Audi Q5 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Kompaktowy SUV produkowany od 2008 roku przez niemiecki koncern Audi. Audi Q5 jest drugim modelem z serii pojazdów „Q” typu SUV produkowanych przez Audi. Q5 zadebiutował na salonie w Paryżu w 2008 roku. Łatwo zauważyć, że zapożyczył on wiele elementów z czwartej generacji Audi A4.

Producent oferuje model Q5 z jednostkami wysokoprężnymi oraz benzynowymi o mocy od 143 do 270 KM.

Audi Q5 sprawia wrażenie bardzo wygodnego, funkcjonalnego. Zdaje się, że koncern Audi doskonale wypełnił swoją lukę produktową wprowadzając do produkcji model Q5.

Audi Q5 łączy dynamikę sportowej limuzyny z wielofunkcyjnym wnętrzem i wszechstronnością samochodu rekreacyjno – rodzinnego. Mocne i efektywne silniki, stały napęd na wszystkie koła quattro i zawieszenie gwarantujące przyjemność jazdy tworzą kombinację sprawdzającą się doskonale zarówno na drogach, jak i na bezdrożach. Nowości takie jak siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia S tronic oraz system Audi drive select są doskonałymi dowodami przewagi dzięki technice. Ten najbardziej sportowy w swojej klasie SUV jest dynamiczny, wielofunkcyjny i komfortowy.

Już jego wymiary świadczą o tym, że nie jest to zwykły SUV. Audi Q5 ma 4,63 metra długości, 1,88 metra szerokości i tylko 1,65 metra wysokości – najbardziej sportowe proporcje wśród konkurencji. Także wartość cw 0,33 jest najniższa w tej klasie samochodów.

Stylistyka Audi Q5 ze sportową elegancją i przypominającymi rzeźbę formami jednoznacznie odzwierciedla charakter marki Audi. Z przodu, z obu stron dużej osłony chłodnicy Singleframe, dominują wyraziste reflektory. Na życzenie są dostępne w wersji bi-ksenonowej i z diodowymi światłami do jazdy dziennej.

Duże koła i wznoszące się w górę krawędzie decydują o wyglądzie Audi Q5 z boku. Elegancka linia dachu, zwieńczona relingiem, podkreśla smukłą, przypominającą coupé sylwetkę. Sięgająca daleko na boki klapa bagażnika – wykonana z aluminium podobnie jak pokrywa komory silnika – jest wyraźnym dowodem pokrewieństwa łączącego tego SUVa z jego większym bratem
– Audi Q7.

Dla Audi Q5 oferowane są dwa pakiety: pakiet elementów zewnętrznych S line nadaje temu wyjątkowemu SUVowi zdecydowanie sportowy charakter, podczas gdy pakiet w stylu offroad z przednią i tylną osłoną zabezpieczającą podwozie oraz z 19-calowymi kołami czyni z Audi Q5 rasowe auto terenowe.

Długi rozstaw osi, przestronne wnętrze
Dzięki długiemu rozstawowi osi – 2,81 metra (najlepsza wartość w tym segmencie samochodów), wnętrze jest przestronne. Pięć ergonomicznie ukształtowanych siedzeń gwarantuje wygodę wszystkim pasażerom. Oparcia tylnych siedzeń można dowolnie pochylać i wygodnie składać. Po uruchomieniu dźwigni zdalnego odblokowania w bagażniku oparcia pochylają się do przodu
i opierają na siedziskach. Dzięki temu pojemność przestrzeni bagażowej zwiększa się z 540 litrów do 1.560 litrów. Pod podłogą bagażnika ukryta jest kolejna przestrzeń ładunkowa. System szyn unieruchamiających bagaż, siatka oraz ochronna wanienka na podłogę są dostępne jako opcja.

