Szósta generacja VW Jetta została oficjalnie zaprezentowana w 2010 roku. W 2011 trafiła do sprzedaży.
Volkswagen zmienił wymiary Jetty, jej formę i design. Z długością 4,64 metra jest ona pozycjonowana dokładnie między segmentem A i B. Ze względu na swoją atrakcyjną cenę, Jetta nadal dociera do kierowców kompaktowych limuzyn, jednocześnie jednak przyciąga uwagę nowych klientów, którzy jeżdżą lub chcieliby jeździć większymi i wyżej pozycjonowanymi samochodami.
Volkswagen uzupełnił klasę samochodów kompaktowych i średnich większą Jettą, która wypełnia przestrzeń między najpopularniejszymi samochodami marki – Golfem i Passatem. Jetta skierowana jest do tych kierowców, którzy preferują dynamiczny design kompaktowej limuzyny, jednocześnie jednak wymagają komfortu, bezpieczeństwa i jakości na najwyższym poziomie. Ci kierowcy wybierali dotychczas droższe samochody. Jetta stanowi teraz alternatywę, jakiej dotąd nie oferował żaden niemiecki producent w tej klasie cenowej. Pierwsze generacje Jetty były zasadniczo pochodną Golfa o nadwoziu limuzyny, ale teraz to już przeszłość.
Jetta 2011 roku jest całkowicie nowym samochodem. Nigdy przedtem Jetta nie była większa, bardziej sportowa i bardziej wyjątkowa. O jej niepowtarzalności świadczy chociażby fakt, że nie ma teraz żadnego elementu nadwozia wspólnego ze spokrewnionym technicznie Golfem. Jest teraz osobnym modelem jak Eos czy Tiguan. Ponadto Volkswagen nową Jettą po raz kolejny wyznacza zupełnie nowe standardy jakościowe w tym segmencie samochodów.
Wymiary: Jetta szóstej generacji ma długość 4,64 metra, wysokość 1,45 metra i szerokość 1,78 metra. Jest zatem o dziewięć centymetrów dłuższy od poprzednika. Równocześnie w jego stylistyce dominuje nowe DNA designu Volkswagena. Czyste, precyzyjne linie i atletycznie napięte płaszczyzny decydują o eleganckim i dynamicznym stylu tej limuzyny.
Przód nadwozia: O stylistyce przodu decyduje pochylona jak w coupé przednia szyba oraz konsekwentnie poziome prowadzenie linii. Błyszcząca czarna osłona chłodnicy pod względem stylistycznym tworzy jedną całość z trapezowymi reflektorami. Podwójne, okrągłe reflektory są podzielone tak zwanym skrzydłem na dużą, górną część ze światłami mijania i drogowymi oraz wąską, dolną część ze światłami do jazdy w dzień i kierunkowskazami.
Poniżej osłony chłodnicy i reflektorów znajduje się wyraźnie wyprofilowana płaszczyzna zderzaka lakierowanego w kolorze nadwozia. Kolejny wlot powietrza chłodzącego oraz przedni spojler o kształcie stosowanego w samochodach wyścigowych „splittera” stanowią sportowe zakończenie przodu.
Sylwetka:Cechy stylistyczne, które charakteryzują wszystkie nowe Volkswageny ostatnich lat, łączą się w sylwetce tej limuzyny, w nową formę interpretacji DNA designu stworzonego przez włoskiego stylistę – Waltera de Silvę.
Tył nadwozia: Jednorodne płaszczyzny i sportowe „barki” dominują także w tylnej części nadwozia Jetty. Bardzo szeroka i pochylona jak w coupé tylna szyba zapewnia doskonałą widoczność i równocześnie podkreśla dynamiczną linię limuzyny.
Pokrywa bagażnika posiada krawędź obrysową zoptymalizowaną pod względem aerodynamiki, która minimalizuje zawirowania powietrza i zwiększa docisk samochodu do drogi. Pionowa płaszczyzna pokrywy z logo VW i tylnymi światłami jest lekko wypukła – ten zabieg stylistyczny podkreśla sportowy charakter limuzyny.
Pokrywa 510-litrowego bagażnika otwierana jest zdalnie. Dzięki specjalnej, opatentowanej geometrii reflektorów uzyskano wyjątkowo równomierne oświetlenie całej dolnej części bagażnika i strefy tablicy rejestracyjnej, co świadczy o dbałości Volkswagena o każdy detal.
Bezpieczeństwo bierne: Seryjnie nowa Jetta wyposażona jest w sześć poduszek powietrznych (poduszka dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu oraz kurtyny w oknach bocznych z przodu i z tyłu). Opcjonalnie można rozszerzyć pakiet o tylne poduszki boczne.
