Citroen Axel – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zapomniana ikona motoryzacyjnej Francji, Citroen Axel, wraca do łask dzięki nostalgii za latami 80. Czy to styl retro, unikalne wymiary, czy może charakterystyczna gama silników sprawiają, że staje się obiektem pożądania kolekcjonerów? Przyjrzyjmy się bliżej danej technicznym, spalaniu oraz opinii, które rysują obraz tego niezwykłego modelu. Czy jego pojemność i ceny wciąż przyciągają uwagę na tle współczesnych rywali? Odkryjmy razem fenomen Citroen Axel!

Dane techniczne i wymiary Citroen Axel

Produkowany w latach 1984-1990, Citroën Axel zaskakuje swoimi wymiarami. Jego długość wynosi 3,63 metra, szerokość – 1,53 metra, a wysokość – 1,36 metra. Wyjątkową cechą tego modelu jest niewielki rozstaw osi, wynoszący zaledwie 2,24 metra, co sprawia, że ten samochód jest zwrotny i łatwo manewruje w miejskich zaułkach.

Przez siedem lat produkcji, Citroën Axel oferowany był z dwoma silnikami. Pierwszy z nich, o pojemności 1,1 litra, generował moc 57 koni mechanicznych. Drugi silnik, o pojemności 1,3 litra, dysponował mocą 65 KM. Obie jednostki napędowe były połączone z 4-biegową skrzynią manualną.

Unikalne wymiary Citroën Axel przekładają się na przestronne wnętrze. Mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, model ten oferuje zaskakująco dużo miejsca zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Przestronność ta jest zasługą inteligentnego rozmieszczenia elementów wnętrza oraz ergonomicznego projektu foteli.

Wymiary bagażnika Citroën Axel także robią wrażenie. Pomimo kompaktowych rozmiarów, oferuje on pojemność 215 litrów, która po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do 525 litrów. Ta przestronność czyni go praktycznym rozwiązaniem zarówno dla codziennych przejazdów, jak i dłuższych podróży.

Dostępne silniki i ich specyfikacje

Samochód Citroën Axel był dostępny z dwoma silnikami benzynowymi, które były odpowiedzialne za jego wyjątkowe osiągi. Silnik 1.1-litrowy o mocy 57 KM jest idealnym wyborem dla tych, którzy szukają wydajności i ekonomii. Dzięki temu silnikowi, Citroën Axel może pochwalić się niskim zużyciem paliwa, na poziomie około 6 litrów na 100 kilometrów w cyklu mieszanym.

Drugi dostępny silnik, 1.3-litrowy, generujący moc 65 KM, dodaje Citroënowi Axel nieco więcej dynamiki. Ten silnik jest doskonałym wyborem dla osób, które oczekują od samochodu nie tylko ekonomii, ale również sprawnego przyspieszenia. Mimo większej mocy, spalanie nie jest znacząco wyższe i wynosi około 7 litrów na 100 kilometrów.

Oba silniki wykorzystują technologię carburetor, popularną w latach 80. Oznacza to, że nie posiadają one układu wtryskowego, co może wpływać na większe zużycie paliwa w porównaniu do współczesnych silników. Niemniej jednak, dla wielu miłośników samochodów retro, to właśnie ta cecha dodaje Citroënowi Axel dodatkowego uroku.

Spalanie i pojemność bagażnika

Spalanie Citroën Axel to istotna kwestia, szczególnie dla osób zwracających uwagę na ekonomię jazdy. Silnik 1.1 zużywa średnio około 6 litrów paliwa na 100 kilometrów, podczas gdy nieco większy silnik 1.3 – około 7 litrów. Warto jednak pamiętać, że są to wartości orientacyjne, a rzeczywiste zużycie paliwa może zależeć od stylu jazdy i warunków drogowych.

Pojemność bagażnika w Citroën Axel to kolejny aspekt, który zasługuje na uwagę. Mimo kompaktowych wymiarów samochodu, bagażnik oferuje sporo miejsca – aż 215 litrów, które zwiększają się do 525 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. To czyni Citroën Axel praktycznym wyborem nie tylko do jazdy miejskiej, ale również na dłuższe podróże.

Ceny nowych i używanych modeli

Ceny Citroen Axel mogą znacznie się różnić, w zależności od stanu zachowania oraz historii pojazdu. Modele używane, w zależności od roku produkcji i przebiegu, mogą kosztować od kilku tysięcy złotych do kwot, które zadowolą wyłącznie zapalonych kolekcjonerów. Te ceny odzwierciedlają unikalność oraz rosnącą wartość kolekcjonerską modelu.

Zakup nowego Citroen Axel jest obecnie niemożliwy, gdyż produkcja zakończyła się w 1990 roku. Na rynku wtórnym jednak można natrafić na egzemplarze, które były przechowywane w idealnych warunkach, a ich cena może być porównywalna z cenami współczesnych samochodów miejskich. Znalezienie takiego egzemplarza to prawdziwy skarb dla miłośników marki.

Opinie na temat cen Citroen Axel są podzielone. Dla jednych to niezwykle atrakcyjna oferta, biorąc pod uwagę klasyczny charakter i potencjał zwiększania się wartości. Dla innych jednak, ceny używanych modeli mogą wydawać się wygórowane, zwłaszcza przy konieczności przeprowadzenia poważniejszych prac restauracyjnych.

Opinie użytkowników i ekspertów.

Opinie użytkowników na temat Citroen Axel często podkreślają jego unikalny charakter i styl retro, który wyróżnia go na tle współczesnych pojazdów. Szczególnie pozytywne komentarze dotyczą zwrotności oraz praktyczności, dzięki niewielkim wymiarom zewnętrznym i zaskakująco pojemnemu bagażnikowi.

Ekspertów motoryzacyjnych zauroczyła prostota techniczna Citroen Axel, która w dzisiejszych czasach jest rzadkością. Podkreślają jednak, że właściciele muszą być przygotowani na potencjalne wyzwania związane z konserwacją pojazdu, zwłaszcza że niektóre części mogą być trudno dostępne.

Wśród miłośników samochodów klasycznych, Citroen Axel zdobywa uznanie za możliwość zwiększania wartości kolekcjonerskiej. Natomiast krytyczne głosy wskazują, że wyższe ceny modeli w dobrym stanie mogą nie być uzasadnione w porównaniu z kosztami ewentualnych napraw i utrzymania pojazdu.

Podsumowanie

Citroen Axel, z jego niepowtarzalnym stylem i charakterystyką techniczną, stanowi fascynujący rozdział w historii motoryzacji. Te unikalne wymiary, silniki i spalanie przypominają o epoce, kiedy inżynieria motoryzacyjna miała inny wymiar. Jeśli jesteś miłośnikiem klasyki lub po prostu szukasz czegoś więcej niż tylko samochodu, Citroen Axel może okazać się idealnym wyborem. Czy to dla kolekcjonera, czy dla entuzjasty retro, jego wartość wykracza poza cyfry na liczniku czy w katalogu. Zachęcamy do dalszego zgłębiania historii i wartości tego niezwykłego modelu, a być może nawet do dołączenia do grona szczęśliwych posiadaczy Citroen Axel.

foto: Citroen