Fiat Scudo 2 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Nowy Scudo prezentuje bogatą gamę przeznaczoną do przewozu osób, zarówno do użytku profesjonalnego, jak i dla osób prywatnych, złożoną z konfiguracji 5-9 osobowej, z krótkim i długim rozstawem osi. Jest to zatem rozbudowana gama, która może zadowolić wymagających i zróżnicowanych klientów, jeśli chodzi o profesję i przeznaczenie samochodu. Są wśród nich również osoby wykonujące wolne zawody oraz osoby prywatne, które pragną jak najlepiej cieszyć się wolnym czasem mogąc zawsze liczyć na samochód kompaktowy pod względem zewnętrznych gabarytów, zwinny w ruchu miejskim, łatwy do manewrowania na parkingu, wygodny jak samochód osobowy, a jednocześnie solidny, ekonomiczny i niezawodny jako samochód przeznaczony do pracy.

Aby odpowiedzieć na wymogi tego szczególnego przedziału rynku, Nowy Scudo Panorama stanowi prawdziwy przeskok pod względem płynności jazdy i komfortu, osiągając standardy na szczycie kategorii na poziomie przestronnych limuzyn z wysokiej gamy.

Mówiąc krotko, filozofia nowego modelu opiera się na trzech precyzyjnych wartościach (przestrzeń, pasażerowie i styl), które odzwierciedlają ewolucję popytu i kryteriów wyboru w tym segmencie. Przede wszystkim przestrzeń na szczycie segmentu. Nowy Scudo Panorama może zatem wygodnie pomieścić od 5 do 9 pasażerów przy pojemności bagażnika, która w zależności od wersji dochodzi aż do 770 litrów (w konfiguracji 8/9 miejsc), to wartość wyższa o około 200 litrów od bagażników tzw. dużych aut jednobryłowych. Ponadto, dzięki możliwości przesuwania, składania i wyjmowania siedzeń w drugim i trzecim rzędzie, przestrzeń Scudo Panorama można modulować w zależności od potrzeb klientów.

Drugą wartością są „pasażerowie”, którzy znajdą w Nowym Scudo Panorama samochód, który poprawia samopoczucie, a w efekcie ułatwia codzienną działalność. Nowy samochód jest bowiem bardzo łatwy do prowadzenia, również w ruchu w centrum miasta, i jest wygodny jak samochód jedno bryłowy ze szczytu gamy.

I wreszcie, trzecia wartość: styl. Oryginalny i elegancki, Nowy Scudo Panorama to samochód wyróżniający się we wszystkich wersjach. To zasługa przodu, idealnego połączenia solidności i dynamiki, który wyróżnia się opływowym zderzakiem i wydłużonym kształtem reflektorów. To samo wrażenie odkryjemy patrząc z boku, gdzie solidność podkreślają szerokie boczne osłony i zderzaki, a także opływowa i pociągła linia. Wewnątrz, Nowy Scudo Panorama zapewnia funkcjonalność samochodu dostawczego razem z maksymalnym komfortem typowym dla auta osobowego: na przykład, deska rozdzielcza łączy praktyczność i estetykę przypominającą sportowego sedana; strefa pasażerów cechuje się natomiast olbrzymią przestronnością oraz elegancją i wyrafinowanymi tkaninami i pokryciami.

Mówiąc dokładniej, gama Nowego Scudo przeznaczonego do przewozu osób składa się z 12 wariantów, które powstają ze skrzyżowania dwóch typów rozstawu osi (krótki i długi), trzech silników (90, 120 i 140 Multijet) oraz dwóch poziomów wyposażenia: Panorama Family i Panorama Executive. Pierwsze wyposażenie jest skierowane do wieloosobowych rodzin, które pragną komfortu i stylu typowego dla aut jednobryłowych, a także tych, którzy w wolnym czasie uprawiają sporty wymagające zajmującego dużo miejsca sprzętu. Natomiast drugi poziom Panorama Executive, jest przeznaczony do przewożenia klientów biznesowych (transport na trasie hotel/lotnisko). Obydwa typy wyposażenia wyróżniają się ponadto eleganckimi wnętrzami, bogactwem wyposażenia i wyjątkową dbałością o komfort akustyczny i klimatyczny. Przykładem jest również specjalny dach z oświetleniem drugiego i trzeciego rzędu pasażerów oraz wyloty cyrkulacji powietrza w wersjach wyposażonych w dodatkową klimatyzację z tyłu; możliwość personalizacji komfortu klimatycznego dla każdego rzędu foteli i wreszcie rozkład tylnych rzędów w konfiguracji “amfiteatru”, która poprawia widoczność pasażerów (punkty H tylne są wyższe w porównaniu do miejsc w kabinie).