Nadwozie nowej Jetty wykonane jest częściowo ze stali o najwyższej wytrzymałości formowanej na gorąco. Ten specjalny rodzaj stali pozwala na uzyskanie ekstremalnie bezpiecznej struktury pojazdu bez zwiększania jego masy.
Wnętrze:Zaprojektowane zupełnie od nowa wnętrze nowej Jetty stanowi pomost do kolejnej, wyższej klasy aut i tym samym wyraźnie zostawia w tyle konkurentów. Jetta dzięki dłuższemu rozstawowi osi oferuje większą przestronność, zwraca również uwagę dopracowanymi detalami oraz doskonałą ergonomią.
Ergonomiczny kokpit: Okrągłe zegary w stylu nowego Passata, otoczone srebrnymi pierścieniami, umieszczone są optymalnie w polu widzenia.
Dźwignia hamulca ręcznego została umieszczona w innym miejscu, przez co z jej prawej strony mogły się znaleźć większe uchwyty na kubki. Liczne schowki wraz z środkowym podłokietnikiem oraz specjalny uchwyt na okulary są kolejnymi elementami ułatwiającymi codzienne podróżowanie Jettą.
Bagażnik o pojemności 510 litrów: Już w wersji podstawowej oparcie tylnej kanapy jest dzielone w stosunku 40/60. Bagażnik o pojemności 510 litrów może być otwierany zdalnie (przyciskiem na drzwiach kierowcy lub pilotem centralnego zamka). Otwór na środku oparcia tylnej kanapy (seryjny od wersji Comfortline) pozwala na przewożenie długich przedmiotów.
Wyposażenie dodatkowe
Keyless Access: To system zamykania, otwierania i uruchamiania samochodu bez wkładania kluczyka do zamków w drzwiach i stacyjki. Gdy kierowca ma kluczyk przy sobie, po dotknięciu klamki w przednich drzwiach, Keyless Access rozpoznaje użytkownika i odblokowuje samochód, zwalnia elektryczną blokadę kolumny kierownicy, wyłącza immobilizer lub opcjonalny autoalarm i pozwala na uruchomienie silnika przyciskiem Start-Stop. Jetta jest zamykana z zewnątrz także poprzez dotknięcie jednej z klamek, jednak przy zamykaniu trzeba dotknąć specjalnie oznakowanej płaszczyzny. Alternatywnie auto może być zamykane i otwierane także z wnętrza lub pilotem.
Light Assist: Po raz pierwszy zastosowano w modelu Jetta nowe rozwiązanie – Light Assist. System opierający się na kamerze rozpoznaje na podstawie źródeł światła różne sytuacje drogowe i daje sygnał do zmiany świateł mijania na światła drogowe, które są włączane i wyłączane automatycznie przy prędkości powyżej 60 km/h. Funkcja ta znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy.
1.2 TSI o mocy 77 kW/105 KM: Doładowywany przez turbosprężarkę czterocylindrowy silnik 1,2 litra jest najmniejszym TSI w ofercie. Jak wszystkie silniki tego rodzaju, także jego pojemność – 1197 cm3 – jest zgodna z filozofią downsizingu. Opcjonalnie ta wersja Jetty jest dostępna z pakietem BlueMotion Technology. Rozwijająca moc 77 kW/105 KM Jetta 1.2 TSI rozpędza się do 100 km/h w 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Przy takich osiągach wartości spalania i emisji nie mają sobie równych: 5,7 l/100 km (134 g/km CO2) w wersji standardowej lub 5,3 l/100 km (123 g/km CO2) w wersji z BlueMotion Technology. Swoją największą moc silnik 1.2 TSI osiąga przy 5.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest dostępny między 1.500 a 4.100 obr./min. Silnik 1.2 TSI jest połączony seryjnie z 6-biegową przekładnią manualną.
1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM: Kolejnym pod względem mocy silnikiem napędzającym Jettę jest 1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM (przy 5.000 obr./min). Ze średnim zużyciem 6,2 l/100 km (144 g/km CO2) ta jednostka z turbodoładowaniem czyni Jettę, z manualną skrzynia biegów, jednym z najoszczędniejszych samochodów w tej klasie mocy. TSI 122 KM pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 202 km/h. Klasyczny sprint od 0 do 100 km/h zajmuje limuzynie 9,9 sekundy. Czterocylindrowy silnik rozwija swój maksymalny moment obrotowy 200 Nm między 1.500 a 4.000 obr./min. Opcjonalnie ta wersja Jetty może być wyposażona w 7-stopniową DSG.
