Znacznie zwiększona dynamika jazdy i sportowy charakter, wyrafinowany luksus i prezencja.
Najbardziej popularne w historii BMW serii 7 od wiosny 2005 r. ponownie podnosi poprzeczkę w klasie samochodów luksusowych. Wyraźnie zwiększone osiągi przy stałym, a częściowo nawet mniejszym zużyciu paliwa, optymalizacja układu jezdnego oraz systemu obsługi iDrive i nowe elementy wyposażenia ponownie potwierdzają aspiracje BMW serii 7 do czołowej pozycji w tej klasie samochodów. Udoskonalenia stylistyczne odzwierciedlają zwiększoną dynamikę i sportowy charakter. Niepowtarzalna prezencja BMW serii 7 jest nadal wyrazem jego elegancji i charyzmy.
Pięć silników z sześciu jest nowych lub gruntownie przebudowanych. Z wyjątkiem silnika V12 w modelu 760i/Li seria 7 posiada od wiosny 2005 r. zupełnie nową paletę silników. Wyposażone w ośmiocylindrowy silnik benzynowy modele BMW 750i/Li oraz 740i/Li zastępują dotychczasowe modele 745i/Li oraz 735i/Li. BMW 740d ustępuje miejsca modelowi BMW 745d z całkowicie nowym ośmiocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny w modelu 730d został gruntownie przerobiony. W modelu podstawowym BMW 730i/Li zastosowano znany z modelu BMW 630i sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy z magnezowo-aluminiową skrzynią korbową.
Do wyposażenia standardowego wszystkich modeli należy sześciobiegowa skrzynia automatyczna z funkcją Steptronic. Wszystkie modele charakteryzują się wysoką mocą właściwą, szerokim zakresem obrotów, imponującym przebiegiem momentu obrotowego, wspaniałą kulturą pracy i umiarkowanym zużyciem paliwa.
BMW 750i/Li oraz 740i/Li: większa moc, niezmienione zużycie paliwa. Podstawowe jednostki napędowe luksusowych limuzyn BMW, w które wyposażono ponad 60 procent sprzedawanych na całym świecie modeli serii 7 – doskonałe i równomiernie pracujące ośmiocylindrowe silniki benzynowe z regulowanym napędem zaworów VALVETRONIC – otrzymały większą pojemność, czyli 270 kW/367 KM i 225 kW/306 KM, i zapewniają maksymalny moment obrotowy na poziomie 490 i 390 Nm. Pomimo znacznie zwiększonych osiągów i odczuwalnie większej mocy zużycie paliwa pozostaje prawie niezmienione.
BMW 745d oraz 730d: skok technologiczny w silnikach wysokoprężnych. Wprowadzenie w pełni aluminiowej skrzyni korbowej, układu Common Rail 3 generacji z piezowtryskiwaczami i technologii Euro 4 z dostępnym w wyposażeniu standardowym filtrem cząsteczek stałych to skok technologiczny dla silników wysokoprężnych serii 7. Ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny modelu 745d został stworzony całkowicie od nowa; jego moc 220 kW/300 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm przy 1.750 do 2.500 obr./min tworzą nowy standard w klasie luksusowych limuzyn z silnikiem wysokoprężnym V8. Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny w modelu BMW 730d został gruntownie przebudowany; osiąga teraz moc 170 kW/231 KM i zapewnia maksymalny moment obrotowy 520 Nm przy 2.000 do 2.750 obr./min.
Za sprawą całkowicie aluminiowej skrzyni korbowej masa silnika w modelach 745d i 730d została zmniejszona o 30 do 25 kg. Dzięki temu oba modele silników wysokoprężnych nadają wyposażonym w nie pojazdom klasy luksusowej nowy wymiar zwinności i dynamiki. Mimo wyraźnego wzrostu mocy obu modeli możliwe było dalsze zmniejszenie zużycia paliwa.
