Volvo XC90 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Volvo XC90 zdobyło rynek pojazdów SUV szeregiem innowacji, które nadały temu segmentowi zupełnie nowy wymiar.Obecnie, zaledwie trzy lata po premierze tego modelu, Volvo Cars wprowadza zmodernizowane XC90 – z niezłomnym postanowieniem utrzymania pozycji lidera. Nowe XC90 ma wzmocnić pozycję Volvo w segmencie SUV, jaką zapewniła tej marce owacyjnie przyjęta pierwsza generacja tego modelu. Bardziej wystylizowane linie, ciekawsze materiały wykończeniowe oraz bardziej emocjonujące doznania za kierownicą bez uszczerbku dla kwestii bezpieczeństwa, jednostek napędowych i ochrony środowiska.

Kontynuacja sukcesu. Volvo XC90 okazało się niezwykłym sukcesem rynkowym Volvo Cars. Jego początkowa produkcja na poziomie 50000 sztuk rocznie była z powodzeniem zwiększana, by w 2005 roku przekroczyć poziom 90000 samochodów, jakie opuściły szwedzką fabrykę w Torslanda. Produkcja zmodernizowanego Volvo XC90 rusza wiosną 2006 r. Największym rynkiem dla tego modelu pozostaną Stany Zjednoczone, wchłaniając 50 procent ogólnej ilości. Następne w kolejności to Wielka Brytania, Niemcy, Kanada i Hiszpania.

Nowa, wysoce zaawansowana rzędowa szóstka. Gama silników rozszerzyła się w ostatnim roku o trzy nowe jednostki. Do wysoce sprawnej i niezwykle zwartej jednostki V8 (315 KM, 440 Nm) oraz zmodernizowanego pięciocylindrowego turbodiesla D5 (185 KM, 400 Nm) z filtrem cząstek stałych dołączył własnej konstrukcji sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra, który zadebiutował w nowym Volvo S80. Jest to wysoce zaawansowana technicznie jednostka – o wymiarach zewnętrznych i zużyciu paliwa jak w przypadku silnika pięciocylindrowego. Wykonany w większości ze stopu aluminium rozwija moc 238 KM i zapewnia moment obrotowy o wartości 320 Nm.


Wszystkie rodzaje silników, za wyjątkiem 2,5-litrowego z turbodoładowaniem, współpracują z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów Geartronic oraz udoskonalonym układem przeniesienia napędu na 4 koła z funkcją Instant Traction. Doskonałe sześcio- i ośmiocylindrowe silniki pozwalają poszerzyć krąg potencjalnych odbiorców w Stanach Zjednoczonych. W Europie oferujemy silniki benzynowe oraz Diesla, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów łącząc osiągi z aspektami proekologicznymi.

Błyskawiczna reakcja i wysokie osiągi. Nowa rzędowa szóstka wyróżnia się błyskawiczną reakcją i wysokimi osiągami, zapewniając XC90 doskonałe własności jezdne. Są to kluczowe elementy, jakich należy oczekiwać od samochodu w segmencie SUV. Równocześnie silnik ten ma bardzo umiarkowany apetyt na paliwo. Zaś jego niewielkie wymiary i poprzeczne ustawienie przyczyniają się do większego bezpieczeństwa biernego pasażerów samochodu. Zaawansowany technicznie układ rozrządu ze zmiennymi fazami dla zaworów dolotowych przyczynia się zarówno do poprawy osiągów, jak i wyjątkowo niskiego zużycia paliwa. Po stronie dolotowej zastosowano płynną regulację faz rozrządu (Variable Cam Timing – VCT) oraz zmienny profil krzywek (Cam Profile Switching – CPS).

CZYTAJ DALEJ  Toyota Starlet V — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Zmienny profil krzywek dla zaworów dolotowych umożliwia uzyskanie dwóch różnych stopni otwarcia tych zaworów w zależności od prędkości obrotowej i stanu obciążenia silnika – przy ekonomicznej jeździe zawór unoszony jest na mniejszą wysokość, a gdy potrzeba więcej mocy – otwiera się bardziej. W ten sposób uzyskuje się jakby dwa silniki w jednym. Dzięki zmiennej geometrii kolektora dolotowego (VIS) jego objętość dostosowywana jest do aktualnych warunków pracy silnika, pozwalając uzyskać maksimum osiągów silnika w całym zakresie jego prędkości obrotowych.