Nowe logo Samochodów Dostawczych Fiata
Przy okazji prezentacji Nowego Scudo Panorama dla prasy, Marka postanowiła przedstawić nowe logo “Fiat Professional”, które będzie stosowane na całym świecie.

Wykonane przez RobilantAssociati (agencja specjalizująca się w Brand Advisors & Strategic design) logo przewiduje nowość już w samej nazwie: słowo “Professional” zastąpi bowiem stary napis “Veicoli commerciali”, podkreślając z jednej strony międzynarodowość marki a z drugiej strony, nawet bez tłumaczenia, zapewnia jej zrozumiałość w każdym języku.

Logo powstało z konieczności nadania autonomicznej wartości wizerunkowi sektora, zachowując jednak silną integrację z marką Fiat. Z tego powodu w logo Fiat Professional nie zostały wprowadzone elementy, które zmieniałyby wizerunek logo Fiat. W ten sposób zastosowane rozwiązanie przewiduje wprowadzenie w napisie “Professional” paska w szarym kolorze znajdującego się pod marką Fiat, który stanowi wyraźne odniesienie do metalicznego paska stosowanego w zewnętrznej personalizacji Salonów. Ponadto, napis “Professional” przejmuje w czerwonym kolorze pionowe linie znajdujące się w logo Fiata.

Elegancki styl i komfort auta jednobryłowego
Oryginalna linia i racjonalna równowaga między gabarytami zewnętrznymi i obszerną przestrzenią wnętrza kabiny i przedziału ładunkowego. Oto w skrócie cechy charakterystyczne nowego Scudo Panorama, który dzięki wyjątkowej architekturze modelu, wyróżnia się pewnymi elementami właściwymi dla aut jednorbyłowych. Olbrzymia powierzchnia szyb (aż do 5,80 m2 w wersji z długim rozstawem osi) i przesunięta pozycja przedniej szyby, wpływają na wrażenie olbrzymiego wnętrza w nowym Scudo Panorama.

Przede wszystkim, z zewnątrz przód daje wrażenie bogactwa i solidności, między innymi dzięki opływowemu zderzakowi, który może pomieścić światła przeciwmgielne (w standardzie w całej gamie) i może być polakierowany w odcieniu nadwozia. Przednie światła z gładkiego szkła, zintegrowano z kierunkowskazami, a ich wydłużona forma wpływa na wrażenie większej dynamiki modelu.

Boczna pociągła linia, zgodna z charakterem „auta jednobryłowego”, sprawia wrażenie dynamiki stylu nowego Scudo Panorama; szerokie osłony boczne, opływowy zderzak i klamki drzwi wyrażają bogactwo i solidność. I wreszcie, Nowe Scudo Panorama oferuje gamę 8 kolorów nadwozia, wśród których wyróżnia się premierowy Crema Partenone, pastelowy kolor, który stanowi ciekawą alternatywę wobec klasycznego Bianco Banchisa oraz długa lista kolorów spoza serii, przeznaczonych głównie dla klientów ze specjalnymi wymaganiami. Jeśli chodzi o wykończenia wnętrza, zostały opracowane dwa eleganckie typy tapicerki, które opierają się na dwukolorowych zestawieniach i różnych tkaninach.

