Model ix55 zastąpił w 2006 roku Hyundaia Terracana. Samochód początkowo oferowany był w Ameryce Północnej i Korei i nosił nazwę Hyundai Veracruz.
Europejska odmiana zadebiutowała na Paris Motor Show 2008 pod nazwą Hyundai ix55. Jego sprzedaż rozpoczęła się w 2009 roku. Hyundai ix55 na rynku europejskim oferowany jest tylko z silnikiem diesla 3.0 V6 o mocy 240 KM.
Model technicznie bazuje na przedłużonej i rozwiniętej płycie podłogowej modelu Santa Fe, jednak pozycjonowany jest jako bardziej luksusowy.
W porównaniu z poprzedzającym go modelem Hyundai Terracan konstrukcje pozbawiono ramy i reduktora a napęd jest przenoszony na przednia oś (tylna dołączana automatycznie).
Hyundai ix55 to konkurent m.in. Audi Q7, Volvo XC90 oraz BMW X5.
ix55 to luksusowy, 7-miejscowy SUV Hyundaia który pojawił się na rynku polskim wiosną 2009 roku. Pozycjonowany jest powyżej modeli Tucson i Santa Fe, stanowiąc doskonałe uzupełnienie dynamicznej gamy SUV-ów koreańskiego producenta.
Zbudowany w oparciu o popularny w Ameryce Północnej model Veracruz, ix55 został poddany gruntownym modyfikacjom, przygotowującym go do wejścia na europejski rynek. Model będzie napędzany silnikiem wysokoprężnym V6 CRDi z turbodoładowaniem, połączonym z 6-biegową przekładnią automatyczną. Zarówno jednostka napędowa, jak i skrzynia biegów to pierwsze tego typu konstrukcje zastosowane w samochodzie marki Hyundai. Dodatkowo, mocny Diesel V6 został specjalnie dopracowany pod kątem wymagań rynków europejskich.
Również właściwości jezdne samochodu zostały dostosowane do europejskich dróg. Ulepszone zawieszenie oraz bardziej bezpośredni układ kierowniczy pozwalają na sprawne pokonywanie nawet najciaśniejszych zakrętów. Elegancka i nowoczesna stylistyka, wysoka jakość wykończenia, wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe oraz elementy poprawiające komfort i bezpieczeństwo – wszystko to potwierdza dążenie Hyundaia do spełnienia, a nawet przewyższenia oczekiwań wymagających klientów z Europy.
Styl i design. ix55 jawi się jako samochód o eleganckiej stylistyce i wyważonych proporcjach. Poczynając od reflektorów ksenonowych, poprzez majestatyczną osłonę chłodnicy, muskularne nadkola, stylowe 17- i 18-calowe obręcze aluminiowe, a kończąc na zachodzących na bok nadwozia światłach tylnych i zintegrowanych końcówkach układu wydechowego. Zwiększony prześwit oraz elektroniczny system rozdziału napędu na cztery koła predysponują auto do transportu przyczepy do przewozu koni lub łodzi oraz jazdy po ośnieżonych czy nierównych nawierzchniach.
Wnętrze. Jak przystało na flagową limuzynę, wnętrze ix55 jest niezwykle luksusowe. Stosując skórzane i drewniane elementy wykończeniowe, projektanci Hyundaia stworzyli elegancką i funkcjonalną kabinę pasażerską. Na liście standardowego wyposażenia znalazły się takie elementy, jak: pokryte zamszem siedzenia z elektryczną regulacją fotela kierowcy, radioodtwarzacz RDS z zaawansowanym zestawem audio MP3 firmy Infinity, wielofunkcyjny komputer pokładowy, tempomat, przyciemniane szyby tylne, niebieskie podświetlenie wskaźników, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z osobną regulacją dla pasażerów siedzących z tyłu, regulowana, pokryta skórą kierownica oraz tempomat.
Zawieszenie, właściwości jezdne. ix55 – zbudowany w oparciu o nagradzany model Veracruz, sprzedawany w Ameryce Północnej – został poddany zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom układu jezdnego, które pozwolą mu rywalizować na rynkach europejskich. W przednich kolumnach oraz tylnym zawieszeniu wielowahaczowym zastosowano ulepszone sprężyny i amortyzatory, które zapewnią pewniejsze trzymanie się drogi, a siła wspomagania przekładni kierowniczej została zmniejszona, co dało lepsze wyczucie układu. Zaawansowany, 3-litrowy turbodiesel V6 CRDi to nowa jednostka napędowa, wyposażona w najnowszy układ wtrysku paliwa common rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii, dzięki czemu moc rozwijana jest wyjątkowo płynnie.
