Mazda 3 pierwszej generacji — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

W odświeżonej wersji Mazdy3 projektanci wprowadzili kilka dyskretnych zmian, podkreślających jej urok. Przednie i tylne zderzaki mają nieco inną linię przetłoczenia. Z przodu linia zagłębienia na gniazda przednich reflektorów nie ciągnie się już, jak poprzednio, mniej więcej do połowy przedniego zderzaka, ale kończy na jego górnej krawędzi (biegnącej od nadkola do nadkola). W efekcie uzyskuje się wyraźniejszy rozdział między maską a zderzakiem, dzięki któremu Mazda3 Facelift – w obu wersjach nadwoziowych – wydaje się być nieco bardziej muskularna od swej poprzedniczki. Z tyłu uwagę zwracają światła odblaskowe, umieszczone teraz nieco bliżej tablicy rejestracyjnej oraz nowe, czarne oprawy lamp. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze aluminiowe obręcze kół o nowych wzorach we wszystkich wymiarach, a także siedem nowych kolorów karoserii, zwiększających ich łączną paletę do dwunastu.


Dla jeszcze wyraźniejszego podkreślenia wyjątkowego charakteru obu wersji nadwozia, sedan ma teraz chromowaną nakładkę nad górną krawędzią kratki chłodnicy, podkreślającą jej elegancki wizerunek, a w hatchbacku górna część atrapy chłodnicy stapia się kolorystycznie z nadwoziem, potęgując jego sportowy charakter.

Wnętrze pierwszej Mazdy3 odzwierciedlało emocjonalny urok jej nadwozia, łącząc funkcjonalną elegancję z estetycznym designem, kunsztownymi wykończeniami i wrażliwością na kwestie ergonomiczne, bardzo cenioną przez kierowców codziennie zasiadających „za kółkiem”. W wersji po liftingu wprowadzono nowe kolory wewnętrzne, nowe materiały oraz ciekawe akcenty z aluminium, wykonane z jeszcze większą dbałością o szczegóły. Wszystko po to, aby każdy, kto będzie miał okazję przebywać w kabinie, odnosił wrażenie, że obcuje z ekskluzywną jakością, a jednocześnie czuł się przyjemnie i komfortowo.

Swój nieodparty urok Mazda3 zawdzięcza również dwóm nowym kolorom wnętrza (w zależności od wersji i rynku): przydającej kabinie wyrafinowania szarości oraz podkreślającej jej sportowy charakter czerni. Projektanci pomyśleli także o nowych tkaninach, innych dla każdej z dostępnych wersji, ładnych i przyjemnych w dotyku.


Obu wariantom kolorystycznym towarzyszą teraz stylowe wykończenia deski rozdzielczej w połyskliwej czerni (w wybranych wersjach) oraz srebrne tarcze zegarów. Ciemnosrebrną tonacją cechują się również oprawy przycisków szyb sterowanych elektrycznie i przełączników na kierownicy oraz obramowanie środkowego panelu. W wersji sportowej, dostępnej na niektórych rynkach, zastosowano połączenie czarnego wnętrza i wygaszanych zegarów z dekoracyjną wstawką na desce rozdzielczej, podkreślającą ekskluzywność i sportowy charakter wnętrza.

Wizualna atrakcyjność Mazdy3 idzie w parze z jej wszechstronnym, funkcjonalnym, komfortowo urządzonym wnętrzem. Mazda3 jest jednym z większych przedstawicieli segmentu C, toteż zapewnia podróżnym sporo miejsca na nogi, ramiona i głowy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Do tego dochodzi doskonała widoczność drogi oraz kierownica regulowana w pionie i teleskopowo.


Przednie fotele mają mocno wyprofilowane boki, co czyni je idealnymi na długie podróże, a jednocześnie zachęca do dynamicznej, sportowej jazdy. Składana kanapa tylna (w stosunku 60/40) pozwala na uzyskiwanie, w razie potrzeby, dodatkowego miejsca na bagaż. Zapewniają je również kieszenie we wszystkich drzwiach, duża konsola przypodłogowa z uchwytami na napoje oraz kieszenie na oparciach obu przednich foteli.

