Opel Mokka – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Auto zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2012 roku. Wprowadzając model Mokka, Opel stał się pierwszym producentem, który gwałtownie wchodzi w dynamicznie rozwijający się segment kompaktowych SUV-ów (segment SUV-B). Wersję z silnikiem o pojemności 1,6 litra wariant ecoFlex o mocy 85 kw/115 KM można zamówić już od 67 900 PLN. Dodatkowo w ofercie rozwiązań przeniesienia napędu Opla Mokki umieszczono również turbo doładowany silnik benzynowy o mocy 103 kW / 140 KM oraz silnik diesla o pojemności 1,7 litra o mocy 96 kW / 130 KM.

Pomimo pozornie skromnej długości, bo 4,28 metra, Mokka jest w stanie pomieścić pięć osób. Niesie ze sobą również obietnicę Opla na połączenie atrakcyjnej stylizacji z nowoczesną technologią oraz luksusową funkcjonalnością, co czyni pojazd dostępnym dla szerszego segmentu klientów. Ponadto Opel Mokka po raz pierwszy wprowadza na rynek kompaktowych SUV-ów ergonomiczne siedzenia, uzupełniając propozycję o adaptacyjne reflektory (AFL+) oraz zintegrowany bagażnik rowerowy FlexFix. Wyposażenie, które znacząco podnosi komfort jazdy oraz bezpieczeństwo w Oplu Mokka obejmuje system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), system kontroli trakcji (TC), jak również asystenta ruszania pod górę (HSA) oraz asystenta ruszania w dół wzniesienia (HDC). Wersję podstawową z napędem na przednią oś (FWD) można wyposażyć w inteligentny napęd na cztery koła (AWD). Technologia zastosowana w opcjonalnym napędzie na cztery koła (AWD) automatycznie rozpoznaje, kiedy konieczna jest lepsza przyczepność i samoczynnie dołącza napęd stosownie do potrzeb.

Napęd na przednie koła lub napęd na cztery koła: dynamiczna jazda dla osób lubiących aktywny styl życia. Opel Mokka łączy w sobie funkcjonalność z wygodą. Wysoka pozycja, jaką zajmuje podróżny, daje posmak przygody. Jednym z głównych założeń projektowych Opla Mokka było podwozie, które zostało zaprojektowane i dopracowane w Niemczech. Podwozie modelu Mokka zostało dostosowane do codziennych potrzeb europejskiego klienta; doskonale nadaje się również do wypadów poza utwardzone drogi.

Wersję podstawową z napędem na przednią oś (FWD) można wyposażyć w technologię z napędem na cztery koła (AWD), która zapewnia lepszą przyczepność i prowadzenie. Technologia AWD jest wysoce wydajna, działa inteligentnie, a co najważniejsze, nie jest kosztowna. Głównymi elementami składowymi systemu AWD są mechanizm różnicowy osi przedniej, wał Cardana, napęd tylnej osi 4×4 oraz moduł sterujący. Wszystko to uzupełnia wielotarczowe sprzęgło elektromagnetyczne. Dodatkowo, czujniki nieustannie przekazują dane do modułów sterujących. Kiedy nawierzchnia jest sucha, przednie koła prowadzą samochód do przodu, co oznacza, że zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie. Zależnie od warunków panujących na drodze zakres rozdziału napędu waha się między 100% napędu przednich kół do maksymalnie 50 procentowego rozdziału między koła przednie i tylne, na przykład kiedy droga pokryta jest cienką warstwą wody.

Zależnie od bieżących potrzeb, elektroniczny zespół przenoszenia momentu (TTD) automatycznie i niezauważalnie przekazuje moment na tylne koła. Układ AWD jeszcze bardziej wyostrza już i tak dynamiczną charakterystykę prowadzenia, jaką cechuje się Mokka. Jest to szczególnie widoczne, kiedy samochód rusza zbyt szybko lub kiedy wchodzi w zakręty na zbyt dużej prędkości. AWD aktywuje się automatycznie w ułamku sekundy, gdy tylko jedno z kół ślizga się na skutek utraty przyczepności. System podejmuje również decyzje, kiedy AWD nie jest konieczne. Zapewnia jeszcze lepszą skuteczność prowadzenia na zakrętach i maksymalną przyczepność w takich sytuacjach. Układ AWD ze wszystkimi podzespołami waży jedynie 65 kg, co powoduje, że samochód zachowuje swoje osiągi sprzed montażu i nadal jest przyjazny dla środowiska.

