W październiku 2000 roku Volkswagen zaprezentował zmodyfikowaną piątą generację Passata B5. Modyfikacje były tak znaczne, że określenie „lifting“ już do nich nie pasowało.
Druga seria piątej generacji optycznie i technicznie wskazywała drogę ku przyszłości. Nowy przód z chromowaną osłoną chłodnicy oraz nowy tył z charakterystycznymi światłami podkreślały wyższe pozycjonowanie tej serii. Nowy poziom jakości sprawił, że wielu konkurentów Passata wyglądało przy nim przestarzale. Obok seryjnych przednich i bocznych poduszek powietrznych, dostępne były również boczne kurtyny powietrzne chroniące głowy pasażerów.
Ekskluzywną, specjalną pozycję zajmowały modele W8 z napędem na wszystkie koła i mocą 202 kW/275 KM. Do popularnych silników w grudniu 2001 roku dołączył 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy o mocy 96 kW/130 KM. W marcu 2003 roku zadebiutował nowy V6 TDI o mocy 132 kW/180 KM, połączony automatycznie z napędem na wszystkie koła 4MOTION. Już dwa miesiące później program TDI został rozszerzony o kolejny V6-TDI dla przedniego napędu. Miał on moc 120 kW/163 KM i podobnie jaki V6 180 KM z manualną skrzynią biegów spełniał surowe wymagania normy EU-4.
13 maja 2003 roku w zakładach w Emden wyprodukowany został dwunastomilionowy Passat. Jesienią 2003 roku pojawiła się kolejna innowacja w dziedzinie silników: Passat 2.0 TDI (100 kW/136 KM) z filtrem cząsteczek sadzy. W 2004 roku Volkswagen świętował zjazd z taśmy montażowej 13-milionowego Passata. Pod koniec roku zakłady opuściły ostatnie egzemplarze tej generacji. Ustąpiły miejsca nowej, szóstej generacji. Jej historia rozpoczęła się światową premierą 15 lutego 2005 roku w Hamburgu.
źródło: Volkswagen