2 (2002-2008)

Megane II wyróżnia kompaktowa budowa, siła wyrazu i dynamika. Dzięki oryginalnej stylistyce Mégane jawi się jako samochód z charakterem, a oferowana przyjemność jazdy w pełni odpowiada oczekiwaniom zasugerowanym przez design. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu optymalnego bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom, na wszystkich miejscach w samochodzie, Mégane II idzie w ślady swojego poprzednika uznanego za „best-in-class” pod względem bezpieczeństwa w tym segmencie.

 

Mégane wyposażono również w innowacyjne rozwiązania w zakresie komfortu, wprowadzone przez Renault w samochodach wyższych klas, ułatwiające w inteligentny sposób życie użytkowników. Istotnym elementem projektu Mégane II była również jakość i ochrona środowiska : pod względem niezawodności i trwałości należy on do najlepszych aut na rynku, a kryteria związane z ochroną środowiska zostały uwzględnione począwszy od etapu projektowania po wycofanie z eksploatacji.

Mégane II w wersji hatchback i coupeé zostały opracowane w 29 miesięcy, co stanowi rekordowy czas opracowania osiągnięty przez Renault. Było to możliwe dzięki skróceniu okresu studyjnego i skróceniu o połowę czasu przeznaczonego na wdrożenie przemysłowe. I to bez kompromisów w zakresie poszczególnych etapów zatwierdzania projektu. Ten doskonały wynik był możliwy dzięki stale stosowanemu przez Renault sposobowi zarządzania, włączającego w proces projektowania ekipy produkcyjne już na jego wstępnym etapie. Jednocześnie znacznie poprawiono rentowność programu. Koncern Renault zainwestował. 2,1 mld euro, z czego niemal połowa nakładów była przeznaczona na inwestycje przemysłowe: w Palencji w Hiszpanii dla potrzeb produkcji hatchbacka i coupe oraz w Douai we Francji – na potrzeby produkcji hatchbacka, a w późniejszym terminie również nowego Scénic’a. W trzecim zakładzie w Bursie (Turcja) produkowano Mégane w wersji trójbryłowej.

Wprowadzenie siedmiu modeli programu X84 do produkcji zostało zaplanowane w krótkim okresie czasu, sześć modeli zostanie wprowadzonych do produkcji w ciągu ok. roku pomiędzy jesienią roku 2002 a jesienią 2003.

Mégane II inauguruje płytę podłogową C drugą płytę opracowaną wspólnie z Nissanem. Została ona zaprojektowana z myślą o samochodach średniej niższej klasy obu marek.

Mégane II, design inny niż wszystkie.
Ten samochód o zdecydowanym charakterze będzie oferowany w wersji coupe (3-drzwiowej) i hatchback (5-drzwiowej). Mégane II przywodzi na myśl nowatorski design modeli Avantime i Vel Satis. Jawi się jako auto inne niż wszystkie w segmencie, w którym wiele samochodów jest do siebie podobnych, odwołując się zarówno do elementów emocjonalnych jak i racjonalnych. Jest to samochód „energiczny”, o wyraźnie sportowym duchu, widocznym zwłaszcza na miejscu kierowcy, zapewniający rzeczywistą przyjemność jazdy.

Jest solidny, a także charakteryzuje się wysoką jakością wykończenia widoczną w materiałach, zestawieniach i połączeniach. W jego wnętrzu wszystko tchnie nowoczesnością, powściągliwością i ergonomią. Po raz pierwszy w seryjnym samochodzie pojawia się „Touch Design”, świadcząc o staranności projektu. Mégane II realizuje hasło „prostoty obsługi”, które przyświecało przy podejmowaniu wszystkich decyzji podczas procesu projektowania. Ponadto w tym nowym modelu zaoferowano klientom innowacyjną możliwość wyboru. Ilość możliwych kombinacji wystroju wnętrza, silników i wyposażenia jest niemal nieograniczona.

Mégane II  zwrotny i bezpieczny
, o imponującej dynamice. Mégane II, opracowany na nowej płycie podłogowej, został wyposażony w nowy układ jezdny łączący precyzję prowadzenia z wysoką zdolnością tłumienia drgań. Aby zapewnić pełną kontrolę nad pojazdem w każdych okolicznościach, Mégane II znakomicie trzyma się drogi i posiada doskonałe hamulce. Został wyposażony nie tylko w ABS, system wspomagania nagłego hamowania i kontroli ciśnienia w oponach, ale również w innowacyjny system kontroli toru jazdy ESP nowej generacji z funkcją kontroli podsterowności. Ksenonowe reflektory oferują zaś nowy sposób korekcji kąta pochylenia wiązki świetlnej.

