Nowoczesnej konstrukcji towarzyszy śmiały design, który wyraźnie odróżnia Avantime od propozycji konkurencji. Dwoje drzwi, linia nadwozia i zdecydowanie męski charakter wnętrza Avantime wskazują wyraźnie na cechy typowego coupé, jednak jego kształty są dalekie od form klasycznych.
Wydłużona linia nadwozia, zaostrzone krawędzie pionowe i wyraźnie zarysowane linie okalające karoserię są odzwierciedleniem nowej stylistyki przyszłych modeli Renault. Avantime, którego kształt jest bardzo zbliżony do prototypu o tej samej nazwie, zaskakuje kontrastami zachowując jednocześnie prostotę i czystość formy.
Agresywny przód modelu Avantime wyraża dynamizm podkreślany zarysem reflektorów w kształcie litery V i formą wlotów powietrza. Dynamiczny charakter samochodu zaznacza duża, półokrągła tylna szyba, cofnięta względem klapy bagażnika. Kontrast jest również zarysowany między dolną częścią nadwozia, solidną i mocną, a częścią górną, lekką i przeszkloną, dzięki widocznej z zewnątrz aluminiowej konstrukcji, obejmującej panoramiczny, szklany dach.
Niespotykana proporcja między płaszczyznami przeszklonymi a resztą nadwozia jest zaakcentowana wprowadzeniem drugiego koloru, aluminiowych słupków przedniej szyby i obramowania szyb bocznych oraz słupków tylnych. W sumie, design samochodu jest bardzo zbliżony do prototypu Avantime, w którym wprowadzono jedynie zmiany kształtu nadwozia związane z jego aerodynamiką. W ten sposób uzyskano zmniejszenie współczynnika SCx o 17% i jego wartość sprowadzono do 0,87, natomiast współczynnik Cx wynosi 0,34, co jest doskonałym wynikiem biorąc pod uwagę konstrukcję nadwozia.
Oryginalne zorganizowanie przestrzeni wnętrza, dobór i wykończenie materiałów oraz kolorystyka tworzą harmonijną kompozycję wyglądu wewnętrznego i zewnętrznego pojazdu. Podobnie jak linie nadwozia, wystrój wnętrza zaznacza się kontrastami w doborze kolorów rozjaśniających kabinę: górna część deski rozdzielczej jest ciemna, jako materiały wykończeniowe użyto skóry i matowego aluminium, co sprawia, że design deski rozdzielczej jest lekki i prosty. Starano się, by wystrój wnętrza miał zdecydowanie męski charakter i jednocześnie w pełni oddawał styl Renault, czyli zapewniał wygodę, przestrzeń, funkcjonalność i dużo światła, wyjaśnia Patrick Le Quément, Dyrektor d/s Design Przemysłowego. Zauważalna, wysoka jakość produktu określa miejsce modelu Avantime wśród samochodów klasy S: precyzyjne dopasowanie elementów, dobór wysokiej klasy materiałów, matowych, przyjemnych w dotyku i wizualnie odznaczających się najwyższą jakością. Wyraźna jest dbałość o szczegóły o niezwykle czystej linii, pod pewnymi aspektami przywodząca na myśl rozwiązania stosowane w meblach, jak na przykład centralny schowek w formie szuflady w desce rozdzielczej.
Podwyższone nadwozie Avantime’a w połączeniu z wyeliminowaniem środkowego słupka umożliwiło uzyskanie szerokiego dostępu do kabiny dla pasażerów podróżujących z przodu jak i z tyłu. Wyjątkowo długie drzwi boczne (1,40 m) mogłyby sprawiać wrażenie, że ich otwieranie będzie mało praktyczne, dlatego też opracowano system dwuosiowego otwarcia drzwi, który znacznie ułatwia dostęp do wnętrza. Oprócz tradycyjnego ruchu wokół jednej osi, drzwi Avantime’a otwierają się dwuosiowo, druga oś obrotu odsuwa je od nadwozia. Układ ten opracowany został w oparciu o najnowsze technologie; wykorzystuje on przeguby z profili aluminiowych, które gwarantują wysoką funkcjonalność drzwi samochodu: łatwe otwieranie i zamykanie, zabezpieczenie drzwi przed otwarciem na wypadek silnego podmuchu wiatru lub w przypadku samochodu stojącego na pochyłym terenie.
Właściwą funkcjonalność drzwi uzyskano mimo znacznej długości tego elementu nadwozia oraz jego ciężaru wynoszącego około 55 kg, co wynikało z zastosowanych wzmocnień konstrukcyjnych. Aby zapewnić prawidłowe prowadzenie szyb drzwi bocznych utrudnione brakiem obramowania, drzwi są wyposażone w system prowadnic z rolkami o samoczynnej kompensacji luzu. Dla uzyskania optymalnego wyciszenia kabiny oraz uszczelnienia drzwi, szyby boczne wsuwają się pod uszczelkę umieszczoną w krawędzi dachu. Poza ułatwionym wsiadaniem do samochodu, drzwi boczne zapewniają niespotykanie szeroki dostęp światła dziennego do wnętrza, dzięki znacznej powierzchni przeszklonej.
Szklany dach panoramiczny, o wymiarach niespotykanych w dostępnych na rynku samochodach, a także wyeliminowanie środkowego słupka pozwoliły uzyskać wyjątkowo dużą i nieprzerwaną płaszczyznę przeszkloną, co zapewnia niespotykany dostęp światła dziennego do wnętrza kabiny oraz znakomitą widoczność. Całkowita powierzchnia przeszklona dachu (szyba ruchoma + szyba stała) osiągnęła rekordową wielkość 1,7m2. Dach panoramiczny, którego otwierana powierzchnia jest jedną z największych na rynku (0,5m2), może być całkowicie zasłonięty żaluzjami, z których przednie są sterowane elektrycznie. Funkcja plenerowa umożliwia jednoczesne otwarcie wszystkich szyb i otwieranego dachu.
