Nissan GT-R – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Inżynierowie przystępujący do prac nad GT-R zamierzali stworzyć supersamochód charakteryzujący się wysokim poziomem bezpieczeństwa i znakomitymi osiągami, dającymi pewność prowadzenia przy każdej pogodzie i gwarantującego relaks zarówno przy szybkiej, jak i spokojniejszej jeździe.

Tę samą koncepcję przyjęto w pracach nad wersją samochodu na 2011 rok. GT-R jest jeszcze mocniejszy i pozwala na jeszcze dynamiczniejszą jazdę, a jednocześnie jest maksymalnie bezpieczny: oto praktyczny supersamochód na każdą porę, każdą okazję i dla każdego.

Silnik i przeniesienie napędu. Sercem GT-R jest silnik 3.8 V6 VR38DETT z podwójnym doładowaniem, opracowany specjalnie do tego samochodu. Zmiany w wersji na 2011 rok zaowocowały zwiększeniem mocy z 485 do 530 KM oraz maksymalnego momentu obrotowego z 588 do 612 Nm. Tak znaczny wzrost osiągów podkreślono czerwonym kolorem osłony silnika. To nawiązanie do legendarnego poprzednika współczesnego GT-R, czyli modelu R34 Skyline GT-R, w którym pokrywa rozrządu także miała czerwony kolor.

Zmiany w silniku polegały między innymi na modyfikacji ciśnienia turbodoładowania, faz rozrządu i składu mieszanki. Powiększono kanały dolotowe i zmodyfikowano układ wydechowy, w którym zastosowano nowy katalizator z mniejszą zawartością szlachetnych metali.

Dzięki tym zabiegom wzrosły osiągi supersamochodu… ale nie jego cena. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zredukowano do 3,046 sekundy. Taki wynik zmierzono na japońskim torze testowym, w nieoptymalnej temperaturze. Kolejnym celem wyznaczonym przez inżynierów pracujących nad GT-R jest zejście poniżej progu 3 sekund i dołączenie do ekskluzywnego klubu pojazdów z takimi osiągami, które kosztują zazwyczaj około miliona euro. Prędkość maksymalna wzrosła o 5 km/h do 315 km/h.

Oprócz podwyższenia osiągów wprowadzone zmiany przyniosły także obniżenie zużycia paliwa i emisji. Emisja CO2 spadła do 279 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi obecnie 12 l/100 km.

Tak jak dotychczas układ przeniesienia napędu w GT-R może działać w kilku trybach: maksymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego można uzyskać w trybie R, w którym przepustnica zostaje całkowicie otwarta jeszcze w czasie, kiedy kierowca wciska hamulec. Po jego zwolnieniu samochód maksymalnie przyspiesza. System monitoruje temperaturę oleju, aby takie ruszanie nie miało wpływu na niezawodność: jeżeli temperatura wzrośnie powyżej niebezpiecznego poziomu system uniemożliwia włączenie trybu R dopóki olej nie zostanie dostatecznie schłodzony.

Mimo że najważniejszym atutem GT-R są osiągi, samochód prowadzi się łatwo i pewnie. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w przedziale od 3200 do 6000 obr./min.

Silnik pojazdu okazuje się też bardzo efektywny. W głównej mierze jest to zasługa innowacyjnej plazmowej powłoki o grubości zaledwie 0,15 mm napylanej na wewnętrzną powierzchnię cylindra zamiast tradycyjnych gładzi, których grubość wynosi 2,6 mm. Takie rozwiązanie lepiej rozprasza ciepło, co sprzyja wyższej mocy, jest bardziej ekonomiczne i pozwala obniżyć masę silnika o około 3 kilogramy. Odpowiednie smarowanie napylanych gładzi cylindrów zapewnia specjalny syntetyczny olej silnikowy Mobil-1 RP OW-40.

