Design Nowego Renault Clio nawiązuje do stylistyki przodu Nowego Renault Megane. Wersja kombi wyróżnia się dużą ładownością. Wnętrze auta zwraca uwagę jakością wykończenia i wysokim poziomem komfortu.
Kompaktowy samochód, który podkreśla swoje pokrewieństwo z Nowym Renault Megane
Pewnie trzymające się drogi, Nowe Renault Clio wyróżnia się smukłą sylwetką o długości 4 027 mm (+ 41 mm w stosunku do Clio III), rozstawie osi 2575 mm, szerokości całkowitej 1707 mm i wysokości 1497 mm. Wydłużone reflektory sięgają aż do wlotów powietrza (od poziomu Dynamique są wyposażone w czarne tło).
Zderzak o dynamicznej stylistyce charakteryzuje się dużym wlotem powietrza w dolnej części, podkreślonym elementami ochronnymi pokrytymi czarnym lakierem. Przód obramowany światłami przeciwmgłowymi, nadaje autu zdecydowany wygląd. Dwukolorowe obudowy lusterek wstecznych mają charakterystyczny aerodynamiczny kształt. Nowy kształt tylnych świateł doskonale wpisuje się w przedłużenie kwadratowego zarysu bagażnika. Światła cofania i przeciwmgłowe są przesunięte w róg dolnej części zderzaka.
Obręcze kół:
- 165 mm i 185 mm przy średnicy 15 cali + 2 modele kołpaków w zależności od wersji oraz aluminiowe obręcze kół w opcji lub seryjnie dla wersji Dynamique,
- 195 mm przy średnicy 16 cali, w standardzie w wersji GT.
Wyjątkowo przestrzenne i komfortowe
Renault Clio III w momencie wprowadzenia, we wrześniu 2005 roku, ustaliło nowe standardy rynkowe pod względem ilości miejsca i komfortu. Nowe Clio również dysponuje tymi atutami. Ilość miejsca we wnętrzu Nowego Renault Clio plasuje go na jednym z pierwszych miejsc
w segmencie. Szerokość na wysokości ramion wynosi 1 362 mm (wersje 3-drzwiowe) i 1 343 mm (wersje 5-drzwiowa i Grandtour), a odległość od siedzenia do dachu powoduje wrażenie dodatkowej przestrzeni wewnątrz auta. Na tylnych miejscach, dzięki dużej wysokości (861 mm) i ilości miejsca na wysokości kolan (promień 162 mm), Nowe Renault Clio może wygodnie pomieścić osoby o wzroście dochodzącym nawet do 1,88 m.
Udany układ jezdny
Nowe Renault Clio oferuje doskonałe połączenie komfortu i bezpiecznej jazdy z precyzyjnym
zachowaniem na drodze. Ustawienia układu jezdnego zostały dostosowane do oczekiwań klientów i wersji nadwozia (wersje hatchback, GT i Grandtour). Układ jezdny wersji hatchback, identyczny jak ten, który został zastosowany w modelu Clio III, zapewnia skuteczne trzymanie się drogi, a także komfort jazdy na wysokim poziomie. Nowe Renault Clio Grandtour posiada wzmocnioną, w stosunku do wersji hatchback, belkę skrętną (21 mm), która skuteczniej przeciwdziała przechyłom bocznym. Ustawienia amortyzatorów i zawieszenia są przystosowane do podwyższonej masy, znacznych prędkości oraz przewożenia dużych ciężarów
Dynamiczne jednostki napędowe
Szeroka gama silników i skrzyń biegów pozwala w pełni wykorzystać dynamiczny charakter Nowego Renault Clio. Wersje wyposażone w silniki 1.2 16V 65, 1.2 16V 75, TCe 100 oraz dCi 70, 85 i 105 spełniają trzy kryteria znaku Renault eco²:
- emisja CO2 na poziomie poniżej 140 g/km lub silniki napędzane biopaliwami,
- są produkowane w zakładach przemysłowych posiadających certyfikat ISO 14001,
- 95% ich masy nadaje się do powtórnego wykorzystania po wycofaniu samochodu z eksploatacji, zawierają również 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Oferta silników benzynowych składa się z pięciu jednostek (w zależności od kraju): 1.2 16V 65 (48 kW), 1.2 16V75 (55kW), TCe 100 (74 kW), 1.6 16V 110 (82 kW), 1.6 16V 125 (94 kW). Wszystkie, oprócz 1.6, silniki benzynowe posiadają znak Renault eco².
