Opel Movano – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Opel Movano drugiej generacji wprowadza powiew świeżości na europejski rynek lekkich pojazdów komercyjnych dzięki innowacyjnym technologiom, doskonałej funkcjonalności i oszczędności. Debiut wszechstronnego vana wyznacza również nową strategię Opla związaną z umocnieniem i poszerzeniem oferty pojazdów dostawczych: firma intensyfikuje swoje działania na obszarze, w którym poszczycić się może imponującą tradycją i sprawdzonym doświadczeniem. W planach do roku 2013 sprzedaż nowego Movano ma wzrosnąć dwukrotnie z 10 000 – 15 000 sztuk obecnego modelu w całej Europie.

Konkurencyjne zalety: różnorodność konstrukcji, wnętrza i modeli
Nowy Movano posiada ekspresyjny, mocny przód nadający mu charakterystyczny wygląd. Wyposażony w typowe elementy stylistyczne, jak np. trapezowy grill, poziomy chromowany słupek ze zmodyfikowanym logo Opla oraz charakterystycznym przetłoczenie przedniej maski, które sprawiają, że Movano jest wyraźnym przedstawicielem marki. Konstruktorzy i projektanci zwrócili szczególną uwagę na projekt wnętrza kabiny kierowcy. Wynikiem tego jest kabina o 5,7 centymetra dłuższa od obecnego modelu, mogąca poszczycić się wykończeniem trwałymi materiałami o wysokiej jakości i doskonałą widocznością w każdym kierunku oraz praktycznymi schowkami. W kabinie umieszczono również regulowane w wielu płaszczyznach fotele oraz kolumnę kierownicy o regulowanej wysokości gwarantujące, iż każdy kierowca będzie w stanie ustalić sobie najwygodniejszą pozycję do jazdy.

Nowy Opel Movano gwarantuje największy wybór wersji nadwozia na rynku pojazdów komercyjnych, co pozwala na zaoferowanie modelu dostosowanego do indywidualnych potrzeb użytkowych każdego kupującego. Oferta obejmuje furgony (dostępne w czterech długościach i trzech wysokościach nadwozia), busy, platformy podwozia z pojedyńczą i podwójną kabiną, jak również wersje kombi.

Nowy Movano dostępny jest w czterech różnych długościach przekraczających cztery metry przestrzeni ładunkowej oraz większej ładowności, w wersji L4 przekraczającej 17 metrów sześciennych.  Najnowsza generacja obejmuje również wersje z napędem na tylne koła, dostępne z pojedyńczymi i podwójnymi kołami tylnymi, co powoduje rozszerzenie zakresu całkowitej masy pojazdu do 4,5 tony.

Elastyczna platforma z napędem na przednie i tylne koła

Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej platformy modułowej, po raz pierwszy obok napędu na przednie koła (FWD) w nowym Oplu Movano zastosowano napęd na koła tylne (RWD).Wersje RWD zapewniają doskonałą przyczepność na drogach gruntowych, jak również wyższą moc holowniczą. W wersji furgon, podwozia z pojedyńczą i podwójną kabiną dostępne są również podwójne koła tylne. Standardowo są one montowane w modelach o całkowitej masie pojazdu wynoszącej 4,5 tony, zaś opcjonalnie w wersjach 3,0 t. W modelach FWD zastosowano poprzecznie montowane silniki, w wersjach RWD natomiast silniki montowane są podłużnie.

Najlepsza przestrzeń ładunkowa i ładowność
Przestrzeń ładunkowa w furgonach zapewnia najlepszą w swojej klasie dostępność, łatwość załadunku, wysokość wnętrza oraz ładowność w tym segmencie. W pojeździe przewozić można do 17 metrów sześciennych, zaś maksymalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi do 4,4 metra. Całkowita dopuszczalna masa pojazdu wynosi do 4,5 tony, zaś maksymalne obciążenie osiąga 2,5 tony w zależności od wersji nadwozia.

CZYTAJ DALEJ  Fiat Tipo - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Nowy Movano to także doskonały kandydat na pojazd holowniczy, będący w stanie holować pojazd do 3,0 ton masy własnej. Maksymalna całkowita masa wynosi wówczas 7,5 tony.

Oprócz ładowności i wymiarów istotną rolę w świecie ciężkich furgonów odgrywają ergonomia i funkcjonalność. Nowy Opel Movano okazuje się wyjątkowo praktyczny w codziennym użytkowaniu. Modele FWD cechuje niski próg załadunkowy ułatwiający dostęp do przestrzeni ładunkowej, zaś przesuwane drzwi boczne i tylne o dużych przekrojach gwarantują maksymalną wygodę załadunku i rozładunku. Drzwi tylne otwierają się standardowo pod kątem 180 stopni, dostępna jest również wersja opcjonalna otwierająca się pod kątem 270 stopni.

Standardowe, przesuwane boczne drzwi załadunkowe mają maksymalnie 1 270 mm szerokości, co pozwala na załadunek bokiem europalet, zaś maksymalna wysokość wynosi 1 780 mm. Szerokość otworu drzwi tylnych wynosząca 1 580 mm oraz maksymalna wysokość wynosząca do 1 820 mm, a także większa przestrzeń załadunkowa między nadkolami, wynosząca 1 380 mm, ułatwiają załadunek, natomiast proste ściany boczne pozwalają na efektywne wykorzystanie przestrzeni.

