W Turynie zaprezentowano Grande Punto, nowy samochód marki Fiat, przed którym postawiono zadanie powtórzenia legendarnego sukcesu Fiata Punto, choć jest tak różny od poprzedniego modelu. Nowy model teoretycznie należy do segmentu B, ale ze względu na swoje gabaryty, wyposażenie i charakterystyki może konkurować z wieloma samochodami z segmentu C.
Grande Punto, jako jedyny model na światowym rynku samochodowym, został zaprojektowany i stworzony z myślą o tym, by stanowił nowy punkt odniesienia pod względem designu, poprzez zaoferowanie nowej koncepcji „wymiarów”. Model prezentuje też standardy bezpieczeństwa i jakości najwyższe w swojej kategorii; oferuje najlepszą gamę silników Diesla i proponuje bardzo konkurencyjny stosunek ceny do oferowanego wyposażenia. Dzięki tym wszystkim cechom, Grande Punto na nowo interpretuje trzy podstawowe zalety: piękno, solidność i dynamikę.
W ten sposób powstał samochód, który jest kwintesencją pasji oraz talentów projektowych i inżynieryjnych marki szczycącej się ponad stuletnią historią. Wszystko to składa się na jej dziedzictwo, wraz z pracą i dumą zawodową tysięcy osób – specjalistów, kadry kierowniczej – które pracowały w fabrykach, biurach i na torach wyścigowych. To tutaj znajdziemy korzenie tej niepowtarzalnej osobowości modeli, dzięki której natychmiast rozpoznajemy samochody marki Fiat spośród innych aut.
Samochody Fiata od zawsze bowiem towarzyszyły ludziom, dla których auto stanowiło najpierw nieodzowny środek transportu, a później zaczęto doceniać także jego piękno, niezawodność i przyjemność jazdy – wszystko oferowane za rozsądną cenę. Grande Punto nie stanowi w tej kwestii wyjątku, co więcej, wyznacza nowe parametry – w zakresie designu, bezpieczeństwa i komfortu – w kategorii, w której konkurują najlepsi producenci na świecie: wystarczy wspomnieć, że segment aut kompaktowych stanowi 26% rynku samochodowego w Europie Zachodniej, czyli jest „głównym trzonem” rynku przy około 3.750.000 sztuk rocznie. Jeszcze bardziej widać to we Włoszech, gdzie kategoria ta stanowi aż 37% rynku, z czego 56% to auta napędzane silnikami benzynowymi, a 44% silnikami Diesla. Zaś na rynku polskim sprzedaż samochodów z segmentu B stanowi 31,5%.
Aby utrzymać pozycję lidera w tym przedziale rynku, Grande Punto musiało wykonać skok w koncepcji. Jeszcze kilka lat temu samochód o takich gabarytach, komforcie i wyposażeniu był określany jako „rodzinny”, a nie jako auto należące do klasy modeli kompaktowych.
Ale taka marka, jak Fiat, może dokonać przewrotu w tradycyjnym podziale na kategorie oraz dyktować tempo i metody oraz wprowadzać innowacyjne koncepcje i rozwiązania. Ostatnie dziecko z rodziny Fiata stanowi prawdziwy skok pokoleniowy w stosunku do poprzedniego modelu, podobnie jak wylansowane w 1993 roku Punto w odniesieniu do Uno, lub Uno w porównaniu do modelu 127. Stałym elementem pozostaje nazwa, jako piękna spuścizna po samochodzie, który doceniło 6 milionów klientów różniących się między sobą gustem, wiekiem, narodowością i pochodzeniem społecznym.
Trzy zwycięskie walory nowego modelu
Styl Grande Punto, opracowany przez Italdesign-Giugiaro we współpracy z Centro Stile Fiat, wyróżnia się na rynku samochodowym ze względu na piękną linię nadwozia, nowoczesną, wyrafinowaną i podkreśloną nieporównywalnym „włoskim stylem”, przemawiającym do nas „śródziemnomorskim” językiem, w którym miękkie i zaokrąglone formy są inspirowane sportowymi autami z lat 50. i 60. Podobnie jak nadwozie, również wnętrze Grande Punto stanowi najnowocześniejszy wyraz włoskiego stylu, miedzy innymi dzięki jakości materiałów i szczególnej dbałości o detale. W efekcie powstało wnętrze pełne światła, przyjazne i funkcjonalne.