W pełni niezależne i symetryczne kolektory dolotowe i wydechowe zwiększają przepływ powietrza i zmniejszają opory w układzie wydechowym. Lepszy i szybszy przepływ gazów sprzyja podniesieniu mocy i elastyczności silnika. Ciśnienie turbosprężarek jest sterowane elektronicznie pod kątem zapewnienia maksymalnej elastyczności i mocy w każdych warunkach.

Precyzyjne monitorowanie proporcji mieszanki także sprzyja obniżeniu zużycia paliwa o pięć procent w trakcie wyczynowej jazdy. Wysoka wartość momentu obrotowego w trakcie jazdy z niskimi obrotami silnika pozwala utrzymywać optymalne proporcje mieszanki, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i większą czystość spalin.

Dalszą redukcję emisji uzyskano stosując wtórny system obiegu powietrza z pompą powietrza przyspieszającą reakcję katalityczną.

Wśród innych innowacji technicznych warto wymienić termostatycznie sterowany układ chłodzenia oleju silnikowego zapewniający lepszą wydajność jednostki napędowej. W trakcie pokonywania zakrętów z dużymi przeciążeniami olejowa pompa powrotna utrzymuje przepływ oleju przez turbosprężarkę. Układ zbierania oleju w silniku został zoptymalizowany poprzez zastosowanie bocznej mokrej i suchej miski olejowej.

Analogiczne rozwiązania zastosowano w zbiorniku paliwa, gdzie w kolektorze zawsze znajduje się paliwo, nawet przy dużych przeciążeniach.

Silnik jest składany ręcznie. Każdą jednostkę montuje jedna osoba, pracująca w specjalnym sterylnym laboratorium w zakładach Nissana w Jokohamie.

Przekładnia GR6 została skonstruowana specjalnie do tego modelu Nissana. Sześciobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia pracuje niezwykle efektywnie, przy minimalnych stratach mocy, co gwarantuje lepszą elastyczność i obniżenie spalania w porównaniu z tradycyjnymi skrzyniami automatycznymi.

Kierowca może zmieniać biegi ręcznie za pomocą manetek pod kierownicą – teraz wykonanych z magnezu – albo włączyć tryb w pełni automatyczny. W każdym z tych trybów działają dwa mokre sprzęgła – po jednym dla biegów parzystych i nieparzystych – dzięki czemu następny bieg jest już wstępnie ustawiony i może być załączony błyskawicznie. Przy redukcji następuje automatyczne chwilowe uchylenie przepustnicy, aby precyzyjnie zsynchronizować prędkość obrotową silnika i zapewnić jeszcze więcej przyjemności z jazdy.

W trybie manualnym manetki umożliwiają bardzo szybką zmianę przełożenia, a tym samym płynne i dynamiczne przyspieszanie bez spadku ciśnienia turbodoładowania. W skrzyni biegów zastosowano potrójne stożkowe synchronizatory Borg-Warner.

W trybie manualnym kierowca może włączyć dodatkowy tryb R, który jeszcze bardziej przyspiesza zmianę przełożeń. Na podstawie danych o otwarciu przepustnicy, prędkości pojazdu, pracy układu hamulcowego i innych informacji komputer „przewiduje”, jaki bieg zamierza za chwilę włączyć kierowca.

W trybie automatycznym zmiany biegów następują pod kątem maksymalnego ograniczenia spalania. W miarę możliwości włączane są najwyższe biegi, na co pozwala długa i płaska krzywa momentu obrotowego. Nawet przy długotrwałej jeździe na „szóstce” z niską prędkością samochód pozostaje elastyczny. Taka „uległa” charakterystyka jest rzadko spotykana wśród konkurencyjnych supersamochodów i stanowi o unikatowości zastosowanych rozwiązań technicznych.

W GT-R na rok 2011 wprowadzono także nowy tryb pracy układu przeniesienia napędu SAVE, przeznaczony do codziennej jazdy po autostradach i zwykłych drogach, kiedy kierowca nie musi maksymalnie wykorzystywać osiągów pojazdu. W trybie SAVE silnik pracuje z mniejszym momentem obrotowym, a zmiana biegów jest dostosowana do spokojniejszej i bardziej ekonomicznej jazdy.

