Opel GT I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zapraszamy do świata klasycznej motoryzacji, gdzie Opel GT I jawi się jako ikona stylu i inżynierii lat 60. i 70. Ten sportowy coupe, znany ze swoich opływowych kształtów i niebanalnej dynamiki, wciąż budzi podziw na ulicach i zlotach klasyków. Czy jesteś ciekaw, jak prezentują się dane techniczne tego modelu, jakie silniki pulsowały pod jego maską, a także jakie były opinie i ceny tego niemieckiego „”Corvette””? Przygotuj się na podróż w czasie, która rozbudzi Twoją motoryzacyjną pasję!

Dane techniczne i wymiary Opel GT I.

Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy podczas analizy danych technicznych Opel GT I, są jego kompaktowe wymiary. Długość tego modelu wynosiła jedynie 4113 mm, szerokość – 1580 mm, a wysokość – 1220 mm, co czyniło go jednym z najmniejszych sportowych coupe na rynku. Mimo to, dzięki sprytnemu rozplanowaniu wnętrza, zapewniał wystarczającą ilość miejsca dla dwóch osób.

Kolejnym aspektem wartościowym jest informacja dotycząca masy pojazdu. Opel GT I ważył około 940 kg, co w połączeniu z niskim środkiem ciężkości, przekładało się na doskonałe właściwości jezdne. Niemiecki producent podjął decyzję o zastosowaniu w tym modelu niezależnego zawieszenia na wszystkich kołach, co dodatkowo zwiększało jego stabilność na drodze.

Warto również zwrócić uwagę na rozstaw osi modelu Opel GT I, który wynosił 2438 mm. To, w połączeniu z krótkimi zwisami przednimi i tylnymi, gwarantowało doskonałe prowadzenie auta na zakrętach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, GT I był w stanie skutecznie konkurować z innymi, znacznie droższymi modelami sportowymi tamtych czasów.

Dostępne silniki i ich parametry.

Oprócz doskonałego designu, Opel GT I ceniony był również za swoje silniki. Producent zdecydował się na ofertę dwóch wariantów jednostek napędowych. Bazowym silnikiem, dostępnym od początku produkcji w 1968 roku, był 1.1 S. Ten czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1078 cm³ generował moc 60 KM, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości na poziomie około 155 km/h.

Drugim, mocniejszym silnikiem dostępnym dla Opel GT I był 1.9 S. Ta jednostka, wyposażona w układ SOHC, dysponowała pojemnością 1897 cm³. Jej moc wynosiła 90 KM, co w porównaniu umożliwiało osiągnięcie maksymalnej prędkości na poziomie 185 km/h. To właśnie ten silnik, ze względu na swoją wydajność i dynamiczność, zdobył największą popularność wśród miłośników modelu GT I.

Opel zdecydował się na zastosowanie w modelu GT I manualnej skrzyni biegów. W przypadku silnika 1.1 S był to czterobiegowy układ, natomiast dla silnika 1.9 S – pięciobiegowy. Ta decyzja producenta pozwoliła na pełne wykorzystanie potencjału oferowanych jednostek napędowych.

Warto nadmienić, że oba silniki montowane były z przodu, a napęd przekazywany był na tylną oś. Taki układ napędowy, typowy dla sportowych coupé, znakomicie wpływał na prowadzenie auta i jego dynamikę. Dzięki temu Opel GT I zasłużenie zdobył miano jednego z najbardziej emocjonujących samochodów swoich czasów.

Spalanie i pojemność skokowa silników.

Podczas omawiania silników Opel GT I, nie można pominąć kwestii spalania. W przypadku mniejszej jednostki 1.1 S, ze względu na niewielką pojemność skokową i moc, średnie spalanie oscylowało w granicach 8 litrów na 100 km w cyklu mieszanym. Jest to dość ekonomiczne rozwiązanie, biorąc pod uwagę sportowy charakter auta.

W przypadku większego silnika 1.9 S, spalanie było nieco większe. Średnie zużycie paliwa dla tej jednostki wynosiło około 10 litrów na 100 km. Warto jednak pamiętać, że była to cena, którą trzeba było zapłacić za znacznie lepsze osiągi i dynamikę jazdy.

