Chevrolet Cruze – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Samochód z segmentu samochodów kompaktowych. Model ten w sprzedaży na Starym Kontynencie pojawił się w maju 2009 roku i zastapił swych poprzedników Lacetti/Nubira. Początkowo dostępny był w wersji sedan, a następnie producent wprowadził wersję kombi.


Chevrolet Cruze to pierwszy model Chevroleta, zaprojektowany według nowego kierunku stylizacyjnego, który docelowo maiał bardziej przypominać amerykańskie modele tej marki. Znakiem rozpoznawczym Cruze’a i innych nowych Chevrolet’ów miał być duży „grill” i większe niż dotychczas logo.

 

Całkowicie nowy sedan Chevrolet Cruze podnosi poprzeczkę w zakresie stylistyki, jakości wykonania i jazdy w europejskim segmencie samochodów kompaktowych średniej klasy.

Opracowany z myślą o zaspokojeniu gustów europejskich w zakresie wzornictwa i dostrojenia zawieszenia, Cruze jest wprowadzany do masowej produkcji w marcu i będzie zwiastunem wprowadzenia serii nowych produktów o wspólnym wzornictwie i standardach jakości. Chevrolet jest przekonany, że wprowadzeniem Cruze’a ustalił nowe standardy dla produktów chcących konkurować w tym segmencie rynku.

Wzornictwo zewnętrzne. Wielonarodowy zespół projektantów, utworzony w Korei z udziałem kolegów z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Australii, otrzymał zadanie stworzenia całkowicie nowego kompaktowego sedana, który doda energii marce Chevrolet.

Wygięta linia dachu, rozciągająca się od stromo pochylonej szyby przedniej do smukłych słupków tylnych, definiuje zewnętrzne cechy stylistyki Cruze’a. W połączeniu ze stosunkowo krótką półką tylną, po raz pierwszy daje to wygląd podobny do czterodrzwiowego coupé przeznaczonego dla tego segmentu rynku.

Będąc szerszym i dłuższym niż jego poprzednik, Cruze ma sylwetkę osadzoną blisko ziemi z kołami umieszczonymi przy zewnętrznych krawędziach zgrabnie zarysowanego nadwozia. Wyrazista wklęsła linia progu przepływa wzdłuż boków samochodu do pokrywy bagażnika i przyjęto, że będzie ona nową sygnaturą wzornictwa Chevy.

Stanowiąca sygnaturę tej marki dwuczęściowa kratka wlotu powietrza nosi logo Chevy. Jest ona otoczona przez rzucające się w oczy obudowy świateł przednich, z detalami dającymi 'efekt klejnotu’, które jak strzały sięgają ku górze, do zaostrzeń w zderzakach przednich. Stylizacja tyłu obejmuje zamontowane na płasko zespoły świateł tylnych, każdy wyprofilowany z dwiema okrągłymi kształtkami, stanowiącymi echo tradycyjnego motywu stylistycznego podwójnych świateł Chevy.

Smukłemu wyglądowi towarzyszy konkurencyjny współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,31 oraz jakość wykonania detali typowy dla produktów z wyższego przedziału cenowego. Najlepsze w tej klasie pasowanie i wykończenie szczelin między płytami i liniami zakończeń przyczynia się do uzyskania wyglądu jakby „wyciosanego z litej bryły”.

Stylistyka i właściwości wnętrza. Ukazująca sportowe, a zarazem przytulne otoczenie, pięciomiejscowa kabina jest charakterystyczna dzięki harmonijnym, falistym liniom i zastosowaniu ziarnistych, miękkich w dotyku materiałów. Jest to wysokiej jakości rozwiązanie, które wykracza poza segment aut kompaktowych średniej klasy.

Wiodące w tej klasie właściwości obejmują wpasowane na płasko panele, z wyjątkowo małymi tolerancjami szczelin oraz dużą przestrzeń na nogi, głowę i ramiona pasażerów siedzących z tyłu, pomimo opadającej linii dachu.

Tematem przewodnim stylistyki wnętrza jest nowoczesne przedstawienie tradycyjnego Chevy – rozplanowanie 'bliźniaczego kokpitu’ modelu Corvette, motywu, którego przeznaczeniem jest przybliżenie kierowcy i pasażerowi możliwości wspólnego odczuwania wrażeń. Po każdej stronie znajduje się wybór kolorowych tkanin lub ziarnistych płyt winylowych, które są uzupełniane przez dopasowane wstawki w siedzeniach i opaskach drzwi.