Układ Hill Start Assist chwilowo przytrzymujący hamulce przydaje się przy ruszeniu na wzniesieniu, zapobiegając stoczeniu się pojazdu kiedy kierowca przenosi stopę z pedału hamulca na pedał przyspieszenia. Manewrowanie z niską prędkością ułatwia tryb napędu na dwa koła. Kiedy koło kierownicy jest obrócone o połowę zakresu, a prędkość nie przekracza 10 km/h, przedni napęd jest odłączany w celu ułatwienia parkowania i innych manewrów.

Napęd na cztery koła. GT-R jest wyposażony w jeden z najbardziej zaawansowanych układów napędu na cztery koła stosowanych w samochodach produkowanych seryjnie. Taki napęd gwarantuje niezrównane właściwości jezdne i precyzję prowadzenia. W skład systemu wchodzi niezależny zamontowany z tyłu układ transaxle zawierający mechanizm przeniesienia napędu, skrzynię przekładniową i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zintegrowane w jednym kompaktowym module osadzonym niezależnie na gumowych poduszkach. Przesunięcie zespołu przeniesienia napędu do tyłu zapewnia idealny rozkład mas w GT-R i więcej miejsca na nogi dla kierowcy i pasażera.

CZYTAJ DALEJ  Volvo V70 II — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Konstrukcja obejmuje także dwa wały napędowe, z których jeden (wykonany z kompozytu karbonowego) przenosi napęd z silnika do tylnego modułu transaxle, a drugi przekazuje napęd z transaxle na przednie koła.

System napędu na cztery koła nieustannie koryguje rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną osią w zależności od dynamiki i warunków jazdy. W normalnych warunkach 100 procent momentu trafia na tylną oś, natomiast w razie potrzeby do 50 procent napędu może być przeniesione na przednie koła, jeżeli wymaga tego utrzymanie przyczepności na śliskiej nawierzchni lub w zakrętach.

Dane do systemu przekazuje szereg czujników monitorujących między innymi prędkość, przyspieszenie boczne i wzdłużne oraz obrót kierownicy. Moduł odbierający dane o przyspieszeniu skrętnym mierzy różnicę między docelową wartością tego parametru wynikającą z obrotu kierownicy a faktycznym przyspieszeniem skrętnym i odpowiednio koryguje proporcje przekazania napędu między przednią i tylną osią.

Napędowi na cztery koła towarzyszy system Vehicle Dynamic Control (VDC-R), czyli elektroniczny system kontroli stabilności. System ten nieustannie monitoruje ruch samochodu. W razie wykrycia braku równowagi – na przykład w trakcie poślizgu lub utracie przyczepności przy przyspieszaniu – system koryguje wartość momentu obrotowego przekazywanego na koła w celu przywrócenia stabilności. Elektroniczna kontrola trakcji steruje także pracą tylnego mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem, zapobiegając buksowaniu kół i poprawiając przyczepność.

Podwójne wahacze z przodu i wielodrążkowe zawieszenie z tyłu gwarantują znakomitą stabilność przy jeździe na wprost z każdą prędkością, a także najlepsze w tej klasie właściwości jezdne i skuteczność hamowania w każdych warunkach – zarówno w mieście, jak i na zaśnieżonych i błotnistych drogach, a nawet na torze wyścigowym.

 

Mimo że oryginalny GT-R zbierał wyłącznie pochwały za właściwości jezdne, inżynierowie Nissana postanowili wprowadzić dalsze udoskonalenia poprawiające przyczepność i elastyczność pracy podwozia.

Modyfikacje przednich sprężyn, amortyzatorów i drążka stabilizującego służą poprawie charakterystyki pracy zawieszenia koła w pionie. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy z przodu zwiększono z 5º35 do 6º00 w celu poprawy stabilności przy jeździe na wprost i lepszego trzymania się drogi w zakrętach. Z tyłu obniżono środek obrotu zawieszenia w celu poprawy przyczepności wewnętrznej krawędzi opon w zakrętach.