Jeszcze większa przydatność użytkowa. Przy pracach modyfikujących Mazdę3 konstruktorzy postawili na zwycięską formułę przestronności i praktyczności. Dzięki temu wnętrze auta jest jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Wprowadzili m.in. białe obramowania wskaźników w zestawie wskaźników – w wersji podstawowej i średniej podświetlane na niebiesko – co przyczyniło się do poprawy odczytu w warunkach słabego oświetlenia. Przeprojektowali również profil wewnętrznych przegród bagażnika w sedanie, aby ułatwić załadunek pokaźnych gabarytowo przedmiotów, np. toreb z kijami golfowymi, i zaopatrzyli pokrywę bagażnika w specjalne zagłębienie, ułatwiające jej otwieranie. W zależności od rynku i wersji dostępny jest ponadto zaawansowany system otwierania i uruchamiania samochodu bez kluczyka, umożliwiający sterowanie wszystkimi szybami, a także tempomat. Oferowany jest on z 2-litrowym benzynowym silnikiem MZR lub 1,6-litrowym turbodieslem MZ-CD High Power o mocy 109 KM.

Nigdy więcej nieporęcznych kluczyków. Najłatwiejszy system otwierania samochodu – do odblokowania drzwi (a także ich samoczynnego zablokowania po opuszczeniu pojazdu) wystarcza już samo posiadanie przy sobie kluczyka w formie karty, a uruchomienie silnika następuje po obróceniu pokrętłem zapłonu.

CZYTAJ DALEJ  Bentley Mulsanne — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Jeszcze praktyczniejszy jest „przycisk” umieszczony na zewnętrznej klamce drzwi, za którego pomocą można otwierać i zamykać wszystkie szyby spoza samochodu. Jego przydatność docenia się zwłaszcza w upalne, letnie dni, kiedy opuszczone szyby umożliwiają szybsze obniżenie temperatury w kabinie, a także w sytuacjach, kiedy zapomni się zamknąć szyby przed opuszczeniem samochodu.

Benzynowy silnik MZR 2.0 – szybszy, zrywniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu. Jednostka MZR 2.0, najpotężniejsza z gamy silników benzynowych, doczekała się modernizacji pod kątem poprawy momentu obrotowego, zrywności i zużycia paliwa. Po raz pierwszy sprzężono ją również z nową, sześciobiegową skrzynią manualną.


System S-VT dostosowuje czas otwarcia i zamknięcia zaworów ssących do aktualnych warunków jazdy, czym zdecydowanie poprawia sprawność pracy silnika, a w połączeniu z systemem zmiennej długości kanałów dolotowych pomaga w uzyskiwaniu wysokiego momentu obrotowego w całym zakresie obrotów. A zatem, choć pod względem swej mocy maksymalnej – 110 kW/150 KM przy 6500 obr./min. – nie różni się niczym od poprzednika, to maksymalny moment obrotowy 187 Nm jest w stanie uzyskać już przy 4000 obr./min., czyli o 500 obr./min. wcześniej. Wrażenie zrywności jednostki MZR 2.0 potęguje również nowa sterowana elektronicznie przepustnica, przydająca jej wigoru i sportowego ducha.

Skrzynie biegów – nowa sześcioprzełożeniowa, manualna do benzynowego silnika MZR 2.0 oraz zmodernizowana automatyczna. Aby wrażenia z jazdy były jeszcze bardziej emocjonujące, benzynowy silnik MZR 2.0 jest teraz dostępny z nową, sześcioprzełożeniową manualną skrzynią biegów. Wyposażona w trójstożkowe synchronizatory 1. i 2. biegu oraz dwustożkowe 3. i 4. biegu, zapewnia sportowe, krótkie przełożenia, w dodatku uzyskiwane bez większego wysiłku ze strony kierowcy. Szósty bieg, cechujący się wysokim zakresem przełożenia, przyczynia się do cichszej i bardziej ekonomicznej pracy silnika przy dużych prędkościach.


Wszystkie pozostałe jednostki napędowe współpracują standardowo z pięcioprzełożeniową skrzynią manualną, towarzyszącą Mazdzie3 od dnia jej premiery, a teraz udoskonaloną pod kątem jakości działania sprzęgła.


W gamie w dalszym ciągu widnieje też benzynowy silnik MZR 1.6, połączony ze sterowaną elektronicznie, czterobiegową automatyczną skrzynią  biegów (w zależności od rynku), którą można operować również w sekwencyjnym trybie ręcznym. Dzięki drobnym zabiegom modernizacyjnym przekładnia ta zapewnia płynną, linearną pracę, doskonale podkreślając sportowe parametry silnika.

Benzynowe silniki MZR 1.6 i 1.4 – lepsze przyspieszanie. Najpopularniejszy z dostępnych silników – benzynowy  MZR 1.6 o maksymalnej mocy 77 kW/105 KM przy 6000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm przy 4000 obr./min. – odziedziczył po swym poprzedniku systemy S-VT i VIS.