Podwozie modelu Mokka zapewnia pełną przyjemność z jazdy i oferuje wspaniałe prowadzenie, nawet w trudnych warunkach drogowych. Aby uzyskać taki efekt, inżynierowie firmy Opel metodą prób i błędów udoskonalali amortyzatory MacPhersona montowane na osi przedniej. W celu skompensowania napięć bocznych dodano boczne sprężyny. Mając na uwadze poprawę prowadzenia i osiągów na drodze oraz redukcję hałasu i wibracji, dodano również wzmocnienie mocowania amortyzatora, silniejsze stabilizatory oraz podwójnie łączone tuleje drążków kierowniczych. W układzie tylnego zawieszenia inżynierowie z firmy Opel uwzględnili tuż przed kołami zaokrąglony drążek skrętny.

Dodatkowo, aby uzyskać jak najwięcej z podwozia pojazdu, inżynierowie z firmy Opel zdecydowali się zamontować najnowsze osiągnięcie w zakresie wspomagania — układ elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS), który jest standardowo montowanym zestawem w całej Europie i który zapewnia wspomaganie kierownicy przy zwiększonej czułości na prędkość pojazdu przy poprawionym czasie reakcji.

Dynamika i wydajność — dwa silniki benzynowe i jeden diesel. Moc pochodzi z trzech wydajnych silników. Wszystkie manualne skrzynie biegów zostały wyposażone w układ Start/Stop firmy Opel, który ułatwia zapanować nad wydatkami na paliwo. Oferta dla benzyny obejmuje silnik o mocy 85 kW/115 KM i pojemności 1,6 litra, z naturalnym poborem powietrza, o momencie obrotowym 115 Nm, który zużywa 6,5 litra paliwa na 100 km i wysyła do atmosfery 153 g CO2/km, oraz silnik o mocy 103 kW/140 KM i pojemności 1,4 litra z turbosprężarką, o momencie obrotowym 200 Nm. Wersja 1,4 Turbo początkowo będzie dostępna z taką samą przekładnią manualną, jednak później oferta zostanie poszerzona o automatyczną skrzynię biegów. Mokka wyposażona w manualną, sześciobiegową skrzynię przekładniową, napęd 4×4 i turbosprężarkę jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 190 km/h. Przyspieszenie od zera do 100 km/h samochód osiąga w 9,9 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6.4 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 149 g/km.

CZYTAJ DALEJ  Toyota Highlander II - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Klienci, którzy preferują silniki diesla, mogą zamówić Mokkę z turbodoładowanym silnikiem CDTI o pojemności 1,7 litra i mocy 96 kW/130 KM o maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Ta jednostka napędowa jest dostępna z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś lub na wszystkie koła, lub z automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. W układzie z przednim napędem manualna skrzynia przekładniowa z silnikiem diesla wymaga w cyklu mieszanym 4,5 litra paliwa na pokonanie 100 kilometrów. Odpowiada to emisji CO2 rzędu 120 g/km. Czyni to więc silnik 1,7 CDTI jednym z najbardziej oszczędnych silników w całym segmencie. Wartości w tabeli osiągów mówią same za siebie: wyposażona w sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz napęd na przednie koła Mokka osiąga prędkość rzędu 187 km/h. Dojście od zera do 100 km/h zajmuje zaledwie 10,5 sekundy.

