Niektóre kabriolety wyglądają lepiej ze złożonym dachem, inne – z rozłożonym. Nowy 370Z zawsze prezentuje się znakomicie. Przystępując do projektowania Roadstera równocześnie z rozpoczęciem prac nad Coupé, projektanci Nissana mogli zagwarantować, że także wersja z miękkim dachem otrzyma wyrafinowaną sylwetkę, a sam dach zostanie lepiej i w bardziej naturalny sposób zintegrowany z kształtem nadwozia.
Wyrazista sylwetka „zetki” z charakterystycznymi opływowymi kształtami i agresywnie krótkimi zwisami harmonizuje z linią rozłożonego dachu, która naturalnie przechodzi w tylną część nadwozia.
Złożony dach chowa się pod twardą pokrywą w kolorze nadwozia, która pomaga także ograniczać turbulencje przy dużej prędkości, dzięki czemu kierowca i pasażer w „podwójnym kokpicie” mogą w pełni docenić dźwięk i inne wrażenia związane z jazdą kabrioletem. Pomiędzy dwoma wzmocnieniami za fotelami zamontowano także szklany reflektor wiatrowy, który również do minimum ogranicza dyskomfort związany z zawirowaniami powietrza.
W Roadsterze można znaleźć szereg rozwiązań wzorniczych znanych już z Coupé. Są to między innymi wyraziste tylne światła LED w kształcie bumerangu oraz przypominające grot strzały klosze przednich reflektorów. Nie zabrakło także typowych dla „zetki” pionowych klamek, dwóch końcówek tłumika oraz bocznych kierunkowskazów z emblematem „Z”.
W kabinie podporządkowanej kierowcy także znalazły się liczne elementy kojarzone z modelami z serii „Z”, takie jak przycisk do uruchamiania/wyłączania silnika, pedał przyspieszenia zakotwiczony w podłodze, centralnie umieszczony obrotomierz oraz trzy osadzone w osobnych tubach tarcze wskaźników pośrodku górnej części deski rozdzielczej, z których jeden informuje o temperaturze oleju. Z boku konsoli centralnej – tam, gdzie zwykle opiera się kolano kierowcy – zastosowano miękką wykładzinę, której obecność można docenić zwłaszcza przy dynamicznej jeździe.
Istotne zmiany wprowadzono w konstrukcji dachu Roadstera. Mechanizm składania dachu działa w pełni automatycznie, bez konieczności ręcznego obsługiwania zatrzasków. Dach można rozłożyć przy prędkości do 5 km/h, co także jest nowością w stosunku do poprzednika.
Przełącznik sterujący mechanizmem rozkładania dachu umieszczono wygodnie w konsoli centralnej, między przełącznikami ogrzewania/chłodzenia foteli. Rozłożenie i zablokowanie dachu lub jego złożenie i ukrycie pod osłoną trwa tylko 20 sekund. Kolejnym innowacyjnym udogodnieniem jest możliwość opuszczenia dachu spoza samochodu. W tym celu należy nacisnąć i przytrzymać przez 3 sekundy przycisk pilota zdalnego sterowania odblokowujący zamki drzwi.
Brezentowy dach został wyposażony w gładkie wewnętrzne poszycie, które osłania elementy konstrukcyjne, a także zmniejsza hałas dochodzący z zewnątrz. Ciche działanie mechanizmu zapewnia nowa hydrauliczna pompa, która zastąpiła silnik elektryczny stosowany w poprzednim modelu. Kolejna korzyść wynikająca z faktu, że samochód był od początku projektowany jako kabriolet to usprawnienie mechanizmu rozkładania i składania dachu, którego działanie nie wymaga już przesuwania fotela pasażera do przodu w trakcie tej operacji.
Podwozie. Podobnie jak 370Z Coupe także nowy Roadster to przede wszystkim samochód sportowy. Auto mierzy 4250 mm długości, 1845 mm szerokości i 1325 mm wysokości. Rozstaw osi skrócono w nim o dokładnie 100 mm (z 2650 do 2550 mm), a rozstaw kół zwiększono o 15 mm z przodu i o 55 mm z tyłu. Obniżono także środek ciężkości samochodu: teraz znajduje się on o 5 mm niżej niż u poprzednika; o 15 mm niżej osadzone są silnik i skrzynia biegów. Niższa (o 10 mm) jest też pozycja foteli. Dzięki temu samochód prezentuje się bardziej dynamicznie, wydając się jeszcze lepiej „przyklejonym” do drogi.
W zawieszeniu zastosowano sprawdzone rozwiązanie z podwójnymi wahaczami z przodu i układem wielodrążkowym z tyłu, aczkolwiek całą konstrukcję poddano kompleksowej modyfikacji. Elementy zawieszenia są lżejsze niż u poprzednika, ale także mocniejsze i zapewniają większą sztywność boczną w celu ograniczenia wpływu pochylenia kół.
