Design samochodu 4×4… Samochód terenowy często kojarzy się z dużymi wymiarami. Dacia Duster jest tego zaprzeczeniem. Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m Dacia Duster jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Wygląd Dacii Duster wyraźnie świadczy o jej przynależności do samochodów terenowych.
Dacia Duster ma typowy design samochodu z napędem na cztery koła. Przód wyróżnia się solidnym wyglądem: poszerzone błotniki, chromowany grill, światła z podwójnym układem optycznym, imponujące relingi dachowe oraz masywny zderzak nie pozostawiają wątpliwości co do terenowego charakteru tego auta. Patrząc z profilu – wysoki prześwit, 16-calowe koła, mocno zarysowane nadkola i osłony nadwozia zachęcają do jazdy po najtrudniejszych drogach.
Dzięki pakietowi Look, kierowcy Dacii Duster będą mogli podkreślić atrakcyjność tego samochodu. Pakiet obejmuje: aluminiowe obręcze kół 16’’, relingi dachowe, obudowy lusterek bocznych, przednią i tylną osłonę podwozia i nakładki na progi w kolorze matowego chromu oraz dodatkowo przyciemniane tylne boczne szyby. Bogata gama akcesoriów (łącznie z szerokimi listwami ochronnymi drzwi i metalowymi rurami wzdłuż progów) pozwala na nadanie autu unikalnego wyglądu.
Wnętrze. Wysoko umieszczony fotel kierowcy zapewnia większy komfort podczas jazdy – ułatwia zauważenie ewentualnych przeszkód i reagowanie z wyprzedzeniem. Samochód spełnia fundamentalne wymagania marki Dacia, deska rozdzielcza jest nowoczesna, prosta i funkcjonalna. Design różni się w zależności od wersji dzięki zastosowaniu różnych kolorów i wykończenia dla poszczególnych stref. Pojawia się nowy wystrój wnętrza Brązowy Shiny. Dostępny jest również pakiet skórzany (siedzenia obite tapicerką łączoną skóra / skóra ekologiczna oraz kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą). Niezwykle starannie dopracowano ergonomię przełączników i czytelność podawanych informacji. Uwagę zwraca intuicyjny w obsłudze i dogodnie umieszczony przełącznik napędu na cztery koła.
….i bardzo dobre własności terenowe. Konstrukcja Dacii Duster pozwala pokonać każdy rodzaj drogi. Ze względu na zróżnicowane potrzeby klientów, Dacia Duster będzie dostępna w wersji 4×4 i 4×2. Wersja 4×2 spełnia potrzeby klientów poszukujących samochodu o wysokim zawieszeniu, który wszędzie wjedzie, z wysoko umieszczonym miejscem kierowcy, dającym poczucie bezpieczeństwa, niepotrzebujących jednak na co dzień napędu na cztery koła.
Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego dzięki:
- dużemu prześwitowi (do 210 mm)
- krótkiemu zwisowi (822 mm z przodu, 820 mm z tyłu),
- dużemu kątowi natarcia i zejścia (30° – kąt natarcia i 36° – kąt zejścia).
Dacia Duster jest samochodem łatwym w obsłudze. Stosunkowo niska masa wynosząca od 1 160 kg w wersji 4×2 i od 1 250 kg w wersji 4×4, w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto wyjątkowo zwrotne.
Dacia Duster została opracowana na płycie podłogowej Logana i jest wyposażona w zawieszenie przednie typu Mac Pherson z wahaczem trójkątnym. Wersje 4×4 posiadają wielowahaczowe zawieszenie tylne. Wersje 4×2 są wyposażone w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy, co pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika. Obie wersje posiadają duży skok zawieszenia, co podnosi komfort i zapewnia lepsze własności motoryczne.
Dacia Duster 4×4 jest wyposażona w nową 6-biegową skrzynię o bardzo krótkim pierwszym przełożeniu (5,79 km/h przy 1000 obr./min). To proste rozwiązanie umożliwia poruszanie się z niską prędkością w nierównym terenie i ułatwia ruszanie z miejsca w przypadku dużego obciążenia lub pod stromą górę.
