VW Passat B7 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Passat siódmej generacji debiutujący w 2010 roku dostępny był od razu w wersji Limousine i Variant. Spektrum innowacyjnych technologii wprowadzonych do Passata B7 osiągnęło taki poziom, jaki dotychczas spotykany był tylko w samochodach klasy wyższej i luksusowej.

Passat posiadał m.in. funkcję rozpoznawania zmęczenia kierowcy, funkcję awaryjnego hamowania w mieście. System ten jest częścią udoskonalonej automatycznej regulacji odległości. Przy prędkości poniżej 30 km/h system reaguje na stojące pojazdy i w razie potrzeby inicjuje manewr hamowania. W ten sposób może pomóc uniknąć najechania na tył innego samochodu lub zminimalizować skutki takiego zderzenia.

Lepsza widoczność. O światła drogowe kierowca nie musi już się troszczyć; jeżeli pozwala na to ruch innych pojazdów, są one zawsze włączone. W połączeniu z seryjnymi reflektorami H7, Passat automatycznie zmienia światła w zależności od tego, czy przed nim lub z naprzeciwka jedzie samochód. Ten opcjonalny asystent świateł drogowych nazywa się Light Assist. Jeżeli Passat posiada reflektory bi-ksenonowe, światła drogowe są zapalone przez cały czas i przesłaniane tylko w pewnych miejscach tak, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu. Ten wariant asystenta świateł drogowych nosi nazwę Dynamic Light Assist. Oba systemy uaktywniają się przy prędkości powyżej 60 km/h. Podobnie jak Phaeton czy Touareg, Passat ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu (Side Assist). Dzięki umieszczonej z przodu kamerze Volkswagen rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla je na ekranie komputera pokładowego. Oprócz znaków ograniczenia prędkości system rozpoznaje również (w miarę technicznych możliwości) zakazy wyprzedzania i informuje o nich kierowcę.

Wyższa jakość. Najnowsze technologie oraz jeszcze lepsza jakość wykończenia i materiałów wyróżniają Passata spośród konkurencji. Wysokiej jakości materiałów, nowych foteli, poszycia drzwi i nastrojowego oświetlenia we wnętrzu nie można nie zauważyć. Zmodyfikowana konsola środkowa oraz nowe aplikacje na tablicy rozdzielczej nadają wnętrzu szlachetności.

ologie oraz jeszcze lepsza jakość wykończenia i materiałów wyróżniają Passata spośród konkurencji. Wysokiej jakości materiałów, nowych foteli, poszycia drzwi i nastrojowego oświetlenia we wnętrzu nie można nie zauważyć. Zmodyfikowana konsola środkowa oraz nowe aplikacje na tablicy rozdzielczej nadają wnętrzu szlachetności.

Lepsze wyciszenie

Nowy Passat jest ekstremalnie cichy. Materiały wygłuszające, wbudowane w kokpit i drzwi, tłumią odgłosy zewnętrzne oraz odgłosy silnika. Ponadto w przedniej szybie, i opcjonalnie w przednich szybach bocznych, zastosowano nową folię izolującą akustycznie, która jeszcze lepiej wygłusza wnętrze.

Większe bezpieczeństwo

Postęp widać również w dziedzinie bezpieczeństwa. Już poprzednik nowego Passata otrzymał 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Takie elementy, jak sygnalizacja niezapiętych pasów na tylnej kanapie oraz przednie zagłówki z dodatkową regulacją w poziomie (seryjne od Comfortline) jeszcze bardziej poprawiają bezpieczeństwo. Nowe zagłówki dla kierowcy i przedniego pasażera redukują na przykład ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa. Ponadto nowe systemy wspomagania kierowcy, takie jak na przykład Side Assist, również w znacznym stopniu wpływają na poprawę bezpieczeństwa.