Wykute ze stopu aluminium drążki w przednim zawieszeniu są o 25 procent lżejsze niż analogiczne elementy w poprzednim modelu, natomiast zmodyfikowana rama pomocnicza – element wykonany w technice odlewu próżniowego – zapewnia podobne zmniejszenie masy. Inne zmiany w przedniej części podwozia to wzmocnione drążki kierownicze i większe łożyska piast kół. Wydrążony stabilizator poprzeczny jest nie tylko lżejszy, ale o 35 procent skuteczniejszy.
Obniżenie masy z tyłu wynika z zastosowania lżejszych odlewów ze stopu aluminium, ale większość zmian dotyczy zwiększonej sztywności drążków i samej ramy. Podobnie jak z przodu, dopełnieniem konstrukcji są większe łożyska piast oraz sztywniejszy i lżejszy drążek stabilizujący. Wygodną jazdę zapewniają efektywne amortyzatory.
Masę samochodu zmniejszono aż o 97 kg w porównaniu z modelem 350Z Roadster, mimo że najnowsza generacja „Zetki” bez dachu ma znacznie bogatsze wyposażenie. Obniżenie masy to efekt szerokiego zastosowania aluminium, z którego wykonano na przykład maskę silnika i drzwi. Roadster jest tylko o 28 kg cięższy od Coupé. To kolejny efekt rozpoczęcia prac nad modelem 370Z z uwzględnieniem koncepcji roadstera na samym początku procesu projektowania.
Znakomite właściwości jezdne i ogólna bardzo dobra charakterystyka pracy nadwozia to efekt usztywnienia jego konstrukcji. Sztywność skrętna Roadstera zwiększyła się o 40 procent z przodu i o 45 procent z tyłu nadwozia. Sztywność pionowa z tyłu poprawiła się aż o 60 procent – co pozwala kierowcy na jeszcze bardziej dynamiczną jazdę.
Zmodyfikowano także hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego z przekładnią zębatkową w celu zapewniania bardziej precyzyjnych reakcji układu i lepszej dynamiki przy jeździe na wprost. System ułatwia manewrowanie pojazdem w mieście i poprawia stabilność przy prędkościach autostradowych.
Zadbano o poprawę parametrów układu hamulcowego poprzez zastosowanie większych wentylowanych tarcz hamulcowych z przodu i z tyłu oraz wprowadzenie pedału hamulca o zmiennym skoku. Przy niskich prędkościach skok pedału jest większy, zaś przy dużej prędkości hamulec działa bardziej zdecydowanie. Takie rozwiązanie zmniejsza podatność układu na osłabienie skuteczności przy rozgrzanych tarczach, zaś nowy materiał okładzin ciernych pomaga skrócić drogę hamowania. Inne zalety nowych okładzin to mniejsze pylenie i ograniczona skłonność do piszczenia. Materiał zastosowany w okładzinach został zmodernizowany specjalnie na potrzeby wersji przeznaczonej na rynek europejski, gdzie kierowcy jeżdżą zazwyczaj szybciej niż w Ameryce czy Japonii.
Nad bezpieczeństwem jazdy czuwają układy elektroniczne, takie jak najnowszej generacji ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD) i asystentem hamowania (BA).
Silnik i zespół napędowy. Sercem Roadstera jest potężny 24-zaworowy silnik V6 VQ o pojemności 3,7 litra z czterema wałkami rozrządu i bezstopniową regulacją faz rozrządu (VVEL). W modelu na rok 2010 silnik spełnia wymagania normy Euro 5. Najnowsza „zetka” wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię manualną z unikatowym rozwiązaniem Nissana Syncro-Rev Control, zapewniającym perfekcyjnie płynną zmianę przełożeń. Alternatywą dla przekładni manualnej jest siedmiobiegowy automat z układem dostosowującym prędkość obrotową silnika przy redukcji biegu Downshift Rev Matching.
Dzięki optymalizacji faz rozrządu silnik rozwija moc 328 KM, czyli o 5 procent więcej niż jednostka w poprzednim modelu, a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 363 Nm. Dzięki technologii VVEL silnik zużywa o 6 procent paliwa mniej, a dzięki optymalnym proporcjom mieszanki paliwowo-powietrznej jest też bardziej elastyczny.
Układ VVEL ma zwartą konstrukcję i nie jest skomplikowany mechanicznie (tylko 13 ruchomych elementów), co wyróżnia go na tle konkurencyjnych rozwiązań. Fazą ssania kierują same zawory, dlatego reakcja na sygnały z przepustnicy jest natychmiastowa. W testach inżynierowie Nissana zanotowali czas reakcji do 32 procent krótszy w porównaniu z konkurencyjnymi systemami zmiennych faz rozrządu z tradycyjnymi sprężynami zaworów.