Centralnym punktem symetrii 'bliźniaczego kokpitu’ jest wbudowana konsola centralna, mieszcząca wyświetlacze i elementy regulacyjne urządzenia audio i klimatyzatora. Jest ona zamontowana pod małym kątem i ma falistą, swobodną formę, która eliminuje linie proste i tradycyjne obramowania paneli wyglądające jak ramki obrazów.

Przy projektowaniu głównego zespołu przyrządów zastosowane było komputerowe projektowane przestrzenne. Analogowe tarcze wskaźników są podświetlane przez diody LED w celu zapewnienia wyrazistego i świeżego oświetlenia w kolorze białym i jasnoniebieskim.

W porównaniu do poprzednika, głównym ulepszeniem siedzeń w Cruze jest zastosowanie konstrukcji z siatki drucianej w celu bardziej równomiernego rozprowadzenia ciężaru, twardszej pianki wypełniającej i głębszych wytłoczeń w samych siedzeniach i oparciach, zarówno z przodu jak i z tyłu.

Siedzenia tkaninowe zawierają wysokiej jakości szew o ściegu francuskim, który zapewnia doskonałą trwałość i eliminuje możliwość rozciągania z czasem ściegu. Tapicerka skórzana, z podgrzewanymi siedzeniami przednimi, stanowi opcję w najwyższych specyfikacjach wariantu LT.

Zakres regulacji przód/tył siedzeń przednich został zwiększony o około 50 mm, dając najdłuższą drogę przesunięcia foteli w segmencie samochodów kompaktowych klasy średniej.

Ręcznie regulowana klimatyzacja jest opcjonalna dla wariantu podstawowego i LS, a dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest standardowa w specyfikacji LT. Układ filtracji przeciwpyłowej i przeciwzapachowej, który oczyszcza powietrze wpływające do kabiny pasażerskiej, jest standardowym wyposażeniem w całej gamie, podobnie jak podgrzewana szyba tylna.

Urządzenie audio, z radiową sygnalizację cyfrową (RDS), funkcją odtwarzania MP3, dwukolorowym wyświetlaczem graficznym jest wyposażeniem standardowym w wariantach podstawowych i LS. W modelu LT dodany jest również wbudowana w panel wskaźników automatyczna zmieniarka na 6 dysków CD i gniazdo USB do iPoda w konsoli centralnej. Oparty na DVD system nawigacyjny jest oferowany we wszystkich specyfikacjach i zawiera on 7-calowy wyświetlacz kolorowy, pierwszy w tym segmencie Chevroleta.

Struktura i systemy bezpieczeństwa. Konstrukcja nadwozia Cruze jest najsztywniejsza w swojej klasie, przy sztywności skręcania o 140% większej niż u jego poprzednika. Ta zwarta, mocna struktura jest kluczem do tłumienia hałasów, drgań i nierówności (NVH), jak również zagwarantowania dobrych osiągów w zakresie bezpieczeństwa wypadkowego, jak i optymalnych właściwości w zakresie jazdy i obsługi.

Konstrukcja nośna jest jednolitą konstrukcją utworzoną z belek stalowych, elementów tłoczonych i przekrojów skrzynkowych. Ogólna sztywność skręcania wynosi 17,66 kNm na stopień odchylenia. Około 65% konstrukcji składa się ze stali o wysokiej wytrzymałości (HSS – high-strength steel), w przybliżeniu o 50% więcej niż w wypadku jego poprzednika. W całej konstrukcji jest również zastosowanych około 30% więcej zgrzewów punktowych.

Efektywne drogi rozprowadzenia obciążeń zapewniają maksymalną ochronę użytkowników w przypadku uderzenia z każdego kierunku. Pełnej długości belki i wzmocnienia progów, słupków „B” i słupków „A”, dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz specjalnemu hartowaniu, przyczyniają się do uzyskania doskonałej wytrzymałości pojazdu w razie wypadku.