Umieszczony w dolnej części konsoli centralnej przełącznik 4×4 pozwala kierowcy Dacii Duster na łatwe dostosowanie napędu do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między 3 trybami:
tryb AUTO – napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny kompromis między trzymaniem się drogi i przeniesieniem napędu zarówno przy dobrej, jak i złej przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności, część napędu jest przenoszona na tylną oś. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
tryb LOCK – kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W trybie tym kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej. Tryb LOCK jest przeznaczony do pokonywania trudnych miejsc i jazdy po drogach nieutwardzonych (nierówny teren, błoto, ziemia, piach).
tryb 4×2 – napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Duster, będący szóstym samochodem w gamie Dacii, pozostaje wierny filozofii marki – cechuje go bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca, niskie zużycie paliwa i koszty eksploatacji oraz dobry poziom bezpieczeństwa i wysoka niezawodność. Dacia Duster doskonale uosabia wartości marki, stawiającej na dobre parametry użytkowe i przystępne cenowo samochody, mającej jednocześnie reputację niepokornej i zrywającej z utartymi rozwiązaniami.
Bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca. Pomimo, że ceny Dacii Duster są typowe dla kategorii miejskich samochodów, to jej wymiary zewnętrzne i wewnętrzne odpowiadają autom wyższej kategorii. Dacia Duster może komfortowo pomieścić do 5 dorosłych osób.
Bagażnik Dustera jest również niezwykle pojemny, zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary samochodu. Jego pojemność wynosi nawet 475 dm³ (w zależności od wersji). Po złożeniu tylnej ławki, Dacia Duster oferuje imponującą ilość miejsca na bagaże – nawet do 1 636 dm³ (w zależności od wersji).
Niezawodne i oszczędne silniki o niskiej emisji CO2. Dacia Duster w wersji 4×2 i 4×4 będzie dostępna z silnikami benzynowym − 1.6 16V 110 KM i wysokoprężnymi dCi 85 KM, dCi 110 KM, które sprawdziły się już w licznych modelach Renault.
Silniki te idealnie spełniają kryteria niskich kosztów, solidności i łatwości obsługi, cechujące markę Dacia. W połączeniu ze stosunkowo niewielką masą Dustera, zapewniają temu terenowemu modelowi niskie zużycie paliwa i doskonałe parametry ekologiczne. Silniki wysokoprężne emitują od 135 g CO2/km w przypadku wersji 4×2 – co uprawnia je do znaku Dacia eco² – i 145 g CO2/km w wersji 4×4.
Przystępne cenowo i ekonomiczne w eksploatacji. Koszty obsługi technicznej i materiałów eksploatacyjnych zostały znacznie obniżone dzięki wydłużeniu przebiegów między przeglądami, wymianą klocków hamulcowych i opon. Filtr powietrza wymienia się obecnie co 90 000 km / 4 lata w wersjach benzynowych, filtr paliwa co 40 000 – 60 000 km.
Bezpieczeństwo – bezwzględny wymóg. W Dacii Duster wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Terenowy model Dacii posiada system ABS Bosch 8,1 z korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania.
Dacia Duster jest pierwszym samochodem marki wyposażonym (w opcji) w niektórych wersjach w układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC), system kontroli podsterowności oraz zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR). Opcja ta pozwala na przeniesienie momentu obrotowego w trybie 4×4 w przypadku poślizgu jednego z kół, co zapewnia lepszy rozkład sił napędowych pomiędzy przednimi i tylnymi kołami.
W zakresie bezpieczeństwa biernego Dacia Duster, dostępna na rynku europejskim, jest seryjnie wyposażona w dwie czołowe poduszki powietrzne i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach, które mogą być uzupełnione pirotechnicznymi napinaczami. Dodatkowo w zależności od wersji może posiadać dwie boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową.
źródło: Renault
Design samochodu 4×4…
Samochód terenowy często kojarzy się z dużymi wymiarami. Dacia Duster jest tego zaprzeczeniem. Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m Dacia Duster jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Wygląd Dacii Duster wyraźnie świadczy o jej przynależności do samochodów terenowych.
