Nowy VW Polo — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

VW Polo piątej generacji zostało trafiło do produkcji w 2009 roku. Żaden inny samochód w tej klasie nie sprawia wrażenia równie przemyślanego i wartościowego, jak Polo 5.

 

Komfort, jakość i bezpieczeństwo nabrały nowego wymiaru. Na jego bezpieczeństwo ma wpływ między innymi lepsza wytrzymałość struktury nadwozia. W obrębie przestrzeni na nogi udało się obniżyć stopień deformacji przy zderzeniu czołowym aż o 50 procent! W przypadku zderzenia bocznego wartość ta została zmniejszona o 20 procent.

Mimo znaczących udoskonaleń we wszystkich dziedzinach udało się obniżyć masę nadwozia nowego Polo o 7,5 procent. Dzięki zastosowaniu nowych silników TDI i TSI oraz 7-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG uzyskano także znaczną redukcję spalania i emisji CO2. Nowy silnik 1.2 TSI – czterocylindrowa jednostka napędowa doładowywana turbosprężarką z bezpośrednim wtryskiem benzyny uzyskuje moc 77 kW/105 KM i spala zaledwie 5,5 litra paliwa na 100 kilometrów (129 g/km CO2), czyli o 19 procent mniej, niż silnik o tej mocy stosowany w poprzednim modelu.

Do nowego Polo przeniesiono wizualne zasady stylistycznego DNA Volkswagena. Design kompaktowego Volkswagena powstawał pod kierownictwem Waltera de Silvy.

Wymiary. Polo z niepowtarzalnym, nowym obliczem rodziny VW jest pełnowartościowym samochodem o długości 3,952 mm (36 milimetrów więcej, niż poprzednik) i szerokości 1.682 mm (+ 32 milimetry). Oferuje on miejsce dla pięciu osób i dużego bagażu (280 do 952 litry). Zwiększenie szerokości przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości (-13 milimetrów do 1.454 mm) nadało temu autu nowy, bardziej dynamiczny wygląd. Sylwetka samochodu zdominowana jest przez ostre, precyzyjne linie bez szybko starzejących się ozdobników stylistycznych.

Design. Proporcje nowego Polo są zdecydowanie bardziej dynamiczne. Bardzo czysty podstawowy rysunek, zredukowane promienie, wąskie szczeliny i ekstremalnie ostre krawędzie w całej sylwetce, pokrywie silnika i tylnej klapie podkreślają logikę koncepcji stylistycznej VW. Polo z każdej perspektywy daje wrażenie większej siły i dynamiki.

Płaska osłona chłodnicy i typowy pas reflektorów, teraz dopasowane specjalnie dla Polo, po raz pierwszy zaprezentowane zostały w Scirocco. Podkreślają one szerokość i nisko położony punkt ciężkości samochodu. W oblicze to, poniżej czarnego grilla chłodnicy, wpisuje się harmonijnie zderzak w kolorze nadwozia.

Jeszcze niżej, jako trzecią poziomą linię umieszczono duży wlot powietrza chłodzącego silnik i hamulce. Jest on zakończony po bokach światłami dziennymi i reflektorami przeciwmgielnymi ze zintegrowanymi światłami doświetlającymi pobocze. Światła do jazdy w dzień oszczędzają 0,15 litra paliwa na 100 km w porównaniu z tradycyjnymi, stale włączonymi światłami.


Geometryczny porządek i sportowy charakter to także cechy tylnej części nadwozia. Stylistyczna forma przednich reflektorów z załamaną w górę główną linią została przejęta także przez tylne światła. Światła te mają wyjątkową grafikę widoczną w nocy.

Boczna linia zdominowana jest przez sportowy przedni i ekstremalnie krótki tylny zwis, wyraźnie wymodelowaną linię charakteru oraz niższy, obniżający się zdecydowanie ku tyłowi dach.

Wnętrze. Cechą wyróżniającą wszystkie Volkswageny jest fakt, że ich obsługa dla nikogo nie stanowi zagadki, a ergonomia jest zawsze idealnie dopasowana do kierowcy i pasażera. To samo dotyczy także nowego Polo. Całe wnętrze zostało zaprojektowane na nowo: tablica rozdzielcza jest pokryta od wersji Comfortline materiałem w technice „slush” (bardzo szlachetna, miękka w dotyku struktura powierzchni). Dolna część kokpitu, tapicerka drzwi oraz tapicerka całego wnętrza są dostępne w kolorze anthrazit lub seashell.

Konsola środkowa jest zwrócona bardziej w kierunku kierowcy. Jej centralne pola są podzielone tak, jak w poprzedniej wersji Polo, jednak otrzymały całkowicie nowe kształty.

Nową formę nadano również zegarom Polo – podświetlone teraz na biało nawiązują stylistycznie do zegarów Golfa. W nowej generacji Polo poziom paliwa wyświetlany jest cyfrowo.

Fotele kierowcy i pasażera oraz tylna kanapa otrzymały nową formę. Na wszystkich pięciu miejscach siedzących nowego Polo jest teraz więcej przestrzeni.

Benzynowe:
Silnik kW/KM l/100 km; maks. km/h
1.2 44/60 5,5; 157
1.2 51/70 5,5; 165
1.4 63/85 5,9; 177
1.2 TSI 77/105 5,5 190

Wysokoprężne
Silnik kW/KM l/100 km; maks. km/h
1.6 TDI 55/75 4,2; 170
1.6 TDI 66/90 4,2; 180
1.6 TDI 66/90 3,8; 180
1.6 TDI 77/105 4,2; 189

 

źródło: Volkswagen