W taki oto sposób powstał samochód „budzący emocje”, który jednocześnie jest uosobieniem solidności opartej na absolutnie doskonałych standardach jakościowych.
Przykładem tego jest najwyższy poziom bezpieczeństwa, dbałość o szczegóły i nadzwyczajny komfort. Wrażenie to potwierdzają gabaryty nadwozia, które stawiają ten model na szczycie swojej kategorii: długość 403 centymetry, szerokość 168, wysokość 149 i rozstaw osi 251 centymetrów. Wymiary te przekładają się na wyjątkowo przestrzenne wnętrze. Grande Punto to samochód prezentujący najwyższą jakość: już od pierwszej fazy projektowania zespół zajmujący się nowym modelem kierował się bardzo wysokimi standardami jakościowymi i korzystał z rygorystycznego procesu inżynieryjnego, opartego na solidnej platformie, i stosował najbardziej zaawansowane i innowacyjne technologie z dziedziny niezawodności we wszystkich fazach opracowania i produkcji modelu.
Grande Punto sprawdza się wreszcie jako samochód zwinny i przyjemny podczas jazdy, niezależnie od sytuacji. Swoją dynamikę zawdzięcza przede wszystkim silnikom, które łączą w sobie doskonałe osiągi, małe zużycie paliwa i całkowite poszanowanie środowiska (wszystkie spełniają normę Euro 4). W modelu dostępne są trzy silniki benzynowe (1.2 8v o mocy 65 KM, 1.4 8v o mocy 77 KM i 1.4 16v Starjet o mocy 95KM oraz trzy turbodiesle: 1.9 Multijet o mocy 130 KM, 1.3 Multijet 16v o mocy 75 KM, premierowy 1.3 Multijet 16v o mocy 90 KM z turbiną o zmiennej geometrii.
„Wartość”, jako klucz do sukcesu
Jak widać spełniono wszelkie warunki, by powtórzyć sukces komercyjny poprzedniego modelu. Sukces samochodu jest jak wygrany zakład, jak przebłysk intuicji stylisty, poparty badaniami nowych tendencji estetycznych, coraz nowszych potrzeb klientów, a także przewidywań dotyczących rozwoju sytuacji na rynku. Jest efektem skomplikowanej receptury, wystawianej na próbę przez najsurowszego sędziego – czas. Prawdziwy sukces trwa latami. Przykładem tego jest model Punto: od 1993 do dzisiaj znalazł ponad sześć milionów nabywców w Europie i zebrał nagrody w ponad 25 międzynarodowych konkursach. I warto podkreślić, że dostępna oferta będzie bardzo korzystna.
Dzisiaj Grande Punto, podobnie jak poprzedni model, obiera tą samą zwycięską taktykę, która oznacza słuchanie klienta i opracowanie wyrobu na bazie jego potrzeb. Dlatego nowy model oferuje przede wszystkim „wartość”, która jest najważniejszym wymaganiem każdego klienta w chwili zakupu samochodu. Był to od zawsze mocny punkt Fiata Punto, który zdobył sobie uznanie w swoim segmencie, zwłaszcza, że chodzi o przedział rynkowy, w którym w ostatnich latach obserwuje się coraz większą ilość nowych modeli. W grę wchodzi oczywiście zacięta konkurencja, gotowa do walki za wszelką cenę. Model ten nigdy jednak nie pozwolił jej wkroczyć na swój teren i podejmował bez oporów zaciętą rywalizację, oferując zawsze coś więcej: bezpieczeństwo, wartość zwrotną i dobrą proporcję między osiągami i zużyciem paliwa, a także ciągłe dążenie do innowacji. To jest właśnie misja firmy Fiat: włoskiej marki, która produkuje samochody o oryginalnym stylu, proponujące najnowocześniejsze rozwiązania, gwarantujące lepszą jakość codziennego życia. A dziś Grande Punto przejmuje pałeczkę stawiając sobie konkretny cel – wypełnienie zobowiązania wobec kierowców.