CZYTAJ DALEJ  Toyota Prius II - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Tyle o stylu zewnętrznym. Lecz prawdziwym atutem Nowego Scudo Panorama jest kabina, która emanuje nowoczesnością, komfortem, jakością i funkcjonalnością. Deska rozdzielcza charakteryzuje się dwukolorowym pokryciem, która pięknem i bogactwem estetycznym bardziej przypomina sedana. Wnętrze jest pełne światła i wyróżnia się doskonałą widocznością, uzyskaną dzięki dużym powierzchniom szyb, które gwarantują maksymalny komfort. Funkcjonalność kabiny zapewniają liczne schowki na przedmioty: od półki pod dachem po schowek w desce rozdzielczej zamykany na kluczyk, panele drzwi i konsolę środkową oraz uchwyty na kubki na desce rozdzielczej oraz na panelu w trzecim rzędzie, aż po siatki na drobne przedmioty na oparciu tylnich foteli. Należy pamiętać, że między tylnym lusterkiem a schowkiem pod dachem, zainstalowano lusterko, które pozwala na obserwowanie pasażerów na tylnych siedzeniach. Ta funkcja, obecna w wersji Panorama, jest bardzo ceniona w samochodach przeznaczonych dla rodzin (do obserwowania dzieci), w samochodach do przewozów „specjalnych” (osoby niepełnosprawne) lub użytkowanych jako taxi.

Miejsce kierowcy w nowym Scudo Panorama stawia na funkcjonalność i dobre samopoczucie i tworzy wrażenie olbrzymiego bezpieczeństwa. Kierowca ma bowiem do dyspozycji konsolę, umieszczoną na środku deski, na której znajdują się wszystkie przełączniki i wskaźniki niezbędne do jazdy. Wart podkreślenia jest w szczególności wielofunkcyjny ekran dostarczający informacji systemów audio/telematycznych oraz o klimatyzacji/wentylacji. Ponadto, nakładka z zespołem wyłączników umożliwia uruchomienie przycisków zamka centralnego (w trybie automatycznym), przycisku awaryjnego, aktywacji zabezpieczenia przed otwarciem przez dzieci i w zależności od wersji, dezaktywację funkcji ESP, czujników parkowania i systemu antywłamaniowego.

Nowy zestaw wskaźników z białym tłem zapewnia łatwy i szybki odczyt informacji w każdej sytuacji niezależnie od oświetlenia. Ponadto, ekran LCD pamięta o terminie zaplanowanego przeglądu i sygnalizuje ewentualne anomalie za pomocą podświetlanych kontrolek.
Na osobne omówienie zasługują fotele nowego Scudo Panorama. Ich nowa koncepcja i design zakłada pokrycie, strukturę i mocowania do podłogi zaprojektowane w celu lepszego utrzymywania, większego bezpieczeństwa i doskonałego komfortu jazdy. Mówiąc dokładniej, poduszki przednich siedzeń zapewniają dobre utrzymywanie wzdłużne (efekt antisubmarining) i boczne; natomiast w połączeniu z regulacją siedzenia kierowcy (wzdłuż, oparcie i wysokość) i kierownicy (wysokość i głębokość 40 mm), siedzenia w nowym Scudo Panorama gwarantują doskonałą i ergonomiczną pozycję oraz olbrzymi komfort niezależnie od postury klienta.

Przednie fotele, wyposażone w tapicerowane i regulowane na wysokość zagłówki, mają dwie możliwe konfiguracje: pierwsza przewiduje pojedyncze fotele dla kierowcy i pasażera; druga natomiast, siedzenie dla kierowcy i dwuosobowe siedzenie dla pasażerów (to ostatnie wyposażone w pulpit do pisania znajdujący się na środkowym fotelu). Szczególnie interesujący jest poziom elastyczności i modułowości tylnych foteli, które przesuwają się, są opuszczane i mogą być zdemontowane oraz wyjęte. W ten sposób, tylna część kabiny dopasowuje się do pasażerów, oferując za każdym razem maksymalny komfort dla pasażerów. Stąd również olbrzymia wszechstronność przedziału ładunkowego, który w zależności od potrzeby chwili, może mieć nie tylko różną pojemność, lecz także inną formę.

Dobre samopoczucie w kabinie dzięki awangardowej technologii
W nowym Scudo Panorama maksymalną uwagę skupiono na dobrym samopoczuciu w kabinie, oferując najlepsze rozwiązania w zakresie widoczności, ergonomii, komfortu akustycznego, klimatycznego i wibracyjnego. Z tego powodu kabina została pomyślana jako przenośne biuro, przytulne, pełne światła, wygodne, ciche, z pozycją kierowcy typową dla auta osobowego, idealną do pokonywania drogi w optymalnych warunkach psychofizycznych. W nowym Scudo Panorama dostępne są również tylne czujniki parkowania, które pomagają w manewrach na ograniczonej przestrzeni, Cruise Control łagodzący zmęczenie podczas długiej jazdy po autostradzie oraz bogate wyposażenie audio i teleinformatyczne.