Nowe Renault Clio może być również wyposażone w nowy silnik 1.6 16 V 125, montowany
głównie w wersji GT (w zależności od kraju). Rozwija on moc 128 KM (94 kW) przy 6 750 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4 250 obr./min. Ta wolnossąca jednostka wyróżnia się bardzo dobrymi osiągami i dużą elastycznością. W wersji 5-drzwiowej pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy. Dzięki odpowiednim nastawom oraz współpracy z mechaniczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów, zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest umiarkowane i wynosi 6,9 l/100 km (co odpowiada emisji CO2 na poziomie 160 g/km). Silnik 1.6 16 V 125 został stworzony na bazie jednostki benzynowej o pojemności 1 598 cm3. Większość występujących w nim części jest wspólna z silnikiem Twingo Renault Sport.
Zwiększenie mocy i momentu obrotowego uzyskano, wprowadzając następujące modyfikacje:
- zwiększenie stopnia napełniania powietrzem, dzięki zastosowaniu specjalnej przepustnicy oraz odpowiednio dopracowanego aluminiowego rozdzielacza powietrza, jak również dzięki optymalizacji przekrojów i długości kanałów dolotowych, – staranne dopracowanie aerodynamiki gniazd zaworowych, w celu zwiększenia dopływu powietrza i ułatwienia odprowadzania spalin. Modyfikacji poddano również charakterystykę wałka rozrządu w celu uzyskania dłuższego otwarcia i większego wzniosu zaworów (wznios wynoszący średnio 11 mm zamiast poprzednich 9 mm),
- odpowiednie dopracowanie kształtu komory spalania i denka tłoka w celu uzyskania wyższego stopnia sprężania, wynoszącego aż do 11,0 :1. Poprawiona została dzięki temu jakość spalania, co pozwoliło zwiększyć sprawność silnika, przy równoczesnym ograniczeniu poziomu emisji zanieczyszczeń,
- płynna zmiana w układzie przestawnym wałka rozrządu, co pozwoliło poprawić parametry pracy silnika we wszystkich przedziałach obrotów. Siłownik zmienia ustawienie rozrządu w celu optymalizacji momentów otwarcia i zamknięcia zaworów,
- zastosowanie stalowego, cienkościennego kolektora wydechowego 4 w 1. Ten kompaktowy kolektor posiada wbudowany katalizator i zapewnia doskonały kompromis między skutecznością oczyszczania spalin a osiągami.
Dwa silniki napędzane biopaliwami
Jedna z wersji silnika 1.2 16V 75 KM może być napędzana bioetanolem E85 (w zależności od kraju). Spełnia ona kryteria znaku Renault eco². Można do niej stosować zarówno paliwo E85, jak i benzynę bezołowiową. Zmiany wprowadzone do tej jednostki napędowej pozwalają jej automatycznie dostosowywać się do rodzaju paliwa. Wersja E85 różni się zbiornikiem paliwa, układem paliwowym, systemem wtrysku i komorą spalania.
Oferta silników wysokoprężnych składa się z trzech silników, znanych z dużej kultury pracy: dCi 70 (50 kW), dCi 85 (63 kW) i dCi 105 (78 kW). Silniki dCi 70 i 85 są szczególnie oszczędne pod względem zużycia paliwa i emitują do atmosfery poniżej 120 g CO2/km. Są jednocześnie silnikami najczęściej wybieranymi przez nabywców Clio (75% sprzedaży we Francji). Wszystkie silniki wysokoprężne oferowane w Nowym Renault Clio spełniają kryteria znaku Renault eco². Silnik dCi 105, a w niektórych krajach również i dCi 85, mogą być wyposażone w filtr cząstek.
Nowe Renault Clio dysponuje szeroką ofertą skrzyń biegów:
- 5-biegową skrzynią mechaniczną (JH lub JR),
- 6-biegową skrzynią mechaniczną (TL4) dostępną z licznymi silnikami: 1.6 16V 125, 2.0 16V 140, dCi 85 FAP (w zależności od kraju), dCi 105, dCi 105 FAP,
- sekwencyjną skrzynią biegów Quickshift 5 (JA3) z silnikiem 1.2 16V 75 KM (w zależności od kraju) i JA5 z silnikiem dCi 85),
- 4-biegową skrzynią automatyczną (DP0 z silnikiem 1.6 16V 110 i 2.0 16V 140).