Pochłaniające energię przednie i tylne strefy zgniotu są zaprojektowane tak, aby deformowały się możliwie jak najefektywniej w celu utrzymania integralności przestrzeni dla użytkowników chronionej przez klatkę bezpieczeństwa wzmocnioną elementami o przekroju rurowym, które obramowują otwory drzwiowe i podpierają dach. Kombinacja jednoelementowej struktury bocznej z belkami drzwi z ultra wytrzymałej stali również zapewnia efektywną ochronę przed uderzeniami bocznymi.

Przy prędkościach, do 4 km/h, powłoki zderzaka przedniego i tylnego są przeznaczone do wchłonięcia małych energii uderzeń, pomagając w minimalizacji uszkodzeń nadwozia.

Oprócz minimalizacji hałasów i drgań, sztywna konstrukcja ułatwia izolowanie resztkowego hałasu od układu napędowego, jezdni i wiatru, w celu zapewnienia jeszcze większego komfortu wewnątrz kabiny. Cruze uzyskał oceny poziomu hałasu wewnątrz kabiny oraz hałasu pochodzącego od wiatru plasujące się pośród najlepszych w swojej klasie dla kompaktowych sedanów w segmencie aut klasy średniej.

Trójpunktowe pasy bezpieczeństwa są zastosowane w przypadku wszystkich pięciu siedzeń. Oprócz przednich poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, kurtynowe poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne w krawędziach oparć przednich siedzeń, składany w razie zderzenia zespół pedałów i czujniki dachowania są montowane jako wyposażenie standardowe. Aktywne środki bezpieczeństwa obejmują ABS, kontrolę trakcji (TCS) i opcjonalną elektroniczną kontrolę stabilności (ESC).

Układ napędowy. Całkiem nowe silniki benzynowe i wysokoprężne silniki dla tego modelu obejmują jednostki benzynowe 1,6 i 1,8-litrowe, wykonane w całości z aluminium, oraz 2,0-litrowy diesel z turbosprężarką i 16 zaworami.

Oba silniki benzynowe charakteryzują się układem zmiennych faz rozrządu zarówno po stronie wlotowej jak i wydechowej. Silnik 1,6-litrowy rozwija maksymalną moc 113 KM/83 kW przy 6 400 obr./min. i szczytowy moment obrotowy 153 Nm przy 4 200 obr./min.

Wersja 1,8-litrowa oferuje jeszcze większe osiągi, z 141 KM/104 kW przy 6 200 obr./min. i szczytowym momentem obrotowym 176 Nm przy 3 800 obr./min., włącznie z 85% przy zaledwie 2 000 obr./min. rosnących do 6 300 obr./min. W kategoriach mocy wyjściowej na litr, ten silnik znajduje się wśród najwydajniejszych na rynku.

Przy manualnej skrzyni biegów, te silniki zapewniają przyspieszenie od zera do 100 km/h w ciągu odpowiednio 12,5 oraz 10 sekund, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,7 oraz 6,8 l/100 km.

Nowy, 16-zaworowy, 2,0-litrowy silnik wysokoprężny z turbosprężarką doładowującą, rozwijający 150 KM/110 kW, zwiększa moc samochodu przy jeszcze większej oszczędności. Poprawiona ekonomika zużycia paliwa – 5,6 l/100 km w cyklu mieszanym – oferuje możliwość jazdy z zasięgiem ponad 1.000 km. Standardowo jest on wyposażony w bezobsługowy wydechowy filtr cząsteczek.

Konstrukcja z układem „common rail” i wtryskiem wielopunktowym obejmuje turbosprężarkę doładowującą o zmiennej geometrii łopatek wirnika (VGT). Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 320 Nm przy zaledwie 2.000 obr./min., ten silnik umożliwia przyspieszenie od zera do 100 km/h w ciągu 10 sekund oraz, co bardziej imponujące, od 80 do 120 km/h w 12,5 sek. Na piątym biegu. W końcu tego roku dołączy do niego wersja o mocy 125 KM/92 kW.

Silnik 1,6-litrowy jest montowany standardowo w wariantach podstawowym i LS, podczas gdy silnik 1,8-litrowy jest standardowy dla wersji LT i opcjonalny dla LS. Oba są dostępne z manualną skrzynią pięciobiegową lub nową sześciobiegową skrzynią automatyczną, pierwszą w segmencie Chevroleta.