Korzystając z niej, pasażerowie w kabinie Avantime’a mają zapewniony wysoki komfort podróżowania z przodu jak i z tyłu przy zachowaniu wszystkich wrażeń zarezerwowanych generalnie dla użytkowników kabrioletów. Optymalnie ukierunkowany strumień powietrza oraz niski poziom szumu umożliwiają prowadzenie rozmowy bez podnoszenia głosu w czasie komfortowej jazdy z prędkością wyższą, niż byłoby to możliwe w klasycznym kabriolecie. Po zamknięciu, dach panoramiczny gwarantuje wystarczający dostęp światła przy optymalnym zatrzymywaniu promieni podczerwonych, dzięki zastosowaniu przyciemnianych szyb typu Vénus 35 o grubości 5 mm, produkcji firmy Saint-Gobain. Otwieranie i zamykanie dachu następuje po wciśnięciu przełącznika impulsowego. Urządzenie wyposażono w system zapobiegania przycięciu palców w trakcie zamykania, co gwarantuje bezpieczeństwo eksploatacji. Wreszcie wysoko umieszczony fotel kierowcy oraz brak środkowego słupka nadwozia zapewniają panoramiczną widoczność prowadzącemu pojazd oraz pasażerom w kabinie.
Niezwykła funkcjonalność wnętrza. Do charakterystycznych zalet samochodu coupé Avantime dodaje wysoką funkcjonalność kabiny: w samochodzie może komfortowo podróżować 5 osób z bagażem. Szerokość kabiny nad podłokietnikami z przodu wynosi 1466 mm i 1433 mm z tyłu, co jest rekordem w tej kategorii pojazdów, a wysokość kabiny może zadowolić nawet najwyższych użytkowników. Objętość bagażnika do wysokości tylnej półki wynosi 530 litrów, zaś różnego rodzaju schowki i kieszenie w kabinie mają łączną objętość 27 litrów. Oprócz bocznych kieszeni w drzwiach i z tyłu, kieszeni w oparciach przednich foteli oraz w centralnym podłokietniku przednim, na uwagę zasługuje szuflada wbudowana w centralną konsolę z przodu o objętości 3 litrów, oświetlany schowek w górnej części deski rozdzielczej zamykany na klucz (7 litrów) oraz schowek dla pasażera z uchwytem na okulary i długopis (2 litry).
Avantime oferuje też funkcję rzadko spotykaną w tym segmencie pojazdów. Jest to składane tylne siedzenie, dzielone w proporcji1/3-2/3 (siedzenie + oparcie), które umożliwia uzyskanie przestrzeni bagażowej o objętości 900 dm3. Oryginalnie skonstruowana tylna półka może być zamocowana na dwóch wysokościach, co pozwala na zmianę objętości bagażnika zależnie od potrzeb oraz uzyskanie całkiem płaskiej podłogi. Ponadto w podłodze bagażnika umieszczono cztery zaczepy do mocowania siatki zabezpieczającej bagaż przed przemieszczaniem się z czasie jazdy.
Luksusowy wystrój wnętrza. Wystrój wnętrza Avantime jest również cechą wyróżniającą ten model spośród tradycyjnych samochodów luksusowych. W wersji Privil’ge, obicia tapicerskie ze skóry są oferowane w dwóch odcieniach: jasnym (beżowa skóra) i ciemnym (czarna skóra), przy czym w obu tonacjach kolorystycznych utrzymano kontrastowe zestawienie beżu i czerni na desce rozdzielczej oraz tapicerce drzwi. Ponadto, połączenie skóry gładko wyprawianej ze skórą porowatą stwarza w kabinie przytulną atmosferę.
Skórzane obicie deski rozdzielczej ożywia i rozjaśnia kabinę. Kontrastowe zestawienie kolorów przeniesione na tapicerkę drzwi zamyka wnętrze i przedłuża deskę rozdzielczą na boki. Listwy ozdobne są koloru czarnego lub w odcieniu matowego aluminium. Są one elementem graficznym ożywiającym wnętrze i kojarzącym się z wysoką technologią.
W wersjach wyposażonych w otwierany dach panoramiczny, Avantime proponuje indywidualne rozwiązania spełniające wymagania klientów szczególnie wyczulonych na estetykę odróżniającą ich auto od innych. W zależności od koloru nadwozia, proponowanych jest sześć wersji kolorystycznych wnętrza – Czerwony Inca, Niebieski Taquile, Zieleń Amazonie, Szary Perle, Szary Cendré i Szary Volcan*. W opcjach tych, zwanych Pakietami Exception, dostępne będą dwa poziomy wyposażenia. W pierwszym, deska rozdzielcza oraz tapicerka drzwi są pokryte skórą w wybranym kolorze, zaś tapicerka dachowa jest w kolorze szarym. Listwy ozdobne w kabinie są wykonane z ciemnego, matowego aluminium. W drugim poziomie wyposażenia, do wymienionych elementów dochodzi dwukolorowe, skórzane pokrycie kierownicy oraz dwukolorowa, skórzana tapicerka foteli.
Fotele z wbudowanymi pasami bezpieczeństwa. Zamierzeniem konstruktorów było zapewnienie optymalnego komfortu pasażerom. Dlatego też opracowano fotele z wbudowanymi pasami bezpieczeństwa, w których ułatwiony jest dostęp do pasa przy jego zapinaniu, a położenie pasa jest zawsze takie samo, niezależnie od wybranego położenia fotela. Siedzenie i oparcie zapewniają wysoki komfort podróżowania oraz optymalne trzymanie boczne, zwłaszcza jeśli chodzi o oparcie. Wysokość siedzenia fotela kierowcy została precyzyjnie dobrana, by zapewnić mu pozycję zbliżoną do miejsca kierowcy w tradycyjnych samochodach typu sedan, a jednocześnie zachować panoramiczną widoczność drogi.
