Hyundai Elantra – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Elantra jest kontynuacją całkowicie nowej, wyrafinowanej i mocno zaakcentowanej linii stylistycznej, znanej z nowego modelu Santa Fe. Nowy temat stylistyczny znajduje swe odzwierciedlenie w silnie zarysowanej przedniej części samochodu, charakterystycznie ukształtowanej i lekko wznoszącej się linii bocznej oraz usportowionej sylwetce pojazdu. Podkreśleniem ekskluzywnej stylistyki nadwozia są chromowane obramowania reflektorów i osłony chłodnicy, dodające Elantrze stanowczego wyglądu.

Z profilu Elantra wyróżnia się śmiało narysowanymi, ekspresyjnymi liniami, które przywodzą na myśl model Azera oraz płynnymi powierzchniami z klamkami i lusterkami w kolorze nadwozia. Stylistyka tylnej części nadwozia jest uzupełnieniem przodu auta, z tylnymi lampami o kształcie zbliżonym do przednich reflektorów, uzupełnionymi wnęką na tablicę rejestracyjną w kolorze nadwozia i zintegrowanym zderzakiem. Elantra jest szersza i wyższa od poprzedniego modelu. Zwiększenie wysokości pojazdu o 5,58 cm oraz podwyższenie pozycji siedzenia kierowcy o 4,57 cm, pozwoliło na wygospodarowanie większej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Zwiększona o pięć centymetrów szerokość auta zapewnia więcej miejsca na ramiona podróżujących zarówno z przodu jak i z tyłu.

Wnętrze o klasę większe. Elantra jest szersza i wyższa od poprzedniego modelu. Zwiększenie wysokości pojazdu o 5,58 cm oraz podwyższenie pozycji siedzenia kierowcy o 4,57 cm, pozwoliło na wygospodarowanie większej przestrzeni w kabinie pasażerskiej.

Pięć dodatkowych centymetrów w szerokości auta zapewniają więcej miejsca na ramiona pasażerów przednich i tylnych siedzeń. Wnętrze Elantry jest na tyle obszerne, iż według standardów Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zostało zakwalifikowane do klasy średniej.

2,77 metrów sześciennych (3 231 centymetrów sześciennych) przestrzeni dla pasażerów oraz 460 VDA litrów pojemności bagażnika, czynią Elantrę najbardziej pojemnym (ilość miejsca dla pasażerów plus pojemność bagażnika) sedanem w klasie. Całkowita pojemność wnętrza Elantry, wynosząca 3 699 cm sześciennych.

Wnętrze Elantry odznacza się harmonią i subtelną elegancją. Estetyczna deska rozdzielcza o pochylonym kształcie daje poczucie większej przestrzeni i zapewnia lepszą widoczność. Kontrastująca, dwutonowa kolorystyka wnętrza (w beżowej lub szarej tonacji) w połączeniu z metalicznymi wstawkami i wysokiej jakości detalami, nadaje kabinie pasażerskiej atmosfery luksusu i wyrafinowania. W Elantrze dostępna jest miękka skórzana tapicerka. Po raz pierwszy zastosowano tu również podgrzewane fotele, montowane w kierownicy przyciski sterujące systemem audio i tempomatem oraz osiową regulację kolumny kierownicy. Niebieskie podświetlenie tablicy wskaźników dodaje wnętrzu ekskluzywnej i nowoczesnej atmosfery po zmroku.

Centralna konsola między fotelami zawiera dwupoziomowy schowek i wygodny podłokietnik. W umieszczony w suficie uchwyt na okulary wbudowano punktowe lampki, a w panelach drzwi przednich umieszczono kieszenie na mapy. Drobne przedmioty znajdą swe miejsce w kieszeniach za oparciami przednich siedzeń oraz w schowkach w desce rozdzielczej i konsoli centralnej. Pomysłowy uchwyt na torebkę z pewnością zaskoczy podróżujących, a dopełnieniem praktycznego wnętrza auta są podwójne uchwyty na kubki z przodu i podłokietnik z miejscem na kubki z tyłu.

Komfortowe warunki podróżowania Elantrą zapewnia wszechstronny fotel kierowcy z regulacją wysokości, regulowane zagłówki i składana w stosunku 60/40 tylna kanapa, pozwalająca na łatwy transport większych ładunków.