Ważne układy wspomagające prowadzenie poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wraz z nowym modelem SUV-a Mokka Opel po raz pierwszy wprowadziła do segmentu kompaktowych SUV-ów całe bogactwo swojego wyposażenia w postaci różnorodnych, zaprojektowanych w Niemczech systemów wspomagających kierowcę. Rozwiązania technologiczne poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy zarezerwowane wyłącznie dla Opla będą teraz dostępne dla szerszej grupy Klientów poszukujących aut w innych segmentach. Rozwiązania te obejmują układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP®Plus) wraz z systemami HSA (Asystent ruszania pod górę) oraz HDC (asystent ruszania w dół zbocza), które poprawiają komfort jazdy w terenie górzystym. Układ kontroli trakcji, który występuje jako standard w każdej wersji Opla Mokka, działa jako mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Zapobiega poślizgowi kół, a w układach napędu na cztery koła w modelu Mokka przekazuje na bieżąco specjalne algorytmy, które usprawniają prowadzenie pojazdu. Kolejnym układem, który znacząco wspomaga kierowcę, a który jest już dostępny w modelu Mokka, jest rozwiązanie AFL+ firmy Opel. Jest to układ adaptacyjnych reflektorów, który bazuje na reflektorach bi-ksenonowych trzeciej generacji. Reflektory dostosowują natężenie światła i zasięg stosownie do możliwości w rejonie zabudowanym i na drogach pozamiejskich jak również na autostradach. Zakres funkcji obejmuje światła na złą pogodę, wzmocnioną wiązkę światła, statyczne doświetlanie zakrętów, dynamiczne doświetlanie zakrętów, światła do jazdy dziennej wyposażone w LED oraz asystenta świateł drogowych. Ta ostatnia funkcja automatycznie reguluje wiązkę światła tak, aby reflektory nie oślepiały nadjeżdżających samochodów ani lusterek samochodów jadących przed nami.

Druga już generacja rozwiązania kamery Opel Eye obejmuje funkcje FCA, czyli system ostrzegania przed kolizją, TSR, czyli system rozpoznawania znaków drogowych, oraz LDW — system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Układ FCA ostrzega kierowcę za pośrednictwem głośnego alarmu oraz sygnalizacją wizualną o możliwej kolizji z samochodem jadącym przed nami. Oprócz układu ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, który sygnalizuje kierowcy opuszczenie pasa w takiej sytuacji, inżynierowie rozwinęli jeszcze bardziej układ rozpoznawania znaków drogowych. Oprócz okrągłych znaków drogowych teraz nowa kamera potrafi również rozpoznać prostokątne znaki dotyczące autostrad lub placów zabaw, jak również wszelkie znaki związane z ograniczeniem prędkości. Kamera potrafi również odczytać dynamiczne wyświetlacze wyposażone w żarówki LED. Zapobiega to błędnemu odczytowi przepisów o ruchu drogowym lub wypadkom spowodowanym zmęczeniem. Parkowanie zostało ułatwione dzięki czujnikom parkowania zamontowanym z przodu i z tyłu pojazdu.

CZYTAJ DALEJ  Dacia Logan — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zdrowie i wygoda: ergonomiczne fotele i bagażnik rowerowy FlexFix. Opel Mokka został wyposażony w ergonomiczne fotele, które uzyskały certyfikat niezależnej grupy ekspertów AGR, specjalizujących się w zagadnieniach związanych z kręgosłupem (“Aktion Gesunder Rücken e.V.”). Pierwszy raz zdarza się, aby ABR swoją pieczęcią dopuściło do segmentu B SUV-ów fotel kierowcy, regulowany w ośmiu płaszczyznach. Fotel musi spełniać zespół dziesięciu kryteriów, w tym podparcie dla odcinka szyjnego kręgosłupa oraz idealne dopasowywanie się zarysu oparcia do naturalnej krzywizny pleców. Dodatkowo fotel ergonomiczny wyposażony jest w wiele dodatkowych możliwości regulacji takich jak podnoszenie, dodatkowe podparcie odcinka lędźwiowego oraz podparcie ud. Zagłówki można regulować w czterech płaszczyznach.

