Model samochodu osobowego klasy wyższej-średniej, produkowanego przez firmę Citroëna w latach 1955-1975.
Model Citroën DS w wersji sedan zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu 6 października 1955. Auto wywołało sensację w skali międzynarodowej, dzięki czemu już pierwszego dnia złożono zamówienia na 12 tys. sztuk. Z miejsca okrzyknięto go samochodem przyszłości. DS był rewolucyjny nie tylko pod względem stylistycznym, ale także, a może przede wszystkim technicznym.
Początkowo zastosowano silnik z jego poprzednika, modelu Traction Avant, z biegiem czasu poszerzano ofertę o większe jednostki.
Wreszcie w 1960 roku zaprezentowano DS w wersji cabrio.
W 1968 r. nastąpiła jedyna poważna zmiana nadwozia w historii modelu. Dotyczyła przede wszystkim zmiany kształtu przednich świateł. Podwójne reflektory schowano za kloszem o aerodynamicznym kształcie. Wewnętrzne światła skręcały się wraz z kołami doświetlając zakręty.
W 1974 r. pojawił się następca modelu DS, Citroën CX. 24 kwietnia 1975 roku z taśm montażowych zjechał ostatni z 1 456 115 wyprodukowanych Citroënów DS.
Zastosowano w nim wiele rozwiązań hydraulicznych, a były to:
- hydropneumatyczne zawieszenie
- hydrauliczny układ hamulcowy
- hydraulicznie sterowane sprzęgło
- hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Tak duża ilość nowych, wcześniej nie stosowanych rozwiązań sprzyjała początkowo awariom. Prowadzenie samochodu z automatycznym sprzęgłem i niekonwencjonalnym układem hamulcowym, wymagało przyzwyczajenia, jednak nie wszystkim klientom odpowiadało.
foto: Citroen