Audi Q5 jest wszechstronnym samochodem, doskonale sprawdzającym się jako auto dla pasjonatów sportu, osób wyjeżdżających na weekend za miasto lub podróżujących z całą rodziną. Jako opcję Audi oferuje tak zwaną tylną kanapę „plus”, którą można przesuwać do przodu i do tyłu o 100 milimetrów. Jest ona wyposażona w otwór pozwalający przewozić w bagażniku długie przedmioty. Można także wybrać przedni fotel pasażera z możliwością składania oparcia. Wtedy w Audi Q5 mieszczą się tak długie przedmioty, jak deska surfingowa. Fabrycznie wnętrze wyposażone jest w liczne praktyczne schowki, uchwyty na napoje i gniazdka elektryczne. Na życzenie Audi dostarcza uchwyt na napoje, który chłodzi lub podgrzewa umieszczone w nim pojemniki. Do opcjonalnego pakietu schowków należy także inny przemyślany detal: punkt mocowania w przestrzeni wokół nóg pasażera siedzącego z przodu, do którego można zamontować różne kieszenie i uchwyty.

Najnowocześniejsze wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo to standard dla wszystkich samochodów Audi. Ograniczniki naprężenia pasów przy przednich fotelach oraz poduszki powietrzne współpracują ze sobą w wyjątkowo inteligentny sposób. Nadwozie Audi Q5 składa się w znacznej części z elementów wykonanych ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości, połączonych ze sobą z maksymalną osiągalną precyzją. Elementy te obniżają masę karoserii jednocześnie poprawiając jej sztywność i zachowanie się pod wpływem drgań.

Audi Q5 w pełni wykorzystuje w swoim wnętrzu język formy charakterystyczny dla marki, jednak interpretuje go na swój sposób. Na przykład zwrócony w kierunku kierowcy kokpit jest wyższy, dostosowany do wyprostowanej pozycji siedzącej. Ergonomia jest wprost wzorcowa, wykończenie perfekcyjne – jak w każdym Audi. Wyrafinowane materiały, takie jak aluminium, szlachetne drewno, chrom, skóra i alcantara oraz szeroki wybór opcjonalnych pakietów stylistycznych dodają wnętrzu charyzmy.

Audi Q5 jest wyposażone seryjnie w elektromechaniczny hamulec postojowy, inteligentny kluczyk z chipem, automatyczną klimatyzację i wyświetlacz w instrumencie kombi, na którym pokazywany jest między innymi optymalny w danym momencie bieg. Do wyposażenia seryjnego należy także duży, centralny monitor. Jeżeli nowe Audi Q5 dysponuje systemem nawigacji, wiele funkcji skoncentrowanych jest w terminalu MMI na środkowym tunelu.

Mocne i efektywne – silniki
Audi Q5 będzie dostępne początkowo z trzema silnikami: jednym benzynowym i dwoma TDI. Wszystkie jednostki napędowe są silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Charakteryzuje je wysoka moc, doskonała siła ciągu i spokojna praca, a także oszczędność pod względem spalania.

2.0 TFSI jest całkowicie nową konstrukcją. W tym czterocylindrowym silniku zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania: turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny oraz innowacyjny system sterowania zaworami Audi valvelift. Wysoki moment obrotowy 350 Nm jest dostępny już przy 1.500 obr./min i nie zmienia się do 4.200 obr./min. Maksymalna moc – 155 kW (211 KM).
Na przyspieszenie do 100 km/h Audi Q5 TFSI potrzebuje 7,2 sekundy, jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h, a zużycie paliwa tylko 8,5 litra na 100 km.

CZYTAJ DALEJ  VW Cavarelle T5 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Cztery cylindry i dwa litry pojemności ma także silnik 2.0 TDI, a jego nowy układ wtryskowy Common Rail gwarantuje wysoką kulturę pracy. Podobnie jak silnik benzynowy ma dwa wałki wyrównoważające.