Ładowność Opla Mokka można łatwo zwiększyć, stosując bagażnik rowerowy drugiej generacji FlexFix. Dostępny jako opcja rozbudowany system przechowywania bagażu oferowany wyłącznie przez Opla został zintegrowany z tylnym zderzakiem pojazdu, dzięki czemu zawsze znajduje się w zasięgu ręki. Standardowa wersja systemu FlexiFix po zamontowaniu na samochód jest przygotowana do przewozu jednego roweru o wadze do 30 kg. Dzięki zastosowaniu przejściówki z zatrzaskami można dodatkowo przewieźć dwa rowery, co zwiększa całkowitą ładowność do 60 kg. Nawet przy pełnym obciążeniu system FlexFix można odgiąć tak, aby można było z łatwością otworzyć pokrywę bagażnika i dostać się do wnętrza przedziału bagażowego. Ponadto tylną półkę w Oplu Mokka można składać w stosunku 60–40, co pozwala na uzyskanie dodatkowego miejsca na płaski ładunek. Dzięki wszystkim tym elementom, Mokka stanowi doskonałe rozwiązanie dla ludzi, którzy cenią sobie aktywny styl życia i wysoki standard.

Odważna stylistyka SUV-a z całkowicie odświeżoną funkcjonalnością. Nowy SUV firmy OPEL to połączenie tradycyjnych sił, jakie drzemią w marce, dynamiki jazdy, elastyczności, która pozwala dostosować się do codziennego życia, oraz stylistyki wyrosłej z emocji. Pod postacią nowego SUV-a Mokka filozofia stylistyki Opla zmierzająca do połączenia „sztuki rzeźbiarskiej z niemiecką precyzją” znajduje nowy wyraz. Opel Mokka demonstruje odważne podejście do kształtu oraz eleganckich akcentów, zachowując przy tym sportowe zacięcie podkreślane przez atletyczne linie nadwozia. Wyraźnie wysunięta kratka wlotu powietrza, osłony wokół zderzaków oraz nadkola zostały orzeźwione za pośrednictwem typowych oplowskich „ostrzy”, które płynnie, a zarazem agresywnie, przepływają w górę na tył. Sportowy i muskularny wygląd Opla Mokka został dodatkowo zaakcentowany przez wyższy prześwit, który umożliwia jazdę po nawierzchni żwirowej; rozstaw osi, wynoszący 1540 mm dodatkowo potęguje ten efekt.

CZYTAJ DALEJ  VW Passat B6 Variant — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Wnętrze nowego Opla Mokka jest również typowe dla firmy Opel. Akcenty stylizacji odciśnięte zostały jak podpis Opla na wykrzywionej tablicy wskaźników, jak również na wręcz artystycznych krzywiznach drzwi. Charakterystyczne wartości promowane przez firmę Opel, takie jak wszechstronność czy funkcjonalność nastawiona na użytkownika, są również wszędzie widoczne: począwszy od podwójnego schowka w tablicy wskaźników, przez zamykany schowek nad tunelem środkowym aż po nisko umieszczone kieszenie w przednich i tylnych drzwiach. Przy przestrzeni ładunkowej wielkości 1372 litrów oraz 19 schowkach można powiedzieć, że projektanci wzięli sobie do serca potrzeby funkcjonalne rodziny.

Właściwości te czynią z Opla Mokki samochód, który spełnia wszystkie potrzeby codziennego życia, a jednocześnie doskonale nadaje się na weekendowe wypady. Jako kompaktowy SUV świetnie sprawdzi się zarówno w środowisku miejskim, jak i pozamiejskim. Badania dowiodły, że przeciętny nabywca Mokki to człowiek w średnim wieku, który prowadzi bardzo aktywny styl życia, u którego wypoczynek odgrywa główną rolę w życiu. Właśnie z tego powodu Mokka razem z jej wieloma opcjonalnymi dodatkami oraz rozwiązaniami technologicznymi będącymi własnością Opla, jak kamera Opel Eye czy bagażnik rowerowy FlexFix, idealnie nadają się dla ludzi, którzy chcą zachować równowagę między pełnym gonitwy życiem codziennym a wypoczynkiem. Przełomowy wygląd SUV-a powoduje, że Opel Mokka bardzo przypada do gustu nowym klientom.

 

źródło: General Motors