Volvo V40 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Volvo V40, które zadebiutowało podczas 82. targów motoryzacyjnych w Genewie, to całkowicie nowy model reprezentujący segment B/C Premium. Prestiżowy hatchback jest wszechstronnym autem, które jako pierwsze na świecie zostało wyposażone w poduszkę powietrzną dla pieszych.

Nowe Volvo V40 jest pierwszym autem, które zostało zaprojektowane zgodnie z nową strategią marki – „Volvo zaczyna się od Ciebie”. To model opracowany w oparciu o analizę najbardziej pożądanych funkcji samochodu, przeprowadzoną wśród konsumentów Volvo.

Dynamiczne zawieszenie w standardzie
Samochód ma długość 4369 mm, a jego rozstaw osi to 2647 mm. Auto będzie dostępne z dwoma typami zawieszenia: standardowym dynamicznym lub sportowym. Różnice pomiędzy rodzajami zawieszenia polegają na różnych ustawieniach sprężyn i amortyzatorów. Zawieszenie sportowe jest o 11 mm niższe od dynamicznego, co pozwala na szybszą jazdę w zakrętach.   

Volvo V40 zostało również wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), które wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania zębatki kierowniczej. Dzięki temu kierowca może wybrać jeden z trzech trybów wspomagania – niski (ułatwiający parkowanie), średni (szybsza reakcja przy większych prędkościach) oraz wysoki (komfortowe i szybkie prowadzenie).

Szeroka gama silnikowa
Nowy model będzie dostępny w 8 wersjach  silnikowych  – od ekonomicznego diesla z emisją CO2 na poziomie 94 g/km, po silnik benzynowy T5 z turbodoładowaniem o mocy 254 KM i przyspieszeniu do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wszystkie silniki zostały wyposażone w ekologiczną funkcję start-stop oraz odzyskiwanie energii z hamowania, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów. Pozwoliło to zredukować średnie zużycie paliwa we wszystkich wersjach silnikowych – na przykład dla T5 wynosi ono 7,9 l./ 100 km, a dla D2 tylko 3,6 l. / 100 km.

Bezpieczeństwo aktywne na najwyższym poziomie
Nowe Volvo V40 zostało wyposażone w szereg funkcji wspierających kierowcę oraz poprawiających bezpieczeństwo jazdy, w tym m.in. w:

  • Udoskonalony system dynamicznej kontroli trakcji i stabilności (DSTC) – układ został dodatkowo wyposażony w czujnik kąta odchylenia, który zwiększa stabilność pojazdu.
  • Zmodyfikowaną kontrolę trakcji w zakrętach – dzięki nowemu zawieszeniu oraz ulepszonemu systemowi, samochód zdecydowanie lepiej trzyma się w zakrętach.
  • Nowy system utrzymania pasa ruchu – kamera przednia monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu z lewej i prawej strony. System utrzymania pasa, rejestruje ruch samochodu pomiędzy liniami i podejmuje działanie, jeżeli kierowca zjeżdża z wyznaczonego toru jazdy. System obecnie działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h. 
  • Zmodernizowany system informowania o martwym polu – układ może teraz monitorować i ostrzegać kierowcę o szybko zbliżających się pojazdach w odległości do 70 m za samochodem.
  • System monitorowania znaków drogowych – kamera obserwująca obszar z przodu auta wykrywa znaki ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wyprzedzania. Ikona znaku drogowego jest wyświetlana na cyfrowych zegarach tablicy rozdzielczej.
  • Adaptacyjny tempomat – kierowca ustawia wybraną prędkość maksymalną i wybiera odstęp czasowy do pojazdu z przodu. Po wykryciu przez radar wolniejszego auta prędkość samochodu jest automatycznie dostosowywana do pojazdu przed nim.
  • System unikania kolizji z pieszymi (Pedestrian Detection) – układ wykrywa pieszych i automatycznie wyhamuje samochód do zera, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Żaden inny samochód w tej klasie nie oferuje podobnej technologii.
  • Zmodernizowany system City Safety – obecnie system jest już aktywny przy prędkościach do 50 km/h (poprzednio do 30 km/h). Układ monitoruje ruch przed samochodem przy użyciu czujnika laserowego wbudowanego w górną część szyby na wysokości lusterka wstecznego. Samochód automatycznie hamuje, jeżeli kierowca nie zareaguje na czas na zwolnienie lub zatrzymanie samochodu przed nim.
CZYTAJ DALEJ  Mercedes Benz SLK — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Innowacyjne rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa biernego
Nowe Volvo V40 jako pierwsze auto na świecie zostało wyposażone w poduszkę powietrzną dla pieszych. Czujniki w zderzaku przednim rejestrują kontakt fizyczny pomiędzy samochodem, a pieszym. Tylny koniec maski jest zwalniany i równocześnie podnoszony przez napełniającą się poduszkę powietrzną. Napełniona poduszka okrywa obszar pod uniesioną maską plus około jedną trzecią powierzchni szyby i dolną część słupków A. Pozwala to zmniejszyć rozmiar obrażeń pieszych.