Zagłówki o zoptymalizowanym położeniu pozwalają na przysunięcie ich do głowy i optymalne zabezpieczenie kręgów szyjnych. Oryginalna forma zagłówków umożliwia zachowanie stylistyki wizualnej całego fotela, niezależnie od stopnia rozchylenia zagłówka. Komfort użytkowania foteli zwiększa elektryczna regulacja wysokości siedzenia kierowcy oferowana we wszystkich wersjach oraz elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego w połączeniu z ogrzewaniem foteli proponowana w wersji Privil’ge. Z tyłu, 3-miejscowa kanapa dzielona w proporcji 2/3-1/3, jest wyposażona w obszerny podłokietnik centralny zapewniający pełen komfort dwóm pasażerom, który jednak może też zwolnić miejsce dla trzeciej osoby chcącej podróżować z tyłu pojazdu.
Optymalny komfort termiczny. Dla zagwarantowania komfortu termicznego na wysokim poziomie i w każdych warunkach, wszystkie wersje Avantime są wyposażone w przednią szybę odblaskową, w klimatyzację automatyczną z oddzielną regulacją na lewą i prawą stronę kabiny. System automatycznie ustawia siłę i kierunek nawiewu powietrza zapewniając przy tym optymalny komfort akustyczny, uwzględniając warunki panujące wewnątrz i poza pojazdem: temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną, temperaturę płynu chłodzącego silnika określającą dostępne ciepło potrzebne do systemu nawiewu, prędkość pojazdu decydującą o ustawieniu siły nawiewu, a także stopień nasłonecznienia określany przez czujnik kąta padania promieni słonecznych, który decyduje o tym, która część kabiny jest najbardziej ogrzana i winna być schłodzona w pierwszej kolejności. Włączana jednym przyciskiem funkcja „Widzieć lepiej” zapewnia uzyskanie przejrzystości szyb w czasie skróconym do minimum. Funkcja ta uruchamia jednocześnie nawiew i ogrzewanie usuwające zaparowanie i szron ze wszystkich szyb. W tym trybie działania system włącza i odpowiednio reguluje rozdziałem nawiewu powietrza, ogrzewaniem, klimatyzacją, siłą nawiewu oraz elektrycznym ogrzewaniem tylnej szyby i lusterek zewnętrznych.
Moc systemu ogrzewania wynosząca 2 x 6,5 kW jest o 30% większa niż w samochodach o tradycyjnym rodzaju nadwozia (moc identyczna jak urządzenia montowanego w modelu Espace przy o 25% mniejszej objętości kabiny). Pozwala to na bardzo szybkie ogrzanie całego wnętrza samochodu. Z wyjątkową dbałością i precyzją opracowano układ cyrkulacji powietrza w kabinie. Gładkie powierzchnie wewnętrzne dachu i bocznych szyb (brak bocznego słupka, łagodne łuki) sprzyjają właściwemu rozchodzeniu się strumienia powietrza wzdłuż ścian bocznych tworząc dobrą izolację termiczną.
Ponadto zachowanie się pojazdu na drodze ma bezpośredni wpływ na komfort jazdy, dlatego też szczególną uwagę poświęcono optymalnej izolacji akustycznej kabiny, by zapewnić przyjemne podróżowanie w kabinie. Płyta podłogowa Avantime’a wykonana z blach cynkowanych jest wyjątkowo dobrze usztywniona, co ułatwia tłumienie hałasów pracy układu jezdnego i drgań. Grube szyby boczne (5 mm) przyczyniają się również bezpośrednio do wyciszenia wnętrza.
Komfortowe wyposażenie wysokiej klasy. Podróżowanie w klasie Avantime, to możliwość korzystania ze wszystkich elementów komfortowego wyposażenia ułatwiających prowadzenie pojazdu. Wśród nich wymienić należy skomputeryzowany system nawigacji i informacji o ruchu drogowym Carminat z kolorowym ekranem formatu 16/9, o wysokiej rozdzielczości, zabudowanym pod pokrywą centralną na desce rozdzielczej. Najnowsza wersja systemu Carminat posiada bardziej ergonomiczny interfejs sterujący ułatwiający korzystanie z urządzenia. Przypomnijmy, że system nawigacji GPS posiada funkcję zwaną „info-trafic” uwzględniającą informacje o ruchu drogowym przekazywane przez radiowe stacje zakresu UKF i odbierane przez radia wyposażone w dekodery RDS-TMC (Radio Data System – Traffic Message Channel). Dzięki temu systemowi użytkownik pojazdu jest powiadamiany w czasie rzeczywistym o sytuacji i zdarzeniach na drodze (korki, roboty drogowe, wypadki, itp.) i jest mu proponowane wybranie trasy zastępczej. Ponadto kierowca ma dostęp do informacji tekstowych i zdjęć zamieszczanych w przewodnikach turystycznych wydawnictwa Michelin.
Avantime jest wyposażony w elementy zapewniające komfort, lecz również w urządzenia decydujące o bezpieczeństwie, takie jak regulator, ogranicznik prędkości wprowadzony seryjnie w wersjach z automatyczną skrzynią biegów w modelu Laguna II. Przypomnijmy, że regulator, ogranicznik prędkości umożliwia kierowcy wybranie stałej dowolnej prędkości. Prędkość ta może zostać zwiększona lub zmniejszona przez wciśnięcie przycisków do regulacji umieszczonych na kierownicy. Kierowca może też przyspieszyć, a po zdjęciu nogi z pedału gazu, samochód automatycznie powróci do wcześniej ustawionej prędkości. Trzeba podkreślić, że kierowca w pełni panuje nad prędkością samochodu i w sytuacjach awaryjnych, każde wciśnięcie pedału hamulca lub sprzęgła powoduje automatyczne wyłączenie funkcji regulacji prędkości.
Ogranicznik prędkości pozwala zaś kierowcy ustalić maksymalną prędkość, której nie chce on przekroczyć. Prędkość graniczną można zwiększyć lub zmniejszyć posługując się przyciskami umieszczonymi na kierownicy. Gdy kierowca przyspiesza i rozpędzi pojazd do wcześniej ustalonej prędkości maksymalnej, pedał gazu staje się automatycznie nieaktywny. W każdej chwili jednak kierowca może wyłączyć funkcję ograniczania prędkości i jechać szybciej, wciskając w tym celu pedał gazu aż do pokonania oporu pod koniec jego skoku. Funkcja ograniczania prędkości zostaje przywrócona, gdy prędkość pojazdu spadnie ponownie poniżej wcześniej zaprogramowanej prędkości granicznej.
