BMW Serii 6 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Pasja, elegancja, moc i osiągi – BMW 645Ci stanowi syntezę wszystkich tych cech. To nowe BMW znajduje się na samym szczycie segmentu dużych aut coupé.

Wytworne i harmonijne proporcje nowego BMW serii 6 stanowią wyraźną deklarację przynależności do świata klasycznych, sportowych i eleganckich coupé. Dynamiczny wygląd samochodu pozwala już na pierwszy rzut oka przewidzieć jego wyjątkowe właściwości jezdne. Ośmiocylindrowa jednostka napędowa sprzężona ze znakomitym układem jezdnym i zawieszeniem, nowatorski aktywny układ kierowniczy i niezwykle zaawansowane systemy regulacji układu jezdnego, takie jak Dynamic Drive czy DSC, zapewniają kierowcy naprawdę niezapomniane przeżycia.

Mimo sportowych osiągów i dynamicznej natury, to rasowe coupé zapewnia komfort jazdy na najwyższym poziomie: 645Ci to coupé 2+2 w każdym calu, oferujące wszystkim czterem pasażerom najwyższy w tego typu autach komfort siedzenia, luksusowe wyposażenie i niezwykle eleganckie wnętrze. Auto jest nadzwyczaj funkcjonalne, nie wspominając już o bezpieczeństwie – niemalże przysłowiowym dla BMW serii 6.
Nowe BMW serii 6, łączące nowoczesną technologię, fascynującą stylistykę oraz wszystkie pożądane przez klienta udogodnienia, oferuje pasażerom przyjemność dynamicznej jazdy o najwyższym standardzie, wyznaczając jednocześnie nowy standard w segmencie luksusowych sportowych coupé.

Wygląd zewnętrzny: imponujący – ekscytujący – emocjonujący
645Ci wyróżnia się elegancją i ujmującą prezencją. Sylwetka zarysowana jest płynnymi liniami obiegającymi linię nadwozia, łącząc przód, boki i tył w jedną harmonijnie wyrzeźbioną bryłę. Krzywizny emanują poczuciem mocy i wzbudzają emocje, tworząc aurę wizualnego napięcia, nie zezwalającego nawet na najmniejszą nudę. Jest to nie tylko stylistyka wyjątkowego coupé, ale również wyraz niepowtarzalnego, estetycznego charakteru, który nadaje nowemu BMW serii 6 oryginalny styl.
Zgodnie z zasadami stylistyki klasycznego coupé, elegancko nakreślona maska silnika przechodzi w niską linię dachu kabiny pasażerskiej, przesuniętej do tyłu samochodu. Tył BMW serii 6 Coupé z wbudowanym spojlerem jest już pod każdym względem elementem typowo sportowym i przywołuje na myśl samochody Gran Turismo.

Dynamiczna harmonia w całym wnętrzu
„Dynamiczna harmonia” to filozofia stylistyki wnętrza nowego BMW serii 6 coupé. Dynamizm kryje się w pełnej napięcia interakcji płaszczyzn i linii, a harmonia wynika ze wzajemnego współgrania różnych segmentów karoserii i przenikania się konturów auta.

Stylistyka wnętrza wyraźnie podkreśla to niepowtarzalne uczucie, jakim jest przyjemność prowadzenia BMW. Wychodząc od przodu, poniżej przedniej szyby, kontury boczne pną się ku górze i tyłowi, tworząc dynamiczną krzywiznę drzwi, otaczając i podkreślając podłokietniki. Kierowca i pasażer na przednim siedzeniu znajdują się w samym środku tego pełnego napięcia pola, rozkoszując się wyjątkowym poczuciem komfortu, klasy i wykwintnego stylu. Podobnie ekscytująca linia konsoli środkowej emanuje tym samym uczuciem dynamizmu: wychodząc z zestawu wskaźników, ciągnie się ukośnie przez konsolę środkową i podłokietnik aż po tylne siedzenia.

Stylistyka wnętrza doskonale pasuje do wyglądu zewnętrznego nowego BMW serii 6. Na zewnątrz i wewnątrz, z każdej perspektywy, samochód jest dziełem sztuki, wyraźnie podkreślającym ekskluzywny i sportowy charakter BMW serii 6, wyznaczony przez wcześniejsze modele.