CZYTAJ DALEJ  Opel Astra - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Inżynierowie nie omieszkali też dokonać pewnych poprawek w bazowym MZR 1.4. Opracowany z myślą o kierowcach wrażliwych na koszty, w dalszym ciągu generuje maksymalną moc 62 kW/84 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 4000 obr./min., ale teraz jego praca jest wspomagana systemem S-VT, optymalizującym czas otwarcia i zamknięcia zaworów ssących. W efekcie silnik cechuje się lepszą sprawnością na niskich obrotach, a także wyższym momentem obrotowym w przedziale obrotów niskich i średnich, gwarantującym bardziej dynamiczną jazdę.

Turbodiesle MZ-CD. W europejskiej gamie silników Mazdy3 po faceliftingu pozostał turbodiesel MZ-CD 1.6 z wtryskiem bezpośrednim (DOHC, 16 zaworów), proponowany w dwóch odmianach (w zależności od rynku): Standard Power, o maksymalnej mocy 66 kW/90 KM i maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm; oraz High Power, o maksymalnej mocy 80 kW/109 KM przy 4000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm już przy 1750 obr./min.


Obie jednostki zapewniają zatem całkiem przyzwoite moce, a jednocześnie pozytywnie zaskakują niskim zużyciem paliwa, niskim poziomem emisji zanieczyszczeń i niskim współczynnikiem NVH. Obie cechują się lekką, a jednocześnie bardzo wytrzymałą konstrukcją z aluminium, a także układem wtrysku bezpośredniego pod bardzo wysokim ciśnieniem (1600 barów). W wersji o mocy standardowej zastosowano turbosprężarkę o stałej geometrii, a w tej o mocy podwyższonej turbosprężarkę o zmiennej geometrii i dodatkowo filtr cząstek stałych DPF.

Mniejsze zużycie paliwa. Inżynierowie Mazdy zdołali również poprawić ekonomiczność wszystkich silników. Wyczynu tego dokonali poprzez zmniejszenie sił naprężenia pierścieni tłokowych, co spowodowało redukcję strat wywołanych tarciem wewnętrznym i optymalizację parametrów kontrolnych silnika. Do tego doszły zabiegi mające na celu poprawę współczynnika oporu powietrza (zobacz kolejny rozdział), który został obniżony z 0,31 do zaledwie 0,30 (hatchback z kołami 15-calowymi). Efektem tych prac jest niższe zużycie paliwa wszystkich silników, co w dzisiejszym świecie, uzależnionym od galopujących cen ropy, oznacza znaczną redukcję kosztów utrzymania samochodu przez cały okres jego eksploatacji.

Lepsza sztywność nadwozia umożliwia żywsze reagowanie na polecenia. W szkielecie nadwozia Mazdy3 pojawiły się nowe wzmocnienia, których zadaniem jest dalsza poprawa sztywności konstrukcji. Gniazda przedniego zawieszenia wyposażono w nowe obejmy łączące je z ramą nadkola, a poprzecznica tunelu środkowego, łącząca tunel z bokami nadwozia, została rozszerzona z obu stron. Te dwa zabiegi redukują deformację gniazd zawieszenia i nadwozia, a jednocześnie minimalizują kąt pochylenia kół przy skręcie, zapewniając bardziej liniowe reagowanie na polecenia kierowcy. Przyczyniają się również do poprawy komfortu jazdy, amortyzując drgania przenoszone przez przednią część nadwozia.


Korekty zawieszeń powodują lepszą kontrolę podczas jazdy sportowej
. Schemat zawieszeń Mazdy3 – z przodu typu McPherson, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe multi-link – został udoskonalony pod kątem lepszej czułości i stabilności układu kierowniczego oraz jeszcze bardziej „płaskiej” jazdy. Mazda3 w wersji 2006 doczekała się m.in. zoptymalizowania punktu montowania ramienia zwrotnicy, które zmniejszyło podsterowność podczas szybkich skrętów i ograniczyło o ok. 25% rozbieżność kół przy jeździe po nierównościach. Zmodyfikowane amortyzatory przednie redukują opóźnienie siły tłumienia pomiędzy ściskaniem i rozciąganiem, zapewniając jeszcze płynniejszą i stabilniejszą jazdę podczas skręcania lub zmiany pasa ruchu z dużą prędkością.