System wspomagania przy parkowaniu uzupełnia wyposażenie bogatych wersji modelu. W tylnym zderzaku wbudowane są cztery czujniki ultradźwiękowe, których zasięg działania wynosi od 0,20 m do 1,50 m. Włączenie ich następuje w chwili włączenia wstecznego biegu. Sekwencja dźwiękowych sygnałów o coraz mniejszych interwałach informuje kierowcę o obecności stałych przeszkód za samochodem.
Ponieważ długie podróże nie mogą się odbyć bez sprzętu audio wysokiej klasy, Avantime proponuje, zależnie od wersji, dwa modele radioodtwarzaczy: radio z odtwarzaczem na jedną płytę kompaktową o mocy 4×15 W z satelitą sterującym umieszczonym pod kierownicą i wyświetlaczem w centralnej części deski rozdzielczej oraz, w bogatych wersjach pojazdu, radioodtwarzacz o mocy 4×40 W ze zmieniaczem na 6 płyt kompaktowych i przenośnym pilotem sterującym na podczerwień. 6 głośników rozmieszczono po dwa na desce rozdzielczej, w drzwiach przednich i z tyłu pojazdu, co gwarantuje optymalną jakość dźwięku na wszystkich miejscach w kabinie.
Gama wysokiej klasy akcesoriów. Jako uzupełnienie komfortowego wyposażenia samochodu, Renault oferuje szeroką gamę akcesoriów dokładnie przystosowanych do pojazdu, ergonomicznych, o wysokim poziomie bezpieczeństwa oraz jakości. Wśród nich znajdą się: specjalnie opracowany do modelu Avantime bagażnik dachowy oraz bagażnik do przewozu rowerów, których konstrukcja uwzględnia wyposażenie pojazdu w otwierany, szklany dach panoramiczny. Użytkownicy o bardziej sportowym zacięciu będą mogli zaopatrzyć się w felgi ze stopu metali lekkich o średnicy 18″ oraz w zestaw elementów wyposażenia o sportowym charakterze. Dla amatorów dalekich podróży przewidziano również komplet toreb i walizek. Wspomnieć należy też o wielu elementach oznaczonych nazwą modelu Avantime oraz takich dodatkach jak aluminiowe nakładki na pedały, czy pojemniki i zabezpieczenia bagażu do zainstalowania w bagażniku.
Ponadto Avantime’a będzie można wyposażyć w system video składający się z odtwarzacza DVD oraz dwóch ekranów formatu 16/9 (6,5″) wbudowanych w zagłówki. System ten umożliwi pasażerom podróżującym na tylnych fotelach oglądanie obrazów z odtwarzacza DVD, filmów video, czy korzystanie z gier wyświetlanych na ekranie.
Silnik V6 3.0 24V, którego uzupełnieniem w przyszłości będzie nowa jednostka o pojemności 2.0 16V z turbosprężarką nowej generacji. Połączenie przyjemności z podróżowania z wrażeniami z dynamicznej jazdy samochodem, to filozofia modelu Avantime. Wykraczając poza dążenie jedynie do wysokich osiągów, konstruktorzy skupili się na zapewnieniu najwyższego poziomu wygody i przyjemności jazdy, co zadecydowało o wyborze silnika V6 o pojemności trzech litrów (L7X).
Przypomnijmy, że silnik ten, opracowany wspólnie przez Renault i koncern PSA Peugeot-Citroën, jest wyposażony w zautomatyzowaną przepustnicę, układ rozrządu o zmiennych fazach z dwoma układami przesuwnymi wałka rozrządu (po jednym na każdy rząd cylindrów) umożliwiającymi pracę w dwóch różnych fazach rozrządu, zależnie od prędkości obrotowej silnika. Jednostka rozwija moc 210 KM przy 6000 obr/min. oraz znaczący moment 285 Nm przy 3750 obr/min, z czego 90% jest dostępne już od 2500 obr/min. Silnik ten posiada homologację Euro 3 (Euro 2000) i spełnia normy emisji spalin Euro 4 (Euro 2005). Współpracuje on z nową, mechaniczną skrzynią 6-biegową (PK6). Przypomnijmy, że konstruktorzy tej skrzyni, wprowadzonej do sprzedaży w modelu Laguna II zwrócili szczególną uwagę na płynność zmiany przełożeń przy zimnym jak i przy rozgrzanym silniku, na ograniczenie siły potrzebnej do zmiany biegu i zmniejszenie skoku dźwigni oraz na precyzję i elastyczność pracy.
Avantime wyposażony był też w 4-cylindrowy silnik 16V o pojemności 2 litrów, z turbodoładowaniem, rozwijający moc 165 KM i uzyskujący moment 250 Nm w zakresie od 2000 do 4250 obr/min. W silniku tym wykorzystano turbosprężarkę dla zwiększenia wygody jazdy, ale też dla zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa. Konstrukcja turbosprężarki opracowana przez Renault w oparciu o silnik 2.0 16V (F4R) oraz zastosowanie podwyższonego stopnia sprężania (9.5/1) pozwoliły na uzyskanie osiągów porównywalnych z silnikiem atmosferycznym 2.5 l przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2 o 15 do 20% mierzonych w pełnym cyklu europejskim.
