Już podstawowe fakty i dane liczbowe wskazują, że jest to całkowicie nowy i absolutnie niepowtarzalny model: długość wynosząca 4 565 milimetrów oznacza, że X3 jest o 87 milimetrów dłuższe od touringa serii 3, ale również o niemal 30 centymetrów od nowej limuzyny serii 5.
Z kolei X5, mierzące 4 667 mm od zderzaka do zderzaka, prezentuje się jako większy brat X3.
Te same proporcje zachowano w rozstawach osi: w X3 rozstaw wynosi 2 795 milimetrów, w touringu serii 3 – 2 725 milimetrów, zaś w X5 – 2 820 milimetrów. Jeżeli zaś przyjrzymy się wysokości, to okaże się, że X3, w którym ten wymiar wynosi 1 674 milimetrów, jest zdecydowanie wyższe zarówno od touringa serii 3 (1 429 mm), jak i od limuzyny serii 5 (1 468 mm), a niższe jest jedynie od X5 (wysokość 1 715 mm). A gdy do X3 wsiądzie tylko kierowca, prześwit pod pojazdem wynosi dokładnie 201 milimetrów i jest absolutnie wystarczający nawet do jazdy po trudnym terenie.
Muskularne sześciocylindrowe, rzędowe jednostki napędowe zapewniają sportowe osiągi
Benzynowe i sześciocylindrowe, rzędowe wysokoprężne silniki BMW, słynące z wysokiej kultury pracy i osiągów, umożliwiają dynamiczną jazdę w każdych warunkach. Zwinne X3 3.0i, którego silnik rozwija maksymalną moc 170 kW (231 KM), osiąga prędkość 210 km/h w wersji standardowej; dostępny na życzenie pakiet aerodynamiczny (zawarty w pakiecie sportowym) umożliwia nawet prędkość 224 km/h. Z kolei jednostka napędowa montowana w X3 2.5i rozwija maksymalną moc 141 kW (192 KM).
Sześciocylindrowy silnik 3-litrowy, którego obroty można zwiększać równomiernie i płynnie, pozwala także kierowcy na szybkie i dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy. Pomimo tych osiągów, ultranowoczesny 3-litrowy silnik benzynowy bez trudu spełnia wartości emisji określone w normie EU4, zużywając przy tym tylko 11,4 litra paliwa na 100 kilometrów.
Pasjonaci wysokich momentów obrotowych będą szczególnie zachwyceni modelem X3 3.0d. Zmodernizowany ostatnio sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i systemem bezpośredniego wtrysku Common Rail drugiej generacji ma moc 150 kW (204 KM) i zapewnia X3 rewelacyjny moment obrotowy, wynoszący aż 410 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 210 km/h, zaś z pakietem aerodynamicznym BMW – nawet 218 km/h. Jeżeli zaś chodzi o przyspieszenia, to silnik wysokoprężny bynajmniej nie pozostaje w tyle, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 sekundy. Zużycie paliwa jest tymczasem niezmiennie skromne – X3 3.0d spala jedynie 8,4 litra paliwa na 100 kilometrów.
Wszystkie trzy rodzaje silników są standardowo wyposażone w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów, na życzenie dostępna jest też pięciobiegowa skrzynia automatyczna.
Nowy układ napędu na cztery koła xDrive
Na szczególną uwagę w BMW X3 zasługuje nowy, inteligentny układ napędu na cztery koła xDrive, ustanawiający nowy standard zwrotności dla samochodów tej kategorii: układ xDrive pozwala na całkowicie zmienną i płynną dystrybucję siły napędu na koła przednie i tylne, natychmiast rozpoznając potrzebę zmiany rozkładu napędu. Błyskawiczna reakcja układu pozwala zapobiec utracie przyczepności dowolnego z kół podczas jazdy po drogach utwardzonych. Dzięki temu X3 przenosi optymalną siłę napędu na właściwą oś nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, znacząco redukując zarówno nadsterowność, jak i podsterowność.
Nowe, wszechstronne X3 nie tylko spisuje się znakomicie w każdych warunkach terenowych, gdzie niezmiennie wykazuje się zwinnością i dynamiką, ale także, za sprawą wyrafinowanego wnętrza i bogatego wyposażenia, jest idealnym BMW dla aktywnego i wszechstronnego indywidualisty – niezależnie od jego wymagań. Siedząc na podwyższonych fotelach, tak charakterystycznych dla samochodów BMW typu SAV, zarówno kierowca, jak i pasażerowie obserwują otaczający świat w rozległej, przyjemnej perspektywie, rozkoszując się przy tym niezwykle nowoczesnym i przestronnym wnętrzem. X3 łączy elegancję i estetykę właściwe dla samochodu tego segmentu ze sportową atmosferą i szeroką gamą praktycznych detali. Klient ma możliwość dokonania wyboru spośród wielu klasycznych oraz sportowych i nowoczesnych materiałów i kolorów w celu zindywidualizowania wnętrza swojego X3.