2,0-litrowy silnik wysokoprężny z turbosprężarką doładowującą jest montowany tylko w wariantach LT, a wersja 125 KM/92 kW będzie oferowana wraz z wariantami podstawowym i LS. Oba te silniki są dostępne tylko z manualną skrzynią biegów.

We wszystkich wersjach silnikowych, uniwersalna przednia rama pomocnicza, stanowiąca podstawę montażową silnika i skrzyni biegów, jest zamocowana w swoim położeniu za pomocą czterech tulejek gumowych. Ten 'izolowany’ montaż pomaga w zmniejszeniu przenoszenia drgań od silnika i hałasu od jezdni do wnętrza kabiny.


Zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy. Układy zawieszenia, hamulcowy i kierowniczy Cruze zostały opracowane na europejskich drogach w celu spełnienia wymagań europejskich klientów. Charakteryzujący się wyważeniem pomiędzy zwrotnością a komfortem jazdy, Cruze oferuje kierowcy wysoki stopień 'zespolenia’ z samochodem równocześnie zapewniając łatwe i płynne prowadzenie.

W porównaniu do swojego poprzednika, Cruze korzysta z większej powierzchni, co przyczynia się do stabilniejszego prowadzenia. Rozstaw kół przednich jest zwiększony do 1.544 mm (o 64 mm) a rozstaw kół tylnych do 1.558 mm (o 78 mm), podczas gdy wynoszący 2.685 mm rozstaw osi jest o 85 mm większy. Proporcjonalnie większy wzrost rozstawu kół zapewnia samoistnie lepsze właściwości w zakresie przyczepności do jezdni.

Zawieszenie przednie oparte jest na kolumnach McPhersona z kompensacją obciążeń bocznych. Przednia rama pomocnicza gwarantuje pewną, przewidywalną lokalizację dolnych wahaczy trójkątnych. Tulejki hydrauliczne – rozwiązanie powszechnie spotykane w droższych pojazdach – są użyte w celu zapewnienia większego stopnia izolacji prowadzenia i bardziej kontrolowanej absorpcji obciążeń pochodzących od nawierzchni drogi.

Z tyłu zastosowany jest zaawansowany układ belki skrętnej z wahaczami wzdłużnymi. Oprócz umożliwienia konsekwentnej regulacji nachylenia kół, ten system zawieszenia oferuje oszczędność miejsca i masy, co ma znaczenie w wypadku aut kompaktowych klasy średniej.

Belka skrętna, o dwuściennym profilu o kształcie litery „U” jest zamocowana do wahaczy wzdłużnych przy użyciu opatentowanego procesu spawania w ‘łuku magnetycznym’. Ta technologia produkcyjna pozwala na zmienianie grubości belki skrętnej oraz stosowanie różnych kątów mocowania w zależności od różnych silników i mas pojazdów, co ułatwia dokładną regulację ustawień stopnia toczenia (roll-rate) i skoku (roll-steer).

Hamulce tarczowe, wentylowane z przodu i pełne z tyłu, są zastosowane we wszystkich kołach. Działający na wszystkie koła system ABS (Anti-lock Braking System), system kontroli trakcji (TCS Traction Control System) oraz elektroniczny układ dystrybucji siły hamowania (EBD – Electronic Brake force Distribution), który steruje rozdziałem siły hamowania między przodem i tyłem, znajdują się na wyposażeniu jako standard.

Elektroniczna kontrola stabilności (ESC – Electronic Stability Control), także oferowana w standardowym wyposażeniu, wykorzystuje funkcje zarówno ABS jak i TCS do delikatnego przeciwdziałania nadmiernym lub błędnym reakcjom kierowcy. Jest ona również użyteczna, pomagając kierowcy w utrzymaniu kontroli nad pojazdem w trakcie gwałtownych manewrów.

Zębatkowa przekładnia kierownicza jest wspomagana hydraulicznie i działa bardzo szybko przy mniej niż trzech obrotach koła kierownicy koniecznych do skrętu od końca do końca.

W przeciwieństwie do poprzednika głównym atutem Cruze miał być wygląd i jakość wykonania, a nie jak dotychczas atrakcyjna cena. Cruze jest zaprojektowane z większą fantazją i śmiałymi liniami. Podstawowa wersja auta na polskim rynku kosztowała około 50.000 PLN.

Chevrolet Cruze został zbudowany z myślą a rynku amerykańskim i europejskim.

 

źródło: General Motors