Nowe lekkie aluminiowe amortyzatory skonstruowano specjalnie do modelu GT-R 2011. Beztłokowe amortyzatory pracują precyzyjniej, co oznacza bardziej stabilne prowadzenie pojazdu i szybszą reakcję na działania kierowcy. Mniejsze tarcie w amortyzatorze podnosi także komfort jazdy.

Tak jak poprzednio charakterystykę amortyzatorów można korygować. Kierowca ma do wyboru tryb Comfort, Sports (ustawienie standardowe zapewniające optymalną równowagę między precyzją a komfortem) lub R (tryb wyczynowy). W trybie R przechyły nadwozia w zakrętach pokonywanych z dużą prędkością są ograniczone do minimum i zawieszenie zostaje maksymalnie utwardzone. Czujniki mierzą 11 parametrów, w tym prędkość, przyspieszenie boczne, obrót kierownicy i prędkość obrotową silnika. Na podstawie tych danych dobierana jest odpowiednia siła tłumienia nierówności w danej sytuacji.

Hamulce, koła i ogumienie. W celu ograniczenia podatności na fading wynikający z intensywnego używania przednie tarcze hamulcowe mają średnicę zwiększoną o 10 mm do 390 mm. Opracowane specjalnie przez Nissana tarcze są bardzo odporne na fading w wysokiej temperaturze powstającej przy hamowaniu z dużej prędkości.

Zarówno przednie, jak i tylne tarcze są wentylowane, a cały układ hamulcowy Brembo wyróżnia się precyzją działania pedału i wyjątkową skutecznością. Dwuelementowe tarcze z rombowym żebrowaniem i perforacją zapewniają stabilność hamowania i są odporne na odkształcenia.

Supersztywne monoblokowe zaciski Brembo z sześcioma tłoczkami z przodu i czterema z tyłu są wyposażone w inspirowane samochodami wyścigowymi trzypunktowe mocowania, które gwarantują dużą siłę hamowania i przeciwdziałają odkształcaniu się zacisków. Podobną rolę spełnia ich dwuelementowa konstrukcja, zapewniająca także stabilność hamowania w każdych warunkach.

Nowo zaprojektowane, lżejsze i jeszcze sztywniejsze obręcze kół z kutego aluminium RAYS sprzyjają poprawie elastyczności opon na pionowe obciążenia. Zmodyfikowano nacięcia wewnątrz koła w celu wyeliminowania ewentualnych obrotów opony wynikających z podwyższonej mocy silnika.

Obręcze kół mają nowy kolor Hyper Blue Black Chrome, a głęboki połysk podkreślający jakość i osiągi pojazdu to zasługa pięciowarstwowego lakieru.

Tak jak poprzednio GT-R jest wyposażony w ogumienie Dunlop zaprojektowane specjalnie do tego modelu. Na potrzeby wersji na 2011 opracowano jednak nowe opony Dunlop SP SPORT MAXX GT 600 DSST CTT, w których zastosowano nowy skład mieszanki gumy poprawiający przyczepność. Nowa struktura oraz usztywniony bieżnik i barki opony przyczyniają się do wyraźnej poprawy stabilności na kiepskich nawierzchniach. Tak jak dotychczas opony nie są wypełnione powietrzem, ale azotem, którego ciśnienie nie zmienia się pod wpływem jazdy z dużą prędkością.

CZYTAJ DALEJ  Ford Transit IV — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Nadwozie i wzornictwo. W celu realizacji ambitnych założeń projektu dotyczących stabilności przy dużych prędkościach, komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa Nissan zastosował szereg materiałów i zaawansowanych metod montażu przy produkcji GT-R.