Podsumowując, pojemności skokowe silników Opel GT I wynosiły odpowiednio 1078 cm³ dla silnika 1.1 S i 1897 cm³ dla silnika 1.9 S. Pomimo różnic w spalaniu, obie jednostki napędowe oferowały doskonałe osiągi i były w stanie zapewnić prawdziwe emocje za kierownicą tego klasycznego sportowego coupé.

Aktualne ceny i wartość rynkowa Opel GT I.

Obecnie wartość rynkowa Opel GT I zależy od wielu czynników, w tym od stanu zachowania pojazdu, jego oryginalności oraz przebiegu. Samochody w dobrym stanie konserwacji, z niewielkimi modyfikacjami lub całkowicie oryginalne, są szczególnie cenione przez kolekcjonerów i entuzjastów marki.

Ceny Opel GT I na rynku zabytkowych samochodów mogą być zróżnicowane, ale wyraźnie widać, że z upływem lat tendencja jest wzrostowa. Model ten stał się obiektem pożądania dla miłośników klasycznej motoryzacji, co wpływa na stopniowe zwiększanie się jego wartości na aukcjach i w komisach samochodowych.

W związku z rosnącym zainteresowaniem, aktualne ceny Opel GT I mogą oscylować w szerokim przedziale, sięgając nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za egzemplarze w świetnym stanie kolekcjonerskim. Szczególnie pożądane są modele z pierwszych lat produkcji, które zachowały swoją autentyczność i posiadają bogatą historię.

Należy pamiętać, że utrzymanie Opel GT I w dobrym stanie technicznym i wizualnym jest kluczowe dla utrzymania jego wartości rynkowej. Właściciele, którzy decydują się na regularne serwisowanie i odpowiednią pielęgnację, mogą liczyć na wzrost wartości swojego klasycznego coupe z czasem.

Opinie użytkowników i ekspertów.

Opinie użytkowników Opel GT I często podkreślają jego wyjątkowe właściwości jezdne i charakterystyczny design. Miłośnicy klasycznej motoryzacji doceniają ten model za sportowe osiągi oraz za to, że pomimo upływu lat, nadal potrafi dostarczyć prawdziwie emocjonujące wrażenia za kierownicą.

Ekspertyzy branżowych specjalistów wskazują na Opel GT I jako pojazd o znaczącym wpływie na rozwój sportowych coupé. Jest ceniony za innowacyjność i jakość wykonania, co dla wielu stanowi potwierdzenie wysokiego standardu niemieckiej inżynierii tamtych lat.

Wśród opinii pojawia się również temat dostępności części zamiennych i kosztów utrzymania, które dla potencjalnych nabywców są nie bez znaczenia. Posiadacze Opel GT I zaznaczają, że choć utrzymanie klasycznego auta wymaga zaangażowania, to satysfakcja płynąca z jego posiadania jest nieoceniona.

Niektóre recenzje wskazują na słabości takie jak ograniczona przestrzeń wewnątrz pojazdu, jednak dla wielu użytkowników jest to aspekt drugorzędny. Dla nich kluczowa jest radość z jazdy i unikalny charakter, który Opel GT I bez wątpienia posiada.

Podsumowanie

Opel GT I to bez wątpienia wyjątkowy rozdział w historii motoryzacji, oferujący unikalne połączenie stylu, dynamiki i inżynieryjnego kunsztu. Jeśli pasjonujesz się klasycznymi samochodami lub po prostu cenisz sobie niepowtarzalny charakter i historię, które niesie ze sobą ten model, to bez wątpienia znajdziesz wiele radości w dalszym odkrywaniu świata Opla GT I. Zachęcamy do poszukiwania więcej informacji, historii poszczególnych egzemplarzy oraz do wzięcia udziału w zlotach miłośników klasyków, gdzie możesz zobaczyć te piękne maszyny na żywo. Niech ta motoryzacyjna perła przypomni Ci o złotych czasach motoryzacji i zainspiruje do własnych motoryzacyjnych przygód!