Bardziej ekologiczny

Nowy Passat wyznacza standardy również w dziedzinie ekologii. Każdy z dziesięciu silników (o mocy od 77 kW/105 KM do 220 kW/300 KM) jest oszczędniejszy. I to nawet o 18 procent. Najmniejszy turbodiesel – 1.6 TDI o mocy 105 KM – zużywa tylko 4,2 l/100 km, co odpowiada 109 g/km CO2. Passat BlueTDI (103 kW/140 KM; zużycie paliwa 4,6 l/100 km) spełnia wymagania normy emisji spalin Euro6 (kategoria N). Downsizing i technologie takie jak system Start-Stop zapewniają redukcję spalania także w przypadku silników benzynowych.

Silnik 1.4 TSI (90 kW/122 KM) może służyć za wzór oszczędności. W wersji BlueMotion Technology spala zaledwie 5,9 l paliwa na 100 km. Wszystkie wartości dla Passata Varianta kształtują się na podobnym poziomie (maksymalnie +0,1 litra w porównaniu z Limousine). Trzeba pamiętać, że każdy z tych modeli jest bezpiecznym, komfortowym i mocnym samochodem doskonale nadającym się do długich podróży. I do tego bardzo oszczędnym, dysponującym wręcz ekstremalnym zasięgiem. W przypadku Passata 1.6 TDI z BlueMotion Technology, przy 70-litrowym zbiorniku i spalaniu 4,2 litra, zasięg na jednym baku wynosi 1.666 kilometrów. Dobrze, że system rozpoznający zmęczenie kierowcy najpóźniej po czterech godzinach ciągłej jazdy przypomni o konieczności zrobienia krótkiej przerwy.



Innowacje technologiczne

– Pierwszy Volkswagen z systemem rozpoznającym zmęczenie kierowcy i z funkcją awaryjnego hamowania w mieście
– Nawigacja z rozpoznawaniem znaków drogowych i nowy klimatyzowany fotel

Passat był zawsze odzwierciedleniem technicznego postępu. Dotyczy to także siódmej generacji tego Volkswagena. Debiutuje w nim łącznie 19 systemów, które zostały po raz pierwszy wprowadzone do tej serii modeli. Całe spektrum zastosowanych w Passacie innowacji technologicznych osiąga poziom oferowany dotychczas tylko w klasie wyższej i luksusowej samochodów.

Do najważniejszych rozwiązań należą następujące systemy:
• system rozpoznający zmęczenie kierowcy,
• Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście,
• system rozpoznający znaki drogowe,
• system otwierania bagażnika Easy Open,
• Park Assist II,
• asystent świateł drogowych Light Assist / Dynamic Light Assist,
• system ostrzegający przy zmianie pasa ruchu Side Assist.

Technologie te uzupełniają systemy takie jak, wprowadzony już w poprzedniej generacji, Lane Assist pomagający przy zmianie pasa ruchu lub adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Z technicznego punktu widzenia Passat przenosi się do kolejnej, wyższej klasy samochodów. Pod tym właśnie względem, oraz biorąc pod uwagę jeszcze lepszą niż dotychczas jakość wykończenia i materiałów Passat wyróżnia się wśród konkurencji. Każdy z systemów wspomagających kierowcę pracuje niezauważalnie, w tle i może być w prosty sposób dezaktywowany.

System rozpoznający zmęczenie kierowcy

Volkswagen po raz pierwszy zastosował właśnie w Passacie system rozpoznający stopień zmęczenia kierowcy. System ten rejestruje spadek koncentracji i odpowiednio ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym. Jeżeli w ciągu najbliższych 15 minut kierowca nie zrobi przerwy w jeździe, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Jak wykazały badania, prawie 25 procent wszystkich wypadków na autostradach, szczególnie na długich, monotonnych odcinkach, spowodowanych jest zmęczeniem kierowcy.