Dacia Duster ma typowy design samochodu z napędem na cztery koła. Przód wyróżnia się solidnym wyglądem: poszerzone błotniki, chromowany grill, światła z podwójnym układem optycznym, imponujące relingi dachowe oraz masywny zderzak nie pozostawiają wątpliwości co do terenowego charakteru tego auta. Patrząc z profilu – wysoki prześwit, 16-calowe koła, mocno zarysowane nadkola i osłony nadwozia zachęcają do jazdy po najtrudniejszych drogach.
Dzięki pakietowi Look, kierowcy Dacii Duster będą mogli podkreślić atrakcyjność tego samochodu. Pakiet obejmuje: aluminiowe obręcze kół 16’’, relingi dachowe, obudowy lusterek bocznych, przednią i tylną osłonę podwozia i nakładki na progi w kolorze matowego chromu oraz dodatkowo przyciemniane tylne boczne szyby. Bogata gama akcesoriów (łącznie z szerokimi listwami ochronnymi drzwi i metalowymi rurami wzdłuż progów) pozwala na nadanie autu unikalnego wyglądu.
Wysoko umieszczony fotel kierowcy zapewnia większy komfort podczas jazdy – ułatwia zauważenie ewentualnych przeszkód i reagowanie z wyprzedzeniem. Samochód spełnia fundamentalne wymagania marki Dacia, deska rozdzielcza jest nowoczesna, prosta i funkcjonalna. Design różni się
w zależności od wersji dzięki zastosowaniu różnych kolorów i wykończenia dla poszczególnych stref. Pojawia się nowy wystrój wnętrza Brązowy Shiny. Dostępny jest również pakiet skórzany (siedzenia obite tapicerką łączoną skóra / skóra ekologiczna oraz kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą). Niezwykle starannie dopracowano ergonomię przełączników i czytelność podawanych informacji. Uwagę zwraca intuicyjny w obsłudze i dogodnie umieszczony przełącznik napędu na cztery koła.
….i bardzo dobre własności terenowe
Konstrukcja Dacii Duster pozwala pokonać każdy rodzaj drogi. Ze względu na zróżnicowane potrzeby klientów, Dacia Duster będzie dostępna w wersji 4×4 i 4×2. Wersja 4×2 spełnia potrzeby klientów poszukujących samochodu o wysokim zawieszeniu, który wszędzie wjedzie, z wysoko umieszczonym miejscem kierowcy, dającym poczucie bezpieczeństwa, niepotrzebujących jednak na co dzień napędu na cztery koła.
Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego dzięki:
– dużemu prześwitowi (do 210 mm)
– krótkiemu zwisowi (822 mm z przodu, 820 mm z tyłu),
– dużemu kątowi natarcia i zejścia (30° – kąt natarcia i 36° – kąt zejścia).
Dacia Duster jest samochodem łatwym w obsłudze. Stosunkowo niska masa wynosząca od 1 160 kg
w wersji 4×2 i od 1 250 kg w wersji 4×4, w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto wyjątkowo zwrotne.
Dacia Duster została opracowana na płycie podłogowej Logana i jest wyposażona w zawieszenie przednie typu Mac Pherson z wahaczem trójkątnym. Wersje 4×4 posiadają wielowahaczowe zawieszenie tylne. Wersje 4×2 są wyposażone w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy, co pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika. Obie wersje posiadają duży skok zawieszenia, co podnosi komfort i zapewnia lepsze własności motoryczne.
Dacia Duster 4×4 jest wyposażona w nową 6-biegową skrzynię o bardzo krótkim pierwszym przełożeniu
(5,79 km/h przy 1000 obr./min). To proste rozwiązanie umożliwia poruszanie się z niską prędkością
w nierównym terenie i ułatwia ruszanie z miejsca w przypadku dużego obciążenia lub pod stromą górę.