Dwa okrągłe wskaźniki na desce rozdzielczej ukryte są pod typową dla BMW elegancką kopułą, zaś pośrodku tablicy rozdzielczej króluje dostępny na życzenie kolorowy monitor (16:9) systemu nawigacyjnego, który po jego uruchomieniu automatycznie otwiera się do góry.
Mnóstwo miejsca i znakomite funkcje: Klapa tylna X3 otwiera się szeroko i wygodnie. Bagażnik kryje mnóstwo przestrzeni, umożliwiając oprócz standardowego bagażu załadowanie dużej ilości sprzętu sportowego, na przykład rowerów górskich. W zależności od ustawienia siedzeń, przestrzeń bagażowa może wynieść aż 1 560 litrów.
Liczne dodatkowe schowki bagażowe podkreślają wysoką funkcjonalność X3, którego ładowność – niezależnie od silnika – wynosi do 500 kilogramów. Masa własna mieści się w przedziale od 1 740 kilogramów (X3 2.5i) do 1 850 kilogramów (X3 3.0d). Jeżeli zaś chcą Państwo załadować jeszcze cięższe i bardziej nieporęczne wyposażenie sportowe czy też przyłączyć przyczepę, to dostępny na życzenie hak holowniczy w X3 2.5 jest homologowany dla przyczep o masie do 1 800 kilogramów. Z kolei oba modele z silnikami trzylitrowymi mogą pociągnąć przyczepę wyposażoną w hamulce o masie całkowitej 2 000 kilogramów.
Niezależnie od masy holowanej przyczepy, unikalny układ kontroli stabilności BMW zapewnia należyte bezpieczeństwo jazdy – nawet w razie zamocowania przyczepy z łodzią. Ten układ, będący rozszerzeniem układu dynamicznej kontroli stateczności jazdy DSC, jest zawarty w wyposażeniu standardowym, podobnie jak układ HDC (Hill Descent Control), pozwalający bezpiecznie zjeżdżać ze stromych stoków o luźnej nawierzchni.
Podczas prac rozwojowych nad X3, inżynierowie BMW zwrócili szczególną uwagę na poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Właściwa dla BMW typu SAV zasada konfiguracyjno-konstrukcyjna, a mianowicie przedni wał napędowy przechodzący przez miskę olejową, nadaje X3 bardzo niski środek ciężkości i tym samym redukuje kołysanie nadwozia. Natomiast inteligentny rozdział siły napędowej za pomocą układu xDrive sprawia, że X3 jest niezwykle stabilne i doskonale trzyma się drogi nawet na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością, co pozwala całkowicie uniknąć wielu krytycznych sytuacji. Jeżeli mimo to powstanie niebezpieczeństwo poślizgu, to natychmiast włącza się układ dynamicznej kontroli stateczności jazdy DSC (w wyposażeniu standardowym) i przywraca stabilność pojazdu.
Kolejnym elementem standardowego wyposażenia X3 jest wskaźnik ciśnienia w oponach, który stale porównuje prędkość kół pod kątem monitorowania ciśnienia powietrza w oponach, dając kierowcy zarówno optyczne, jak i akustyczne ostrzeżenie w razie jakiegokolwiek spadku ciśnienia.
Dodatkowe elementy: panoramiczny dach i reflektory adaptacyjne. BMW X3 jest oferowane z szeroką gamą opcji, przy czym dwie szczególne atrakcje to nowy, duży dach panoramiczny i innowacyjne reflektory adaptacyjne ALC stworzone przez BMW.
Dwuczęściowy szklany dach panoramiczny, o powierzchni 0,65 metra kwadratowego, rozciąga się niemal przez całą powierzchnię dachu. Kierowca może otworzyć go całkowicie jednym naciśnięciem przycisku.
Z kolei reflektory adaptacyjne, które obracają się w bok zgodnie z kątem skrętu samochodu, znacząco poprawiają widoczność podczas jazdy nocnej. Ten proces odpowiednio ustawia zespoły podwójnych reflektorów ksenonowych z uwzględnieniem kąta skrętu kierownicy, kąta obrotu nadwozia i prędkości jazdy, dzięki czemu zbliżające się zakręty są oświetlane mocno i wyraźnie.
Dla klientów zwracających szczególną uwagę na osiągi, BMW oferuje pakiet sportowy, który za sprawą specjalnego układu zawieszenia zapewnia X3 jeszcze wyższą prędkość maksymalną. Dodatkowe elementy tego pakietu to białe kierunkowskazy, matowo-chromowe wykończenia i obręcze kół ze stopu lekkiego z gwiaździstymi szprychami, a także skórzana kierownica sportowa oraz fotele sportowe z przodu.
Bezpieczeństwo: Podobnie jak X5, model X3 został konsekwentnie zaprojektowany i wykonany pod kątem najwyższego bezpieczeństwa, którego podstawę stanowi samonośna karoseria. Zapewnia to znaczące korzyści nie tylko w zakresie komfortu i właściwości jezdnych, ale także pod względem bezpieczeństwa pasywnego. Karoseria kompaktowego SAV marki BMW może pochłonąć znacznie większą energię zderzenia jeszcze zanim uaktywnią się pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne, co stawia X3 pod względem poziomu bezpieczeństwa w jednym szeregu z limuzynami BMW.