Samochód został również wyposażony w nową poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Jest ona zamontowana w pulpicie nad pedałami i napełniana razem z pozostałymi poduszkami w przypadku zderzenia czołowego.

Dodatkowo skutki kolizji będzie niwelować najwyższej klasy klatka bezpieczeństwa składająca się z kilku stopów metali. Przód auta został wyposażony w miękką stal pochłaniającą większą część energii podczas zderzenia. Z kolei przestrzeń, w której siedzą pasażerowie jest chroniona poprzez stal o większej grubości. Dzięki temu udało się znacząco zwiększyć bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem.

Asystent parkowania w wyposażeniu standardowym
Nowy asystent parkowania sprawia, że parkowanie równoległe jest łatwe i precyzyjne. Przejmuje sterowanie kierownicą, podczas gdy kierowca obsługuje skrzynię biegów i kontroluje prędkość pojazdu. Manewr parkowania opiera się na czujnikach ultradźwiękowych umieszczonych z przodu, tyłu i po bokach auta. Wyświetlacz prowadzi kierowcę krok po kroku przy użyciu wiadomości i animacji na panelu wskaźników, aż do prawidłowego zaparkowania samochodu. System umożliwia parkowanie zarówno do przodu i do tyłu. Jednak tylko asystent parkowania do tyłu znajduje się w wyposażeniu standardowym samochodu.

Nowoczesne rozwiązania multimedialne
Model V40 jest dostępny z nową, cyfrową tablicą wskaźników. Aktywny wyświetlacz umożliwia pełną modyfikację informacji wyświetlanych na zegarach samochodu. Kierowca może wybrać jeden z trzech motywów graficznych: Elegance (z bursztynowym podświetleniem), Eco (zielone podświetlenie i wyświetlanie informacji o ekologicznej jeździe samochodem), Performance (z czerwonym podświetleniem i wyświetlaniem informacji o dostępnej mocy i mocy używanej w danym momencie).

Oprócz cyfrowych zegarów, samochód został również wyposażony w multimedialny wyświetlacz – 5 lub 7-calowy – w zależności od wybranego pakietu wyposażenia. Na wyświetlaczu są prezentowane wszystkie ustawienia techniczne samochodu, jak i obraz z nawigacji, kamery cofania, odtwarza DVD, czy cyfrowej telewizji.

O wrażenia akustyczne przyszłych właścicieli nowego Volvo V40 zadba bardzo wysokiej klasy sprzęt audio wyposażony w technologię Dolby Digital. W skład zestawu wchodzi m.in. wzmacniacz cyfrowy klasy D o mocy 5×130 W, najnowszy korektor MultEQ firmy Audyssey Laboratories oraz 10 głośników. Dodatkowo samochód został wyposażony w złącza AUX i USB, które umożliwiają połączenie z innymi urządzeniami elektronicznymi (odtwarzacz MP3, iPod, iPhone etc.). Dźwięk można przesyłać również z innych urządzeń za pomocą bezprzewodowego połączenia Bluetooth.

Samochód Volvo V40 będzie produkowany w fabryce w Ghent (Belgia). Pierwsze modele zostaną dostarczone klientom latem br. Volvo prognozuje, że wielkość sprzedaży nowego modelu będzie oscylowała w okolicach 90 tys. egzemplarzy na rok.

źródło: Volvo