w zakresie od 64 do 109 KM. Warto podkreślić, że niektóre wersje były wyposażone w silniki z turbodoładowaniem, co w tamtym czasie było nowością i świadczyło o zaawansowaniu technicznym modelu.

Jeżeli chodzi o wymiary, Renault 20 to typowy przedstawiciel segmentu D. Długość samochodu wynosiła 449 cm, szerokość – 173 cm, a wysokość – 144 cm. Rozstaw osi to 267 cm, co świadczy o dużej przestrzeni wewnątrz pojazdu, zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Mimo upływu lat, te wymiary wciąż prezentują się imponująco, a Renault 20 może śmiało konkurować z nowoczesnymi samochodami pod względem przestrzeni i komfortu jazdy.

Dostępne wersje silnikowe i ich specyfikacje

Wersje silnikowe Renault 20 były tak zróżnicowane, jak jego ewolucja. Silniki benzynowe dostępne były w wersjach 1.6, 2.0 oraz 2.2 litra, o mocy od 64 do 109 KM. Wersja 2.2 litra była jedyną wyposażoną w turbodoładowanie, co w tamtym czasie stanowiło rzadkość i świadczyło o innowacyjności marki Renault.

W 1980 roku, Renault 20 doczekał się też wersji z silnikiem Diesla o pojemności 2.1 litra. Ta jednostka o mocy 67 KM była odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na samochody o niższym zużyciu paliwa. Pomimo stosunkowo niskiej mocy, silnik ten zdobył uznanie za swoją niezawodność i ekonomiczność.

Wszystkie jednostki napędowe Renault 20 były skonstruowane do współpracy z manualną skrzynią biegów, jednak niektóre wersje oferowały również automat. W zależności od wersji, samochód był dostępny z pięciobiegową skrzynią manualną lub trzybiegową automatyczną, co dawało użytkownikom możliwość wyboru zgodnie z ich preferencjami.

Choć Renault 20 bywało czasami krytykowane za brak jednostek o większej mocy, to jednak jego silniki były doceniane za niezawodność i trwałość. Przez lata użytkowania potwierdziły swoją wytrzymałość, co do dziś czyni ten model atrakcyjnym wyborem dla miłośników motoryzacyjnej klasyki.

Spalanie i pojemność baku w Renault 20

Jednym z aspektów, które zasługują na uwagę w kontekście Renault 20, jest spalanie tego modelu. Wartości te mogą się różnić w zależności od wybranej wersji silnikowej. Średnie spalanie w warunkach miejskich dla wersji benzynowych oscyluje w granicach 9-12 l/100km, natomiast dla modelu z silnikiem Diesla wynosi około 7 l/100km. Chociaż te wartości mogą wydawać się wysokie w porównaniu do nowoczesnych samochodów, warto pamiętać, że Renault 20 pochodzi z epoki, kiedy oszczędność paliwa nie była priorytetem tak, jak jest to dzisiaj.

Jeśli chodzi o pojemność baku, Renault 20 oferuje więcej niż wystarczająco dużo miejsca na paliwo. Zbiornik o pojemności 68 litrów zapewnia długą autonomię podróży, nawet przy wyższym zużyciu paliwa. Taka pojemność baku w połączeniu z niezawodnością silników tego modelu czyni go doskonałym wyborem dla osób, które cenią długie, nieprzerwane podróże i nie chcą spędzać zbyt dużo czasu na częstych tankowaniach.

Ceny i wersje wyposażenia Renault 20 na rynku wtórnym

W świecie rynku wtórnego, Renault 20 wciąż cieszy się zainteresowaniem kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji. Ceny tego klasycznego modelu mogą znacznie się wahać, w zależności od stanu technicznego, roku produkcji oraz wersji wyposażenia. Można znaleźć egzemplarze już od kilku tysięcy złotych, jednak za dobrze zachowane i bogato wyposażone modele trzeba będzie zapłacić znacznie więcej.

Warto zwrócić uwagę, że wersje wyposażenia Renault 20 były dość zróżnicowane, a ich dostępność na rynku wtórnym może być ograniczona. Najprostsze konfiguracje skupiają się na podstawowych funkcjonalnościach, podczas gdy najbardziej rozbudowane warianty mogą pochwalić się dodatkami, takimi jak elektryczne szyby czy tapicerka wyższej jakości. Wybór odpowiedniej wersji wyposażenia z pewnością wpłynie na komfort użytkowania i ostateczną cenę zakupu.

Opinie użytkowników i ekspertów o Renault 20

Użytkownicy często podkreślają niezawodność i klasyczny design Renault 20, który przetrwał próbę czasu. Wiele osób wskazuje, że mimo upływu lat, ten samochód rzadko zawodzi, a jego eksploatacja nie generuje wysokich kosztów. Szczególnie doceniane są proste rozwiązania techniczne, które ułatwiają samodzielne naprawy i konserwację.

Z kolei eksperci motoryzacyjni zwracają uwagę na fakt, że Renault 20 było samochodem innowacyjnym w swoim czasie, oferując turbodoładowanie w wybranych wersjach silnikowych. Chwalą również komfort jazdy i przestronność wnętrza, co w połączeniu z solidną konstrukcją nadwozia, przekłada się na dobre wrażenia z jazdy, nawet w dzisiejszych czasach.

Podsumowanie

Renault 20 to bez wątpienia ikona motoryzacji, która mimo upływu lat wciąż przyciąga uwagę swoją niezawodnością i klasycznym designem. Jego różnorodność silnikowa, przestronne wnętrze i solidne wykonanie sprawiają, że nadal jest to atrakcyjny wybór dla miłośników klasyków. Jeśli cenisz sobie wyjątkowe połączenie praktyczności z duchem lat, w których powstał, Renault 20 może okazać się idealnym samochodem dla Ciebie. Zachęcamy do dalszego zgłębiania tematu i odkrywania wszystkich zalet, które czynią ten model tak wyjątkowym. Niezależnie od tego, czy jesteś kolekcjonerem, czy poszukujesz niezawodnego towarzysza na drogi, Renault 20 z pewnością dostarczy Ci wielu niezapomnianych wrażeń.

foto: Renault