Stalowa, samonośna karoseria zapewnia optymalne bezpieczeństwo i sztywność: Aby zrealizować najbardziej ambitne cele w zakresie dynamiki konstrukcyjnej, sztywności i bezpieczeństwa, inżynierowie BMW opracowali dla X3 karoserię samonośną, która, choć wykonany w całości ze stali, jest jednocześnie funkcjonalna i lekka. Wiąże się to z konsekwentnym zastosowaniem stali o podwyższonej wytrzymałości i odpowiedniej do obciążenia struktury wszystkich elementów nośnych w celu zapewnienia rezerwy bezpieczeństwa przez cały okres użytkowania samochodu. Dlatego właśnie prawie wszystkie płyty użyte w nadwoziu są cynkowane.
W zakresie ochrony pasażerów, na pierwszym miejscu postawiono całkowite utrzymanie obszaru niezbędnego do przeżycia, który to czynnik stawia wysokie wymagania konstrukcji przedziału pasażerskiego, zwłaszcza w przypadku poważnych wypadków. Aby pochłonąć energię podczas zderzenia czołowego, łoże silnika – mocowane z przodu do odpornej na zginanie belki poprzecznej zderzaka – ma kształt prostokątnego, podłużnego zespołu z przykręconymi elementami odkształcalnymi. A jeżeli strefa zgniotu przed ramą osi przedniej jest niewystarczająca, to wahacze podłużne ulegają kontrolowanej deformacji, cofając się aż do przegrody czołowej.
Wzmocnienia drzwi z wbudowanymi zaczepami zapewniają skuteczną ochronę na wypadek zderzeń bocznych
Drzwi, wykonane z grubej blachy stalowej i wyposażone w zawiasy i zamki o podwyższonej wytrzymałości, zapewniają znakomitą ochronę na wypadek zderzeń bocznych. Ukośne wzmocnienia drzwi, wykonane ze stalowych kształtowników o dużej wytrzymałości, uwzględniają różnorodną wysokość zderzaków innych samochodów, zaś wzmocnienia drzwi „zahaczają” dodatkowo o ramę boczną, tworząc dodatkowy pas zabezpieczeń biegnący od drzwi do nadwozia. Podczas wypadku ogranicza to zarówno głębokość jak i szybkość odkształcenia karoserii.
Kolejny istotny element to konstrukcja foteli przednich i tylnych; pod kubełkami siedzeń tylnych oraz w oparciach znajdują się niezwykle wytrzymałe belki poprzeczne, zapewniające maksymalną przestrzeń przeżycia w razie zderzenia bocznego.
BMW X3 może być wyposażone w maksymalnie 8 poduszek powietrznych, przy czym poduszka kierowcy i pasażera z przodu, poduszki chroniące głowę, a także boczne poduszki przednie znajdują się w wyposażeniu standardowym. Boczne poduszki powietrzne z tyłu dostępne są w wyposażeniu dodatkowym.
Boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera wykonane są w technologii SMART, co oznacza, że napełniają się etapowo w zależności od siły uderzenia. Poduszki powietrzne spełniają wymogi najnowszych amerykańskich norm w zakresie minimalnego narażenia małych dzieci i innych użytkowników w tak zwanych pozycjach „OOP”. „OOP” to skrót od terminu „out of position” (niewłaściwa pozycja), który określa sytuację, gdy pasażer nie opiera się w fotelu, lecz pochyla się na przykład do przodu lub w bok.
W wyposażeniu standardowym: kurtyny chroniące głowę we wszystkich oknach bocznych
Cztery osoby siedzące na zewnętrznych siedzeniach są standardowo zabezpieczane kurtynami chroniącymi głowę w przypadku zderzenia bocznego. Te poduszki powietrzne, wyglądem rzeczywiście przypominające kurtyny, są umieszczone pod obudową słupka środkowego i w podsufitce.
Kurtyny, umieszczone obok głowy pasażera – zarówno z przodu, jak i z tyłu – pokrywają całe okno boczne. Każda kurtyna napełnia się, tworząc prostokąt o wymiarach 2 100 x 400 mm i objętości mniej więcej 29 litrów. W razie zderzenia, kurtyna po pierwsze niweluje wszelki niebezpieczny ruch boczny głowy pasażera, który mógłby nadwyrężyć szyję. Po drugie, chroni pasażera przed przedmiotami, które ewentualnie przebiją się do kabiny, dzięki czemu zapobiega bezpośrednim urazom głowy, przykładowo w razie uderzenia bokiem w drzewo.
W przypadku zderzenia bocznego uruchamiane są tylko poduszki boczne, znajdujące się po stronie uderzenia, co pozwala zachować przeciwległe poduszki na wypadek ewentualnego zderzenia wtórnego. Dodatkowa zaleta tego rozwiązania to mniejsze koszty naprawy.
źródło: BMW