X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

VW Transporter T1 dane techniczne

Strona główna -> Volkswagen -> Transporter -> T1 (1950-1967)

 



Volkswagen Transporter T1 (1950-1967)

8 marca 1950 roku wizja Bena Pon’a stała się rzeczywistością - jest to dzień rozpoczęcia seryjnej produkcji w zakładzie w Wolfsburgu.
Fabryka wyprodukowała swój pierwszy pojazd użytkowy w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg. Z pełnym obciążeniem osiągał maksymalną prędkość 75 km/h i zużywał 8 – 9 litrów paliwa na 100 km.

Rok później, w 1951 roku zbudowana została na bazie Transportera pierwsza karetka pogotowia. Publiczności zaprezentowano także kolejny model Samba – bus, który wkrótce podbił świat. Lakier w dwóch kolorach, odsuwany dach, dużo chromu i 21 okien były czymś dotychczas niespotykanym. Jak żaden inny pojazd, mikrobus ten stał się na wiele lat nieodłącznym towarzyszem globtroterów.

Cztery lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej, z taśmy produkcyjnej zjechał stutysięczny Transporter. Na tamte czasy byto to wielkie osiągnięcie. Wkrótce okazało się, że możliwości produkcyjne fabryki w Wolfsburgu są prawie całkowicie wykorzystane. Zapadła decyzja o budowie nowego zakładu zajmującego się wyłącznie montowaniem pojazdów użytkowych. Trwa wyścig: 235 gmin walczy o to, aby był on zlokalizowany na ich terenie. Decyzja zostaje podjęta 24 stycznia 1955 – fabryka powstanie w Hanowerze.
Dokładnie rok później, w szóstą rocznicę rozpoczęcia produkcji, 8 marca 1956 roku, po niewiarygodnie krótkim okresie budowy, z taśmy produkcyjnej nowego zakładu zjechał pierwszy Transporter.

8 marca 1956 roku rozpoczęła się produkcja w Hanowerze
Początkowo w fabryce zatrudnionych było 4.954 pracowników, którzy montowali dziennie początkowo 250, a później 300 sztuk Transporterów.

Układ fabryki był wyjątkowo nowoczesny: produkcja umieszczona była na pierwszej kondygnacji, na piętrze hali, a przepływ materiałów był przewidziany poniżej, na parterze. Zakład w Hanowerze był wtedy najnowocześniejszym, a może nawet najładniejszym zakładem produkującym samochody na świecie.

Popyt na Transportera przerósł najśmielsze oczekiwania. Już rok po rozpoczęciu produkcji fabryka okazała się za mała. Dzięki dobudowaniu hali nr 2 jej powierzchnia podwoiła się. Ilość pracowników zwiększyła się w początkowych latach o 70 - 80 procent.

W 1958 roku konstruktorzy Volkswagena przedstawili propozycję, bez której dziś nie sposób wyobrazić sobie samochodów dostawczych – podwójną kabinę. Rok później, w 1959 roku, Transporter otrzymał w pełni zsynchronizowaną przekładnię, co nie było wcale takie oczywiste w czasach dwukrotnego naciskania sprzęgła przy zmianie biegów. Był to kolejny przykład konsekwentnych innowacji, których korzyści odczuli przede wszystkim użytkownicy.

W 1960 stosowane wcześniej strzałki sygnalizujące zamiar wykonania skrętu zostały zastąpione migającym kierunkowskazem.

2 października 1962 roku w fabryce VW w Hanowerze z taśmy montażowej zjechał milionowy samochód. Była to Samba – bus, który wraz z Transporterem już dawno podbił rynek. Transporter był w dalszym ciągu udoskonalany pod względem technicznym. Nowy silnik o pojemności 1,5 litra zyskał moc 42 KM, a w miejsce drzwi skrzydłowych pojawiły się drzwi rozsuwane, nawiasem mówiąc, pierwsze drzwi rozsuwane w samochodach tej klasy.

 

Silniki:
1.1 18 kW / 25 KM (1950 roku) vmax.: 90 km/h
1.2 22 kW / 30 KM (1954 roku)
1.2 25 kW / 34 KM (1964 roku)
1.5 31 kW / 42 KM (1963 roku) vmax.: 108 km/h
1.6 35 kW / 47 KM (1967 roku)

 

źródło: Volkswagen