Zwarta budowa przyczynia się do większego bezpieczeństwa biernego. Pomimo pojemności skokowej wynoszącej 3,2 litra, silnik ten ma niezwykle zwartą budowę. Dzięki temu w razie kolizji jest mniej narażony na przemieszczenie wzdłuż osi podłużnej samochodu, co minimalizuje ryzyko naruszenia integralności kabiny. Swoje zwarte wymiary silnik ten zawdzięcza między innymi umiejscowieniu osprzętu – np. pompy wspomagania układu kierowniczego oraz sprężarki klimatyzacji – z tyłu, nad skrzynią biegów. Przekazywanie napędu odbywa się za pośrednictwem kół zębatych na końcu wału korbowego (Rear End Ancillary Drive – READ). Osadzony w kadłubie silnika alternator ma napęd bezpośredni. Ponadto tłumik drgań stosunkowo długiego wału korbowego umiejscowiony jest wewnątrz kadłuba silnika.

Nadwozie o bardziej opływowych i ekskluzywnych liniach. Jednym z zamierzonych efektów poddania nadwozia XC90 zmianom było uzyskanie bardziej nowoczesnego i eleganckiego wyglądu. Osiągnięto to poprzez między innymi modyfikację osłony chłodnicy – która ma teraz więcej chromu, oraz zderzaków – które są w większym stopniu polakierowane. Zmieniono kształt linii tylnych świateł, a reflektory w zderzakach otoczone są chromowanymi obwódkami.

Wszystkie wersje XC90 mają teraz lakierowane listwy boczne oraz klamki drzwi. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są nowe nakładki nadkoli, teraz częściowo polakierowane w kolorze nadwozia. Zewnętrzne lusterka wsteczne są również częściowo lakierowane i mają wbudowane kierunkowskazy. Równocześnie wprowadzono pewną modyfikację działania kierunkowskazów: krótkie naciśnięcie dźwigni ich przełącznika powoduje trzykrotne błyśnięcie. Gamę kolorów nadwozia rozszerzono o dwa nowe odcienie: metaliczny srebrny „Electric Silver” oraz przeznaczony wyłącznie dla modelu XC90 niebieski „Shadow Blue”. Wprowadzono również nowy wzór tarcz kół ze stopu aluminium Camulus 8 x 18 cali, przygotowanych specjalnie do modelu Volvo XC90. Pośrodku wszystkich rodzajów tarcz kół ze stopu aluminium zamocowany jest zmieniony klasyczny znaczek Volvo. Zamiast relingów dachowych w kolorze czarnym, można opcjonalnie zamówić je z wykończeniem powierzchni o fakturze szczotkowanego aluminium.

Bardziej elegancki wystrój wnętrza z większymi możliwościami wyboru. Dokonano szeregu zmian mających na celu nadanie wnętrzu bardziej ekskluzywnego klimatu. Wprowadzono nowe zestawienia kolorystyczne i poszerzono zakres dostępnych opcji. Nowe tapicerki podkreślają atmosferę wysokiej jakości. Najbardziej ekskluzywna jest nowa, miękko wyprawiona skórzana tapicerka Sovereign Hide z kontrastowymi przeszyciami i wstawkami z perforowanej skóry. Środkowa konsola została wzbogacona o nowy wyświetlacz i elementy wykończenia z efektem powierzchni aluminium. Nowe panele tapicerskie, z dodatkową wersją Sapeli Wood, poszerzają wybór i dodają wnętrzu elegancji. Dodatkową opcję stanowi zespół wskaźników z zegarowymi tarczami, a także wewnętrzne lusterko wsteczne z wbudowanym kompasem.

Udoskonalony system nawigacji drogowej oraz światowej klasy wyposażenie audio. Modyfikacje objęły również system nawigacji drogowej RTI (Road and Traffic Information). W stosunku do poprzedniego, nowy system z twardym dyskiem jest szybszy i łatwiejszy w obsłudze, a także dostarcza większej ilości informacji. Najbardziej zaawansowany zestaw audio, Premium Sound, zawiera cyfrowy wzmacniacz klasy D produkcji Alpine z układem ICE Power opracowanym przez Bang & Olufsen Powerhouse, Dolby Pro Logic II Surround oraz głośnikami Dynaudio – jednymi z najdoskonalszych na świecie.