Standardowe wyposażenie w postaci filtra przeciwpyłkowego, ogrzewania tylnej szyby, regulowanej na wysokość kierownicy, przyciemnionych szyb, dwuzakresowej prędkości wycieraczek przedniej szyby w trybie pracy przerywanej, dwóch lusterek w osłonach przeciwsłonecznych oraz elektrycznie sterowanych szyb z funkcją auto-down po stronie kierowcy z podświetlanymi przełącznikami, stawia Elantrę o klasę wyżej w porównaniu do niewygórowanej ceny samochodu. Oferowany w Elantrze GLS pakiet wyposażenia Premium zawiera 172-wattowy system audio AM/FM/CD z sześcioma głośnikami i z zastosowanym po raz pierwszy dodatkowym wyjściem, do którego można podłączyć urządzenia typu iPod oraz przenośne odtwarzacze plików MP3. w skład pakietu wchodzi również klimatyzacja, tempomat, lampy przeciwmgielne, przyciemniony pas przedniej szyby, tylny podłokietnik z uchwytami na kubki, ogrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, zdalnie sterowany centralny zamek ze zdalnie otwieraną pokrywą bagażnika oraz alarm obwodowy i anty-napadowy.

Najbogatsze w segmencie wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa. Wszystkie wersje Elantry wyposażone są standardowo w sześć poduszek powietrznych, włączając w to dwie przednie, dwie boczne montowane w fotelach i dwie kurtyny powietrzne chroniące pasażerów siedzących zarówno z przodu jak i z tyłu. Według Instytutu Badań Bezpieczeństwa na Autostradach IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), połączenie bocznych poduszek powietrznych z poduszkami kurtynowymi, pomagającymi lepiej chronić głowę i ciało pasażera podczas bocznego zderzenia, pozwala na zredukowanie śmiertelnych wypadków o 45 procent.

Na technologie pozwalające zredukować ryzyko wypadku składają się w pełni niezależne zawieszenie z przednimi i tylnymi drążkami stabilizującymi oraz wspomagana zębatkowa przekładnia kierownicza. Standardowy układ hamulcowy Elantry składa się z przednich i tylnych tarcz z czteroczujnikowym, czterokanałowym systemem ABS oraz systemem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD). ABS pomaga kierowcy w utrzymaniu kontroli nad pojazdem podczas gwałtownych manewrów oraz na śliskiej nawierzchni. Zintegrowany z ABSem system EBD, automatycznie rozdziela odpowiednią siłę hamowania pomiędzy przednią a tylną oś, w zależności od obciążenia pojazdu.

Montowane standardowo, aktywne przednie zagłówki chronią przed urazami kręgosłupa szyjnego spowodowanymi szarpnięciem, automatycznie zmniejszając przestrzeń pomiędzy głową pasażera a zagłówkiem podczas tylnego zderzenia. System ten jest rekomendowany przez organizacje promujące bezpieczeństwo, takie jak IIHS.

Na wszystkich miejscach siedzących zamontowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i regulowane zagłówki. Tylne zagłówki nie ograniczają widoczności kierowcy, zapewniając jednocześnie siedzącym z tyłu pasażerom odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Nad bezpieczeństwem czuwa również absorbująca energię zderzenia kolumna kierownicy oraz przednie napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia i regulacją wysokości. Zlokalizowany na tylnej kanapie system ISOFIX (uchwyty i mocowania fotelików dziecięcych) zapewnia bezpieczne mocowanie fotelika dziecięcego. Podczas zderzenia z niewielką prędkością, przednie i tylne zderzaki Elantry pozwalają zminimalizować skutki uderzenia. Podczas kolizji z większą prędkością, stalowa struktura nadwozia rozprasza energię uderzenia przenosząc ją na strefy zgniotu, podczas gdy wzmocnienia przedziału pasażerskiego pozwalają na zachowanie jego integralności. Ograniczniki bezpieczeństwa i strefy kontrolowanego zgniotu z przodu kontrolują deformację maski podczas czołowego zderzenia.