Nie mniej ważne jest to, że przy opracowaniu Nowego Scudo Panorama dużo pracy włożono w zoptymalizowanie akustyki kabiny, starając się zredukować hałas wytwarzany przez silniki i zawieszenia oraz ograniczyć wibracje, szumy i gwizdy powodowane ruchem powietrza. Cisza w kabinie to nie tylko komfort, lecz także ważny wymóg bezpieczeństwa prewencyjnego. Sprzyja bowiem koncentracji kierowcy i pozwala na pokonywanie długich tras bez zmęczenia.

Widoczność na szczycie kategorii
Dzięki dużej powierzchni przeszklonej (ponad 5,5 m2 w wersji z krótkim rozstawem osi i 5,8m2 w wersji z długim rozstawem osi) i zoptymalizowanym przeźroczystym strefom, nowe Scudo Panorama oferuje dobrze oświetlone wnętrze, które w wyraźny sposób podnosi komfort dla pasażerów. Mówiąc dokładniej, przednia szyba ma powierzchnię 1,68 m2: jest wysunięta i nachylona, co zwiększa wrażenie dużej przestrzeni. Ponadto, boczne szyby (przednie drzwi, boczne drzwi i 3 okno boczne z tyłu) mają całkowitą powierzchnię 1,53 m2 w wersjach z krótkim rozstawem osi i 1,70 m2 w wersjach z długim rozstawem osi. I wreszcie, tylna szyba o dużej powierzchni 0,76 m2, zapewnia dużo światła pasażerom na tylnych siedzeniach. Widoczność dla pasażerów zajmujących tylne siedzenia została ponadto zoptymalizowana dzięki podwyższonej pozycji foteli w drugim i trzecim rzędzie (+7 cm w drugim rzędzie w porównaniu do pierwszego, +3 cm dla trzeciego rzędu w porównaniu do drugiego).

Komfort klimatyczny
Idealne warunki podróży są w dużym stopniu zasługą temperatury i stopnia wilgotności wewnątrz kabiny. Dobra klimatyzacja, musi zatem zachować te dwa parametry w optymalnych granicach dla ciała człowieka, niezależnie od pory roku (temperatura od 22 do 25° C, wilgotność od 40 do 50%). Dlatego w nowym Scudo Panorama dostępna jest manualna lub automatyczna klimatyzacja dwustrefowa. Wszystkie instalacje mają sterowanie elektroniczne, które blokuje dopływ powietrza z zewnątrz z recyrkulacją wewnętrzną i doskonały rozdział nawiewanego powietrza dzięki 4 regulowanym i przechylanym wylotom powietrza (2 centralne i 2 boczne) do skierowania ciepłego lub zimnego powietrza. Należy podkreślić, że dostępny jest również nowy układ klimatyzacji z tyłu, który może ogrzewać lub chłodzić. Dystrybucja powietrza w tylnej strefie została zoptymalizowana dzięki zastosowaniu pod dachem kanałów i 6 wylotów nawiewu powietrza w stronę pasażerów z tyłu.

Systemy audio i teleinformatyczne
Systemy audio i telematyczne w nowym Scudo, opracowane zgodnie ze stylem środkowej konsoli, sprzyjają widocznej i wyczuwalnej ergonomii i współdziałają z przełącznikami na kierownicy i z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, gwarantując doskonałe efekty audio i telematyczne. Mówiąc dokładniej, nowe Scudo Panorama proponuje dwa poziomy radia: pierwszy z odtwarzaczem CD i kompatybilny z funkcją głośnomówiącą Bluetooth; drugie radio łączy funkcje audio z nawigacją satelitarną (z mapami monochromatycznymi lub kolorowymi), telefon głośnomówiący GSM dual-band i sterowanie głosowe. Uzupełnieniem oferty jest zmieniarka CD z 5 płytami CD zainstalowana pod radiem.