Jego moment obrotowy 350 Nm (od 1.750 do 2.500 obr./min) pozwala na uzyskanie doskonałej siły ciągu i mocy 125 kW (170 KM). Średnie zużycie paliwa – 6,7 litra na 100 km jest efektem konsekwentnie stosowanej przez Audi strategii poprawy efektywności. Audi Q5 z 2-litrowym TDI przyspiesza do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 204 km/h.

Najmocniejszym silnikiem jest 3.0 TDI V6, uzyskujący 175 kW (240 KM) mocy. 500 Nm momentu obrotowego jest dostępne od 1.500 do 3.000 obr./min. Ten doskonały pod względem rozwoju mocy i wyjątkowy w brzmieniu silnik przyspiesza Audi Q5 do setki w 6,5 sekundy i przestaje zwiększać prędkość dopiero przy 225 km/h, zadowalając się przy tym średnio 7,7 litrami paliwa na 100 km.

Siedem biegów – nowy S tronic
Siła silnika 2.0 TDI jest przenoszona przez sześciobiegową przekładnię manualną. Przy 3.0 TDI i 2.0 TFSI Audi zastosowało innowacyjną technologię – S tronic – nową dwusprzęgłową przekładnię z siedmioma biegami. Ta supernowoczesna skrzynia zmienia przełożenie w ciągu ułamków sekundy. Jest niezwykle komfortowa i ma wysoki stopień sprawności. Kierowca może kazać tej skrzyni zmieniać biegi w pełni automatycznie lub sam wybierać przełożenie, na życzenie przełącznikami kołyskowymi na kierownicy.

Podobnie jak w nowym Audi A4 także w Audi Q5 agregaty w układzie napędowym zamieniły się miejscami: mechanizm różnicowy znajduje się przed sprzęgłem, bezpośrednio za silnikiem. Rozwiązanie to pozwoliło przesunąć przednią oś daleko do przodu i zwiększyć rozstaw osi, a także uzyskać idealny rozdział ich obciążenia. Wpływa to na spokojną jazdę na wprost, wysoki komfort i doskonałą dynamikę.

Projektanci Audi, pioniera w dziedzinie napędu na wszystkie koła, wyposażyli Audi Q5 w stały napęd na wszystkie koła quattro, który jest najwłaściwszym rozwiązaniem dla dynamicznych SUVów. Przekładnia rozdzielcza w normalnym trybie przekazuje siłę napędową na przednią i tylną oś w stosunku 40 : 60. W razie potrzeby układ quattro może przesyłać do 65% momentu obrotowego na przód i maksymalnie 85% na tył.

Zawieszenie także podkreśla sportowy charakter Audi Q5. Pięciowahaczowa oś przednia i oś tylna z wahaczami trapezowymi są w znacznej części wykonane z aluminium. Przekładnia kierownicza przekazuje polecenia z kierownicy bezpośrednio na koła. Duże hamulce uzyskują doskonały stopień skuteczności. 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami 235/65 należą do wyposażenia seryjnego, na życzenie Audi dostarcza jeszcze większe koła, o średnicy nawet 20 cali.

Nowy SUV Audi błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, daje się prowadzić ze sportową precyzją i jednocześnie bardzo komfortowo. System stabilizacji toru jazdy ESP został unowocześniony i ulepszony o nowe funkcje, których nie oferują konkurenci. Czujnik ESP rozpoznaje, czy na dachu zamontowany jest bagażnik, który powoduje przesunięcie w górę punktu ciężkości. Dach można obciążyć ciężarem do 100 kilogramów. W takim przypadku ESP reaguje w sytuacjach niebezpiecznych trochę wcześniej. Bez obciążenia na dachu kierowca może w pełni wykorzystywać dynamiczny potencjał Audi Q5.