Wyrafinowane materiały i harmonijne barwy – niepowtarzalna elegancja wnętrza
Wyrafinowane, w idealny sposób wykończone materiały, takie jak skóra, drewno i metal, oraz gustowne połączenie starannie dobranych barw tworzą w kabinie pasażerskiej atmosferę niezmąconej elegancji, nie umniejszając pod żadnym względem funkcjonalności. W sposób typowy dla BMW kokpit zorientowany jest na kierowcę: wszystkie istotne dla kierowcy funkcje rozmieszczone są ergonomicznie na kierownicy lub wokół niej. Prawie wszystkie pozostałe funkcje istotne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu zgrupowane są w obszarze konsoli środkowej. Wnętrze, w którym widoczna jest jedynie niewielka liczba przełączników i elementów obsługi, wydaje się bardzo stonowane i dobrze zorganizowane dzięki kontrolerowi służącemu jako centralny układ sterujący prawie wszystkimi funkcjami komfortu w BMW serii 6 za pomocą wyświetlacza kontrolnego. Kontroler umieszczony jest na podłokietniku o regulowanej wysokości – użytkownik może zawsze wygodnie oprzeć rękę, co zwiększa wygodę i łatwość obsługi.

Fotel kierowcy i pasażera z funkcją pamięci już w wyposażeniu standardowym
Dostępne w wyposażeniu standardowym elektrycznie regulowane fotele przednie z funkcją pamięci trzech pozycji również podnoszą ergonomię samochodu. Do wykończenia foteli użyto równie doskonałego materiału – najlepszej skóry Dakota. Dostępne na życzenie fotele sportowe, również wyposażone w elektryczną regulację, mają twardsze wypełnienie, lepiej podpierają ciało i wyposażone są w regulowane podparcie ud, co przydaje się szczególnie podczas bardziej dynamicznej jazdy.

CZYTAJ DALEJ  Nissan Pathfinder III — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Coupé 2+2 w każdym calu
W tym coupé nawet pasażerowie na tylnym siedzeniu mogą cieszyć się luksusem. Mimo, że samochody coupé mają na ogół niższą, bardziej elegancką linię dachu niż limuzyny, nawet osoby dorosłe siedzące na tylnych siedzeniach BMW serii 6 nie będą miały powodu do narzekania – miejsca jest pod dostatkiem, a jazda jest równie przyjemna, co na przednich siedzeniach. Tylna kanapa jest dobrze dopasowana do ciała pasażera – dwa skórzane siedzenia są wyprofilowane i oddzielone od siebie podwyższoną poduszką.

Dzięki bardzo wygodnemu systemowi ułatwiającemu wsiadanie, zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera łatwo można się dostać na oba tylne siedzenia bez nadmiernego pochylania się. Ta cecha również sprawa, że nowe BMW serii 6 jest pełnowymiarowym, wszechstronnym coupé 2+2.
Natomiast jeszcze jedną cechą 645Ci jest niezwykle pakowny bagażnik o pojemności 450 litrów, w którym bez żadnego problemu zmieści się komplet walizek złożony z jednej dużej, jednej średniej i jednej małej walizki z twardego materiału lub jedna duża walizka i dwie 46-calowe torby golfowe.

Panoramiczny, szklany dach
Niezwykle duży, szklany dach rozświetla przestronne wnętrze samochodu. Oprócz otworu o bardzo dużych wymiarach (806 x 578 mm), szklany dach wyposażony jest w elektrycznie wysuwaną podsufitkę, gwarantującą najwyższy standard klimatyzacji i wyciszenia dzięki aluminium o budowie wielowarstwowej, przy czym nie zabiera ona cennej przestrzeni nad głowami pasażerów.

Silnik V8 – dynamiczna jazda bez cienia wątpliwości
Nowe BMW serii 6 wyraża czyste emocje nie tylko stylistyką. Rewelacyjny ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,4 litra wprawi w zachwyt miłośnika wyrafinowanych jednostek napędowych: moc maksymalna 245 kW/333 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm nie pozostawiają wątpliwości co do jego osiągów i klasy. Potwierdzenie tego stanowi nagroda na międzynarodowym konkursie „Silnik Roku” (International Engine of the Year Award) 2002, przyznana  BMW za tę wyjątkową jednostkę ośmiocylindrową.

