Touran w swojej pierwszej odsłonie pojawił się na rynku w 2003 roku. Optycznie sprawia wrażenie znacznie większego, niż klasyczne samochody niższej klasy średniej. I rzeczywiście jest większy, lecz wewnątrz. Porównanie z Golfem Variantem pokazuje, iż Volkswagenowi udało się uzyskać na małej powierzchni dużo przestrzeni. Długość Tourana pierwszej generacji to 4.391 mm – jest taka sama, jak Golfa Varianta (4.389 mm), a szerokość (1.794 mm) o sześć centymetrów większa. Lecz największa różnica jest w wysokości: bez relingu dachowego Touran mierzy 1.652 mm, czyli o 16 cm więcej, niż Golf Variant 5 generacji.
Sylwetkę Tourana charakteryzują niewielkie wysunięcia nadwozia poza linię kół (z przodu 877 mm, z tyłu 836 mm). Wygodę użytkowania zwiększają duże, sięgające głęboko w próg drzwi. Ich szerokość po otwarciu (z przodu 837 mm, z tyłu 887 mm) pozwala na wygodne wsiadanie i wysiadanie.
W światłach tylnych, podobnie jak w Passacie, zastosowano okrągłe elementy świetlne, dzięki czemu Touran jest dobrze rozpoznawalny także w nocy. Tylna szyba jest szeroka i sięga daleko w dół, co stanowi z jednej strony charakterystyczną cechę stylistyczną, z drugiej natomiast gwarantuje dobrą widoczność do tyłu.
Jak innowacyjne mogą być detale, świadczą chociażby wycieraczki w Touranie. Ponieważ ramiona wycieraczek pracują w przeciwnych kierunkach, oczyszczają bardzo dużą część szyby. Zasięg pola wycierania jest większy zwłaszcza po stronie pasażera. Po co drugim wyłączeniu wycieraczek ramiona przesuwają się nieco do przodu zmieniając przy tym położenie piór, co zwiększa ich żywotność. Przy zmniejszaniu prędkości jazdy szybkość pracy wycieraczek zmniejsza się automatycznie o jeden stopień, co nie jest raczej często spotykane w samochodach tej klasy. Przy przyspieszaniu, po przekroczeniu prędkości 8 km/h włącza się ponownie pierwotny stopień szybkości wycierania.
Niewygodne włączanie wycieraczek po spryskaniu szyb również przejęły na siebie „inteligentne” wycieraczki – pięć sekund po ostatnim przetarciu szyby wycierane są dobrze znane kierowcom „łzy”. Ponadto, jeżeli kierowca będzie spryskiwał szyby dłużej niż 2 sekundy, włączy się automatycznie drugi, szybszy stopień pracy wycieraczek.
Volkswagen Touran to samochód pięcio- lub siedmioosobowy z bagażnikiem o pojemności do 1.989 litrów i perfekcyjnie przemyślanymi detalami
Jedynie wymiary zewnętrzne Tourana świadczą o jego przynależności do niższej klasy średniej. Reszta odpowiada bowiem standardom właściwym klasom wyższym.
Wszystkie miejsca siedzące w Touranie, zostały doskonale dopracowane pod względem ergonomii. Fotele kierowcy i pasażera zostały zaprojektowane przez inżynierów Volkswagena od nowa.
Schowki ułatwiają życie codzienne i sprawiają, że staje się ono bezpieczniejsze. To, co najważniejsze jest zawsze pod ręką – na przykład apteczka pod fotelem kierowcy.
Wprowadzono również szereg detali zwiększających komfort podróżowania, które kierowca być może nie od razu zauważy – na przykład po włączeniu wstecznego biegu wentylacja przełącza się automatycznie na obieg zamknięty.
Trzy umieszczone obok siebie pojedyncze fotele drugiego rzędu można kilkoma ruchami rąk przesunąć do przodu i do tyłu, odwrócić o 90 stopni, złożyć lub wymontować. Fotele te są bardzo lekkie – skrajne ważą 15,9 kg, środkowy – 15,7 kg. Ze względu na stosunkowo wysoką pozycję siedzącą (676 mm) zapewniają one dobre podparcie ud, a tym samym doskonałą wygodę podczas długich podróży.