Przyjazny środowisku silnik Gamma. Elantrę napędzają dwa silniki benzynowe i jeden diesel, wszystkie z podwójnymi górnymi wałkami rozrządu oraz hydraulicznymi mocowaniami, minimalizującymi wibracje. Jednostki te spełniają wszelkie rygorystyczne standardy emisji spalin. Klienci ceniący głównie ekonomikę jazdy wybiorą jednostkę 1.6 Gamma z w pełni aluminiowym blokiem, zapewniającym doskonały stosunek wagi silnika do jego osiągów. Jednostka o pojemności 1591 cc i stopniu sprężania równym 10.5 zawiera system zmiennych faz rozrządu (CVVT) oraz mechaniczny regulator luzów zaworowych (Mechanical Valve Lash Adjuster). Zasilany benzyną bezołowiową silnik Gamma, wyposażony w podgrzewany katalityczny konwerter sprzężony z kolektorem wylotowym, spełnia najwyższe normy emisji spalin dostarczając 122KM przy 6200 obr./min i 154 Nm momentu obrotowego przy 4200 obr./min.

2-litrowy silnik Beta. Dla kierowców oczekujących od samochodu nieco lepszych osiągów, Hyundai oferuje zaawansowany 2-litrowy, 16-zaworowy silnik Beta z aluminiową głowicą cylindra DOHC i systemem CVVT. Połączenie tych technologii pozwala na dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych przy jednoczesnym, niewielkim zużyciu paliwa i niskiej emisji spalin.

Moduł CVVT został umieszczony na wale rozrządczym zaworów wydechowych, co umożliwia mu kontrolowanie dolotowego rozrządu zaworowego poprzez przyspieszanie i zwalnianie wału rozrządczego zaworów wlotowych w stosunku do zaworów wydechowych. System CVVT zwiększa sprawność wolumetryczną i termodynamiczną silnika, co przekłada się na lepsze osiągi w górnym zakresie obrotów i lepszy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych. Dzięki wydajniejszemu napełnianiu cylindrów zmniejszono również zużycie paliwa. Poprzez optymalizację czasów otwarcia zaworów zredukowano emisję NOx dzięki zastosowaniu układu recyrkulacji gazów wylotowych (EGR).

Jednostka Beta o pojemności 1975cc i stopniu sprężania równym 10.1:1, zasilana benzyną bezołowiową, osiąga 143KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 187 Nm przy 4600 obr./min. Samochody w specyfikacji północno amerykańskiej posiadają system WCC z podwoziowym konwerterem katalitycznym, dzięki czemu spełniają standardy LEV-II (Ultra Low Emission Vehicle).

Modele Elantra sprzedawane w “zielonych” stanach jak Kalifornia, Maine, Nowy Jork, Vermont i Massachusetts zdobędą certyfikat SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicle) i wysokie wyniki punktowe w programie Green Vehicle Guide to Green Cars, Agencji Ochrony Środowiska EPA. Elantra SULEV jest równie przyjazna środowisku co elektryczne samochody hybrydowe, co więcej, model Elantra 2007 oczekuje na przyznanie mu w Kalifornii certyfikatu PZEV (Partial Zero Emission Vehicle), który otrzymały tylko nieliczne modele obecne na rynku. Poza zielonymi stanami, Elantra dostępna jest w konfiguracji ULEV (Ultra Low Emission Vehicle).

1.6-litrowy Diesel. Poza rynkami Ameryki Północnej i Europy, nowa Elantra dostępna będzie z silnikiem Diesel. Jednostka o pojemności 1582cc wyposażona jest w system bezpośredniego wtrysku common rail, hydrauliczny regulator luzów zaworowych oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii z intercoolerem. Zastosowanie systemów WCC i UCC pozwala na spełnienie norm emisji spalin Euro-IV. Maksymalna moc 115KM uzyskiwana jest przy 4000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 255 Nm w zakresie 1900-2750 obr./min.

Dwie przekładnie do wyboru. Standardowo Elantra wyposażona jest w precyzyjną, pięciobiegową przekładnię manualną. W opcji dostępna jest sterowana elektronicznie, czterobiegowa skrzynia automatyczna z umieszczonym w konsoli podłogowej drążkiem zmiany przełożeń oraz przemiennikiem momentu obrotowego w nadbiegu, pozwalającemu na większą oszczędność paliwa przy prędkościach autostradowych.

Zawieszenie i układ kierowniczy. Zadaniem projektantów modelu Elantra było znalezienie kompromisu pomiędzy przestronnością wnętrza a sprężystością zawieszenia i komfortem jazdy. Z jednej strony, w sedanie klasy średniej liczy się przestrzeń dla pasażerów i bagażu, a z drugiej strony, ważne jest również bezpieczeństwo, dobre właściwości jezdne i niski poziom hałasu wewnątrz pojazdu. Zaawansowana zębatkowa przekładnia kierownicza jest sterowana elektrycznie i posiada funkcję odczytu prędkości silnika, dzięki czemu nowa Elantra odznacza się dużo lepszymi parametrami jezdnymi niż odchodzący model i główni konkurenci na rynku.

