Volkswagen Polo 4, VW — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

W 2001 roku koncern Volkswagen zaprezentował kolejną, czwartą już odsłonę kompaktowego Polo.

 

Stylistyka Volkswagena z powodzeniem łączy w sobie wysoką funkcjonalność z emocjonalnym wyrazem.

Mimo ciągle jeszcze kompaktowych wymiarów zewnętrznych, nowe Polo to wyraźnie większy samochód. Jest ono dłuższe od poprzednika o 15,4 cm (ma 3,897 m długości), wyższe o 4,7 cm (ma 1,465 m wysokości) i szersze o 1,8 cm (ma szerokość 1,650 m).

Projektanci zastosowali budzące sympatię wyraziste prowadzenie linii nadwozia.

Wersje dwu – i czterodrzwiowe są bardziej zróżnicowane stylistycznie, niż w produkowanym dotychczas modelu. Model dwudrzwiowy charakteryzuje się pasem szyb o typowej dla modeli coupé, wznoszącej się ku górze linii, która odzwierciedla siłę i dynamikę nowego Polo. Model czterodrzwiowy wyposażony został po raz pierwszy w trzecią szybę boczną przy tylnym słupku. Dzięki temu rozwiązaniu stylistycznemu projektanci podkreślili – mocniej niż w wersji dwudrzwiowej – „dorosłość” nowego Polo i postawili stylistyczny kontrapunkt do Lupo i Golfa.

Niepowtarzalna, lecz typowa dla Volkswagena jest stylistyka wznoszącej się stromo w górę tylnej części pojazdu mówiąca o jego dynamice i funkcjonalności. Obrys sprawiających bardzo „techniczne” wrażenie tylnych świateł koresponduje formą z obrysem szyby tylnej.

Stylistyka wnętrza. Wysoka jakość materiałów oraz staranność wykończenia każdego szczegółu odgrywa w tej klasie wyjątkową rolę.” Może to zauważyć każdy, kto znajdzie się we wnętrzu nowego Polo. Nie ma w nim żadnego elementu, który mógłby być powodem do stwierdzenia, że Polo to mały samochód.

Deska rozdzielcza charakteryzuje się czystą, geometryczną strukturą. Jej podstawowa bryła konsekwentnie prowadzona jest poziomo. Uzyskana w ten sposób szerokość wnętrza jest porównywalna z samochodami klasy średniej. Wysoko podniesiona konsola środkowa stanowi doskonałe połączenie estetyki i funkcjonalności.

Nawet nie zawsze widoczne na pierwszy rzut oka elementy świadczą o pieczołowitości z jaką zaprojektowano i wykonano każdy szczegół. Wystarczy spojrzeć na starannie wkomponowane w podsufitkę lampki do czytania, ich wyłączniki i pokrętła montowanego na życzenie otwieranego dachu.

Całkowicie zmodyfikowane zostały także pozostałe elementy wnętrza, jak na przykład tapicerka drzwi. Przy tym stylistyka poszczególnych elementów oraz ich funkcjonalność idą zawsze w parze, niezależnie od tego, czy są to chromowane klamki, elementy sterowania szyb, podłokietniki czy też doskonale leżąca w rękach czteroramienna kierownica.

Największą niespodziankę sprawi nowe Polo tym osobom, które wsiądą do niego po raz pierwszy. Po zamknięciu drzwi trudno zgadnąć, do jakiej klasy należy samochód, w którym się właśnie znaleźliśmy. Przyczyną tego jest optymalnie rozwiązane pod względem przestrzennym wnętrze, nowe fotele, wyraźny układ kokpitu, ergonomiczne rozmieszczenie elementów obsługowych oraz wysoka jakość materiałów i wykończenia w każdym detalu. Wygląd tego wnętrza sprawia, że zacierają się tradycyjne granice między klasami samochodów.

W czwartej generacji Polo przestronność wnętrza charakterystyczna dotychczas dla samochodów należących do nieco wyższej klasy nie jest już tylko marzeniem. Zwiększyła się nie tylko wysokość, ale również szerokość oraz długość nowego modelu. Zmiany te wpłynęły szczególnie na ilość miejsca dla nóg, jaką mają do dyspozycji pasażerowie siedzący z tyłu. Większą przestronność wnętrza uzyskano również dzięki szerszemu rozstawowi osi – 2,46 m. Odległość od oparcia przedniego fotela do oparcia tylnej kanapy została zwiększona o 6,3 cm do 81,8 cm. Dla kierowcy przestrzeń na nogi mierzona jest jako odległość od pedału hamulca do oparcia fotela, i wynosi ona w Polo – przy fotelu przesuniętym maksymalnie do tyłu – 1,09 m, co jest jedną z największych wartości w tym segmencie samochodów.