Moving Passion
Dla tak oryginalnego modelu zaplanowano strategię komunikacji skierowaną do osób młodych i dynamicznych, która wykorzystuje język współczesnej młodzieży. Stworzono zatem logo „Mr. Dot”, sympatyczny piktogram w formie litery P, który zmienia wygląd w zależności od sytuacji, w jakiej się znajduje: raz jest kierowcą, innym razem ludzikiem z nartami. W sumie istnieje 50 możliwych wersji, z których każda ma swoją osobowość, ale wszystkie wyrażają jedną koncepcję „moving passion”, będącą sednem projektu Grande Punto: z jednej strony nowy model uosabia pasję Fiata i jego pracowników do samochodów, prędkości, współzawodnictwa; z drugiej wyraża odczucia klienta, którego przyciągają takie zalety jak piękno, dynamika, kolor, pasja i ruch.
To dla niego przygotowano 19 wersji, które powstają w wyniku krzyżowania 2 typów nadwozia samochodu (3 lub 5-drzwiowy), 5 wersji wyposażenia, 6 jednostek napędowych, 13 kolorów nadwozia i 12 typów wnętrza – całość po bardzo interesujących cenach. Bo Grande Punto można określić jako „grande”, czyli wielki, również ze względu na cenę, prawie identyczną jak cena obecnego Punto, z tą jednak różnicą, że przy tym samym koszcie klienci mogą cieszyć się samochodem plasującym się na szczycie swojej kategorii dzięki bogatej i nowoczesnej gamie wyposażenia.
Precyzyjna odpowiedź na każdą potrzebę
Styl, emocje, komfort, bezpieczeństwo i dobra cena: to podstawowe kierunki, na bazie których opracowano i wyprodukowano Grande Punto, samochód stworzony dla ludzi młodych i bardzo młodych, dla nowoczesnych i aktywnych kobiet, dla dzisiejszych małych rodzin. Aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby tej zróżnicowanej klienteli, Grande Punto proponuje styl typowo włoski, symbol charakteru i wyrafinowania, wyrażający się w dwóch typach nadwozia: w wersji 3-drzwiowej, bardziej agresywnej i dynamicznej, która spodoba się przede wszystkim najmłodszym; i w wersji 5-drzwiowej, która podkreśla zalety równowagi między linią i komfortem, między osiągami i bezpieczeństwem, między przystępną ceną a wyróżniającym się wyglądem.
Wspólną zaletą obydwu wersji jest szeroka i rozbudowana gama złożona z czterech typów wyposażenia, z których każdy może zadowolić najróżniejszych klientów, choć wszystkie charakteryzuje ten sam młodzieńczy i dynamiczny duch. Mówiąc dokładniej, wyposażenie Fresh jest skierowane do najmłodszych, do osób pełnych energii o otwartej i elastycznej mentalności; wersje Active i Energy, to właściwa odpowiedź dla tych, którzy łączą emocje z racjonalizmem, natomiast Grande Punto Dynamic jest idealne dla tych, którzy poszukują w aucie kompaktowym wyposażenia wyższej klasy i komfortu na doskonałym poziomie. Na koniec wersja Sport, która z pewnością podbije serca klientów, którzy uwielbiają doskonałe osiągi i zwracają uwagę na wygląd.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że każdy może znaleźć swoją wersję Grande Punto, dostosowując samochód do swoich potrzeb za pomocą wielu dostępnych opcji, innowacyjnej oferty usług finansowych i ubezpieczeniowych, stworzonych specjalnie dla tego modelu, a także licznych i istotnych dodatków dostępnych w Linii Akcesoriów. W planach przewidziane są także inne nowości dla Grande Punto, zarówno w dziedzinie silników, jak i urządzeń infotelematycznych.
źródło: Fiat