Silnik wyposażono w turbosprężarkę typu „Twin Scroll”, czyli o podwójnym wlocie. Pozwala to na podwyższenie wydajności przy ograniczeniu ponownego zasysania gazów spalinowych, dzięki połączeniu I i IV cylindra z pierwszym wlotem turbiny oraz II i III cylindra z wlotem drugim. Tradycyjny problem wzajemnego oddziaływania na siebie cylindrów w fazie wydechu (na przykład: zasysanie do cylindra I, który prawie zakończył fazę wydechu, gazów spalinowych z cylindra II, który zaczyna wydech) został w ten sposób wyeliminowany powodując lepsze napełnianie komór czystym powietrzem. W nowej generacji turbosprężarek wprowadzono istotne zmiany konstrukcyjne, takie jak chłodzenie wodą, umożliwiające pracę w ekstremalnych warunkach. Dzięki zastosowaniu pompy elektrycznej, tego rodzaju układ chłodzenia pracuje przez pewien czas nawet po wyłączeniu zapłonu, aby uniknąć wstrząsów termicznych szkodliwych dla turbiny. Przy pełnym obciążeniu silnika, turbosprężarka osiąga temperaturę pracy rzędu 1000°C, a jej prędkość obrotowa może dochodzić do 190 000 obr/min. W stosunku do wersji silnika bez turbodoładowania zmodyfikowano ponad 70 części. Wzmocniono tłoki, zawory wykonane są z nimoniku, kolektor i obudowa turbiny, ze stali nierdzewnej. Silnik ten spełnia normy czystości spalin Euro 3 (Euro 2000), a także odpowiada wymaganiom przyszłych norm emisji zanieczyszczeń IF 05 dla krajów, w których są one wymagane, jak Niemcy.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa i sprawności pojazdu zapewniający spokój i przyjemność podróżowania. Czym byłyby dalekie podróże samochodem bez wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego i biernego, jaki może on zapewnić użytkownikom, Bezpieczeństwo czynne i bierne w modelu Avantime wykorzystuje bogate doświadczenie Renault w tej dziedzinie. Jest to istotny element strategii marki dotyczącej rozwoju produktów. Jako że bezproblemowa eksploatacja, to także wyeliminowanie wszystkich obaw związanych z posiadaniem pojazdu, Renault Avantime został wyposażony w wysokiej klasy, skuteczne zabezpieczenia anty-kradzieżowe.
Bezkompromisowe bezpieczeństwo czynne. Avantime jest zdecydowanie samochodem przeznaczonym dla wymagających pasjonatów motoryzacji, poszukujących samochodu zapewniającego przyjemne i dynamiczne wrażenia z jazdy. Jednak pojazd ten gwarantuje też pewne trzymanie się drogi, uprzedzając i tolerując różne zachowania użytkownika oczekującego od samochodów klasy S bezpieczeństwa czynnego na wysokim poziomie. „Jak wszystkie samochody Renault, Avantime nie miał być pojazdem wyczynowym, lecz przeciwnie, samochodem tolerującym różne zachowania kierowcy” wyjaśnia Patrick Malosse, odpowiedzialny za jazdy testowe. „Autem, które swym zachowaniem na drodze daje kierowcy sygnały o niewłaściwym wykonaniu manewru i umie wybaczać jego złą ocenę sytuacji”.
Przyjemność bezpiecznej jazdy. Model Avantime opracowano w oparciu o płytę podłogową Renault Espace dążąc do urzeczywistnienia idei rekreacji przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa. Nadwozie, w całości ocynkowane, z górnym obramowaniem wykonanym z aluminium charakteryzuje się wyjątkową sztywnością. Precyzję prowadzenia pojazdu zwiększa odporność na skręcanie elementów konstrukcji nadwozia przekraczająca 60% – pracują one w sposób całkowicie liniowy, „bez jakichkolwiek skrętów”. Wykonanie górnej część konstrukcji nadwozia z aluminium umożliwiło zmniejszenie wagi elementów o 10 kg, co spowodowało obniżenie środka ciężkości.
Przednie zawieszenie typu Mac Pherson jest zamocowane do ramy podsilnikowej kształtowanej hydrodynamicznie. Zastosowanie sztywniejszych tulei metalowo-gumowych przyczyniło się do zwiększenia precyzji prowadzenia samochodu. Ustawienie parametrów pracy hydraulicznej amortyzacji miało na celu zapewnienie właściwego zachowania pojazdu podczas dynamicznej jazdy i jednocześnie optymalny, wysoki komfort. Tylne zawieszenie (oś samokorygująca) z wahaczami wleczonymi i stabilizatorem poprzecznym typu Panhard, dzięki swej konstrukcji umożliwiło zbliżenie osi wahań bocznych samochodu do środka bezwładności. Specjalnie przystosowane do samochodów o wysoko umieszczonym środku ciężkości, zawieszenie to powoduje znaczne ograniczenie wahań bocznych i wzdłużnych pojazdu. Jest ono niewielkich rozmiarów i w całości mieści się pod podwoziem, co pozwala uzyskać zupełnie płaską podłogę. Wśród elementów zawieszenia znajduje się drążek stabilizatora poprzecznego o średnicy 29 mm oraz specjalnie opracowane poduszki tłumiące drgania układu jezdnego. Przy obciążeniu zawieszenia, zapewniają one progresywną i płynną reakcję, zależnie od siły nacisku. Precyzję prowadzenia samochodu Avantime zapewnia szeroki rozstaw kół przednich i tylnych wynoszący odpowiednio 1551 i 1556 mm (o 16 mm więcej niż w Espace), zmniejszony prześwit o 20 mm oraz odpowiednia regulacja amortyzatorów i usztywnienie sprężyn.
Mimo, że Avantime został opracowany, by zapewnić kierowcy wyjątkowe wrażenia z jazdy dynamicznej, konstruktorzy poświęcili wiele pracy, by wyposażyć samochód w odpowiednie elementy tłumiące drgania i jednocześnie w ten sposób zachować wysoki komfort jazdy. Specjalne poduszki elastomerowe zostały umieszczone między talerzami i sprężynami, by zmniejszyć przenoszenie drgań układu jezdnego. Firma Michelin, której specjaliści wchodzili w skład zespołu projektantów, opracowała specjalny rozmiar ogumienia typu Pilot Primacy (235/50 na kołach o średnicy 17 cali montowanych seryjnie lub w opcji, zależnie od wersji), by zapewnić odpowiednie zachowanie pojazdu w czasie dynamicznej jazdy bez negatywnego wpływu na jej komfort. Nowy rodzaj ogumienia gwarantuje poziom komfortu porównywalny z samochodami luksusowymi o tradycyjnym nadwoziu sedan.