System ostrzegający o zmęczeniu pomaga zapobiegać tego rodzaju wypadkom. Zaraz po rozpoczęciu każdej podróży system analizuje charakterystyczne zachowanie się kierowcy. Podczas jazdy oceniane są w ciągły sposób sygnały, takie jak kąt skrętu kół czy używanie pedałów. Jeżeli pojawi się odstępstwo od zachowania zarejestrowanego na początku jazdy, system ostrzeże kierowcę sygnałem optycznym i akustycznym. Niezależnie od tego, włączony system po czterech godzinach nieprzerwanej jazdy zwróci kierowcy uwagę, że powinien zrobić przerwę. System rozpoznawania stopnia zmęczenia kierowcy jest oferowany seryjnie dla Passata Comfortline i Highline (Trendline – jako opcja).

ACC plus Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście

W ruchu miejskim i w korkach prawdopodobieństwo najechania na znajdujący się z przodu pojazd jest większe, niż przy ruchu płynnym. W związku z tym Volkswagen opracował nową funkcję awaryjnego hamowania w mieście. Jest ona częścią aktywnego tempomatu ACC z funkcją Front Assist.

Automatyczna regulacja odległości ACC (Adaptive Cruise Control) pozwala na bardzo komfortową jazdę, ponieważ dzięki umieszczonemu z przodu nadwozia radarowi, automatycznie zmniejszana i zwiększana jest prędkość podczas płynnej jazdy. We wszystkich przypadkach kierowca ma głos decydujący i może wpływać na system wyłączając go, samodzielnie hamując lub przyspieszając.

Automatyczna regulacja odległości włączana jest dźwignią przy kierownicy. Kierowca wybiera przy tym żądaną prędkość, odległość od jadącego z przodu pojazdu (z zachowaniem wymaganej przez przepisy odległości minimalnej) oraz dynamikę reakcji (komfortowa, normalna, sportowa). ACC działa jak inteligentny tempomat, utrzymując automatycznie wybraną odległość w zależności od prędkości samochodu jadącego przed Passatem. W połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią (DSG) system przyhamowuje samochód aż do zupełnego zatrzymania.

Nowością jest funkcja, która po włączeniu kierunkowskazu, który sygnalizuje zamiar wyprzedzenia odpowiednio przyspiesza Passata, aby ułatwić włączenie się w ruch na sąsiednim pasie. Jeżeli przed Passatem nie porusza się żaden pojazd, ACC pracuje jak konwencjonalny tempomat i przyspiesza do prędkości ustawionej przez kierowcę.

Front Assist

Front Assist pomaga uniknąć najechania na tył innego pojazdu, i to także przy wyłączonym ACC. W tym celu przy prędkości od 30 km/h do 200 km/h radar przez cały czas monitoruje sytuację na drodze i zgłasza kierowcy krytyczne sytuacje. W nowym Passacie zastosowano trzecią generację Front Assist, którą można w przenośni nazwać „czujnym pasażerem z własnym pedałem hamulca“: wspiera on kierowcę jeszcze zanim odległość do jadącego z przodu samochodu stanie się niebezpiecznie mała. Wspieranie to polega na wstępnym przygotowaniu hamulców i „uwrażliwieniu“ wspomagania układu hamulcowego. Wraz ze wzrostem ryzyka najechania na innego uczestnika ruchu pojawia się optyczny i akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz krótkie szarpnięcie hamulców, które zwraca uwagę kierowcy na konieczność reakcji. Jeżeli kierowca zareaguje lekko wciskając hamulec, system automatycznie wygeneruje takie ciśnienie hamowania, jakie jest niezbędne dla uniknięcia kolizji. Natomiast jeżeli po ponownym szarpnięciu ostrzegawczym kierowca nie zareaguje, Front Assist przyhamuje samoczynnie, aby w optymalnych warunkach zmniejszyć siłę uderzenia.

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście

Nowym rozwiązaniem technicznym z najwyższej półki jest zastosowana po raz pierwszy w Passacie funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Aktywny przy prędkości poniżej 30 km/h system reaguje na stojące pojazdy i w razie potrzeby automatycznie inicjuje hamowanie, pozwalając w ten sposób uniknąć grożącego najechania na znajdujący się z przodu pojazd.