BMW 730i/Li: sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy z magnezowo-aluminiową skrzynią korbową
Wprowadzony po raz pierwszy w modelu BMW 630i nowy sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy z magnezowo-aluminiową skrzynią korbową i w pełni regulowanym napędem zaworów VALVETRONIC dostępny jest teraz także w serii 7. Posiada najwyższy wskaźnik mocy na 1 litr pojemności oraz najmniejsze jednostkowe obciążenie mocy i dzięki temu jest obecnie najbardziej innowacyjnym wśród seryjnie produkowanych silników benzynowych. Ten lżejszy od swojego poprzednika o 10 kg silnik ma moc 190 kW/258 KM, zapewnia moment obrotowy 300 Nm i mimo wzrostu mocy o 12 procent zużywa o 4,7 procent mniej paliwa niż oferowany dotychczas model 730i.
BMW 760i/Li: silnik dwunastocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem benzyny i układem VALVETRONIC
Wprowadzony dopiero w roku 2003 w modelu 760i/Li silnik dwunastocylindrowy pozostał niezmieniony, ma nadal moc 327 kW/445 KM i zapewnia moment obrotowy 600 Nm. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, takim jak technologia czterozaworowa, układ VALVETRONIC, układ Double VANOS i bezpośredni wtrysk benzyny, model 760i/Li nadal zajmuje czołową pozycję na rynku światowym. Układ VALVETRONIC odpowiada przy tym za niskie zużycie paliwa w zakresie obciążenia częściowego. Wtrysk bezpośredni zastosowano w celu zwiększenia momentu obrotowego oraz mocy.
Nowe jednostki napędowe skonstruowane przez BMW aby dostarczyć wspaniałych wrażeń z jazdy: większa moc i wydajność, mniejsze zużycie paliwa i emisja spalin. Równolegle do wprowadzania nowych modeli samochodów firma BMW podkreśla swoje kompetencje w budowie niezwykle wydajnych i przodujących pod względem technologicznym jednostek napędowych.
Przykładami tego były w ostatnim roku nowy 3-litrowy sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy z magnezowo-aluminiową skrzynią korbową, 3-litrowy sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny z technologią Variable Twin Turbo w modelu 535d oraz 5-litrowy silnik wysokoobrotowy V10 w modelu M5.
Podczas projektowania nowych silników konstruktorzy BMW badają potencjał wszystkich parametrów i podzespołów, podając w wątpliwość sprawdzone zasady. W efekcie powstają innowacyjne materiały, nowe metody obróbki i zoptymalizowane procesy produkcyjne. Klient BMW otrzymuje silnik znacznie mocniejszy, znacznie lżejszy i znacznie zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa i emisji spalin. Imponującym potwierdzeniem tego są też silniki wprowadzane obecnie w BMW serii 7, zapewniające jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.
Wydajna dynamika: pogodzenie sprzecznych celów. Uniezależnienie mocy od zużycia paliwa, większa zwinność i lekkość oraz bardziej intensywne odczuwanie dynamiki jazdy przez klienta: „wydajna dynamika” jest motywem przewodnim wszystkich konstrukcji i innowacji BMW, również w dziedzinie budowy silników. Wydajna dynamika oznacza konsekwentne rozwiązywanie konfliktów pomiędzy zwiększaniem mocy a zmniejszaniem zużycia paliwa, zwiększaniem komfortu a zmniejszaniem masy i tym samym również zmniejszaniem zużycia paliwa itp. Sprzeczności te szczególnie trudno pogodzić w dużych, luksusowych limuzynach, takich jak BMW serii 7.
BMW rozwiązuje ten problem dzięki zastosowaniu inteligentnych materiałów i układów. Przykładem jest aluminium, dzięki któremu układ jezdny BMW serii 7 nabiera lekkości. Inny przykład to skrzynia korbowa z magnezu – materiału jeszcze lżejszego od aluminium – w innowacyjnym 3-litrowym silniku benzynowym, wprowadzanym teraz również w BMW serii 7. Częścią koncepcji wydajnej dynamiki jest również opracowywany od dziesięcioleci przez BMW napęd wodorowy – już w najbliższych latach na rynku pojawi się produkowane seryjnie BMW serii 7 o takim ekologicznym napędzie.
Optymalizacja układu zawieszenia – trzy fabryczne pakiety układu jezdnego. Dzięki dostępnemu w wyposażeniu standardowym aluminiowemu układowi zawieszenia BMW serii 7 charakteryzuje się najwyższą precyzją kierowania, niezwykłą lekkością i doskonałymi właściwościami jezdnymi. W zawieszeniu serii 7 firmie BMW udało się harmonijnie połączyć wysoką zwinność i sportowy charakter z niezwykłym komfortem.