Ponadto samochód jest wyposażony w układ decydujący zarówno o komforcie jak i o bezpieczeństwie czynnym, jest to zmienne wspomaganie układu kierowniczego montowane we wszystkich wersjach z silnikiem 3.0 V6 24V. Elektroniczny układ sterujący zapewnia maksymalną siłę wspomagania przy manewrach wykonywanych z niewielką prędkością, w celu zmniejszenia wysiłku kierowcy oraz słabsze wspomaganie, gdy pojazd jedzie z większą prędkością, by z kolei ułatwić utrzymanie toru jazdy i panowanie nad pojazdem. „Samochód bardzo płynnie reaguje na manewry kierowcy przy precyzyjnym zachowaniu toru jazdy” dodaje Patrick Malosse.
Dodatkowe elementy wyposażenia decydujące o bezpieczeństwie czynnym. Oprócz prac nad podstawowymi elementami zachowania pojazdu na drodze, konstruktorzy Renault Avantime przewidzieli w tym modelu dodatkowe elementy wyposażenia, które wpływają na bezpieczeństwo czynne i wspomagają kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze. Wszystkie wersje pojazdu mogą być wyposażone w system kontroli toru jazdy ESP. Przypomnijmy, że układ ESP nie zastępuje kierowcy, lecz wspomaga go w opanowaniu samochodu w przypadku nagłej utraty przyczepności spowodowanej nagłym manewrem w trudnej sytuacji na drodze. W momencie wykrycia przez czujniki nieprawidłowego zachowania pojazdu, na przykład przy zarzuceniu przodu lub tyłu samochodu, system ESP powoduje działanie przeciwne poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika oraz hamowanie jednego lub kilku kół, by sprowadzić samochód na właściwy i zamierzony przez kierowcę tor jazdy. Funkcje systemu ESP są uzupełniane przez układ ASR zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu i przyspieszaniu na śliskiej nawierzchni.
W układzie hamulcowym zastosowano z przodu duże tarcze wentylowane Brembo o średnicy 305 mm, wyposażone w zaciski z dwoma tłoczkami oraz z tyłu, tarcze pełne o średnicy 265 mm. System ABS Bosch 5.7 z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV współpracuje z układem wspomagania nagłego hamowania. W chwili wykrycia sytuacji awaryjnej przez odpowiednie czujniki, specjalny wzmacniacz ciśnienia zwiększa jego wartość w układzie hamulcowym wykraczając poza ciśnienie generowane przez wciśnięcie pedału hamulca przez kierowcę. W ten sposób dużo szybciej uzyskuje się pełną skuteczność siły hamowania i szybciej doprowadza się do uruchomienia regulacji ciśnienia przez system ABS. Przypomnijmy, że w odróżnieniu od niektórych systemów oferowanych na rynku, system wprowadzony przez Renault utrzymuje maksymalne ciśnienie hamowania dopóki kierowca nie zdejmie całkowicie nogi z pedału hamulca.
Równolegle do systemów wspomagających kierowcę w prowadzeniu samochodu, Avantime oferuje wyposażenie podwyższające komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa czynnego. Wszystkie wersje przewidziane na rynek polski są seryjnie wyposażone w reflektory ksenonowe zapewniające dwukrotnie silniejszy strumień światła niż reflektory tradycyjne i szerszą wiązkę światła niż klasyczna żarówka halogenowa. Wewnętrzne lusterko fotochromatyczne przyciemnia się sukcesywnie w miarę jak rośnie siła padającego na nie światła. W ten sposób kierowca jest chroniony przed oślepianiem światłami samochodów jadących za nim. Ponadto automatyczny czujnik deszczu przyczynia się do zwiększenia wygody prowadzenia pojazdu, samoczynnie dostosowując tryb pracy wycieraczek do intensywności opadów. Zaznaczyć należy, że lekko podwyższony fotel kierowcy oraz brak środkowego słupka bocznego zapewniają kierowcy panoramiczną widoczność, co jest istotną zaletą przy bezpiecznym wyprzedzaniu.
Bezpieczeństwo bierne „made by Renault”. Jednym z elementów strategii marki Renault w dziedzinie konstrukcji samochodów jest brak jakichkolwiek kompromisów w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Avantime spełnia to wymaganie mimo nowatorskiej konstrukcji nadwozia, bez środkowego, bocznego słupka oraz największego na rynku szklanego, otwieranego dachu. Po modelach Espace, Mégane, Clio, i Scénic, które uzyskały 4 gwiazdki w teście Euro NCAP oraz modelu Laguna II, który jako pierwszy samochód spośród wszystkich marek i wszystkich segmentów otrzymał 5 gwiazdek Euro NCAP, Avantime wykorzystuje bogate doświadczenia Renault, by zapewnić swoim użytkownikom bezpieczną podróż.
Wzmocniona konstrukcja nadwozia. Opracowany w oparciu o płytę podłogową podobną do płyty modelu Espace, który uzyskał wzorowe wyniki w testach zderzeniowych bocznych i czołowych (4 gwiazdki Euro NCAP i tytuł Best in Class), Avantime posiada istotne atuty. Tak jak w modelu Espace, płyta podłogowa jest cynkowana na gorąco, a jej sztywność osiąga o 60% lepsze parametry w próbie na skręcanie i o 20% lepsze w próbie na ciągnięcie. Opierając się na wynikach licznych prób wytrzymałościowych, inżynierowie mogli poprzez symulację komputerową zastosować optymalne rozwiązania, które zabezpieczają kabinę przy zderzeniu czołowym i bocznym.
W próbach zderzenia bocznego, Avantime uzyskał doskonałe wyniki mimo braku środkowego słupka i wyposażeniu samochodu testowego w szklany, otwierany dach: podwyższona płyta podłogowa przejmuje bezpośrednio siłę uderzenia i skuteczniej rozprowadza energię kinetyczną niż tradycyjna konstrukcja drzwi w nadwoziu sedan. Obie górna, aluminiowe ramy nadwozia są połączone ze sobą poprzeczkami, a słupki przednie i tylne posiadają specjalne wzmocnienia. Z tyłu konstrukcję nadwozia usztywnia podest pod siedzeniem. Dlatego też, w najgroźniejszym rodzaju zderzenia, uderzeniu bokiem w słup, energia jest pochłaniana jednocześnie przez płytę podłogową, wzmocnienie drzwi oraz boczną krawędź dachu. Wgniecenie kabiny do wnętrza jest więc niewielkie (rzędu 120 mm), a przestrzeń dla pasażerów pozostaje praktycznie nienaruszona. Avantime uzyskał wyniki o 50% niższe od górnych wartości granicznych przewidzianych przepisami.