Cruise control i Ogranicznik prędkości
W wyposażeniu opcjonalnym nowego Scudo Panorama dostępny jest również tempomat sterowany elektronicznie (Cruise Control). Jak wiadomo, urządzenie pozwala na jazdę z ustawioną prędkością bez konieczności naciskania na pedał gazu, co sprzyja komfortowi, zwłaszcza na długich trasach po autostradzie. Cruise Control może być włączony tylko powyżej 30 km/h. Uruchamia się go za pomocą pokrętła znajdującego się na lewej dźwigni przełącznika pod kierownicą, natomiast przełącznikami “+” i “-”, można zmieniać prędkość. Urządzenie wyłącza się automatycznie, gdy naciskamy na pedał hamulca lub sprzęgła lub za pomocą przycisku. Ponadto, na zamówienie dostępny jest ogranicznik prędkości, który dezaktywuje przyspieszenie natychmiast po osiągnięciu zaprogramowanej prędkości maksymalnej. Należy wyjaśnić, że próg ten można przekroczyć w każdej chwili po naciśnięciu do oporu pedału gazu (przekroczenie limitu) lub za pomocą odpowiedniej dźwigni (wyłączenie ogranicznika).

Czujnik deszczu/zmierzchu
By zachować bezpieczeństwo prewencyjne ważna jest zawsze doskonała widoczność. Dlatego Nowe Scudo Panorama oferuje na zamówienie czujnik deszczu i zmierzchu. Znajdujący się w górnej części przedniej szyby za lusterkiem wstecznym, system ten rejestruje obecność deszczu i w efekcie steruje wycieraczkami w zależności od ilości wody na przedniej szybie. Druga funkcja sprawdza natomiast oświetlenie zewnętrzne i automatycznie włącza światła (światła pozycyjne i mijania).

Czujniki parkowania
Nowe Scudo Panorama może być wyposażone również w tylne czujniki parkowania, urządzenie, które uruchamia się automatycznie po włączeniu wstecznego biegu (odpowiedni przycisk pozwala na jego wyłączenie) i ułatwia manewrowanie w ograniczonej przestrzeni lub w warunkach niskiej widoczności, sygnalizując obecność przeszkód za samochodem poza polem widzenia kierowcy. Mówiąc dokładniej, cztery czujniki ultradźwiękowe znajdujące się w tylnym zderzaku „strzegą” tylnej części pojazdu i przesyłają otrzymane informacje do jednostki kontrolnej mikroprocesorowej, która przetwarza dane i rejestruje obecność potencjalnych przeszkód. System ostrzega kierowcę poprzez przerywany sygnał akustyczny. Częstotliwość emisji dźwięku jest odwrotnie proporcjonalna do odległości przeszkody (powyżej 30 cm sygnał jest ciągły).

Bezpieczeństwo. Nowy Scudo Panorama gwarantuje pasażerom optymalne bezpieczeństwo prewencyjne, aktywne i pasywne. Przede wszystkim, układ hamulcowy, który jest wyjątkowo skuteczny – w całej gamie, przednie koła mają tarcze wentylowane 304×28 mm i tylne tarcze o średnicy 290×14 mm – i jest połączony z układem ABS wraz z EBD i HBA (Hydraulic Brake Assistance). Ponadto opcjonalnie lub w standardzie w zależności od kraju, Nowy Scudo Panorama proponuje wyrafinowany system ESP (Electronic Stability Program) wyposażony w ASR (Anti Slip Regulation).

CZYTAJ DALEJ  Mercedes W116 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Ponadto, w nowym modelu zastosowano najbardziej wyrafinowane urządzenia i rozwiązanie techniczne do ochrony kierowcy i pasażerów, czego przykładem są liczne poduszki powietrzne na wyposażeniu: oprócz poduszki dla kierowcy, nowy samochód Fiata posiada bowiem poduszkę full-size o pojemności 100 litrów (z możliwością wyłączenia) dla pasażera (chroni oboje pasażerów w przypadku siedzenia dwuosobowego w kabinie) a na zamówienie może być wyposażony w boczne poduszki powietrzne (które gwarantują ochronę klatki piersiowej) i kurtyny okienne.

Poza tym rama podwozia i nadwozie zostały zaprojektowane pod kątem zdolności do skutecznego pochłaniania siły ewentualnych zderzeń i o minimalizacji kosztów napraw. W efekcie powstała niezwykle bezpieczna struktura pojazdu, sztywna w części kabiny i posiadająca przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu. W ten sposób uzyskano znaczące obniżenie kosztów napraw, które na przykład w Niemczech, pozwala Nowemu Scudo Panorama na uzyskanie klasy ubezpieczeniowej Full Kasko 15, co oznacza 5 punktów mniej w stosunku do średniej konkurencji w segmencie: przekłada się to na około 500 euro oszczędzonych na rocznej składce ubezpieczeniowej.

