X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Volkswagen Garbus historia, vw garbus dane techniczne

Strona główna -> Volkswagen -> Garbus

 



Volkswagen Garbus

„Garbus” należy do najbardziej znanych samochodów świata. Historię tego modelu zapoczątkowało memorandum jakie jego konstruktor Ferdynand Porsche złożył 17 stycznia 1934 roku, rządowi A. Hitlera, z którym wcześniej uzgodnił ogólne techniczne założenia projektu „niemieckiego samochodu ludowego”.

 

Miał to więc być: samochód mieszczący 4 dorosłe osoby i bagaż, cena poniżej 1000 reichsmarek oraz spalanie do 8l/100km i silnik chłodzony powietrzem. Pierwszy jeżdżący prototyp „V1” powstał w 1935 roku i od tego właśnie czasu firma VW liczy istnienie „garbusa”.

 

Oficjalna produkcja cywilnego VW rozpoczęła się 11 lipca 1941 r. i zakończyła 17 sierpnia 1944 r. w liczbie 630 sztuk. Ostatecznie z taśm produkcyjnych w Niemczech, Brazylii i Meksyku zjechało 22 miliony sztuk tego samochodu (ostatni egzemplarz, który zjechał z taśmy montażowej był w kolorze niebieskim w wersji "baby", o numerze fabrycznym 21 529 464. Auto znajdzie się obecnie w zakładowym muzeum w Wolfsburgu w Niemczech). Na bazie VW Garbusa powstały również legendarne samochody takie jak Volkswagen Karmann Ghia czy VW Bus.

Konstruktorem i projektantem nadwozia „Garbusa”, Kubelwagena i Schwimmwagena (później także np. Porsche 911) był Erwin Komenda - główny projektant firmy Porsche. Nie da się jednoznacznie wykazać związku ale w konstrukcji „Garbusa” występuje wiele rozwiązań podobnych do konstrukcji Tatry T97, której autor – inżynier Hans Ledwinka wielokrotnie współpracował z Ferdinandem Porsche. Można spotkać się z informacjami, że po wojnie odbył się proces, który zakończył się wypłatą wielomilionowych odszkodowań na rzecz czechosłowackiego koncernu Tatra oraz że fakt ten jest powodem tak długiej produkcji jednego, prawie nie zmienianego modelu – firma zapłaciła pieniędzmi przeznaczonymi na wdrożenie prac rozwojowych „Garbusa”. Nie ma jednak żadnego potwierdzenia, że taki proces się kiedykolwiek odbył.

 

Typy nadwozia:
2-drzwiowe coupe i 2-drzwiowy kabriolet


Silniki:
1.2 L B4
1.3 L B4
1.5 L B4
1.6 L B4

Wymiary:
Długość: 4050 mm
Szerokość: 1540 mm
Wysokość: 1500 mm


Masa własna: 890 kg

 

źródło: Volkswagen