Brak bocznego słupka może się wydawać słabą stroną konstrukcji w zderzeniu bocznym oraz czynnikiem zmniejszającym sztywność całego nadwozia, a więc źle wpływającym na wynik testu zderzenia czołowego. Brak ten jest jednak rekompensowany wzmocnieniami nadwozia, zwłaszcza w słupkach przednich i progach. Drzwi boczne o dwuosiowym mechanizmie otwierania są również istotnym ogniwem łączącym przednią i tylną część nadwozia. Dzięki swojej konstrukcji pozostają zamknięte nawet w najcięższych warunkach i wytrzymują nacisk ponad 5 ton. Są więc one także elementem przyczyniającym się do pochłaniania energii przy zderzeniu czołowym. Górna część konstrukcji nadwozia, wykonana z aluminium, charakteryzuje się wyjątkową sztywnością. Nie posiada ona żadnych ostrych kątów, czyli punktów o słabszej wytrzymałości, a także odgrywa istotna rolę w pochłanianiu energii zderzenia. Ponadto należy zwrócić uwagę na kolumnę kierownicy, która odłącza się od nadwozia w razie zderzenia.
Optymalny system zabezpieczeń. Nieodłączne od całej konstrukcji pojazdu, elementy zabezpieczające pasażerów również ulegają przemianom, by zapewnić optymalną ochronę.
Przednie fotele Avantime’a z wbudowanymi pasami bezpieczeństwa zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Oba pasy, piersiowy i biodrowy są wyposażone w pirotechniczne napinacze, dwustopniowe napięcie pasa gwarantuje pewne utrzymanie pasażera w fotelu w razie zderzenia czołowego. Trzeba zaznaczyć, że wylot pasa usytuowany w górnej części oparcia jest osłonięty materiałem o wysokiej zdolności pochłaniania energii, by chronić pasażera siedzącego z tyłu na wypadek, gdyby przy silnym zderzeniu uderzył w oparcie przedniego fotela. Podobnie jak w innych modelach Renault, ograniczniki napięcia pasów przednich foteli ograniczają siłę nacisku na klatkę piersiową przy zderzeniu do jedynie 400 kg. Jest to najlepszy wynik, ponieważ podobne urządzenia tego rodzaju oferowane na rynku są zwykle skalowane na 600 kg lub nawet więcej. Otwierane, portfelowe przednie zagłówki zapewniają możliwość ustawienia ich jak najbliżej głowy.
Wszystkie wersje Avantime są wyposażone w dwie czołowe poduszki powietrzne o programowanym stopniu wypełnienia gazem (poduszka kierowcy o objętości 60 litrów, poduszka pasażera – 120 litrów), dwie poduszki powietrzne boczne chroniące klatkę piersiową o objętości 10 litrów, wbudowane w przednie fotele, oraz kurtyny powietrzne, które rozwijają się w chwili uderzenia bocznego, chroniąc głowy pasażerów siedzących z przodu i z tyłu.
Pasażerowie podróżujący z tyłu zostali potraktowani w taki sam sposób, jak osoby siedzące na przednich fotelach: Avantime jest wyposażony w trzy 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i trzy chowane zagłówki tylne. Boczne miejsca tylne posiadają ponadto pasy z pirotechnicznymi ogranicznikami napięcia ograniczającymi siłę nacisku do 600 kg, co jest rzadko występującym na rynku elementem zabezpieczenia pasażerów na tylnych siedzeniach. Podobnie jak w innych samochodach Renault, w modelu Avantime zastosowano znormalizowany system mocowania fotelika dla dzieci ISOFIX. Na bocznych miejscach z tyłu, punkty mocowania ISOFIX (3 zaczepy, z których dwa są zainstalowane w miejscu połączenia siedzenia z oparciem, a jeden pod siedzeniem) pozwalają na pewne i stabilne zamocowanie fotelika dla dziecka w sposób spełniający wymagania tej normy.
Bezproblemowa eksploatacja na najwyższym poziomie. Opracowując auto starano się, by odróżniało się ono od innych samochodów luksusowych, nie pozwalając jednocześnie na żadne kompromisy w dziedzinie jakości, niezawodności i trwałości produktu. Klient oczekuje bezproblemowej eksploatacji, ale też spokoju jaki dają optymalne systemy zabezpieczenia przed kradzieżą oraz rozwiązania zmniejszające koszty eksploatacji.
Technologia zwielokrotnionego przesyłu danych dla zapewnienia bezproblemowej eksploatacji
W modelu Avantime wykorzystano technologię zwielokrotnionego przesyłu danych (tzw. szyn), aby umożliwić prawidłowe działanie wszystkich nowych funkcji pojazdu gwarantując optymalną niezawodność układów elektrycznych i elektronicznych. Przypomnijmy, że technologia ta pozwala na pięciokrotne zmniejszenie ilości przewodów i złączy dzięki wykorzystaniu jednej szyny komunikacyjnej. Poszczególne bloki elektroniczne, w tym też centralny komputer kabiny (UCH) są podłączone do tej szyny, co zapewnia optymalną wymianę informacji, jako że wykorzystują one te same dane do różnych celów. Zwielokrotnione linie przesyłu pozwalają na jednoczesne odbieranie do 250 różnych informacji, a w ciągu sekundy liczba ta sięga ponad 3000 informacji przesyłanych do jednego obwodu.