Układ zawieszenia serii 7 został zmodernizowany i udoskonalone. Oprócz poszerzonego o 14 milimetrów rozstawu kół tylnych i zmienionej kinematyki osi, która pozytywnie wpływa na jakość dynamiki jazdy, firma BMW przygotowała wszechstronną ofertę wersji zawieszenia. W przyszłości oferowany będzie jeden standardowy układ i dwa pakiety zawieszenia o różnych właściwościach: Zmodernizowany i udoskonalony standardowy układ zawieszenia zapewnia typową dla BMW równowagę pomiędzy dynamiką a komfortem.
Luksusowy układ zawieszenia Adaptive Drive łączy w sobie układ Dynamic Drive i płynnie regulowany system kontroli amortyzatorów EDC-K. Zapewnia nieosiągalną do tej pory syntezę najwyższej dynamiki jazdy i maksymalnego komfortu. Dzięki zastosowanym w układzie Dynamic Drive płynnie regulowanym stabilizatorom przedniej i tylnej osi prawie całkowicie wyeliminowano przechyły boczne pojazdu i poprawiono samosterowność zależnie od sytuacji jazdy. System EDC-K w sposób ciągły dopasowuje charakterystykę amortyzatorów do zmieniających się warunków drogowych, jazdy i obciążenia – od charakterystyki komfortowej do sportowej.
Pakiet sportowy w połączeniu ze sportowym zawieszeniem i układem Dynamic Drive koncentruje się na zapewnieniu sportowej dynamiki jazdy.
W ten sposób firma BMW oferuje najszerszy wybór charakterystyk układu zawieszenia w segmencie luksusowych limuzyn. Odpowiednio do zwiększenia mocy dopasowano również układ hamulcowy.
Wyrafinowana stylistyka: więcej sportowego charakteru i dynamiki, niepowtarzalna prezencja i elegancja. Uzyskany dzięki nowym silnikom wzrost sportowego charakteru i dynamiki serii 7 odzwierciedlony jest również w jego stylistyce. W przedniej części oprócz nowego sklepienia maski dyskretnie zmieniono atrapę chłodnicy, reflektory i stylizację zderzaka przedniego. Tył pojazdu charakteryzują mocno podkreślone powierzchnie z nową, chromowaną listwą, zmienione lampy tylne i zmodyfikowany zderzak tylny.
Z boku wyrazista krawędź załamania światła w progu dodatkowo nadaje BMW serii 7 sportowy charakter i dynamikę. Luksusowa limuzyna BMW nadal posiada wyrazistą prezencję i swym charyzmatycznym, eleganckim i niezależnym wyglądem wyróżnia się spośród innych pojazdów.
Dobór materiałów i kolorów jeszcze bardziej uszlachetnia luksusowe i stonowane wnętrze pojazdu. Elementy obsługi podążają za główną linią deski rozdzielczej. Dzięki temu wnętrze serii 7 sprawia jeszcze bardziej luksusowe wrażenie.
Koncepcja obsługi iDrive: udoskonalone szczegóły i jeszcze łatwiejsza obsługa. Wprowadzona po raz pierwszy przez BMW w 2001 roku pionierska i obecnie wielokrotnie już powielana koncepcja obsługi iDrive została jeszcze udoskonalona pod kątem łatwości obsługi. Konsekwentnie dopracowano ergonomicznie sensowną kombinację obsługi jednym pokrętłem z umieszczonym pośrodku deski rozdzielczej monitorem. Żaden z dostępnych obecnie na rynku systemów nie umożliwia kierowcy większego skupienia uwagi na drodze niż system obsługi iDrive.
Zoptymalizowane menu wyświetlacza kontrolnego, zmieniony sposób prezentacji punktów menu i bezpośredni dostęp do funkcji rozrywki – w szczególności bezpośredni wybór źródeł dźwięku i zakresu częstotliwości radiowych – stanowią istotną część aktualizacji systemu obsługi iDrive serii 7.