Kamera podkładowa przejmuje coraz więcej zadań

Cztery systemy wspomagania kierowcy w nowym Passacie wykorzystują kamerę wielofunkcyjną zamontowaną w okolicy wewnętrznego lusterka: dwa systemy świateł drogowych – Light Assist i Dynamic Light Assist, system rozpoznawania znaków drogowych i oferowany już w poprzedniej generacji Passatów system Lane Assist.

Rozpoznawanie znaków drogowych

Po raz pierwszy zastosowano w Passacie system rozpoznający znaki drogowe. System ten przy użyciu kamery rejestruje znaki ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania. Na wyświetlaczu komputera pokładowego pokazywane są znaki z dodatkowymi wskazówkami (np. „22.00 – 6.00“ czy „Przy mokrej nawierzchni“); w logicznej kolejności: bezpośrednio obowiązujący znak (np. 130 km/h) wyświetlany jest zawsze na pierwszym miejscu, znak obowiązujący tylko tymczasowo (np. 80 km/h „przy mokrej nawierzchni“) na drugim miejscu. Jeżeli jednak czujnik deszczu Passata zarejestruje opad atmosferyczny, wtedy znak „przy mokrej nawierzchni“ przesuwa się na pierwszą pozycję. Oczywiście systemy takie jak rozpoznawanie znaków drogowych nie zwalniają kierowcy z obowiązku dostosowania swojej prędkości jazdy do aktualnej sytuacji na drodze. System rozpoznaje ponadto zakazy wyprzedzania i oznakowania początku i końca miejscowości i w oparciu o nie, informuje kierowcę o prędkości maksymalnej obowiązującej zgodnie z lokalnymi przepisami.

Dynamic Light Assist plus diodowe światła do jazdy w dzień

Nowością w Passacie są aktywne światła drogowe o nazwie Dynamic Light Assist. Passat jest pierwszym samochodem w swojej klasie z tym systemem. Volkswagen oferuje tę technologię od tego roku także dla nowego Phaetona i Touarega, w przyszłości będzie ona dostępna również dla Sharana i Tourana. Światła drogowe zapalają się automatycznie przy prędkości powyżej 65 km/h i pozostają przez cały czas włączone. Zasada działania jest następująca: w połączeniu z wbudowaną za przednią szybą kamerą moduły świateł drogowych w reflektorach bi-ksenonowych (wraz z seryjną funkcją doświetlania zakrętów) pozostają stale aktywne, lecz z wyprzedzeniem zostają przesłonięte w tych obszarach, w których system stwierdzi ewentualną możliwość oślepienia innych użytkowników ruchu. Funkcja ta jest możliwa dzięki przesłonie między reflektorem z bezrtęciową żarówką ksenonową DS3 a soczewką. W połączeniu z możliwością odchylenia całego modułu (funkcja doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem prawym i lewym reflektorem, dodatkowa przesłona pozwala na odpowiednie rozłożenie strumienia światła. Zatem wyeliminowane jest niebezpieczeństwo oślepienia kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwnego kierunku.

Przy prędkości powyżej 60 km/h moduł sterowania doświetlaniem zakrętów rozpoznaje,
za pomocą kamery, jadący z przodu pojazd i przesuwa stożek światła do granicy jego tyłu lub nawet z boku pojazdu, bez oślepiania kierowcy.

W przypadku reflektorów bi-ksenonowych do wyposażenia seryjnego należą diodowe światła do jazdy w dzień. Składają się one z 15 pojedynczych diod umieszczonych wokół reflektora ksenonowego (zewnętrzny moduł podwójnego reflektora). Diodowe światła dzienne nie tylko są dobrze widoczne, lecz także zużywają wyjątkowo mało energii – zaledwie 30 W, podczas gdy porównywalne konwencjonalne światła dzienne zużywają nawet 150 W.

Light Assist

Dla modeli z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera również rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system przy prędkości powyżej 60 km/h zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Gdy z przeciwka nic nie jedzie, włączane są z powrotem światła drogowe. To duży plus dla komfortu i bezpieczeństwa.