Wyciszenie godne limuzyny
Nowe Renault Clio wyróżnia się również doskonałym wyciszeniem, na poziomie samochodów
z wyższego segmentu. Szczególną uwagę poświęcono konstrukcji samochodu, tak aby zapewnić tłumienie hałasów pochodzących z silnika, układu przeniesienia napędu oraz układu jezdnego. Dużo uwagi poświęcono także odizolowaniu silnika od kabiny oraz wytłumieniu hałasów aerodynamicznych, dzięki zastosowaniu rozprężnych pianek w profilach zamkniętych nadwozia. 6-biegowa skrzynia pozwala na zmniejszenie obrotów silnika przy większych prędkościach (np. na autostradzie) i podniesienie komfortu akustycznego w kabinie.
Liczne elementy wyposażenia z wyższego segmentu
Nowe Renault Clio oferuje liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu, które ułatwiają prowadzenie i podróżowanie autem. Nowe Renault Clio może być wyposażone w Kartę Renault hands free, co stanowi ewenement w segmencie B. Dzięki karcie zamki odblokowują się w momencie, gdy kierowca zbliża rękę do jednej z klamek lub wciska przycisk bagażnika.
Blokują się automatycznie po naciśnięciu przycisku zlokalizowanego na klamce na drzwiach kierowcy. Opcja zdalnego włączania oświetlenia remote lighting, pozwala kierowcy odnaleźć pojazd dzięki zdalnemu zapaleniu świateł po naciśnięciu specjalnego przycisku na karcie. Włączenie silnika nie wymaga wsunięcia karty w szczelinę czytnika. Dzięki rozmieszczonym w kabinie i bagażniku czujnikom wystarczy sama obecność karty we wnętrzu pojazdu. Nowe Clio może być wyposażone w nowy radioodbiornik RadioSat Classic o mocy 80 W, montowany z zestawem sześciu głośników, wyposażony w odtwarzacz płyt CD kompatybilny z MP3, a także dodatkowe wejście RCA umieszczone przed dźwignią zmiany biegów. Klienci, oczekujący rozbudowanych możliwości podłączania urządzeń zewnętrznych, mają do dyspozycji dwie nowe funkcje: Plug & Music i funkcję Bluetooth®.
Plug & Music to opcja umożliwiająca przewodowe podłączenie (za pomocą portu USB) urządzenia iPod®, a także innych przenośnych odtwarzaczy MP3 oraz pen drive’ów. Dzięki temu odtwarzacz MP3 może być obsługiwany za pośrednictwem przycisków pilota pod kierownicą lub za pośrednictwem przycisków znajdujących się na czołowym panelu radioodbiornika. Układ i nazwy utworów są wyświetlane na centralnym wyświetlaczu pojazdu.
Funkcja telefonu Bluetooth® pozwala telefonować w trybie hands free, z wykorzystaniem głośników samochodu, co sprzyja bezpieczeństwu. System rozpoznaje i łączy się z telefonem każdorazowo po uruchomieniu silnika. Funkcja przełączenia w tryb oczekiwania, stanowiąca autorskie rozwiązanie Renault, pozwala kierowcy zawiesić połączenie do czasu znalezienia warunków, w których rozmowa może być prowadzona w bezpieczny sposób.
W momencie odebrania lub nawiązywania połączenia radioodbiornik wyłącza się automatycznie. Sterowanie wszystkimi funkcjami telefonu odbywa się za pomocą przełączników umieszczonych pod kierownicą, a informacje są wyświetlane na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej lub na ekranie systemu Carminat TomTom®. Funkcja Bluetooth® pozwala obsługiwać strumieniową transmisję audio, dzięki czemu możliwe jest np. bezprzewodowe przekazywanie ulubionej muzyki do głośników samochodu (odtwarzacz zgodny z normą A2DP).
Dla zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa, Nowe Renault Clio może być dodatkowo wyposażone (w zależności od wersji) w:
- regulator-ogranicznik prędkości,
- dodatkowe światła doświetlające zakręty,
- czujnik światła i deszczu, który reguluje częstotliwość pracy wycieraczek oraz automatycznym włączaniem świateł,
- składany kluczyk.