CZYTAJ DALEJ  Renault Clio - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Zestawy High Performance oraz Premium Sound mają obecnie możliwość odtwarzania plików w formacie MP3 i WMA (Windows Media Audio). Wszystkie rodzaje zestawów mają dodatkowe wejście (AUX) do podłączenia urządzeń zewnętrznych.

SUV o wyjątkowym poziomie bezpieczeństwa. Volvo XC90 jest nowoczesnym samochodem terenowym, zbudowanym jak zwykły samochód osobowy z samonośnym nadwoziem, efektywnymi strefami kontrolowanego zgniotu, nisko położonym środkiem ciężkości i nowoczesnymi rozwiązaniami minimalizującymi ryzyko odniesienia obrażeń ciała bez względu na okoliczności i rodzaj zderzenia. Ponadto XC90 wyposażone jest w szereg nowoczesnych układów pomagających uniknąć wypadku. Debiut nowego Volvo XC90 wiązał się z dalszym podniesieniem poziomu bezpieczeństwa biernego.

Aktywne podwójne reflektory ksenonowe – śledzące krzywiznę drogi. W celu zapewnienie możliwie najlepszej widoczności podczas jazdy w ciemności po krętej drodze, Volvo Cars wprowadziło aktywne podwójne reflektory ksenonowe, które odpowiednio wychylając się, podążają za krzywizną zakrętu. Zastosowany w układzie mikroprocesor zbiera oraz analizuje szereg parametrów i na tej podstawie dostosowuje kierunek świecenia do aktualnych warunków. Reflektory wychylane są o kąt 15 stopni w obu kierunkach, co w sumie daje 30 stopni zakresu ustawienia, pozwalając na oświetlenie dłuższego odcinka łuku drogi. W dzień funkcja ta jest automatycznie wyłączana w celu ograniczenia niepotrzebnego zużycia energii.

Układ eliminujący martwe pola widoczności umożliwia pełniejszą kontrolę sytuacji na drodze. Volvo XC90 wyposażone jest również w układ eliminujący martwe pola widoczności BLIS (Blind Spot Information System). Zamontowane w zewnętrznych lusterkach wstecznych kamery rejestrują obecność innego pojazdu poruszającego się równolegle, znajdującego się w martwym polu widzenia kierowcy. W takiej sytuacji zapala się lampka ostrzegawcza w odpowiednim lusterku wstecznym, pozwalając uniknąć sytuacji kolizyjnej. Dzięki temu kierowca ma lepszą kontrolę sytuacji drogowej.

Układ wspomagający parkowanie tyłem z kamerą – dodatkowe oko z tyłu samochodu. Z myślą o bezpieczeństwie ewentualnych przechodniów oraz w celu ułatwienia kierowcy manewrowania na biegu wstecznym, Volvo Cars wprowadza układ wspomagający parkowanie z kamerą monitorującą sytuację z tyłu samochodu. Jest to zaawansowany technicznie układ, który stanowi nie tylko dodatkowo oko z tyłu samochodu, ale również pokazuje zamierzony tor jazdy przy cofaniu. Obraz sytuacji z tyłu samochodu przekazywany przez szerokokątną kamerę wyświetlany jest na ekranie systemu nawigacyjnego nad zespołem wskaźników. Kąt widzenia dobrany jest tak, aby obejmować maksymalny obszar, jednak bez nadmiernych zniekształceń. Na ekranie dodatkowo pokazywane są pomocnicze linie, które wskazują miejsce zakończenia aktualnie wykonywanego manewru. Układ tych linii zmienia się w zależności od kąta skrętu kierownicy, pomagając kierowcy dobrać właściwe ustawienie kół. Wspomaganie parkowania z kamerą monitorującą sytuację z tyłu samochodu jest układem całkowicie zintegrowanym z samochodem. Jego debiut rynkowy przewidywany jest na jesieni 2006 roku.

źródło: Volvo