Płynna regulacja praktycznie wszystkich istotnych parametrów, takich jak fazy rozrządu (bi-VANOS), skok zaworów (VALVETRONIC), a nawet długość kolektora dolotowego, pozwalają silnikowi idealnie dostosować się do każdej sytuacji. Korzyścią dla klienta z tego arcydzieła techniki jest zużycie paliwa wynoszące zaledwie 11,7 litra benzyny super na 100 km – bardzo niewiele dla jednostki ośmiocylindrowej tej klasy (z manualną skrzynią biegów). Nie trzeba chyba dodawać, że nowe coupé BMW spełnia wymagania obecnie najbardziej wymagającej normy dotyczącej emisji spalin EU4, która będzie obowiązywała nowo sprzedawane samochody dopiero w 2005 roku. W Niemczech i Szwecji oznacza to, że 645Ci kwalifikuje się do obniżonego poziomu podatków, natomiast w Stanach Zjednoczonych nowe coupé jest zgodne z wymaganiami normy LEV.
Wyposażone w sześciobiegową skrzynię biegów lub sześciobiegową sekwencyjną manualną skrzynię biegów SMG, umożliwiającą kierowcy – niczym w Formule 1 – przełączanie biegów za pomocą specjalnych dźwigienek umieszczonych na kierownicy lub za pomocą dźwigni zmiany biegów bez użycia pedału sprzęgła, BMW 645Ci oferuje poziom osiągów na drodze, któremu dorównać może jedynie nieliczna grupa rasowych samochodów sportowych: prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie), natomiast 100 km/h osiągnąć można będzie już po 5,6 sekundy.

Dynamiczne osiągi najwyższej klasy – oczywiście odnosi się to, bez ograniczenia, również do dostępnej na życzenie automatycznej skrzyni biegów, umożliwiającej jazdę sportową lub płynną, wygodną zmianę biegów z niespotykaną dotąd w tej kategorii perfekcją. 645Ci w wersji z przekładnią automatyczną przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 5,8 sekundy, natomiast jego zużycie paliwa jest nadzwyczaj oszczędne i wynosi 10,9 litra/100 km w cyklu mieszanym wg normy europejskiej.

Jeszcze lepsze osiągi za naciśnięciem jednego przycisku
Za pomocą przycisku DDC (Dynamic Drive Control), w który wyposażone są wszystkie typy skrzyni biegów, kierowca nadaje pojazdowi bardziej sportowy i dynamiczny charakter. Komfort jazdy jest wówczas celowo obniżony, a silniki reagują jeszcze większym przyspieszeniem przy takim samym położeniu pedału gazu. Z kolei wciskając pedał gazu kierowca wyzwala jeszcze bardziej dynamiczną reakcję.
W modelach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, układ DDC włącza następny bieg dopiero wtedy, gdy silnik nabierze wyższych obrotów, natomiast w modelach ze skrzynią SMG czas przełączania biegów jest jeszcze krótszy. Dodatkowym efektem działania funkcji DDC jest modyfikacja siły wspomagania układu kierowniczego (nie w połączeniu z aktywnym układem kierowniczym). W ten sposób układ DDC zapewnia ambitniejszym kierowcom o bardziej sportowym zacięciu jeszcze lepszą reakcję samochodu, a co za tym idzie – wyczucie drogi.

CZYTAJ DALEJ  Chrysler Concorde - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Sportowe osiągi, bezpieczeństwo, komfort
Osiągi to z pewnością jedno, natomiast w jaki sposób ta nadzwyczajna moc jest przenoszona na drogę – to co innego. Aby zapewnić doskonałe przeniesienie mocy na drogę, nowe BMW serii 6 ma układ jezdny w całości wykonany z aluminium, a zawieszenie jest idealnie dostosowane do sportowego charakteru auta. Hydrauliczna zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem Servotronic zapewnia dużą dokładność kierunkową i precyzyjne wyczucie kierowania – tak ważne w coupé tej klasy. Układ Servotronic zmienia stopień wspomagania za pomocą charakterystyki przystosowanej do prędkości jazdy.