Do precyzyjnego prowadzenia pojazdu przyczynia się zmienne elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o trybach pracy przystosowanych do różnych warunków jazdy. Jeśli zaś chodzi o ergonomię, to auto zostało tak zaprojektowane aby kierowca miał poczucie, że stanowi z nim jedną całość.

Już w momencie wprowadzenia do sprzedaży Mégane II dysponował szeroką ofertą silników benzynowych i wysokoprężnych oraz skrzyń biegów nowej generacji. Gama benzynowa będzie początkowo obejmowała trzy jednostki :1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM. Dwa ostatnie silniki są wyposażone w układ przestawny wałka rozrządu w fazie ssania, co zapewnia większą przyjemność jazdy i mniejsze zużycie paliwa. Wszystkie jednostki benzynowe spełniają normy ograniczenia emisji Euro 3 (Euro 2000) oraz kwalifikują się do korzystnych kategorii podatkowych IF Euro 4, obowiązujących w niektórych krajach. Natomiast gama silników wysokoprężnych Mégane II będzie początkowo obejmowała jednostki 1.5 dCi 80 KM (120 g CO2/km) i 1.9 dCi 120 KM. Są to silniki turbo diesel Common Rail wyposażone w najnowsze wyrafinowane technologie. Nowoopracowane skrzynie biegów : 5 i 6-biegowa mechaniczna oraz automatyczna pozwalają na wykorzystanie pełnego potencjału silników. Liczne badania poświęcono również wyeliminowaniu hałasu w Mégane II (mającemu zasadnicze znaczenie dla zapewnienia przyjemności i komfortu jazdy) oraz innowacyjnym wdrożeniom.

Mégane II dąży do doskonałości w dziedzinie bezpieczeństwa. Rozwiązania zastosowane w Mégane II wpisują się w tradycję poprzedniego modelu – „best in clas” w swoim segmencie oraz Laguny II najbezpieczniejszego samochodu na rynku, który zdobył pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Wzmocniona konstrukcja Mégane II ze strefami kontrolowanego zgniotu gwarantuje optymalne odkształcenie nadwozia podczas zderzenia. W dziedzinie zabezpieczenia użytkowników Mégane II dysponuje szeroką paletą wyposażenia obejmującego System Renault Protection III generacji (SRP3), zapewniający maksymalne, identyczne zabezpieczenie na wszystkich miejscach w samochodzie. Kolejnym przykładem postępu dokonanego przez Renault w dziedzinie bezpieczeństwa jest wyposażenie Mégane II coupe w poduszkę uniemożliwiającą zsuwanie się w chwili zderzenia z przedniego fotela, co stanowi światową premierę.

Inteligentne funkcje i rozwiązania podnoszące komfort, wywodzące się z wyższego segmentu. Mégane II łączy know-how Renault w zakresie komfortu i inteligentnych rozwiązań ułatwiających życie użytkowników. Przyjęte, innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne umożliwiły zaoferowanie panoramicznego otwieranego dachu oraz podwójnej płaskiej podłogi, świadczących o pomysłowości koncepcji.

Mégane II stawia na prostotę oferuje kartę Renault nowej generacji umożliwiającą dostęp i rozruch pojazdu w trybie HANDS FREE, a także ułatwia obsługę wprowadzając wbudowaną klapkę wlewu paliwa. Mégane II przejmuje najważniejsze innowacje wywodzące się z pojazdów wyższych klas i proponuje zaawansowane technologicznie wyposażenie : ofertę dwóch systemów nawigacji Carminat, w tym jednego wyposażonego w składany ekran 16/9, czy też regulator i ogranicznik prędkości. Do zapewnienia komfortowej, bezstresowej jazdy przyczyniają się również czujniki deszczu i światła.

Jakość i ochrona środowiska jako podstawowe założenia programu Mégane II. Starannie opracowany w najdrobniejszych szczegółach Mégane II oferuje optymalną jakość zapewniającą wysoką niezawodność i trwałość, gwarantując zmniejszenie kosztów obsługi technicznej i utrzymanie wysokiej wartości pojazdu pomimo upływu czasu. Zastosowane zaawansowane rozwiązania, wykorzystujące układy zwielokrotnionego przesyłu danych zapewniające niezawodność elektryki i elektroniki, lepsze zabezpieczenie przed kradzieżą czy 12-letnia gwarancja antykorozyjna przyczyniają się do bezstresowej eksploatacji. Mégane II stanowi pierwszy program Renault uwzględniający kwestię ochrony środowiska w ciągu całego cyklu życia pojazdu, wychodzący poza prace zmierzające do redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 i mający usprawnić recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji.

źródło: Renault