Światła mijania to żarówki halogenowe H7 Longlife, charakteryzujące się przedłużoną żywotnością. Z reguły mocno obciążone światła postojowe i do jazdy w dzień są również wykonane w technologii Longlife.

Side Assist

Kolejnym nowym systemem wspomagającym kierowcę Passata jest Side Assist. Migające diody w lusterkach zewnętrznych sygnalizują obecność samochodów w martwym polu lub zbliżanie się innego pojazdu z dużą prędkością od tyłu. Przy użyciu czujników radarowych w tylnym zderzaku, asystent zmiany pasa ruchu od prędkości 30 km/h obserwuje strefę za Passatem i obok niego i informuje diodami o ewentualnym niebezpieczeństwie kolizji. Zakres działania czujników pracujących z częstotliwością 24 GHz obejmuje odległość około 100 metrów za Volkswagenem.

Jeżeli Side Assist stwierdzi krytyczną sytuację z prawej lub lewej strony Passata, a kierowca nie włączy kierunkowskazu sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu, zapalone diody w obudowie lusterka informują o potencjalnie niebezpiecznej sytuacji. Jeśli jednak kierowca włączy kierunkowskaz, a sąsiedni pas będzie zajęty, diody zaczną migać. Natężenie światła diod ostrzegawczych można regulować wielostopniowo za pomocą komputera pokładowego. Ciekawym rozwiązaniem jest sprzężenie ze sobą kilku systemów: określone przez czujnik deszczu i światła oświetlenie otoczenia wpływa automatycznie na natężenie światła emitowanego przez diody.

Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego o ograniczonym tarciu XDS

Trakcję na zakrętach poprawia elektroniczny mechanizm różnicowy XDS. Jest on stosowany seryjnie w napędzanym na przednią oś Passacie 2.0 TSI (155 kW/211 KM) i 2.0 TDI (125 kW/170 KM). XDS znacznie poprawia trakcję i prowadzenie. Pod względem technicznym XDS stanowi rozszerzenie wbudowanej w ESP elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (EDS). Gdy tylko układ elektroniczny stwierdzi, że na zakręcie wewnętrzne koło napędzanej przedniej osi podczas szybkiej jazdy jest zbyt odciążone, hydraulika ESP przyhamuje je, aby przywrócić optymalną trakcję. XDS działa jak poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego, która szybko równoważy podsterowność na pokonywanych z dużą prędkością zakrętach.

Dzięki XDS prowadzenie jest znacznie bardziej precyzyjne, neutralne i przypomina zachowanie się samochodu z napędem na wszystkie koła, a nie tylko na przód. Poprawia się więc stabilność jazdy minimalizując podsterowność.

Park Assist, generacja II

Nowego Passata, podobnie jak Tourana i Sharana, Volkswagen wyposażył w Park Assist drugiej generacji. W przeciwieństwie do systemu pierwszej generacji, który pomagał wyłącznie w parkowaniu wzdłuż jezdni, najnowszy asystent parkowania ułatwia również parkowanie prostopadłe do jezdni. System włączany jest przyciskiem na konsoli środkowej, jeżeli prędkość jazdy jest niższa niż 40 km/h przy parkowaniu równoległym i 20 km/h przy parkowaniu prostopadłym. Kierowca kierunkowskazem wybiera stronę, po której chce zaparkować.

Gdy Park Assist przy pomocy swoich 12 czujników ultradźwiękowych (4 z przodu, 4 z tyłu,
2 z prawej strony, 2 z lewej strony / zasięg 4,5 metra) znajdzie wystarczająco dużą lukę, można rozpocząć parkowanie: kierowca włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gazu i hamować. Kierowaniem zajmuje się Passat. Kierowcy pomagają akustyczne sygnały i wskazówki wizualne na wskaźniku wielofunkcyjnym. Przy parkowaniu Park Assist redukuje prędkość do siedmiu km/h. Po raz pierwszy system może także zahamować samochód w przypadku grożącej kolizji. Kierowca generalnie jest odpowiedzialny tylko za hamowanie, ponieważ nowa funkcja hamowania przez Park Assist nie w każdym przypadku zapobiega uderzeniu w przeszkodę.