Nowe elementy wyposażenia – większe bezpieczeństwo, komfort i indywidualizacja. Od wiosny 2005 r. BMW serii 7 prezentuje się z jeszcze obszerniejszym wyposażeniem standardowym oraz rozszerzonymi możliwościami indywidualizacji.
Reflektory ksenonowe i spryskiwacze reflektorów dostępne są we wszystkich modelach serii 7 w wyposażeniu standardowym. Reflektory adaptacyjne nadal dostępne są na życzenie. Białe kierunkowskazy należą teraz do wyposażenia standardowego.
Wszystkie modele BMW serii 7 posiadają dwustopniowe światła stop. Podczas mocnego hamowania jadący z tyłu kierowcy ostrzegani są za pomocą jaśniejszego światła stop.
Wraz z rozpowszechnianiem się cyfrowej telewizji naziemnej w serii 7 wprowadzono również odbiornik DVB-T. Oprócz odbioru telewizji analogowej możliwy jest teraz również odbiór telewizji cyfrowej.
Dostępna na życzenie zmieniarka płyt CD odtwarza pliki MP3.
Usługa telematyczna BMW Assist i portal internetowy BMW Online dostępne są automatycznie w przypadku fabrycznego montażu telefonu pokładowego i systemu nawigacyjnego (tylko na rynkach, na których oferowane są usługi BMW Assist i BMW Online).
Dostępne są cztery nowe lakiery i trzy nowe kolory tapicerki oraz dwa nowe rodzaje 18-calowych i jeden rodzaj 19-calowych obręczy kół. Dynamika jazdy i sportowy charakter, luksus, prezencja i elegancja: najlepsza seria 7 w historii BMW. Z prawie 160 000 sprzedanych na całym świecie modeli czwarta generacja serii 7 jest do tej pory najpopularniejszą luksusową limuzyną BMW. Po 38 miesiącach na rynku aktualna seria 7 wyprzedza niezwykle dotychczas popularną poprzednią serię o prawie 8 procent. Ze sprzedanymi na całym świecie 57 899 modelami aktualna seria 7 w swoim najlepszym dotychczas roku 2003 wyprzedza o prawie 14 procent poprzednią serię, która swoją rekordową sprzedaż osiągnęła w 1997 roku. W Niemczech seria 7 była najlepiej sprzedającą się luksusową limuzyną w roku 2004. Duże wrażenie robi wzrost sprzedaży serii 7 w rejonie Azji, Środkowego Wschodu, Europy Wschodniej, Oceanii i Australii. W porównaniu do serii poprzedniej sprzedaż aktualnej serii 7 w ciągu 38 miesięcy zwiększyła się o ponad sto procent. Wraz z wprowadzeniem aktualnej serii 7 udało się zbudować mocną pozycję w segmencie luksusowym również na tych szybko rozwijających się rynkach i doścignąć regiony , na których BMW serii 7 posiada tradycyjnie silną pozycję – w szczególności Europę i Amerykę Północną. Model BMW 745i/Li z potężnym silnikiem V8 jest najczęściej sprzedawanym na świecie modelem serii 7, którego udzial wynosi ponad 50%. Wersja wydłużona stanowi ponad połowę wszystkich sprzedanych modeli serii 7.
BMW serii 7 łączy w sobie dwa pojazdy. Z jednej strony to prawdziwe BMW, które urzeka typowymi dla BMW cechami, takimi jak radość z jazdy, zwinność i lekkość, uszczęśliwiające ambitnego kierowcę. Z drugiej zaś strony jest to limuzyna reprezentacyjna z dużą ilością miejsca i najwyższym komfortem – zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach. BMW serii 7 jest dzięki temu również idealną limuzyną do prowadzenia przez szofera. Bardziej niż każdy inny dostępny na rynku samochód seria 7 dostarcza typowej dla BMW radości z jazdy, i to nie tylko w znaczeniu klasycznym, ale też rozszerzonym o przyjemność bycia pasażerem. To udane połączenie dwóch światów jest tym, co klienci szczególnie cenią w luksusowych limuzynach BMW i co pozwala tej serii awansować do rangi najpopularniejszej serii 7 wszechczasów.
źródło: BMW Group