Projektant i budowniczy bolidów Formuły 1 oraz samochodów rajdowych – John Cooper, dostrzegł drzemiący w Mini potencjał do rywalizacji w wyścigach. Issigonis początkowo niechętnie przyglądał się temu pomysłowi, jednakżepo pewnym czasie rozpoczęło prace przy tworzeniu Mini Coopera, zwrotnego, szybkiego a za razem ekonomicznego i niedrogiego samochodu.
Nowy model zadebiutował w 1961 roku pod dwoma nazwami: Austin Mini Cooper i Morris Mini Cooper.
W roku 1994 w wyniku problemów finansowych markę Mini przejęło BMW. Po sześciu latach zdecydowano się na wprowadzenie nowej wersji Mini które oparte było na zupełnie innych założeniach technologicznych. Mini nawiązuje wprawdzie do kultowego brytyjskiego modelu, sprzedawanego w latach 1959-2000, jednak jest większe i znacznie cięższe od swego poprzednika.
Linia stylistyczna, zbliżona do tej historycznej, jest jednak znacząco wygładzona i uspokojona. Nowe Mini oferowane było jako hatchback, dopiero w 2004 roku BMW wprowadziło do oferty model Cabrio.