Kompaktowy, żeliwny blok silnika jest niezwykle wytrzymały, a dodatkową jego cechą jest pozytywny wpływ na kulturę pracy silnika, o którą dba również system natychmiastowego rozruchu ISS (Instant Start System) oraz zaawansowany układ chłodzenia gazów wylotowych EGR. System ISS powoduje błyskawiczne nagrzanie świec żarowych silnika CRDi, co z kolei pozwala na natychmiastowy rozruch nawet w najniższej temperaturze. Zadaniem układu EGR jest natomiast obniżanie temperatury gazów wylotowych, co zwiększa wydajność termiczną.
Przeniesienie napędu. W ix55 debiutuje czysty i mocny silnik Diesla V6 CRDi o pojemności 3 litrów. Ta kompaktowa i lekka jednostka spełniająca normy emisji spalin Euro IV została zaprojektowana specjalnie dla Europy i posiada aluminiową głowicę, kompaktowy, żeliwny blok oraz drążony wał rozrządczy. Duża moc 240 KM przy 3 800 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 451 Nm przy 1 750 obr./min. uzyskiwane są, między innymi, dzięki wtryskowi paliwa common rail, działającemu pod ciśnieniem 1 600 bar oraz zaawansowanym, piezowtryskiwaczom.
W ix55 zastosowano 24-zaworowy silnik o innowacyjnym systemie dolotowym, o zmiennej długości z układem kontroli zawirowania powietrza. Wyposażony jest on także w turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT, która zapewnia błyskawiczne reakcje na dodanie gazu w pełnym zakresie obrotów silnika.
Hyundai ix55 z nowoczesnym systemem napędu wszystkich kół oraz precyzyjną, 6-biegową przekładnią automatyczną z opcją manualnej zmiany przełożeń Shiftronic, łączy dynamiczne osiągi z niskim zużyciem paliwa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Silnik zadowala się 9,4 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km (w cyklu mieszanym), emitując przy tym 249 g/km CO2.
Bezpieczeństwo. W modelu ix55 zastosowano najwyższe standardy bezpieczeństwa. Dzięki optymalizowanej komputerowo, wytrzymałej klatce bezpieczeństwa przedziału pasażerskiego, doskonałemu napędowi na wszystkie koła, wydajnym reflektorom ksenonowym, mocnym hamulcom i wysokiemu nadwoziu o dobrej widoczności, ix55 zapewnia wszystkim swoim pasażerom wysoki poziom ochrony. Dodatkowym zabezpieczeniem wchodzącym w skład długiej listy wyposażenia standardowego jest sześć poduszek powietrznych z kurtynami powietrznymi dla wszystkich trzech rzędów siedzeń, układ stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji, system kontroli trakcji TCS oraz ABS z systemem elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD i układem brake assist. Inne elementy poprawiające bezpieczeństwo podróżujących, to: aktywne przednie zagłówki, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami, ogranicznikami siły napięcia i systemem przypominającym o ich zapięciu dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu.
Udogodnienia. ix55 od samego początku projektowany był z uwzględnieniem potrzeb rodziny. Wyjątkową funkcjonalność przedziału pasażerskiego uzyskano dzięki zastosowaniu układu siedmiomiejscowego. Dwa fotele z ostatniego rzędu można złożyć, uzyskując płaską przestrzeń ładunkową w ogromnym bagażniku o pojemności 598 litrów (VDA). Jeśli zajdzie potrzeba przewiezienia większej ilości osób, dodatkowe fotele trzeciego rzędu – z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa – dają się łatwo przywrócić do wyjściowej pozycji. Inżynierowie Hyundaia opracowali również system łatwego dostępu do ostatniego rzędu siedzeń, gdzie można dostać się z dwóch stron samochodu. Co więcej, fotele z drugiego i trzeciego rzędu posiadają funkcję składania, co pozwala na dostosowanie przestrzeni transportowej do bieżących potrzeb. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 1 746 litrów. W codziennej eksploatacji nieodzowne okażą się również takie elementy, jak: gniazdka prądu 12V, elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie otwierana tylna klapa, fotel kierowcy i kolumna kierownicy z funkcją zapamiętywania ustawień, klimatyzowany schowek, zbliżeniowy system centralnego zamka, czujnik deszczu czy czujniki parkowania.
źródło: Hyundai/Mototarget