Do najbardziej interesujących akcesoriów oferowanych przez nowe Scudo Panorama należą urządzenia związane z zabezpieczeniem przed kradzieżą. Począwszy od dead-lock, zaawansowanego systemu zabezpieczającego, który umożliwia odłączenie wewnętrznych klamek drzwi i wszystkich mechanizmów połączonych z zamkami.

Jest to ważny krok naprzód w zakresie ochrony pojazdu: dead-lock sprawia, że wszelkie narzędzia użyte przez złodziei do otwarcia drzwi i ich wewnętrznych mechanizmów stają się bezskuteczne. Urządzenie, montowane w standardzie we wszystkich wersjach z kierownicą po prawej stronie (opcja dla wersji lewostronnych), wymaga celowego uruchomienia (by nie zablokować kogoś w środku samochodu). Po pierwszym impulsie pilota konieczny jest zatem drugi impuls, by włączyć dead-lock. Ponadto, w nowym Scudo Panorama dostępny jest na zamówienie system alarmowy z podwójnym poziomem zabezpieczenia: na zewnątrz czujniki umieszczono na ruchomych częściach (drzwi, maska silnika i drzwi przedziału ładunkowego) oraz w instalacji elektrycznej, a w części wewnętrznej, czujniki ultradźwiękowe rejestrują ruchy w środku kabiny. Całość tych urządzeń pozwoliła nowemu Scudo Panorama na uzyskanie 5 gwiazdek Thatcham w zakresie zabezpieczenia przed kradzieżą i 4 gwiazdek w zakresie ochrony przed włamaniem: to maksymalna punktacja w segmencie przyznana przez Thatcham, organizację europejska zajmującą się bezpieczeństwem pojazdów.

CZYTAJ DALEJ  Honda Accord IV — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Tyle o bezpieczeństwie. Lecz Nowy Scudo Panorama to samochód, który wyróżnia się również doskonałym zachowaniem dynamicznym. To zasługa ustawienia struktury modelu, precyzji układu kierowniczego, wyboru opon a przede wszystkim przednich i tylnich zawieszeń: przednie zawieszenia są typu McPherson z dolnymi wahaczami trójkątnymi i drążkiem stabilizatora, tylne zawieszenia są natomiast typu „mostu skrętnego”, czyli z tylną osią częściowo deformowalną i z drążkiem Panhard (rozwiązanie stosowane w sektorze aut jednobryłowych, które zapewnia doskonałe rezultaty pod względem dynamiki na drodze, bezpieczeństwa aktywnego i komfortu).
Nowe Scudo Panorama proponuje również tylne zawieszenia pneumatyczne samopoziomujące dostępne, w zależności od rynku, w standardzie lub jako opcja. To innowacyjne rozwiązanie gwarantuje wysoki komfort, zapewnia stały układ w każdych warunkach obciążenia i stałą wysokość całkowitą (poniżej 1,90 m w wersji ze standardowym dachem), co pozwala na wjazd do warsztatów oraz do parkingów wielopoziomowych (prymat w swojej kategorii). Ponadto, dostępne są również zawieszenia pneumatyczne z manualnie regulowanym progiem załadunkowym, by jeszcze bardziej ułatwić operacje załadunku/rozładunku towarów (+ /- 5 cm). Z powodów bezpieczeństwa układ może być regulowany tylko po zatrzymaniu samochodu, a po dokonaniu regulacji, ustawienie jest zachowywane aż do prędkości 10 km/h. Po jej przekroczeniu, układ automatycznie wraca do nominalnej wysokości podczas jazdy.

I wreszcie, w zależności od silnika, nowe Scudo Panorama proponuje 2 typy wspomagania kierownicy: hydrauliczne (z silnikiem 90 Multijet) i elektrohydrauliczne (silniki 120 i 140 Multijet). Obydwa były przedmiotem specjalnych kalibracji, która miała na celu zapewnienie większej precyzji jazdy, gwarantującej jednocześnie wysiłek dostosowany do różnych sytuacji , zwłaszcza w mieście (łatwe manewry parkowania również w cięższych wersjach). Niezależnie od zastosowanego systemu wspomagania i zamontowanych opon, nowe Scudo Panorama posiada średnicę skrętu 12,2 m w wersji z krótkim rozstawem osi i 12,6 m w wersji z długim rozstawem osi.