W standardowej konfiguracji bagażnik ma pojemność 270 litrów (o pięć litrów więcej, niż w poprzednim modelu). Po całkowitym złożeniu asymetrycznie składanej kanapy pojemność ta może wzrosnąć do 1.030 litrów – w ten sposób Polo zmienia się niemal w samochód typu kombi. Dotyczy to przede wszystkim wymiarów przestrzeni bagażowej, której długość po złożeniu tylnej kanapy wynosi 1,28 metra, a szerokość między nadkolami – 95,5 centymetra.

Bardzo dużo miejsca na bagaż podręczny przewidziano w kabinie pasażerskiej. W zależności od wersji wyposażenia do dyspozycji pasażerów jest aż 16 schowków i półek. Obok zamykanego schowka są to schowki i półki pod deską rozdzielczą, na desce rozdzielczej, w drzwiach, w konsoli środkowej, z tyłu i z boku oparć przednich foteli, w środkowym tylnym podłokietniku oraz pod fotelami. Ponadto przy drążku hamulca ręcznego przewidziano uchwyty na kubki z napojami.

Silnik trzycylindrowy o mocy 40 kW / 55 KM. Przy 3 000 obrotów na minutę rozwija on maksymalny moment obrotowy wynoszący 106 Nm.

Silnik trzycylindrowy o mocy 47 kW / 65 KM.
Swoją maksymalną moc ten czterozaworowy silnik rozwija przy 5 400 obr/ min. Z pojemności 1 198 cm3 jednostka ta osiąga przy 3 000 obr/ min moment obrotowy wynoszący 112 Nm. Niskie zużycie paliwa, tylko 5,9 litra na 100 km, nie wpływa negatywnie na jej osiągi – prędkość maksymalna modelu z tym silnikiem wynosi 162 km/h.

Silnik czterocylindrowy o mocy 55 kW / 75 KM. Już przy 2 200 obr/ min uzyskuje on 90 procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 126 Nm. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 6,4 litra benzyny na sto kilometrów. Polo 1,4 16V 55 kW osiąga prędkość maksymalną 172 km/h. Ten dynamiczny silnik benzynowy oferowany jest także z czterostopniową przekładnią automatyczną; w takim przypadku prędkość maksymalna wynosi 168 km/h. Samochód z manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 12,9 s, z przekładnią automatyczną – w 15,3 s.

Najmocniejszy silnik benzynowy osiąga moc 74 kW / 100 KM. Polo 1.4, 74 kW osiąga znaczną prędkość maksymalną 188 km/h, zużywa średnio tylko 6,9 litra paliwa.

Trzycylindrowy silnik 1,4 TDI z układem pompowtryskiwaczy. Przy pojemności 1 422 cm3, podobnie jak w poprzednim modelu, osiąga on moc 55 kW / 75 KM. Jednostka ta jest nie tylko oszczędna i przyjazna dla środowiska, ale również dynamiczna. Przy 2 200 obr/ min uzyskuje ona maksymalny, wynoszący 195 Nm moment obrotowy i rozpędza Polo do prędkości maksymalnej 170km/h. Na przyspieszenie do 100 km/h Polo z tym silnikiem potrzebuje 13,6 s i zadowala się średnio 4,5 litrami oleju napędowego na 100 km. Poza miastem zużycie paliwa spada nawet do 4.0 litrów.

Niedrogi, oszczędny – SDI o mocy 47 kW/ 64 KM. Silnik 1,9 SDI o mocy 47 kW/ 64 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa, bez turbosprężarki, spala średnio 4,7 litra oleju napędowego na 100 km i pozwala na rozwinięcie prędkości 160 km/h.

TDI o mocy 74 kW/ 100 KM. Polo napędzany silnikiem 1,9 TDI zachowuje się prawie jak samochód sportowy.  Średnie zużycie paliwa – 4,9 litra na 100 km. Prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm osiągany już przy 1 800 obr/ min zapewnia dużą moc a tym samym dużą przyjemność z jazdy.

 

 

źródło: Volkswagen