Volvo V50 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

W nowym sportowym kombi Volvo – modelu V50 – silnik z czterema lub pięcioma cylindrami w układzie rzędowym ustawiony jest poprzecznie względem podłużnej osi samochodu. Uzyskanie miejsca dla pięciu cylindrów w zwartej bryle nadwozia jest nie lada wyczynem. Sztuka ta udała nam się dzięki zastosowaniu oryginalnych rozwiązań zmniejszających gabaryty jednostek napędowych.
W rezultacie samochód ten charakteryzuje się znakomitymi osiągami i pozwala kierowcy czerpać pełną satysfakcję z jazdy. Zwarta konstrukcja silnika wpłynęła również korzystnie na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podczas zderzenia. Równolegle z nowymi silnikami opracowywano podwozie, dążąc do uzyskania konstrukcji zapewniającej własności jezdne godne sportowego kombi.

Turbodoładowany silnik T5 w połączeniu z napędem na obie osie
Najwyższą wersją modelu V50, posiadającą napęd na dwie osie i silnik z turbodoładowaniem, jest V50 T5 AWD. Napędza ją 2.5-litrowy pięciocylindrowy silnik o zapłonie iskrowym z turbodoładowaniem niskociśnieniowym. Zastosowanie turbosprężarki pozwala uzyskać bardzo wysoki moment w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika. Wysoka i płaska krzywa momentu obrotowego gwarantuje znakomite przyspieszenia.


Kolektor wylotowy i obudowa turbosprężarki w wersji T5 wykonane są jako wspólny odlew z odpornego na wysoką temperaturę (do 1050°) staliwa. Dzięki temu ich chłodzenie może być mniej intensywne. W rezultacie silnik może spalać uboższą mieszankę paliwowo-powietrzną, czego efektem jest mniejsze zużycie paliwa oraz niższy poziom szkodliwych emisji, szczególnie podczas szybkiej jazdy. Silnik T5 rozwija moc 220 KM i moment obrotowy 320 Nm.

Większa przyjemność jazdy z napędem na cztery koła
Wraz z modelem V50 T5 AWD firma Volvo wprowadza napęd na obie osie do tego segmentu pojazdów. Volvo V50 AWD to samochód o bardzo atrakcyjnych własnościach jezdnych i możliwościach zwykle kojarzonych wyłącznie z większymi modelami.


Zastosowane w tym samochodzie rozwiązanie napędu czterech kół jest identyczne, jak w większych modelach Volvo. Moment obrotowy silnika jest w sposób automatyczny rozdzielany pomiędzy przednie i tylne koła za pośrednictwem elektrycznie sterowanego sprzęgła hydraulicznego Haldex o niezwykle krótkim czasie reakcji. Jest ono w stanie przekazać całość siły napędowej na tylną oś jezdną zanim przednie koła zdążą wykonać ćwierć obrotu. Błyskawiczne przełączanie napędu pozwala uzyskać stabilne własności jezdne bez względu na rodzaj nawierzchni. Ponadto zwiększone obciążenie tylnej osi w wersji AWD dodatkowo przyczynia się do zwiększenia stateczności pojazdu.

 

Ze względu na obecność wału napędowego, wersja AWD ma nieco zwiększony prześwit podwozia w stosunku do V50 z przednim napędem. Sztywniejszy drążek reakcyjny oraz zmienione charakterystyki tłumienia amortyzatorów z powodzeniem kompensują wyższe położenie środka masy samochodu, umożliwiając zachowanie doskonałych parametrów dynamicznych. Silnik T5 oraz napęd na wszystkie koła jeszcze mocniej podkreślają sportową naturę modelu V50. Połączenie wysokich osiągów i stabilnego zachowania się na drodze powoduje, że po zakończeniu jazdy próbnej niełatwo jest opuścić miejsce za kierownicą.

Nowy turbodoładowany silnik Diesla o wysokiej mocy
Modele Volvo V50 i nowe S40 zadebiutowały z całkowicie nowym czterocylindrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym. Silnik ten zapewnia doskonałe osiągi (0-100 km/h w 9,6 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h). Natychmiastowa i dobrze wyważona reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszania daje kierowcy poczucie kontroli i mnóstwo przyjemności z jazdy. Parametry nowego silnika precyzyjnie odzwierciedlają filozofię Volvo, która narzuca wysokie wymagania w zakresie osiągów i poziomu hałasu. Ponadto jego konstrukcja uwzględnia rygorystyczne wymogi Volvo w zakresie bezpieczeństwa zderzeniowego.