Pasażerowie są w Touranie wyjątkowo dobrze chronieni. W drugim rzędzie foteli także zamontowano poduszki chroniące głowę, wszystkie fotele posiadają trójpunktowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki.
Na życzenie Touran może być wyposażony w trzeci rząd foteli.
Touran, zależnie od wersji wyposażenia, posiada do 39 schowków, półek i kieszeni, z czego część znajduje się na wysokości trzeciego rzędu – zamykane kieszenie w tapicerce bocznej oraz uchwyt na kubki.
W klasycznej konfiguracji z pięcioma fotelami część bagażowa mieści do 695 litrów ładunku, maksymalna ładowność – w zależności od wersji – to 660 kg. W wersji siedmioosobowej Touran ma bagażnik o pojemności 121 litrów. Po wymontowaniu wszystkich foteli drugiego rzędu i schowaniu w podłodze foteli trzeciego rzędu maksymalna pojemność bagażnika wzrasta do 1.913 litrów, w wersji pięcioosobowej po wyjęciu foteli drugiego rzędu nawet do 1.989 litrów, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie samochodów.
Touran 1,6 FSI o mocy 85 kW / 115 KM przy obrotach 5 800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy
155 Nm występuje w Touranie przy 4 000 obr/min. Touran 1,6 FSI osiąga prędkość 100 km/h w czasie 11,9 sekundy. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 186 km/h, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym EU osiąga doskonałą jak na silniki benzynowe wartość 7,4 litra paliwa na 100 km. Podczas jazdy poza miastem zużycie wynosi 6,2 litra.
Touran 1,9 TDI o mocy 74 kW / 100 KM (przy 4000 obr/min). Swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm osiąga już przy 1 900 obr/min. Touran z silnikiem 1,9 TDI przyspiesza do 100 km/h w czasie 13,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 177 km/h.
Tę jednostkę napędową charakteryzują doskonałe wartości zużycia paliwa – w cyklu mieszanym EU jest to zaledwie 5,9 litra oleju napędowego na 100 km.
Tak niskie zużycie paliwa wraz ze zbiornikiem o pojemności 60 litrów pozwalają Touranowi pokonać 1 000 km bez tankowania. Podczas jazdy poza miastem zużycie wynosi tylko 5,2 litra.
Touran 2,0 TDI o mocy 100 kW / 136 KM przy obrotach 4000 obr/min. Od 1 750 do 2 500 obr/min do dyspozycji jest wysoki moment obrotowy o wartości 320 Nm. Osiągi Tourana 2,0 TDI są godne uwagi. Do 100 km/h przyspiesza on zaledwie w ciągu 10,6 sekundy. Wyposażony seryjnie w 6-biegową skrzynię biegów Touran potrzebuje tylko 9,5 sekundy, aby na piątym biegu przyspieszyć od 80 do 120 km/h. Jego prędkość maksymalna wynosi 197 km/h.
Przy bardzo dobrych osiągach Touran 2,0 TDI może poszczycić się również bardzo korzystnym zużyciem paliwa: w cyklu mieszanym EU wtryskiwacze rozpylają tylko 6,0 litrów oleju napędowego na 100 km ; w cyklu miejskim jest to 7,6 litra. Podczas jazdy poza miastem zużycie paliwa zostaje zredukowane do 5,2 litra.
Wszystkie modele z silnikami FSI i TDI są wyposażone seryjnie w sześciobiegowe przekładnie manualne
Volkwagen Touran to początek nowej generacji podwozi. Nowa konstrukcja podwozia oferuje doskonałą dynamikę i bezpieczeństwo aktywne. Touran to także nowoczesny system kolumn prowadzących osi przedniej, nowatorska konstrukcja czterowahaczowej osi tylnej.
Wersja podstawowa Tourana jest wyposażona seryjnie w 15-calowe obręcze kół i opony 195/65 R 15.
źródło: Volkswagen