Elantra zapewnia komfortowe warunki podróżowania dzięki przednim kolumnom MacPhersona ze sprężynami śrubowymi i gazowymi amortyzatorami oraz wielowahaczowemu zawieszeniu z podwójnymi amortyzatorami gazowymi z tyłu. 23.0-mm przednie stabilizatory oraz 17.0-mm stabilizatory tylne, większe o 5.0 mm niż u poprzednika, zapobiegają nadmiernym przechyłom nadwozia podczas pokonywania zakrętów, zapewniając precyzyjne i przewidywalne prowadzenie. Odpowiednią siłę hamowania zapewniają większe niż w poprzednim modelu hamulce, które z przodu mają średnicę 275mm, a z tyłu 262mm.

Sztywność nadwozia modelu Elantra jest o 49 procent większa niż w przypadku odchodzącego modelu. Tak znaczące zwiększenie sztywności nadwozia pozwoliło na zestrojenie amortyzatorów i tulei pod kątem większej dynamiki prowadzenia. W rezultacie, auto odznacza się precyzyjnym i przewidywalnym zachowaniem na drodze oraz dużym komfortem jazdy.

Wersje wyposażeniowe. Elantra dostępna jest z trzema poziomami wyposażenia – GLS, SE i Limited.

Elantra GLS – Doskonałe auto kompaktowe. Już w podstawowej wersji modelu Elantra odnaleźć można szereg opcji poprawiających komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W wyposażeniu standardowym dostępnych jest aż sześć poduszek powietrznych, ABS z EBD, hamulce tarczowe wszystkich czterech kół, aktywne przednie zagłówki oraz regulowane zagłówki wszystkich siedzeń. Dodatkowo w standardzie dostępne są również: elektryczne szyby, wycieraczki przedniej szyby z funkcją pracy przerywanej, schowki w kabinie pasażerskiej, składana tylna kanapa w stosunku 60/40, obrotomierz, dwa lusterka w osłonach przeciwsłonecznych, przyciemniane szyby, dwa gniazdka 12V i regulacja wysokości koła kierownicy. Na rynku amerykańskim w pakiecie Preferred dostępna będzie dodatkowo klimatyzacja i 172-wattowy system audio AM/FM/CD z głośnikami wysokotonowymi. Pakiet Premium, poza wyposażeniem dostępnym w Preferred, zawiera dodatkowo elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, zdalnie sterowany centralny zamek ze zdalne otwieraną pokrywą bagażnika, alarm obwodowy i anty-napadowy, przyciemniany pas na przedniej szybie, lampy przeciwmgielne, tylny podłokietnik z uchwytami na kubki, tempomat i wyjście na odtwarzacz MP3.

W pakiecie Premium-Sport, poza wyposażeniem dostępnym w pakiecie Premium, znajdują się 16-calowe felgi aluminiowe z oponami P205/55-R16 oraz elektrycznie sterowane okno dachowe.

(Wyposażenie wersji GLS w specyfikacji amerykańskiej).

Elantra SE – ze sportowym zacięciem. Elantra z usportowionym pakietem SE, oprócz wyposażenia wersji GLS Premium, zawiera osiową regulację pokrytego skórą koła kierownicy, w którym umieszczono przyciski sterowania systemem audio (wyszukiwanie stacji, regulacja głośności i wyciszanie), skórzaną dźwignię zmiany biegów, 16-calowe obręcze aluminiowe z oponami P205/55HR16, dwa podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych oraz komputer pokładowy. Okno dachowe to jedyna dostępna opcja. Poza szarą i beżową dwu-tonową tapicerką, wersja SE dostępna jest również ze sportowym, czarnym wnętrzem. (SE w amerykańskiej specyfikacji).

Elantra Limited – Luksus w rozsądnej cenie. Wyposażenie Limited obejmuje opcje dostępne w wersji SE plus skórzaną tapicerkę, skórzane wstawki w drzwiach, skórzany podłokietnik i podgrzewane przednie siedzenia. W pakiecie Sun i Sound dostępne jest elektryczne okno dachowe i 220-wattowy system audio AM/FM/6-CD/kaseta/MP3 z zewnętrznym wzmacniaczem. (Limited w amerykańskiej specyfikacji).

źródło: Hyundai / Mototarget