Renault 14 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Odkryj zapomniany rozdział francuskiej motoryzacji – Renault 14. Ta unikatowa konstrukcja lat 70. i 80. skrywa w sobie więcej niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Zanurz się w świecie danych technicznych, wymiarów i silników, które definiowały ten model. Czy opinie użytkowników i historyczne ceny rzeczywiście odzwierciedlają jego wartość? Przyjrzyjmy się bliżej!

Dane techniczne i wymiary Renault 14

Renault 14, potocznie zwane „gruszką” ze względu na swój charakterystyczny kształt, miało wymiary, które czyniły go idealnym kompaktowym samochodem miejskim. Jego długość wynosiła 3,64 metra, szerokość 1,61 metra, a wysokość 1,41 metra. Pomimo niewielkich rozmiarów, oferował on sporo przestrzeni dla pasażerów i bagażu.

Pod maską Renault 14 znajdowały się różne silniki. Początkowo dostępny był jedynie silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, generujący moc 60 KM. W późniejszym czasie do oferty dołączono silniki o większej pojemności i mocy, co umożliwiało lepsze dostosowanie samochodu do indywidualnych potrzeb kierowców.

Jeśli chodzi o dane techniczne, Renault 14 oferowało kilka innowacyjnych rozwiązań. Posiadało napęd na przednie koła, co stanowiło nowość wśród samochodów marki Renault. Ponadto, kierowcy doceniali jego zwrotność, wynikającą z krótkiego rozstawu osi i niewielkiego promienia skrętu.

Samochód był wyposażony w pięciobiegową skrzynię manualną, co było standardem w tamtym czasie. Renault 14 posiadało także niezależne zawieszenie na wszystkich kołach, co wpływało na komfort jazdy, zwłaszcza na nierównej nawierzchni.

Dostępne silniki i ich specyfikacje

W ofercie Renault 14 znalazły się silniki o różnej pojemności, które umożliwiały dostosowanie samochodu do indywidualnych potrzeb kierowców. Pierwszą opcją była jednostka benzynowa o pojemności 1,2 litra, generująca moc 60 KM. Ta propozycja zapewniała adekwatne osiągi dla codziennego użytku, jednocześnie zachowując niskie spalanie.

W 1979 roku wprowadzono do oferty silnik o większej pojemności – 1,4 litra. Ten czterocylindrowy motor benzynowy mógł pochwalić się mocą 70 KM, zapewniając lepszą dynamikę jazdy. Dodatkowo, wersja ta była dostępna z pięciobiegową skrzynią manualną, co zapewniało pełną kontrolę nad samochodem.

Trzecią opcją była bardziej wydajna wersja silnika 1,4 litra, która oferowała moc 75 KM. Jest to najmocniejsza jednostka napędowa dostępna dla modelu Renault 14. Ten silnik, podobnie jak pozostałe, był sprzężony z pięciobiegową skrzynią manualną, co gwarantowało płynną i przyjemną jazdę.

Wszystkie silniki, które znalazły się w ofercie Renault 14, charakteryzowały się niezawodnością i ekonomicznością. Również ich serwisowanie i ewentualne naprawy nie były skomplikowane ani kosztowne, co czyniło ten model atrakcyjnym wyborem dla osób szukających ekonomicznego i łatwego w utrzymaniu samochodu.

Spalanie i pojemność bagażnika w Renault 14

Jeśli chodzi o spalanie, Renault 14 z silnikiem 1,2 litra miał średnie zużycie paliwa na poziomie około 6,5 litra na 100 km w cyklu mieszanym. Z kolei silniki 1,4 litra, będące bardziej wydajne, charakteryzowały się nieco wyższym spalaniem, sięgającym do 8 litrów na 100 km. Należy jednak pamiętać, że rzeczywiste spalanie może różnić się od tych wartości, w zależności od stylu jazdy i warunków panujących na drodze.

Rozmiar bagażnika w Renault 14 to kolejny aspekt, który zasługuje na uwagę. Pomimo kompaktowych wymiarów, ten model oferował pojemność bagażnika wynoszącą 316 litrów. To więcej, niż oferowało wiele innych samochodów tej klasy w tamtym czasie. Po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrastała nawet do 1250 litrów, co czyniło Renault 14 niezwykle praktycznym samochodem.