CZYTAJ DALEJ  Renault Espace II — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Nowy silnik o zapłonie samoczynnym ma głowicę cylindrów ze stopu aluminium. Wyposażony jest w turbosprężarkę oraz magistralę paliwową typu „common rail” drugiej generacji. Jest to podobne rozwiązanie, jak stosowane w silnikach Diesla większych modeli tej marki. Paliwo jest rozpylane pod ogromnym ciśnieniem (1600 barów), co powoduje jego bardzo dokładne rozpylenie. Jest to z korzyścią zarówno dla osiągów, jak i zużycia paliwa. Piezoelektryczne wtryskiwacze umożliwiają podzielenie dawki wtrysku na kilka porcji, co przyczynia się do mniejszej hałaśliwości pracy silnika. Ponadto dzięki tego typu wtryskiwaczom silnik ten jest przygotowany do spełnienia przyszłych norm czystości spalin.


Od połowy 2004 roku silnik o zapłonie samoczynnym może być wyposażany w filtr cząstek stałych, który w istotny sposób redukuje zawartość niespalonych cząsteczek sadzy w spalinach, przyczyniając się ten sposób do mniejszego zanieczyszczania atmosfery. Filtr ten jest oczyszczany (regenerowany) w sposób automatyczny – jego zawartość ulega w regularnych odstępach czasu spaleniu. Niewielki dodatek paliwa umożliwia realizację tego procesu w umiarkowanie wysokiej temperaturze (około 450°C w porównaniu do normalnie wymaganych około 550°C). Cały proces, łącznie z dostarczeniem odpowiedniej dawki paliwa, odbywa się bez udziału kierowcy. Częstotliwość regeneracji filtra dostosowywana jest do warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy. Omawiany silnik Diesla ma pojemność skokową 2,0 litra. Od jesieni 2004 dostępna jest również tego typu jednostka o pojemności 1,6 litra.

Sześć biegów z silnikiem o zapłonie samoczynnym
Wersja z turbodoładowanym silnikiem o zapłonie samoczynnym jest standardowo wyposażona w sześciostopniową mechaniczną skrzynię biegów. Szósty bieg służy do obniżenia prędkości obrotowej silnika, zużycia paliwa i poziomu emitowanego hałasu podczas spokojnej jazdy z dużą prędkością, jednak w razie potrzeby pozwala także żwawo przyspieszyć. Nowa skrzynia biegów na każdym przełożeniu zapewnia potężną siłę napędową.

Nowa generacja silników o niezwykle małych wymiarach zewnętrznych
Nowe silniki benzynowe zastosowane w Volvo V50 (i nowym modelu S40) stanowią rozwinięcie konstrukcyjne jednostek o niskim tarciu wewnętrznym, napędzających duże modele Volvo. Nowa generacja nosi oznaczenie RNC, w którym litera C, pochodząca od słowa „Compact”, oznacza zwartą budowę. Większość podzespołów stanowiących osprzęt silnika zaprojektowano i rozmieszczono w taki sposób, by po zmontowaniu całość zajmowała możliwie mało miejsca:

  • Ujście kolektora wylotowego jest skierowane w dół, w kierunku kadłuba silnika.
  • W celu dodatkowego zmniejszenia gabarytów, kolektory w silnikach turbodoładowanych są odlewane wraz z obudową turbosprężarki.
  • Zwarty kolektor dolotowy wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym prowadzi do góry, ponad silnik. Ze względów bezpieczeństwa wtryskiwacze paliwa montowane są w aluminiowych gniazdach.
  • Alternator, pompa cieczy chłodzącej oraz sprężarka klimatyzacji mają niewielkie rozmiary i są rozmieszczone w taki sposób, aby jak najmniej wystawały.
  • Umieszczona w innym niż zwykle miejscu sprężarka klimatyzacji jest lepiej chroniona w razie kolizji.
CZYTAJ DALEJ  Citroen Xsara - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Więcej miejsca pomiędzy silnikiem i kabiną
W rezultacie uzyskano silnik o 200 mm węższy i o 25 mm krótszy od wersji stosowanych w większych modelach Volvo. Dzięki zwartej budowie jednostka napędowa jest również lżejsza. Typowe dla Volvo poprzeczne ustawienie silnika korzystnie wpływa na wysoki poziom bezpieczeństwa zderzeniowego, ponieważ w komorze silnika zyskano dodatkową przestrzeń na deformację nadwozia. W razie kolizji, zanim wał korbowy zetknie się ze wzmocnieniem poprzecznym przy przegrodzie czołowej, jednostka napędowa musi przemieścić się do tyłu o co najmniej 150 mm. Odległość głowicy od pokrywy komory silnika w żadnym miejscu nie jest mniejsza niż 70 mm. Przestrzeń ta pozwala na pewne wgniecenie pokrywy, co zmniejsza ryzyko poważniejszego urazu głowy potrąconego pieszego bądź rowerzysty.