I wreszcie, Opony nowego Scudo Panorama zostały tak zaprojektowane, by uzyskać optymalną równowagę między prowadzeniem, komfortem i stylem: cała gama nowego Scudo wyposażona jest w koła 16” i opony 215/60 (seryjnie z wyposażeniem Executive dostępne są obręcze kół ze stopu lekkiego 16”).

Mocne, elastyczne i ekonomiczne silniki

Komfort jazdy oznacza również możliwość korzystania z błyskotliwych i progresywnych silników pod względem osiąganego momentu obrotowego. Dlatego gama nowego Scudo proponuje trzy silniki Multijet, które zapewniają przyjemną jazdę (przede wszystkim elastyczność jazdy), doskonałe osiągi i niskie koszty eksploatacji (zużycie i konserwacje), a także niezawodność i poszanowanie środowiska (wszystkie spełniają wymogi Euro 4). W ofercie dostępne są następujące silniki połączone ze sprawdzonymi i solidnymi mechanicznymi skrzyniami biegów z 5 lub 6 przełożeniami: 1.6 90 Multijet (5 biegów), 2.0 120 Multijet (6 biegów), 2.0 140 Multijet Power z DPF w standardzie (136 KM i 6 biegów).

Nowy Scudo Panorama, doskonała synteza między osiągami i zużyciem paliwa niezależnie od przeznaczenia i obciążenia, wyposażony w silnik 90 Multijet (tylko w wersji z krótkim rozstawem osi) – moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 4000 obr/min i moment maksymalny 180 Nm przy 1750 obr/min – notuje prędkość maksymalną 145 km/h i zużycie paliwa 7,2 l/100 km w cyklu mieszanym.

Doskonałe są również osiągi dwóch jednostek dwulitrowych o zmiennej geometrii: wersja 136 KM rozpędza nowe Scudo Panorama do prędkości maksymalnej 170 km/h, natomiast zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100 km w cyklu mieszanym (wartości te w wersji 120 KM wynoszą odpowiednio 160 km/h i 7,2 l/100 km). Mówiąc dokładnie, silnik 2.0 120 Multijet rozwija moc maksymalną 88 kW (120 KM) przy 4000 obr/min (moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr/min ), natomiast 2.0 140 Multijet rozwija moc 100 kW (136 KM) przy 4000 obr/min i moment obrotowy 320 Nm przy 2000 obr/min. Sekret trzech turbodiesli to system Multijet Common Rail drugiej generacji. Jest to najbardziej zaawansowane rozwiązanie technologiczne pozwalające na kontrolowanie wysokich ciśnień wtrysku (aż do 1600 bar) niezależnie od ilości obrotów silnika oraz ilości wtryskiwanego paliwa.

Kompresja nie jest związana tylko z ilością obrotów silnika, lecz z różnymi parametrami, sygnalizowanymi do centralki poprzez specjalne czujniki (temperatura powietrza i paliwa, obroty silnika, pozycja pedału gazu, hamulca i sprzęgła, prędkość pojazdu, ciśnienie powietrza i paliwa). Kluczowym elementem tego systemu jest centralka elektroniczna, która może sterować wykonaniem serii wtrysków również w niewielkich odstępach czasu (stąd termin “Multijet”). Podczas każdego cyklu silnika może nastąpić nawet 5 wtrysków, zamiast tradycyjnych dwóch. Wewnątrz cylindra ilość spalanego oleju napędowego jest taka sama, lecz jest podzielona na kilka części, dzięki czemu otrzymuje się bardziej stopniowe spalanie. Gwarantuje to „miękkie” funkcjonowanie we wszystkich warunkach eksploatacji, olbrzymią elastyczność jazdy i natychmiastową reakcję, która sprawia, że silniki te coraz bardziej przypominają jednostki benzynowe. Inne zalety tych silników to cichsza praca, redukcja emisji i lepsze osiągi, którym towarzyszy sprawność napędu, która poprawia płynność jazdy samochodem.

źródło: Fiat