Prototyp Audi Al2 pojawił się w 1997 roku. Model ewoluował w Audi A2 i został oficjalnie zaprezentowany na wystawie we Frankfurcie w 1999 roku.
Audi w modelu A2 wprowadziło kilka nowych rozwiązań technicznych jak np. aluminiowe nadwozie oparte na przestrzennej ramie. Dzięki temu masa samochodu wynosiła około 850 kg.
Sprzedaż samochodu rozpoczęto wiosną 2000 roku. Z racji zastosowania nowości technicznych najmniejsze wówczas Audi nie należało do najtańszych. W polskich salonach auto kosztowało wówczas od 55 do 62 tysięcy złotych w zależności od wersji i wyposażenia.
Audi A2 wyposażano w jednostki benzynowe o pojemności 1,4 i 1,6 L oraz diesle o pojemności 1,2 i 1,4 L.
Szczególnie ciekawym modelem jest Audi A2 1,2 TDI , wprowadzony w 2001 roku, które w zamierzeniach konstruktorów miało spalać tylko 3 litry oleju napędowego na 100 km. Zawdzięczać ma to swojej niskiej wadze oraz zespołowi napędowemu i skrzyni biegów zaadaptowanymi z Volkswagena Lupo 3L TDI.
W lipcu 2002 roku wzbogacono wyposażenie seryjne samochodu i zwiększono pojemność zbiornika paliwa do 42 l. Wprowadzono nowy 110 konny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oznaczenie 1,6 FSI.
W teście bezpieczeństwa EURO NCAP Audi A2 zdobyło cztery gwiazdki.
Prawdopodobnie z uwagi na wysoką cenę sprzedaż Audi A2 nigdy nie osiągnęła zakładanego poziomu, dlatego w 2005 roku zaprzestano produkcję tego modelu.
Masa własna: 855 kg.
źródło: Audi
AUDI A2 | ||||||||
Dane techniczne | ||||||||
1,4 | 1,4 TDI | 1,2 TDI | 1,6 FSI | |||||
55 kW [75KM] | 55 kW [75KM] | 45 kW [61KM] | 81 kW [110KM] | |||||
Silnik / skrzynia biegów / napęd | ||||||||
pojemność (cm3) | 1390 | 1422 | 1191 | 1598 | ||||
moc maksymalna (kW[KM] przy obr./min.) | 55 kW [75KM]/5000 | 55 kW [75KM]/4000 | 45 kW [61KM]/4000 | 81 kW [110 KM]/5800 | ||||
maksymalny moment obr. (Nm przy obr./min.) | 126/3800 | 195/2200 | 140/1800-2400 | 155/4500 | ||||
Ciężary / pojemności | ||||||||
masa własna (kg) 1) | 895 | 990 | 855 | 995 | ||||
dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1410 | 1505 | 1200/1245 | 1510 | ||||
dopuszczalne obciążenie dachu (kg) | 40 | 40 | – | – | ||||
dopuszczalna masa holowanej przyczepy | ||||||||
bez hamulców (kg) | – | – | – | – | ||||
przy 12% wzniesieniu (kg) | – | – | – | – | ||||
przy 8% wzniesieniu (kg) | – | – | – | – | ||||
pojemność bagażnika (l.) 2) | 390/1085/1140 | 390/1085/1140 | 350 | 390/1085/1140 | ||||
pojemność zbiornika paliwa (ca l.) | 34 | 34 | 21 | 42 | ||||
Osiągi / Zużycia | ||||||||
prędkość maksymalna (km/h) | 173 | 173 | 168 | 202 | ||||
przyspieszenie 0-100 km (s) | 12 | 12,3 | 14,9 | 9,8 | ||||
rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa 95 okt. | olej napędowy 49 CZ/PME | olej napędowy 49 CN | benzyna bezołowiowa Super Plus 98 RON | ||||
zużycie paliwa | ||||||||
(wg 1999/100/EG w l/100 km 3) | ||||||||
cykl miejski | 8,2-8,3 | 5,6-5,7 | 3,6 | 8,1 | ||||
poza miastem | 4,7-4,8 | 3,5-3,6 | 2,7 | 4,7 | ||||
średnio | 6,0-6,1 | 4,3-4,4 | 2,99 | 5,9 | ||||
poziom emisji CO2, g/km | 144-146 | 116-119 | 81 | 142 | ||||