Aktywny układ kierowniczy – jeszcze lepsze prowadzenie
Jedynie aktywne systemy kontroli mogą jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo i komfort prowadzenia, jakie BMW serii 6 zapewnia już w wyposażeniu standardowym. Model 645Ci z aktywnym układem kierowniczym, reaguje jeszcze bardziej bezpośrednio, znacznie żwawiej i precyzyjniej na ruchy kierownicy przy niższych prędkościach, a przy większych przełożenie układu kierowniczego staje się coraz mniej bezpośrednie w celu zwiększenia stabilności kierunkowej. Kierowca będzie mile zaskoczony znacznie większą zwinnością i lepszym prowadzeniem BMW 645Ci, niż można by się spodziewać po samochodzie tych rozmiarów. Odpowiednie jest porównanie tego z uczuciem, którego doznaje się prowadząc gokart – aktywny układ kierowniczy poprawił zwinność tego dużego coupé BMW do niespotykanego wcześniej poziomu.

W mieście aktywny układ kierowniczy jest szczególnie wygodny przy parkowaniu – do całkowitego skrętu kół od lewej do prawej wystarczą niespełna dwa obroty kierownicy. Z kolei przy dużych prędkościach mniej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego zapewnia niezrównanie płynne i spokojne prowadzenie.
Aktywny układ kierowniczy obejmuje również czujnik przyspieszenia bocznego i jest połączony z systemem DSC, umożliwiając w ten sposób kierowcy szybką i sprawną interwencję w celu uzyskania dodatkowej stabilności przez niewielką korektę kąta skrętu kół przednich. To z kolei redukuje wszelkie zauważalne interwencje DSC w dolnym zakresie reakcji. Aktywny układ kierowniczy i DSC współpracują w tym procesie w sposób doskonały.

Najnowocześniejsze układy sterujące wspomagające doskonały układ jezdny i zawieszenie
Nowe BMW serii 6 Coupé wyposażono w najnowocześniejsze i najbardziej wyrafinowane systemy regulacji układu jezdnego, udostępniające kierowcy wszystkie główne funkcje wspomagania układu jezdnego. Dzięki temu świetny układ jezdny i zawieszenie 645Ci są jeszcze bardziej doskonałe. Jako przykład wystarczy podać chociażby współdziałanie układu DSC z układem ABS i CBC (kontroli hamowania na zakręcie), zwalniającego poszczególne koła zgodnie z wymaganiami warunków na śliskich nawierzchniach, aby nie dopuścić do wypadnięcia auta z toru jazdy. Poza tym samochód wyposażony jest również w „inteligentny” układ sterowania Dynamic Drive, który prawie całkowicie eliminuje kołysanie i przechyły boczne nadwozia, nawet na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością.

Konstrukcja z lekkich materiałów – jeszcze wyższy standard dynamicznych osiągów
Lekka konstrukcja zastosowana konsekwentnie w BMW serii 6 Coupé  znacząco przyczynia się do znakomitego komfortu jazdy połączonego z porywającym dynamizmem. Szczególnie ważna w tej lekkiej konstrukcji jest karoseria, w nowatorski sposób łącząca aluminium i stal, znacznie lżejsza od karoserii stalowej. Klapa tylna wykonana z tłoczywa arkuszowego SMC z kompozytu włókna szklanego, przednie błotniki z termoplastów, maska silnika i drzwi z aluminium wraz z innymi ulepszonymi szczegółami zmniejszającymi ciężar w rezultacie sprawiły, że jak na tę wielkość i klasę, BMW 645Ci to samochód bardzo lekki, ważący zaledwie 1.615 kg, którego ciężar niemal idealnie równo rozłożono na obie osie. Całkowicie aluminiowe zawieszenie tego dużego coupé BMW stanowi znakomity punkt wyjściowy do uzyskania charakterystyki jezdnej znacznie przewyższającej generalny standard nawet w tej klasie, w szczególności jeśli chodzi o precyzję reakcji układu kierowniczego samochodu.

CZYTAJ DALEJ  Nissan Murano I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Reflektory adaptacyjne – jeszcze większe bezpieczeństwo
Reflektory adaptacyjne znacznie poprawiają skuteczność reflektorów ksenonowych w modelu 645Ci. Reflektory te ustawiają się pod wymaganym kątem, śledząc drogę i oświetlając zarówno drogę przed pojazdem, jak i otoczenie nawet o 90 procent wyraźniej i jaśniej niż reflektory konwencjonalne. Aby funkcja ta działała prawidłowo, do jednostki sterującej światłami drogowymi i światłami mijania na bieżąco wprowadzane są poprzez sieć pokładową dane dotyczące kąta skrętu kół samochodu, przyspieszenia bocznego i prędkości jazdy, a silnik elektryczny obraca ksenonowe moduły reflektorów w danym kierunku – tzn. w lewo lub w prawo – zgodnie z ruchem samochodu. W praktyce zapewnia to wyższy standard bezpieczeństwa podczas nocnej jazdy krętymi wiejskimi drogami.