Innowacje wprowadzone do modelu Avantime były przedmiotem szczegółowych prac gwarantujących trwałość układów na najwyższym poziomie wśród pojazdów tego samego segmentu. Szczególnym testom wytrzymałościowym poddano drzwi z dwuosiowym systemem otwierania. Prób tych wykonano dwukrotnie więcej, niż w przypadku klasycznych rodzajów drzwi samochodowych, objęły one ponad 40 000 cykli otwarcia i zamknięcia. W otwieranym dachu panoramicznym opracowanym wspólnie ze światowym liderem w tej dziedzinie, firmą WEBASTO, zastosowano szybę typu Vénus 35 grubości 5 mm, która charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i trwałą zdolnością do zatrzymywania promieni słonecznych.
12-letnia gwarancja antykorozyjna. Podobnie jak inne samochody Renault, Avantime objęty jest 12-letnią gwarancją antykorozyjną. Stalowa blacha, z której wykonano płytę podłogową jest w całości cynkowana ogniowo. Jest to rodzaj obróbki blach dający pewne zabezpieczenie przed korozją i jednocześnie przyczyniający się do usztywnienia konstrukcji, a więc do przedłużenia jej trwałości. Cynk dostaje się do najmniejszych szczelin między blachami tworząc trwałe i nieprzerwane złącza. Ponadto, elementy zewnętrznego poszycia nadwozia, wykonane są z tworzywa SMC (Sheet Moulding Compound), które jest całkowicie odporne na korozję i lekkie stłuczki zdarzające się w ruchu miejskim, podobne cechy wyróżniają zderzaki przedni i tylny wykonane z propylenu.
Zabezpieczenie przed kradzieżą i blokada zapłonu. Avantime wykorzystuje ostatnie innowacje w dziedzinie zabezpieczeń pojazdów przed kradzieżą i włamaniem. Aby był bardziej konkurencyjny pod względem kategorii ubezpieczeniowych zależnych od doskonałości zabezpieczeń, kryteria ochrony przed włamaniem zostały ustalone w oparciu o warunki opracowane przez angielską organizację THATCHAM. Wynik uzyskany przez Avantime’a jest równoważny z wynikiem Renault Espace, który zajmuje pierwsze miejsce w tej dziedzinie w swym segmencie. Wśród zabezpieczeń mechanicznych, należy zwrócić uwagę na pokrywę chroniącą zamek drzwi, wykorzystanie wzmocnionej blachy do budowy blokady drzwi oraz takie ułożenie przewodów, by były one w 90% niedostępne nawet po rozwierceniu drzwi, przy czym pozostałe 10% długości przewodów posiada zabezpieczenie przed rozwierceniem. Blokada kolumny kierownicy jest wzmocniona, co stanowi lepsze zabezpieczenie przed próbą jej rozmontowania. Połączenie blokady z kolumną kierownicy gwarantuje niezawodne działanie sworznia blokującego podczas próby złamania blokady. Avantime jest wyposażony w zabezpieczenie elektroniczne ostatniej generacji (Verlog 3). Komputer wtrysku, blok elektroniczny systemu zabezpieczającego oraz klucz z transponderem wymieniają informacje korzystając z kodowanych sygnałów. Umiejscowienie głównych bloków elektronicznych w samochodzie zostało tak zaprojektowane, by maksymalnie utrudnić do nich dostęp osobom niepowołanym. Posiadający takie zabezpieczenia Avantime jest uodporniony na działania osób niepowołanych przy spełnieniu surowych warunków organizacji THATCHAM. Możliwe będzie również wyposażenie Avantime’a w skuteczny alarm opracowany wspólnie z firmami ubezpieczeniowymi.
Ponadto Avantime jest wyposażony w automatyczną blokadę zamków drzwi i bagażnika w czasie jazdy, uruchamiającej się po przekroczeniu przez pojazd prędkość 8 km/h. Dzięki temu po zatrzymaniu się, na przykład na czerwonym świetle, żaden zamek nie daje się otworzyć od zewnątrz. Zamki zostają automatycznie odblokowane przy pociągnięciu za którąkolwiek klamkę wewnętrzną lub też w chwili zderzenia powodującego odpalenie poduszek powietrznych. Funkcja ta może zostać wyłączona przez wciśnięcie na dłuższą chwilę przycisku centralnego zamka w kabinie.
Optymalne koszty eksploatacji. Oprócz klasy zabezpieczenia przed włamaniem i kradzieżą istotnym kryterium klasyfikacji samochodu dokonywanej przez firmy ubezpieczeniowe są również koszty napraw. W celu ich ograniczenia prowadzone były prace wspólnie z przedstawicielami towarzystw ubezpieczeniowych, i to na wszystkich etapach rozwoju projektu. Ilość części narażonych na uszkodzenia przy zderzeniach o niewielkiej sile, typu Danner’a (z prędkością do 15 km/h), uległa dzięki temu znacznemu ograniczeniu: belka pod zderzakiem przednim i tylnym nie jest spawana do konstrukcji nadwozia, lecz przykręcana, poduszki pochłaniające energię oraz kratki wlotu powietrza są elementami niezależnymi od zderzaków, co pozwala na ewentualną wymianę oddzielnych elementów, które uległy uszkodzeniu. Podobnie jest w przypadku reflektorów ksenonowych, które składają się z oddzielnych elementów (obudowa, żarówka i oprawa), co sprawia, że koszt ewentualnej naprawy zmniejsza się o połowę. Należy też zaznaczyć, że forma górnej części konstrukcji nadwozia samochodu Avantime pozwala na lepsze zabezpieczenie elementów karoserii przy zderzeniach o niewielkiej sile niż w przypadku klasycznego nadwozia typu sedan: testy przeprowadzone przez producenta udowodniły, że ani tylna klapa, ani też tylne światła nie ulegają żadnym uszkodzeniom w kolizji typu Danner’a z prędkością do 15 km/h. Jest to ważna zaleta samochodu zauważalna w codziennej eksploatacji.
Koszty eksploatacji zostały zmniejszone również dzięki wydłużeniu przebiegów między przeglądami i wymianą oleju do 30 000 km, zaś wymiana świec zapłonowych oraz filtra powietrza jest przewidziana co 60 000 km.
W trosce o środowisko naturalne, model Avantime został tak zaprojektowany, by 87% jego masy nadawało się do powtórnego przetworzenia w istniejących od kilku lat ośrodkach recyklingu.
źródło: Renault