Poza linią standardowego wyposażenia dostępne będą także linie ELEGANCE oraz AVANTGARDE - ta ostatnia w wyjątkowy sposób podkreśla sportowe atrybuty limuzyny oraz kombi.
"Intelligent drive" - nowe systemy wspomagania. Wprowadzenie przez Mercedes-Benz systemów PRE-SAFE® oraz DISTRONIC PLUS nadało motoryzacji nowy wymiar - komfort i bezpieczeństwo połączyło w jedno. Projektanci ze Stuttgartu określają to mianem "intelligent drive". W nowej Klasie E swoją premierę świętuje cała gama nowych lub zoptymalizowanych systemów wspomagania wprost z najnowszej generacji Klasy S. Czynią one jazdę bardziej komfortową i bezpieczniejszą.
Bazę dla innowacyjnej technologii stanowi nowy układ czujników, wykorzystujących odpowiednie algorytmy. Wraz z wprowadzeniem kamery stereoskopowej (Stereo Multi-Purpose Camera), Mercedes-Benz osiągnął niedostępny wcześniej poziom zaawansowania. Podobnie jak stosowana wcześniej kamera monoskopowa (Mono Multi-Purpose Camera), nowe urządzenie zamontowane jest za przednią szybą, w pobliżu lusterka wstecznego. Dwa obiektywy o 45-stopniowym kącie widzenia i zasięgu do 500 m generują trójwymiarowy obraz przestrzeni do 50 m przed samochodem. W ten sposób kamera stereoskopowa dostarcza dane, z których korzystają liczne systemy wspomagania. Inteligentne algorytmy przeprowadzają ocenę trójwymiarowych informacji w celu wykrycia i przeprowadzenia identyfikacji napotykanych obiektów - zarówno pod kątem pojazdów poprzedzających, przecinających tor ruchu samochodu, jak i nadjeżdżających z przeciwka, a także przechodniów i różnego rodzaju znaków drogowych w szerokim polu widzenia.
Mercedes-Benz wprowadza jednocześnie ulepszoną wersję wielostopniowego układu czujników radarowych. W standardzie obie wersje nadwoziowe nowej Klasy E uzbrojone są w system COLLISION PREVENTION ASSIST, ostrzegający przed kolizją. Współpracuje on z układami hamowania adaptacyjnego i pozwala znacznie zmniejszyć ryzyko najechania na tył poprzedzającego pojazdu. Elementem wyposażenia standardowego jest również system ATTENTION ASSIST, który teraz potrafi ostrzec o nieuwadze i senności w szerszym zakresie prędkości, a także poinformować kierowcę o poziomie jego zmęczenia oraz czasie jazdy, który upłynął od ostatniego postoju. Dodatkowo, oferuje on regulowany poziom czułości.
Opcjonalnie dostępne są również całkiem nowe lub znacząco rozbudowane systemy wspomagające:
- DISTRONIC PLUS wraz z układem Steering Assist może wspomóc kierowcę w podążaniu zadanym pasem ruchu i półautomatycznie śledzić tor jazdy poprzedzającego auta.
- Po raz pierwszy system BAS PLUS wraz z funkcją Junction Assist jest w stanie wykryć pojazdy i pieszych znajdujących się na torze poprzecznym do toru jazdy auta i w razie potrzeby zwiększyć siłę hamowania wywieraną przez kierowcę.