Wyświetlacz Head-Up – najważniejsze informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy
Nowatorski wyświetlacz Head-Up BMW podczas jazdy podaje kierowcy najważniejsze informacje bezpośrednio na wysokości oczu. Informacje te zawierają, między innymi, aktualną prędkość jazdy samochodu, wskazówki nawigacyjne i informacje podawane przez układ Check Control. Ten wirtualny obraz ukazywany jest kierowcy przed maską samochodu, dzięki czemu nie męczy wzroku i nie odrywa uwagi od drogi.

Nowatorski system sterowania głosem – BMW serii 6 reaguje na polecenia kierowcy
Podobnie jak wyświetlacz Head-Up, nowatorski system sterowania głosem w modelu 645Ci stanowi najnowsze osiągnięcie filozofii sterowania iDrive, którą firma BMW rozwija w celu uzyskania jeszcze większego komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Funkcje głosowe dostępne są jako wyposażenie dodatkowe w połączeniu z systemem nawigacyjnym BMW Professional oraz z systemem CCC (Car Communication Computer). Główna cecha systemu sterowania głosem to opcja uruchamiania głosowego wszystkich zasadniczych funkcji komfortu iDrive podczas prowadzenia, to znaczy bez odrywania wzroku od sytuacji na drodze. W praktyce oznacza to, że można uruchomić prawie wszystkie funkcje wyświetlacza za pomocą prostych poleceń głosowych. Ponieważ system ten nie jest uzależniony od sposobu mówienia ani barwy głosu konkretnej osoby, kierowca nie musi ćwiczyć ani dostosowywać swojego głosu do trybu sterowania głosem.

Kolejna opcja obejmuje inteligentną funkcję syntezy mowy, polegającą na odczytywaniu na głos otrzymanej poczty elektronicznej, wiadomości SMS, nazw stacji radiowych lub całych list wyboru. Kierowca może uaktywnić dodatkowe funkcje iDrive za pomocą zdefiniowanych krótkich poleceń. Wreszcie wypada wspomnieć o tym, że Centrum Sterowania umożliwia kierowcy dostęp online do portalu BMW, w którym skorzystać można z wybranych usług internetowych.

System audio klasy hi-fi
Instalowany standardowo w nowym BMW serii 6 Coupé system audio klasy hi-fi, wyposażony w 8 głośników, umożliwia pasażerom słuchanie dźwięku o najwyższej jakości odtwarzania. Dwa centralne głośniki niskotonowe umieszczone są w progach w celu zapewnienia niezbędnego wzmocnienia. W koncepcji tej, opatentowanej przez BMW, progi wykorzystano jako płyty rezonujące, poprawiające odtwarzanie basów w całym samochodzie.
Oferowany jako wyposażenie dodatkowe system hi-fi TOP ma aż 13 głośników i przemienia BMW serii 6 w salę koncertową. Dodatkowe głośniki centralne w tablicy rozdzielczej oraz korektor graficzny LOGIC7 gwarantują szczególną wierność dźwięku o jakości studyjnej wszystkim pasażerom, bez względu na wybrany format audio.

Luksusowe samochody coupé czerpią ze wspaniałej tradycji BMW
Luksusowe funkcje o najwyższym standardzie, porywająca stylistyka i, jako cecha nadrzędna, wyśmienita dynamika i komfort jazdy – oto doskonałe, luksusowe coupé produkcji BMW, wierne długiej tradycji coupé BMW. Wystarczy spojrzeć na tak doskonałe samochody jak przedwojenne BMW 327 Coupé lub BMW 503 pochodzące z lat 50. Bezpośrednim poprzednikiem nowego modelu 645Ci jest jednakże BMW serii CS, którego modele 2800 CS, 3.0 CS, 3.0 CSi/CSL i 2.5 CS sprzedano w latach 1968 – 1975 w liczbie 40.000 sztuk. Wspaniałe dzieje sukcesu handlowego odnotowało później BMW serii 6 coupé, którego sprzedaż wyniosła aż 86.000 samochodów.

BMW Serii 6 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

 

źródło: BMW