Podsumowując, Renault 14 to samochód, który idealnie łączył ekonomiczne zużycie paliwa z dużą pojemnością bagażnika. Jego spalanie i możliwości przechowywania sprawiały, że był to doskonały samochód dla rodzin i osób ceniących sobie praktyczność. Właśnie te cechy przyczyniły się do jego popularności i pozytywnych opinii użytkowników.

Ceny nowych i używanych modeli Renault 14

Ceny Renault 14 podczas jego premiery w latach 70. ustalały standard w segmencie kompaktowych samochodów miejskich. Nowy model mógł być nabyty za konkurencyjną cenę w porównaniu do innych pojazdów tej klasy, co przekładało się na jego dostępność dla szerokiego grona odbiorców.

Na rynku wtórnym ceny używanych egzemplarzy Renault 14 są obecnie bardzo zróżnicowane i zależą od stanu technicznego pojazdu, jego historii oraz przebiegu. Samochody zachowane w dobrym stanie mogą być warte więcej, zwłaszcza jeśli są to egzemplarze po renowacji lub posiadające wartość kolekcjonerską.

Warto zauważyć, że Renault 14, ze względu na swój wiek i status kultowego klasyka, może być obiektem zainteresowania miłośników starych samochodów. Cena takiego egzemplarza często jest ustalana indywidualnie i może znacznie odbiegać od średnich wartości rynkowych, szczególnie w przypadku rzadko spotykanych wersji.

Opinie użytkowników i ekspertów o Renault 14

Renault 14, mimo upływu lat, wciąż wzbudza emocje wśród miłośników motoryzacji. Użytkownicy cenią go za prostotę konstrukcji oraz łatwość utrzymania, co czyni go idealnym wyborem dla osób poszukujących niezawodnego i ekonomicznego pojazdu. Jego charakterystyczny design i praktyczność użytkowania często są podkreślane w pozytywnych opiniach.

Ekspertów motoryzacji przyciąga w Renault 14 innowacyjność rozwiązań technicznych na tamte czasy, takich jak napęd na przednie koła czy niezależne zawieszenie wszystkich kół. Podziw wywołuje również fakt, że Renault 14 było jednym z pierwszych modeli marki, które wprowadziły te nowinki technologiczne, co było dużym krokiem naprzód dla francuskiego producenta.

Wśród opinii użytkowników, często pojawia się temat komfortu jazdy, który dla wielu był zaskakująco dobry jak na standardy kompaktowych samochodów tamtych lat. Renault 14 bywa chwalone za miękkie zawieszenie, które zapewniało wygodę podczas pokonywania miejskich nierówności, jak również za przestronne wnętrze, które gwarantowało komfort podróżowania nawet na dłuższych dystansach.

Opinie o Renault 14 nie są jednak jednostronnie pozytywne. Niektórzy użytkownicy i eksperci wskazują na problemy z korozją, która była powszechnym zjawiskiem w samochodach z tamtego okresu, w tym również w modelu 14. Mimo to, pozytywne aspekty, takie jak niezawodność mechaniki i przemyślana ergonomia kabiny, często przeważają nad negatywnymi uwagami.

Podsumowanie

Renault 14 to bez wątpienia fascynujący model, który pomimo upływu lat wciąż wzbudza zainteresowanie zarówno wśród entuzjastów motoryzacji, jak i osób poszukujących kultowego klasyka. Jego praktyczność, ekonomia eksploatacji oraz charakterystyczny design sprawiają, że jest to pojazd wart bliższego poznania. Zachęcamy do dalszego zgłębiania historii i cech tego niezwykłego samochodu, a także do udziału w dyskusjach na temat jego miejsca w annałach motoryzacyjnego świata. Czy Renault 14 znajdzie miejsce w Twojej kolekcji czy też stanie się inspiracją do odkrywania innych zapomnianych modeli? Odkryj to sam, kontynuując motoryzacyjną przygodę z Renault 14!

foto: Renault