370Z ze skrzynią manualną spala 11,2 litra paliwa 100 kilometrów i emituje 262 g CO2 na kilometr, czyli o 9 procent mniej w porównaniu z poprzednikiem. W Roadsterze z automatem zużycie paliwa i emisja kształtują się na poziomie odpowiednio 10,9 l/100 km i 254 g, co oznacza 12-procentową poprawę w zakresie emisji CO2.
Osiągi powinny usatysfakcjonować większość klientów: podobnie jak Coupé Roadster rozpędza się do 250 km/h (oczywiście tam, gdzie to jest dozwolone) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy ze skrzynią manualną lub w 5,8 sekundy z automatem.
Skrzynia manualna może być wyposażona w tryb S-Mode (standard w GT Pack), w którym działa opracowany przez Nissana nowy układ Synchro Rev Control (SRC). SRC zapewnia dostosowanie prędkości obrotowej silnika do przełożenia, które zamierza włączyć kierowca. Jego działanie oparte jest na perfekcyjnym naśladowaniu techniki jazdy z jednoczesnym wciskaniem hamulca i przyspieszenia przy zmianie biegu.
Czujniki umieszczone w sprzęgle oraz dźwigni zmiany biegów monitorują działania kierowcy. Na podstawie sygnału z czujników system dodaje gazu przy redukcji lub utrzymuje stałą prędkość obrotową przy włączaniu wyższego biegu. System aktywuje się w chwili wykrycia ruchu pedału sprzęgła i wykonuje odpowiednią operację w chwili przesuwania dźwigni zmiany biegów. Na podstawie informacji ze wspomnianych czujników oraz prędkości pojazdu SRC „wie”, kiedy kierowca zwalnia przed zakrętem lub zamierza włączyć wyższy bieg.
Po raz pierwszy w Europie „zetka” w wersji roadster oferowana jest także z automatyczną skrzynią biegów. Nissan opracował specjalną sportową przekładnię, doskonale pasującą do charakteru tego samochodu. Nowa skrzynia może wprawdzie pracować jako tradycyjny automat, ale entuzjaści sportowej jazdy będą ją raczej traktować jako skrzynię manualną z automatycznym sprzęgłem, w której biegi można zmieniać dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Dlatego skrzynię skonstruowano w taki sposób, aby uzyskać maksymalnie szybkie tempo ręcznej zmiany przełożeń w porównaniu z trybami manualnymi innych skrzyń automatycznych.
Wysoko ustawiony próg przełączania biegów zapobiega automatycznemu włączeniu wyższego biegu w trybie manualnym przy wysokiej prędkości obrotowej oraz ogranicza straty spowodowane nadmiernym zużyciem paliwa przy poślizgu przemiennika momentu napędowego. Charakterystyka skrzyni biegów pozwala także na skuteczne hamowanie silnikiem i natychmiastową elastyczną reakcję jednostki napędowej na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Do spokojniejszej jazdy służy tryb pracy skrzyni biegów oznaczony literą D.
Downshift Rev Matching (DRM) automatycznie chwilowo zwiększa otwarcie przepustnicy przy ręcznej redukcji biegu, zapewniając płynną zmianę przełożenia.
Wyposażenie. Jednym z atutów modelu 370Z Roadster jest bogate standardowe wyposażenie, obejmujące system uruchamiania i wyłączania silnika za pomocą przycisku uaktywnianego inteligentnym kluczykiem, 18-calowe aluminiowe felgi, sportowe hamulce i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Fotele są regulowane elektrycznie, a do sterowania radiem i telefonem służą przyciski na kierownicy. Standardowo montowany jest też moduł Bluetooth. Brezentowy dach dostępny jest w dwóch kolorach: czarnym lub bordowym. Dla modelu Roadster zarezerwowano także specjalny kolor nadwozia Black Rose („czarna róża”).
GT Pack ma dodatkowo podgrzewane i wentylowane fotele ze skórzano-ażurową tapicerką w kolorze czarnym lub bordowym, system nagłośnienia prestiżowej marki BOSE ze zmieniarką na sześć CD oraz tempomat. W skład wyposażenia GT Pack wchodzi także układ Synchro Rev Control towarzyszący manualnej skrzyni biegów oraz układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu Uphill Start Support.
Do najciekawszy opcji wyposażenia należy system nawigacji satelitarnej Connect Premium z twardym dyskiem, na którym można także zapisywać pliki muzyczne. Na dysku o pojemności 40 GB mieści się mnóstwo map całej Europy, zaś 9,3 GB przeznaczone jest na pliki muzyczne, które można skopiować z własnej kolekcji płyt kompaktowych. System wyposażony jest w zamontowany w desce rozdzielczej ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości, odtwarzacz DVD oraz złącze iPoda i USB. Nowy kabriolet dostępny jest ze specjalnym lakierem z pionierską powłoką Scratch Shield, na której drobne zadrapania zanikają samoczynnie, dzięki czemu nadwozie wygląda zawsze jak nowe, oraz z imponującymi 19-calowymi felgami z lekkiego stopu.
źródło: Nissan