Mocne silniki zapewniają płynne rozpędzanie
Nowe, pięciocylindrowe, rzędowe silniki mają pojemność skokową 2.4 lub 2.5 litra. Dzięki swym pięciu cylindrom i dużej pojemności silniki te uzyskują duży moment już przy niskich prędkościach obrotowych – umożliwiając szybkie rozpędzanie auta. Pięciocylindrowy silnik o dużym skoku tłoka ma ponadto spokojniejszy i przyjemniejszy bieg – ze względu na niski poziom drgań i równą pracę. W silnikach tych zastosowano te same rozwiązania techniczne, które występują w jednostkach napędzających większe modele Volvo.

Cztery zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy zapewniają dużą moc i błyskawiczną reakcję na pedał przyspieszania. Układ płynnej regulacji faz rozrządu (CVVT) gwarantuje dużą moc i wysoki moment obrotowy w połączeniu z niższym zużyciem paliwa i zmniejszoną toksycznością spalin. Elektroniczny układ sterowania pracą silnika z precyzyjnym sterowaniem adaptacyjnym poprawia sprawność spalania i osiągi.

Szeroka gama silników
Do nowego Volvo V50 dostępne są także dwa pięciocylindrowa silniki wolnossące: 2.4i oraz 2.4, o mocy odpowiednio 170 KM i 140 KM. Obydwie jednostki mają pojemność skokową 2.4 litra. Gama dostępnych silników będzie konsekwentnie rozszerzana.

Osiągi i zużycie paliwa podano w osobnych publikacjach z danymi technicznymi. W planach jest również wprowadzenie dwupaliwowych silników Bi-Fuel, które można zasilać zarówno gazem ziemnym, jak i benzyną.

Skrzynie biegów z modeli R
Sześciobiegowa skrzynia mechaniczna, pierwotnie przeznaczona dla Volvo S60 R i V70 R, debiutuje teraz w Volvo V50 T5. Sześć przełożeń do przodu dobierano z myślą o połączeniu dynamiki rozpędzania z wysoką prędkością maksymalną. W skrzyni tej zastosowano potrójne synchronizatory oraz zagwarantowano precyzyjną pracę dźwigni sterującej. Z silnikami wolnossącymi współpracują nowej generacji pięciobiegowe skrzynie mechaniczne Volvo. Wyposażono je w potrójne synchronizatory, umożliwiające szybką i precyzyjną zmianę przełożeń.

Adaptacyjna automatyczna skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów zastosowana w V50 jest taka sama, jak w większych modelach Volvo. Jest to skrzynia pięciobiegowa z układem adaptacyjnego dostosowywania schematu zmiany przełożeń do stylu jazdy kierowcy. Wiele wysiłku włożono, by dostosować półosie napędowe i przeguby do wysokiej mocy silnika oraz zapewnić płynne, wolne od szarpnięć przeniesienie momentu obrotowego podczas przyspieszania.

Podwozie o charakterystyce typowej dla większego samochodu
Nowe Volvo V50 tworzono w tym samym duchu, co modele Volvo S60 i S80. Doświadczenia zdobyte podczas prac nad zaawansowanymi technicznie modelami S60 R i V70 R wykorzystano do sażone w sportowe podwozie. Sztywniejsze sprężyny zawieszenia oraz obniżony prześwit przyczyniają się do lepszej stabilizacji kierunkowej i umożliwiają sportową jazdę. Zawdzięcza to w znacznej mierze nowemu układowi napędowemu i starannemu zestrojeniu podwozia w połączeniu z niezwykle wysoką sztywnością skrętną nadwozia.

źródło: Volvo