CZYTAJ DALEJ  Toyota Starlet III — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Przy pracach nad tylnym zawieszeniem wielowahaczowym inżynierowie skoncentrowali się na dalszej poprawie sterowności i stabilności jazdy podczas wchodzenia w zakręty ze znaczną prędkością. Zmienili m.in. punkt mocowania przedniego poprzecznego wahacza tylnego zawieszenia, co zaowocowało 30-procentowym wzrostem zbieżności kół tylnych podczas jazdy po nierównościach. Nowością są również jednorurowe amortyzatory tylne z tłokami o większej średnicy, zapewniające większą sztywność przy krótkich skokach zawieszenia i tym samym zapewniające bardziej „płaską” jazdę.


Przeróbki objęły także stabilizatory, których sprawność poprawiono poprzez zwiększenie odległości między tylną ramą pomocniczą a punktem mocowania tylnego stabilizatora.

Lepsza aerodynamika.
Intensywne prace inżynieryjne nad Mazdą3 spowodowały również obniżenie współczynnika oporu powietrza z 0,31 do 0,30 (hatchback z 15–calowymi obręczami kół), osiągnięte głównie dzięki optymalizacji przepływów powietrza pod podwoziem.
Ta zoptymalizowana aerodynamika zapewnia jeszcze bardziej sportową, a przy tym stabilną jazdę. Aby uzyskać ten efekt, projektanci wprowadzili osłonę dolnej części komory silnika (tylko hatchback) i deflektory kół, przyczyniające się do poprawy przewidywalności zachowań samochodu podczas jazdy po długich prostych odcinkach lub szybkiej zmiany pasa ruchu.

Zaawansowana aerodynamika. Konstruktorzy Mazdy3 po faceliftingu skorzystali z zaawansowanej technologii aerodynamiki doświadczalnej, aby określić kształty podwozia najbardziej odpowiednie pod kątem kontroli turbulencji i zawirowań powietrza podczas jazdy z dużą prędkością. W nowym podwoziu wyeliminowano wystające elementy z przodu, zmniejszając turbulencje pod samochodem i wzdłuż jego boków. Dzięki temu Mazda3 Facelift zapewnia nie tylko lepszą stabilność i zrywniejsze przyspieszanie podczas szybkiej jazdy po prostym odcinku, ale i mniejsze zużycie paliwa na skutek redukcji współczynnika oporu powietrza.

Najbardziej zaawansowane technologie ochrony pasażerów. Mazda3 zawsze cechowała się bezpiecznymi, przewidywalnymi zachowaniami na drodze podczas jazdy w normalnych warunkach. Jej standardowy pakiet bezpieczeństwa aktywnego obejmuje 278-milimetrowe wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i 265-milimetrowe pełne tarcze z tyłu (w przypadku silnika benzynowego MZR 2.0 odpowiednio 300 mm z przodu i 280 mm z tyłu), układy ABS, EBD i wspomaganie hamowania awaryjnego. Dostępny jest również system kontroli stabilności toru jazdy (DSC), a także system automatycznych świateł i automatycznych wycieraczek, poprawiający widoczność drogi w złych warunkach atmosferycznych i w nocy.


Odświeżona Mazda3 ma ponadto zmodernizowane zawieszenia, poprawiające bezpieczeństwo jazdy na prostych odcinkach oraz stabilność przy wchodzeniu w zakręty. Dzięki nowym obejmom pomiędzy gniazdami przedniego zawieszenia a ramą, a także poprzecznicy tunelu środkowego wydłużonej po obu stronach aż po elementy bocznej ramy, nadwozie jest sztywniejsze, niż w poprzednim modelu.

Jeśli chodzi o urządzenia bezpieczeństwa pasywnego, Mazda3 posiada poduszki przednie, poduszki boczne z przodu, kurtyny powietrzne (te ostatnie proponowane jako opcja na niektórych rynkach), napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami obciążenia oraz odłączający się w razie wypadku pedał hamulca.

W Mazdzie3 po faceliftingu pojawiły się dwa nowe elementy, poprawiające poziom bezpieczeństwa. Na całkowicie przeprojektowanej kolumnie kierownicy zamontowano element pochłaniający energię, a dźwignia regulacji kierownicy zyskała nowy kształt, zmniejszający ryzyko urazów kolan kierowcy w razie silnego zderzenia czołowego. Nowością jest również system przypominający o zapięciu pasów, pełniący teraz pieczę również nad siedzeniem pasażera i siedzeniami tylnymi. Wyświetlacz nad lusterkiem wstecznym wskazuje, czy wszystkie pasy zostały zapięte, a jeśli nie, w kabinie rozlega się sygnał akustyczny.

 

Mazda 3 pierwszej generacji — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Mazda 3 pierwszej generacji — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

źródło: Mazda