Umieszczony w dolnej części konsoli centralnej przełącznik 4×4 pozwala kierowcy Dacii Duster na łatwe dostosowanie napędu do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między 3 trybami:
– tryb AUTO – napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny kompromis między trzymaniem się drogi i przeniesieniem napędu zarówno przy dobrej, jak i złej przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła.
W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności, część napędu jest przenoszona na tylną oś. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
– tryb LOCK – kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W trybie tym kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej. Tryb LOCK jest przeznaczony do pokonywania trudnych miejsc i jazdy po drogach nieutwardzonych (nierówny teren, błoto, ziemia, piach).
– tryb 4×2 – napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
100−PROCENTOWY SAMOCHÓD TERENOWY POSIADAJĄCY
WSZYSTKIE ATUTY AUT DACII
Duster, będący szóstym samochodem w gamie Dacii, pozostaje wierny filozofii marki – cechuje go bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca, niskie zużycie paliwa i koszty eksploatacji oraz dobry poziom bezpieczeństwa i wysoka niezawodność. Dacia Duster doskonale uosabia wartości marki, stawiającej na dobre parametry użytkowe i przystępne cenowo samochody, mającej jednocześnie reputację niepokornej i zrywającej z utartymi rozwiązaniami.
Bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca
Pomimo, że ceny Dacii Duster są typowe dla kategorii miejskich samochodów, to jej wymiary zewnętrzne
i wewnętrzne odpowiadają autom wyższej kategorii.
Dacia Duster może komfortowo pomieścić do 5 dorosłych osób. Bagażnik Dustera jest również niezwykle pojemny, zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary samochodu. Jego pojemność wynosi nawet 475 dm³ (w zależności od wersji). Po złożeniu tylnej ławki, Dacia Duster oferuje imponującą ilość miejsca na bagaże – nawet do 1 636 dm³ (w zależności od wersji).
Niezawodne i oszczędne silniki o niskiej emisji CO2
Dacia Duster w wersji 4×2 i 4×4 będzie dostępna z silnikami benzynowym − 1.6 16V 110 KM
i wysokoprężnymi dCi 85 KM, dCi 110 KM, które sprawdziły się już w licznych modelach Renault.
Silniki te idealnie spełniają kryteria niskich kosztów, solidności i łatwości obsługi, cechujące markę Dacia. W połączeniu ze stosunkowo niewielką masą Dustera, zapewniają temu terenowemu modelowi niskie zużycie paliwa i doskonałe parametry ekologiczne. Silniki wysokoprężne emitują od
135 g CO2/km w przypadku wersji 4×2 – co uprawnia je do znaku Dacia eco² – i 145 g CO2/km
w wersji 4×4.
Przystępne cenowo i ekonomiczne w eksploatacji
Koszty obsługi technicznej i materiałów eksploatacyjnych zostały znacznie obniżone dzięki wydłużeniu przebiegów między przeglądami, wymianą klocków hamulcowych i opon. Filtr powietrza wymienia się obecnie co 90 000 km / 4 lata w wersjach benzynowych, filtr paliwa co 40 000 – 60 000 km.
Bezpieczeństwo – bezwzględny wymóg
W Dacii Duster wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Terenowy model Dacii posiada system ABS Bosch 8,1 z korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania.
Dacia Duster jest pierwszym samochodem marki wyposażonym (w opcji) w niektórych wersjach w układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC), system kontroli podsterowności oraz zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR). Opcja ta pozwala na przeniesienie momentu obrotowego w trybie 4×4 w przypadku poślizgu jednego z kół, co zapewnia lepszy rozkład sił napędowych pomiędzy przednimi i tylnymi kołami.
W zakresie bezpieczeństwa biernego Dacia Duster, dostępna na rynku europejskim, jest seryjnie wyposażona w dwie czołowe poduszki powietrzne i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach, które mogą być uzupełnione pirotechnicznymi napinaczami. Dodatkowo w zależności od wersji może posiadać dwie boczne poduszki powietrzne chroniące głowęi klatkę piersiową.
Sprzedaż modelu Duster rozpoczęto wiosną 2010 roku.