Liczne elementy wykonane są z lekkich materiałów. Maska silnika, pokrywa bagażnika oraz zewnętrzne poszycia drzwi są aluminiowe. Włókno węglowe wykorzystano w konstrukcji przedniej części nadwozia. Wykonano z niego między innymi podparcie chłodnicy, przód komory silnika i poszycie tylnego dyfuzora. Dolna osłona komory silnika ze specjalnego włókna szklanego pomogła w uzyskaniu niemal płaskiego podwozia, które korzystnie wpływa na własności aerodynamiczne auta. Wewnętrzna konstrukcja drzwi została wykonana z odlewów aluminiowych, które zapewniają doskonałą ochronę przed skutkami uderzenia w bok pojazdu.

Lekkie i bardzo wytrzymałe odlewy aluminiowe znalazły zastosowanie także w obudowach kolumn przedniego zawieszenia. Nowością w GT-R na 2011 rok jest sztywna i lekka rozpórka kielichów. Rozpórka wykonana z karbonowego kompozytu połączonego z aluminiową kratownicą jest zainstalowana w przegrodzie komory silnika. Połączenie kolumn zawieszenia poprawia reakcje nadwozia na zmiany kierunku jazdy.

W desce rozdzielczej od strony pasażera zainstalowano dodatkowy profil. Ten element także zwiększa sztywność nadwozia i zwiększa precyzję reakcji na operowanie kierownicą.

Sylwetka i aerodynamika. Muskularny, sprawiający wrażenie przyklejonego do nawierzchni i szeroki GT-R wyróżnia się zdecydowaną sylwetką, w której można dostrzec wpływ typowo japońskiej stylizacji i nawiązania do pojazdów z gier komputerowych.

Dobra aerodynamika była oczywiście jednym z zasadniczych wymogów przy projektowaniu takiego samochodu, a dzięki zmianom wprowadzonym w modelu na 2011 rok współczynnik oporu powietrza zredukowano do niewiarygodnych 0,26. Przeprojektowano przedni zderzak dodając podwójne żebrowanie, które zwiększa siłę dociskającą o około 10 procent. Nowy kształt zderzaka zmniejsza też opory powietrza w komorze silnika i poprawia przepływ powietrza przez otwory wentylacyjne chłodzące przednie hamulce. Z obu stron zderzaka umieszczono emitujące intensywne białe światło diodowe reflektory do jazdy dziennej z powiększonymi odbłyśnikami.

Nowo zaprojektowany tylny zderzak ma niżej położony środek ciężkości i mocno zarysowaną i przedłużoną dolną część. Przedłużenie tylnego dyfuzora zaowocowało poprawą skuteczności chłodzenia podwozia i zmniejszeniem oporów powietrza.

Lepsze chłodzenie tylnego tłumika zapewnia wlot powietrza w tylnym zderzaku, który odprowadza powietrze do wnęki tylnego koła. Siła dociskająca tył pojazdu zwiększyła się przy tym o około 10 procent.

Inne widoczne zmiany to cztery powiększone końcówki układu wydechowego. Intensywne diodowe tylne lampy przeciwmgielne zintegrowano z przedłożonym dyfuzorem. W ofercie znajduje się sześć kolorów nadwozia, w tym dwa nowe: Metallic Black (zamiast Kuro Black) i Daytona Blue (zamiast Titanium Grey).

Wnętrze. Wnętrze, chociaż niepospolite, pod względem funkcjonalnym nie różni się aż tak bardzo od „zwyczajnych” samochodów – jest przestronne i komfortowe.

Stylizacja wnętrza współgra z osiągami, ale jest też bardzo praktyczna, zaś obsługa wszystkich przełączników jest intuicyjna. Mała wielofunkcyjna kierownica została ręcznie obszyta miękką skórą – taką samą jak skóra pokrywająca rękojeść dźwigni zmiany biegów, deskę rozdzielczą, centralną konsolę i boczki drzwi. Do uruchamiania silnika służy czerwony przycisk w konsoli centralnej, aktywowany inteligentnym kluczykiem.