Cały system został zoptymalizowany w porównaniu z pierwszą generacją: zasadniczo Park Assist w ramach możliwości technicznych potrafi zaparkować w wyjątkowo małych lukach (długość samochodu plus 80 centymetrów, wcześniej – plus 110 centymetrów), na zakrętach, na krawężnikach oraz między drzewami czy innymi przeszkodami. Także przy opuszczaniu miejsca parkingowego Park Assist radzi sobie nawet wtedy, gdy jest bardzo mało miejsca. Wystarczy zaledwie 50 centymetrów wolnej przestrzeni by system umożliwił kierowcy wyjechanie z miejsca, gdzie zaparkował.

Stała kontrola ciśnienia w oponach

Nowy, dokonujący bezpośrednich pomiarów system kontroli ciśnienia w oponach sygnalizuje ewentualny spadek ciśnienia indywidualnie dla każdego koła. Dzięki stałemu monitorowaniu kierowca może skorygować ewentualnie nieprawidłowe ciśnienie w jednym lub kilku kołach. Jeżeli ciśnienie powietrza spada bardzo szybko lub przekroczy zadaną wielkość, kierowca zostaje optycznie i akustycznie ostrzeżony. Wartości rzeczywiste i zadane można wyświetlić na ekranie komputera pokładowego.

Easy Open / bagażnik

Jeżeli nowy Passat Limousine wyposażony jest w Keyless Access z funkcją Easy Open (system automatycznego otwierania/ zamykania i uruchamiania silnika), wystarczy odpowiedni ruch nogą za samochodem, aby otworzyła się pokrywa bagażnika. Umożliwia to czujnik zbliżeniowy w okolicy zderzaka, który rozpoznaje ruch. Każdy, kto mając zajęte obie ręce próbował kiedyś otworzyć bagażnik wie, jak praktyczna jest funkcja Easy Open. Naturalnie bagażnik otwiera się tylko przed osobą, która ma przy sobie kluczyk Passata.

Hak holowniczy

Kolejną nowością w Passacie jest elektromechaniczny hak holowniczy, ukryty w zderzaku. Odblokowuje się go elektrycznie przyciskiem umieszczonym w bocznym poszyciu bagażnika. Hak wysuwa się z pozycji spoczynkowej i przez naciśnięcie nogą jest blokowany w pozycji roboczej. Hak jest przystosowany do holowania przyczepy o masie do 2,2 tony. Tak duże obciążenie maksymalne może ciągnąć nowy Passat TDI 4MOTION o mocy 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM.

Panoramiczny rozsuwany dach dla Passata Variant

Nowy Passat Variant jest szóstym Volkswagenem obok Golfa Varianta, Tiguana, Tourana, Touarega i Sharana z panoramicznym rozsuwanym i podnoszonym dachem (Scirocco i Passat CC dostępne są z podnoszonym dachem). Panoramiczny dach Passata jest o 300 procent większy, niż konwencjonalny dach uchylny. Przednia część dwuczęściowego dachu sięga do słupków B i może być elektrycznie uchylona oraz całkowicie otwarta. Termoizolacyjne szkło pochłania 99 procent promieniowania UV. Ponadto dach ma elektrycznie wysuwaną i zasuwaną roletę przeciwsłoneczną. Natomiast dla Passata Limousine zamiast dachu panoramicznego dostępny jest klasyczny rozsuwany i podnoszony szklany dach i dach solarny (z ogniwami słonecznymi do zasilania wentylacji podczas postoju).

Akustyka

Volkswagen znacznie poprawił wyciszenie nowego Passata. Dodatkowe materiały wygłuszające umieszczono z przodu, po bokach i z tyłu. Również w tablicy przyrządów zastosowano izolację akustyczną. Ponadto przednia szyba jest seryjnie wykonana ze szkła zespolonego, którego jedną z warstw stanowi folia izolująca akustycznie. Opcjonalnie ten rodzaj szkła może być zastosowany także na przednie szyby boczne.