Bezpieczeństwo – priorytet dla Renault
W nowej gamie Renault Clio wykorzystano całą wiedzę i doświadczenie Renault w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Właściwości układu jezdnego w połączeniu z systemami wspomagającymi kierowcę (ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, układ wspomagający hamowanie awaryjne, ESC, układ zapobiegający poślizgowi kół pędnych, regulacja momentu obrotowego silnika przy redukcji biegów) zapewniają doskonały poziom bezpieczeństwa czynnego. Wentylowane hamulce tarczowe z przodu i tarczowe lub bębnowe z tyłu mają dużą średnicę (odpowiednio 260 lub 280 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i grubość (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu).
W 2005 roku, w testach organizowanych (w momencie wprowadzenia Clio na rynek) przez niezależną organizację Euro NCAP, model Clio III uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Zbudowane w oparciu o tę samą płytę podłogową i wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji (SRP3) Nowe Renault Clio gwarantuje wszystkim pasażerom wysoki poziom bezpieczeństwa.
Nowe Renault Clio Grandtour − praktyczne, pełne ekspresji i wyróżniające się kombi
Na fali sukcesu handlowego poprzedniej wersji (31% sprzedaży Clio III w Polsce), Nowe Renault Clio Grandtour przejęło stylistykę przodu z wersji hatchback. Nowe Renault Clio Grandtour jest jednym z najbardziej kompaktowych kombi na rynku (długość 4 228 mm, czyli + 26 mm w stosunku do poprzedniej generacji Clio Grandtour). Pochylona tylna szyba, zwieńczona aerodynamicznym spojlerem oraz relingi dachowe (w kolorze czarnym lub matowego chromu, w zależności od wersji), podkreślają dynamiczny charakter Nowego Renault Clio Grandtour.
Wydłużony tylny zwis pozwolił wygenerować znaczną pojemność bagażnika pod tylną półką. Jest ona o 50% większa niż w hatchbacku (+151 dm3) i osiąga 439 dm3 (VDA). Intuicyjny system składania tylnej kanapy pozwala powiększyć przestrzeń bagażową do 1 277 dm3 (+239 dm3 w porównaniu do hatchbacka). Dzięki zastosowaniu płaskiej i wyjmowanej podłogi bagażnika Nowe Renault Clio Grandtour z łatwością dostosowuje się do potrzeb użytkowników i pozwala swobodnie modyfikować przestrzeń bagażową.
Wnętrze: wysoka jakość wykończenia i dopracowana ergonomia
Przy projektowaniu wnętrza Nowego Renault Clio kierowano się potrzebą zapewnienia wysokiego poziomu komfortu i jakości. Już w wersji Dynamique deska rozdzielcza jest wyłożona miękkim w dotyku tworzywem Slush, a przyrządy pokładowe są rozmieszczone w logiczny i czytelny sposób. Ekran nawigacji Carminat TomTom® (dostępny seryjnie lub opcjonalnie w zależności od wersji) jest idealnie wbudowany w górną część centralnej konsoli. Nowe Renault Clio to pojazd przyjazny dla użytkownika i łatwy w obsłudze.
Dzięki dopracowanej ergonomii, przyrządy pokładowe zostały uproszczone, a dźwignie przy kierownicy są krótkie. Przełącznik ogranicznika-regulatora prędkości został umieszczony na centralnej konsoli, w pobliżu hamulca postojowego. Włączenie ogranicznika-regulatora prędkości jest sygnalizowane na tablicy rozdzielczej, co ułatwia kierowcy kontrolę nad pojazdem. Przestrzeń i komfort dodatkowo zwiększa elektrycznie otwierany panoramiczny dach o imponujących rozmiarach (1,29 m długości i 0,86 m szerokości).
Dużą uwagę zwrócono również na elementy dekoracyjne. Dostępne są nowe wystroje wnętrza, zróżnicowane w zależności od poziomu wyposażenia, np. w Nowym Renault Clio GT klienci mają do dyspozycji ciemniejszą kolorystykę o sportowym charakterze. Chcąc jak najlepiej spełnić oczekiwania klientów już w momencie wprowadzenia nowego modelu dostępnych będzie sześć wersji: Authentique, Alize, Tech Run, Dynamique, GT i Renault Sport (w zależności od kraju).
źródło: Renault