W zestawie wskaźników dominują analogowe tarcze z masywnymi obwódkami, które stykają się i zachodzą na siebie naśladując układ kół zębatych w abstrakcyjnym mechanizmie. Centralne miejsce zajmuje obrotomierz, którego czerwone pole zaczyna się przy 7000 obrotów. Obok znajduje się mniejszy wskaźnik przełożenia, wskaźnik temperatury płynu chłodzącego i wskaźnik poziomu paliwa. Prędkościomierz umieszczono z lewej strony obrotomierza.

Dodatkowe informacje telemetryczne podawane są na wielofunkcyjnym 7-calowym ekranie LCD wbudowanym w górną część konsoli centralnej, na tej samej wysokości, co zegary. Układ i grafika wyświetlania tych informacji zostały zaprojektowane we współpracy z firmą Polyphony Digital Inc., w której powstała gra Gran Turismo na Sony PlayStation.

Zestaw wyświetlanych informacji można dopasować do preferencji kierowcy. System podaje dane o bocznym i wzdłużnym przeciążeniu, stopniu otwarcia przepustnicy i obrotu kierownicy, a także liczne dane techniczne, takie jak temperatura i ciśnienie oleju oraz ciśnienie turbodoładowania. „Optymalna mapa zmiany przełożeń” zachęca do bardziej oszczędnej jazdy. Kierowcy lubiący analizować własny styl jazdę docenią dziennik szczegółowo rejestrujący odpowiednie parametry. Wielofunkcyjny ekran dotykowy jest jednocześnie wyświetlaczem systemu nawigacji i systemu audio.

CZYTAJ DALEJ  Nissan X — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Pod ekranem, na panelu ustawionym w kierunku kierowcy znajdują się przełączniki klimatyzacji, systemu audio oraz przełączniki służące do regulacji charakterystyki poszczególnych podzespołów, takich jak amortyzatory, skrzynia biegów i układ VDC.

GT-R jest wyposażony w system audio i nawigacji Nissan Premiom Connect charakteryzujący się prostotą obsługi oraz nowymi i zmodernizowanymi funkcjami. Sercem systemu jest twardy dysk o pojemności 40 GB. Ten element zapewnia szybsze działanie systemu nawigacji i pozwala zapisać więcej danych w pamięci urządzenia.

Jednym z wielu atutów systemu jest ogromny zasób map obejmujący także Turcję, Europę Wschodnią i Rosję. Nowa i przejrzysta koncepcja nawigacji 3D charakteryzuje się ulepszoną grafiką oraz bardziej realistycznym opisem dróg i znanych punktów orientacyjnych.

Wyświetlacz to nowo opracowany ciekłokrystaliczny panoramiczny monitor wysokiej rozdzielczości WVGA, o czterokrotnie większej liczbie pikseli w porównaniu z tradycyjnym ekranem nawigacji satelitarnej. Informacje o ruchu drogowym przekazywane są w czasie rzeczywistym przez system RDS-TMC, a szybsze działanie systemu umożliwia błyskawiczną zmianę planowanej trasy.

Użytkownik systemu ma dostęp do miejsc oznaczonych przez Michelin jako Point Of Interest (POI), z kompleksową informacją o restauracjach, usługach, muzeach i innych atrakcjach turystycznych 20 europejskich metropolii.

W systemie zastosowano interfejs oparty na ekranie dotykowym, co zapewnia maksymalną wygodę obsługi i bezpieczeństwo, nie tylko w przypadku korzystania z systemu nawigacji, ale także innych funkcji, takich jak moduł Bluetooth do podłączenia telefonu czy funkcje rozrywkowe. Systemem można sterować także przez moduł rozpoznawania mowy.

Instrukcje na ekranie mogą być wyświetlane w ośmiu językach do wyboru: angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim, portugalskim, holenderskim i rosyjskim. System rozpoznawania mowy reaguje na siedem języków: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, portugalski i holenderski.