Audi Q5 jest samochodem wszechstronnym i doskonale sprawdzającym się w każdym terenie. Seryjne wspomaganie zjeżdżania ze wzniesień zwiększa bezpieczeństwo regulując, przy prędkości poniżej 30 km/h, wybrane wcześniej tempo. ESP i jego podzespół ABS posiadają specjalne charakterystyki dla jazdy terenowej. Na bezdrożach głównym zadaniem ESP jest zapewnienie maksymalnej trakcji; ABS rozpoznaje rodzaj podłoża i wybiera optymalną strategię dla piasku czy szutru.

CZYTAJ DALEJ  Mercedes Benz SL R107 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Liczby mówią same za siebie: Audi Q5 pokonuje wzniesienia o pochyłości 31 stopni (= 60%). Dzięki krótkiemu zwisowi przedniemu kąt najazdu/zjazdu wynosi 25 stopni, a kąt rampowy, dla którego najważniejszy jest rozstaw osi – 17,5 stopnia. Prześwit poprzeczny to aż 20 centymetrów, a głębokość brodzenia 50 centymetrów.

Audi drive select – system zwiększający przyjemność jazdy
Bogaty pakiet nowoczesnych rozwiązań sprawia, że jazda Audi Q5 jest jeszcze bardziej fascynująca. Opcjonalny system Audi drive select, dostępny w kilku wersjach, steruje pracą różnych podzespołów. Wciskając odpowiedni przycisk kierowca wybiera jeden z trzech trybów – comfort, auto, dynamic.
W samochodach z MMI można zaprogramować indywidualną charakterystykę.

Audi drive select jest dostępny z dwoma innowacyjnymi modułami. Jednym z nich jest elektroniczna regulacja amortyzatorów, drugim dynamiczny układ kierowniczy. Dynamiczny układ kierowniczy zaopatrzony w przekładnię falową zmienia przełożenie układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Oznacza to, iż przy parkowaniu manewrowanie wymaga użycia niewielkiej siły, natomiast przy dużych prędkościach wspomaganie jest bardziej sztywne/ mniej czułe.

Wyposażenie seryjne obejmuje między innymi system nagłośnieniowy z ośmioma głośnikami. W dziedzinie multimediów dostępny jest nowoczesny system z możliwością indywidualnego doboru modułów – w wersji najbardziej rozbudowanej może składać się z telefonu Bluetooth, napędu DVD, tunera TV, inteligentnej obsługi głosowej, przyłącza do iPoda i systemu nagłośnieniowego duńskiej firmy Bang & Olufsen. Najnowsza wersja systemu nawigacji wykorzystuje monitor o wysokiej rozdzielczości do trójwymiarowej prezentacji map. Twardy dysk tego systemu pozwala na zapisywanie również plików muzycznych w formacie MP3.

Systemy wspomagające kierowcę: luksus rodem z samochodów klasy wyższej
Na życzenie Audi Q5 może być wyposażone w całą paletę supernowoczesnych systemów, pochodzących prosto z klasy wyższej samochodów i sprawiających, że jazda staje się jeszcze wygodniejsza i bezpieczniejsza. Jest to system ułatwiający parkowanie Audi parking system advanced z kamerą wsteczną, system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu Audi lane assist oraz Audi side assist, ostrzegający przed potencjalnymi niebezpieczeństwami przy zmianie pasa. Adaptive cruise control utrzymuje samochód w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu.

Inne nowoczesne rozwiązania oferowane dla Audi Q5 to advanced key umożliwiający dostęp do samochodu bez używania kluczyka, system kontroli ciśnienia w oponach, duży panoramiczny szklany dach z dodatkową funkcją uchylania, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, rolety przeciwsłoneczne na tylnych bocznych szybach, światła z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light, elektrycznie otwierana klapa bagażnika i chowany hak przyczepy. Przednie fotele mogą być wyposażone na życzenie w elektryczną regulację, ogrzewanie i wentylację.

CZYTAJ DALEJ  Ford Escort I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Sprzedaż w Polsce rozpoczęła się na początku 2009 roku. Największymi konkurentami modelu są Mercedes-Benz GLK i BMW X3.

źródło: Audi