1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM: Doładowywany turbosprężarką i kompresorem Twincharger o mocy 118 kW/160 KM (przy 5.800 obr./min) jest również niezwykle oszczędny (średnie zużycie paliwa z manualną skrzynią biegów: 6,3 l/100 km), emituje niewiele substancji szkodliwych (147 g/km CO2) i dysponuje wysokim momentem obrotowym (maksymalnie 240 Nm między 1.500 a 4.500 obr./min). Jetta z tym silnikiem i manualną skrzynią osiąga 100 km/h po 8,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. Jako opcja ten TSI może być zamawiany z 7-stopniową DSG.
2.0 TSI o mocy 147 kW/200 KM: Najmocniejsza Jetta napędzana jest silnikiem TSI o mocy 147 kW/200 KM (przy 6.000 obr./min). Ten 2-litrowy silnik doładowywany turbosprężarką jest już legendarną jednostką napędową, bowiem napędza między innymi sportowego Golfa GTI (tam jednak ma 10 KM więcej). Także w modelu Jetta ten czterocylindrowy TSI pozwala na uzyskanie doskonałych osiągów jezdnych przy niskim zużyciu paliwa. Na 100 kilometrów jest to jedynie 6,9 litra (160 g/km CO2), jednostka uzyskuje 280 Nm od 1.800 obr./min.
Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 236 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy. Do wysokiego momentu obrotowego silnika dostosowana jest dostępna opcjonalnie 6-stopniowa DSG.
1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM: Najmniejszym pod względem mocy silnikiem TDI w ofercie Jetty jest czterocylindrowa jednostka Common Rail 1.6 o mocy 77 kW/105 KM (4.400 obr./min), maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm (1.500 do 2.500 obr./min). Jej średnie zużycie paliwa (4,5 litra) oznacza oszczędność o 0,7 l/100 w porównaniu z poprzednikiem TDI PD (z pompowtryskiwaczami). Na życzenie ten TDI może być łączony z 7-stopniową DSG lub z BlueMotion Technology (5-biegowa przekładnia manualna, opcjonalnie 7-stopniowa DSG).
W wersji z BlueMotion Technology i manualną skrzynią biegów zużycie paliwa zmniejsza się do 4,2 l/100 km (109 g/km CO2). Wariant BlueMotion Technology z DSG zużywa 4,3 l/100 km (113 g/km CO2). Wszystkie wersje silnika mają doskonałą dynamikę. Po 11,7 sekundy limuzyna osiąga prędkość 100 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Pod względem technicznym ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1.598 cm3 z czterema zaworami na cylinder reprezentuje najwyższy standard na rynku. Olej napędowy jest wtryskiwany przez system Common Rail pod ciśnieniem 1.600 bar bezpośrednio do komory spalania. Specjalne piezowtryskiwacze z najwyższą dokładnością sterują wielokrotnymi wtryskami oraz ilością wtryskiwanego paliwa.
2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM: Najmocniejszym TDI z Common Rail Jetty jest silnik o mocy 103 kW/140 KM (przy 4.200 obr./min). Już od 1.750 obr./min ten niezwykle cichy TDI rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm (do 2.500 obr./min). Dzięki tym wartościom samochód z jednostką 2.0 TDI, z manualną skrzynią biegów rozwija 100 km/h już po 9,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 210 km/h. Także w tym przypadku średnie zużycie paliwa – 4,8 l/100 km – jest ekstremalnie niskie, dotyczy to również emisji CO2: 126 g/km. Podobnie jak 1,6 TDI, także 2.0 TDI może być zamawiany z DSG: niskie średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km i analogicznie niska emisja CO2 (138 g/km) były do niedawna jeszcze niemożliwe do uzyskania przez samochód z automatyczną skrzynią biegów w tej klasie mocy.
BlueMotion Technology
System Start-Stop: Kierowca zbliża się do czerwonego światła, zatrzymuje auto, przełącza na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła (przy DSG wystarczy noga trzymana na hamulcu). W tym momencie silnik wyłącza się. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym ukaże się informacja „Start (A) Stop”. Gdy tylko światło zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło (przy DSG po prostu zdejmuje nogę z hamulca), silnik uruchamia się automatycznie, informacja „Start (A) Stop” gaśnie, wystarczy włączyć bieg i ruszyć. Kierowca nie musi wykonywać żadnej operacji więcej, niż w tradycyjnym samochodzie, ale dzięki systemowi Start-Stop zaoszczędza, poruszając się w mieście, nawet do 0,2 l/100 km paliwa.
W porównaniu z samochodami bez systemu Start-Stop modele BlueMotion Technology mają dodatkowy moduł sterowania pracą akumulatora (do rejestrowania aktualnego stanu naładowania), mocniejszy rozrusznik, przetwornicę napięcia (gwarantuje stabilność napięcia wewnętrznej instalacji elektrycznej) oraz wyjątkowo odporny na cykle ładowania i rozładowywania akumulator.
źródło: Volkswagen