Kolejną funkcją systemu informatyczno-rozrywkowego z twardym dyskiem jest biblioteka muzyczna o pojemności 9,3 GB, co odpowiada 300 płytom kompaktowym. Kopiowanie muzyki na dysk rozpoczyna się automatycznie po włożeniu płyty do odtwarzacza i włączeniu odtwarzania.

Jeżeli i ta pojemność okazałaby się za mała dla melomanów z bardzo obszerną płytoteką, złącze iPod/USB umożliwia podłączenie stosownego odtwarzacza do systemu i sterowanie nim z poziomu ekranu dotykowego lub przycisków na kierownicy. Na ekranie wyświetlane są także informacje o tytule utworu, wykonawcy i tytule płyty. Inne urządzenia audio można podłączyć także przez moduł Bluetooth.

Zmiany w GT-R na 2011 rok są subtelne i służą podkreśleniu wyjątkowości auta. Zmieniony profil konsoli wokół ekranu nawigacji ma bardziej jednolite przeszycia, co podnosi wrażenie wysokiej jakości. Czarne matowe tworzywo na panelu sterowania ogrzewaniem to prawdziwe włókno węglowe, a manetki do sterowania skrzynią biegów wykonano z magnezu.

Chromowane pierścienie w konsoli i kratki wentylacyjne mają teraz sportowe czarne matowe wykończenie.

Być możne najistotniejszą zmianą w GT-R na 2011 jest dostępność dwóch różnych stylizacji wnętrza. Pierwsza koncentruje się na sportowym charakterze GT-R, zaś druga podkreśla luksusowe aspekty modelu: obydwie wersje wykończenia mają taką samą cenę.

Wersja Recaro Black zgodnie ze swoją nazwą jest wyposażona w czarne skórzane fotele kubełkowe Recaro. Fotele są wykończone czerwonymi wstawkami na bokach, z którymi harmonizuje czerwony fragment skóry na dźwigni zmiany biegów. W tej wersji podsufitka ma kolor czarny.

Drugi wariant wyposażenia obejmuje skórzane fotele pokryte wysokogatunkową szarą lub czarną skórą, której towarzyszy jasnopopielata podsufitka rozjaśniająca wnętrze.

Obydwa rodzaje foteli gwarantują znakomity komfort i bezpieczne podparcie przy pokonywaniu zakrętów. Zmieniony kształt podparcia ud i dolnej części pleców oraz wydłużone siedzisko redukują zmęczenie. Fotele są wyposażone w elektryczną regulację w pionie i poziomie oraz maty grzewcze.

Do dwóch tylnych siedzeń można się dostać wciskając odpowiedni przełącznik w oparciach przednich foteli. Na tylnych siedzeniach lepiej przewozić jedynie lekki bagaż lub marynarkę względnie dzieci – ale na krótkich dystansach nawet dorośli pasażerowie nie powinni narzekać na brak komfortu. W bagażniku o pojemności 315 litrów (VDA) zmieszczą się dwie torby ze sprzętem golfowym lub bagaż na wakacje. GT-R okazuje się więc funkcjonalny nawet w codziennym użytkowaniu.

Wartość. Standardowe wyposażenie jest jak zwykle mocną stroną GT-R. GT-R 2011 został wyposażony w nawigację satelitarną Premium Connect z twardym dyskiem, zestaw stereo Bose, złącze iPodTM, twardy dysk do przechowywania plików muzycznych, złącze Bluetooth do telefonu, 20-calowe aluminiowe obręcze kół, opony umożliwiające kontynuację jazdy nawet po przebiciu oraz dwustrefową automatyczną klimatyzację. Jedyną opcją jest wybór między wersjami Premium i Black Edition. Jeżeli wziąć pod uwagę osiągi uzyskiwane przez silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem i dwusprzegłową skrzynię GR6, napęd na cztery koła oraz niezwykle atrakcyjną cenę, GT-R nie ma sobie równych na rynku.

źródło: Nissan