Pierwszy luksusowy pojazd zbudowany w pełni z aluminium. Zastosowano w nim technologię Audi Space Frame (ASF).
Jako jedna z niewielu limuzyn w większości wersji wyposażona jest w stały napęd na 4 koła quattro, oraz jako jedyne auto tej klasy w podstawowej wersji wyposażane jest w napęd przedni.
Audi A8 jest następcą modelu V8 produkowanego w latach 1988-1993. Pierwsza generacja Audi A8 (D2) była produkowana od 1994 do 2002.
W roku 1998 roku model został poddany faceliftingowi. W roku 1996 zaprezentowano usportowiony model oznaczony symbolem Audi S8, posiadający wzmocniony silnik 4.2 V8 i sportowe akcenty zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz.
Rok 2002 przyniósł nową wersję modelu Audi A8 – D3, która została poddana modernizacji pod koniec roku 2005. Zmiany polegały głównie na zastosowaniu nowej atrapy chłodnicy zachodzącej na zderzak i nawiązującej do sportowych modeli z lat 30. W roku 2006 zaprezentowano nowy model Audi S8 wyposażony w 10-cylindrowy silnik o pojemności 5.2l. Jest to słabsza wersja silnika zaprojektowanego przez inżynierów Audi dla sportowego Lamborghini Gallardo.
Na początku roku 2010 do sprzedaży trafiła trzecia generacja Audi A8.
Audi A8 konkuruje w grupie ekskluzywnych samochodów z Mercedesem klasy S, BMW serii 7, Cadillakiem STS, Jaguarem XJ, Lexusem LS i Volkswagenem Phaeton.