Ekonomiczna i wydajna: nowa generacja silników CDTI

Nowa generacja czterocylindrowych silników wysokoprężnych common-rail (2,3 l CDTI) zapewnia niski poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Silniki dostępne są w trzech wersjach o mocy 74 kW/100 KM, 92 kW/125 KM oraz 107 kW/146 KM. Przy zastosowaniu opcjonalnego, 105-litrowego zbiornika paliwa, zasięg pojazdu wynosi blisko 1 400 kilometrów. Znaczną uwagę poświęcono zapewnieniu niskiego poziomu zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach roboczych, nie tylko w europejskim cyklu mieszanym.

Pomimo mniejszej od obecnego modelu pojemności skokowej silnik 2.3 CDTI pozwoli na uzyskanie wyższego momentu obrotowego na niższych obrotach, niższego poziomu emisji CO2 oraz większego zasięgu na jednym litrze paliwa. Co więcej, mechanizm rozrządu zaworowego napędzany łańcuchem pozwala na obniżenie kosztów eksploatacyjnych.

Wszystkie wersje wyposażono w sześciobiegowe, manualne skrzynie biegów. Automatyczna skrzynia biegów Easytronic, łącząca w sobie wysoką wydajność i wygodę obsługi automatycznej skrzyni biegów dostępna jest jako opcja w dwóch najmocniejszych wersjach. Wszystkie trzy silniki spełniają wymogi norm emisji spalin Euro 4. Silniki zamówić można również z filtrami cząsteczek stałych.

W drugim półroczu 2010 roku oferta poszerzona zostanie o wyjątkowo ekonomiczną wersję o niskim poziomie emisji CO2.

Wyjątkowa oszczędność dzięki niskim kosztom eksploatacji
Nowy Movano wyznacza standardy w kategoriach ekonomiczności. Postawiono kamień milowy w zakresie doskonałej jakości produkcji i produktu, które w rezultacie doprowadziły do uzyskania wysokiej niezawodności i trwałości, jak również przewidywanej wysokiej wartości rezydualnej.

Nowy Opel Movano wyznacza również standardy w kategoriach kosztów, szczególnie kosztów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Szczególnie wytrzymałe są elementy hamulca i sprzęgła. Równie niskie są koszty przeglądów: wymiana oleju wymagana jest zaledwie co 40 000 kilometrów lub raz na rok, zaś płyn chłodzący należy wymieniać po przejechaniu 160 000 kilometrów (w poprzednich modelach: 120 000 kilometrów).

Nowy Movano może się poszczycić najniższym poziomem zużycia paliwa i emisji spalin
w swoim segmencie (od 7,8 l/100 km i 203 g/CO2), dlatego stanowi idealny wybór w krajach, w których opodatkowanie uzależnione jest od poziomu emisji CO2. W porównaniu do poprzedniego modelu ogólne koszty eksploatacji ograniczone o blisko 10 procent. Koszty eksploatacyjne obliczono poprzez dodanie kosztów obsługi i przeglądów, ubezpieczenia, amortyzacji i paliwa w okresie czterech lat lub po przejechaniu 150 000 kilometrów.

Pojazd zaprojektowano pod kątem wyjątkowej wytrzymałości, z przewidywanym okresem trwałości użytkowej obejmującym przejechanie 400 000 kilometrów. Same koszty obsługi
i przeglądów nowego Opla Movano są o 24 procent niższe, niż w przypadku poprzedniego modelu.

Lepsza charakterystyka jezdna – wysokie bezpieczeństwo
Dzięki dostosowaniu do koncepcji jazdy progresywnej zaawansowane podwozie Opla Movano gwarantuje wygodę prowadzenia zarówno pojazdu załadowanego, jak i rozładowanego. Towarzyszy temu wysoki poziom bezpieczeństwa: układ (ABS) z elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD) stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji tego modelu. Elektroniczny układ stabilizujący (ESP) jest również standardowym wyposażeniem wszystkich modeli z napędem na tylne koła, w wersjach z napędem na koła przednie dostępny jest jako opcja. Zabezpieczenia pasywne obejmują standardową poduszkę powietrzną kierowcy, jak również trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia. Jako wyposażenie dodatkowe zamówić można takie elementy, jak poduszka powietrzna dla pasażera, umieszczone w fotelach boczne poduszki powietrzne lub reflektory doświetlające pobocze na zakrętach.

„Europejski rynek pojazdów komercyjnych ma dla nas strategiczne znaczenie,” mówi Chris Lacey, szef działu pojazdów komercyjnych Opla/Vauxhalla. „Odmłodzenie oferty naszych produktów w tym jakże ważnym segmencie pojazdów komercyjnych odzwierciedla nasze ambicje dotyczące rozwoju na tym obszarze oraz umocnienia naszej pozycji rynkowej, a ostatecznie jeszcze większego wkładu w sukces Opla. Obejmuje to również usprawnienie i rozszerzenie naszych sprzedaży i sieci dealerskiej w segmencie pojazdów komercyjnych.”

„Nowy Movano odgrywa kluczową rolę w naszych planach sprzedaży na rok 2010. Ze względu na jego zalety w najważniejszych dziedzinach – jak wyjątkowo szeroka oferta wersji, stanowiąca przykład oszczędności dzięki niskim kosztom eksploatacji oraz najnowocześniejsze funkcje i ergonomia kabiny – nowy Movano posiada wszystko, czego potrzeba, by mógł zająć wiodącą pozycję w segmencie lekkich pojazdów komercyjnych.”

źródło: General Motors