Interesująca jest budowa szyb z folią izolującą akustycznie. Na przykład szyba przednia składa się z pięciu warstw o łącznej grubości 4,46 mm. Za zewnętrzną szybą (2,1 mm) znajduje się pierwsza folia antyodłamkowa (0,33 mm), następnie folia izolująca akustycznie (0,1 mm), ponownie folia antyodłamkowa (0,33 mm) i szyba wewnętrzna (1,6 mm). Taka konstrukcja przedniej szyby znacznie redukuje hałas. Pokazuje to wyraźnie przykład wersji podstawowej o mocy 90 kW/122 KM: tutaj odgłosy w kabinie przy 100 km/h obniżyły się o ok. 2 dB.

Zagłówki zoptymalizowane pod względem bezpieczeństwa z regulacją w dwóch płaszczyznach

Od wersji wyposażenia Comfortline przednie zagłówki mają seryjnie regulację nie tylko wysokości, lecz również regulację w poziomie. Zewnętrzna część zagłówka może zostać przesunięta do przodu tak, aby znajdowała się możliwie jak najbliżej głowy. W razie wypadku minimalizuje to ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa. System ten został po raz pierwszy zaprezentowany w 2010 roku w Touaregu.

Aktywny klimatyzowany fotel z funkcją masażu

Kolejnym rozwiązaniem pochodzącym z wyższej klasy samochodów jest opcjonalny klimatyzowany fotel, zastępujący komfortowy fotel z poprzedniej generacji Passata. Nowy fotel również posiada funkcję masażu i ogrzewania, jednak po raz pierwszy zastosowano w nim aktywną wentylację, oferowaną dotychczas dla Passata CC. Kilka wentylatorów tłoczy chłodzące powietrze małymi kanalikami. Kierowca i pasażer mogą włączyć wentylację przyciskiem w obudowie fotela i ustawić jeden z trzech stopni mocy. Oddzielnie Volkswagen oferuje dla przednich foteli elektryczną regulację w 6 płaszczyznach z funkcją pamięci.

Przycisk uruchamiania silnika

Podobnie jak poprzednik, także Passat siódmej generacji może być wyposażony opcjonalnie w system zamykania / otwierania i uruchamiania silnika Keyless Access. Dotychczas silnik był uruchamiany i wyłączany przyciskiem w stacyjce, teraz służy do tego oddzielny przycisk (z lewej strony dźwigni zmiany biegów) na nowej konsoli środkowej.

Wystarczy nosić kluczyk w kieszeni marynarki, spodni lub w torebce. Po dotknięciu jednej z klamek w przednich drzwiach system rozpoznaje uprawnienia dostępu na podstawie sygnałów wysyłanych przez nadajnik w kluczyku, otwiera zamek, dezaktywuje immobilizer i opcjonalny autoalarm i pozwala uruchomić silnik przyciskiem Start na konsoli środkowej. Aby zamknąć Passata od zewnątrz, wystarczy znów dotknąć klamki, jednak w tym przypadku w specjalnie oznaczonym miejscu. Alternatywnie Volkswagen może być otwierany i zamykany od wewnątrz lub pilotem.

Komputer pokładowy Premium z kolorowym wyświetlaczem

Kierowcy Touarega i Phaetona znają już nowy, kolorowy wyświetlacz centralny TFT. Jest on umieszczony pomiędzy zegarami i dostępny jako opcja. Wskaźnik wielofunkcyjny Premium dzięki swojej wyższej rozdzielczości, kilku kolorom obrazu i animowanemu menu jest znacznie bardziej czytelny. Opcjonalnie centralny wyświetlacz informuje również o niezapiętych pasach na tylnych siedzeniach. Kierowca może zatem nie oglądając się do tyłu stwierdzić, który z pasażerów na tylnej kanapie ma niezapięte pasy. To duży plus szczególnie dla rodzin z dziećmi.

Oświetlenie Ambient

Podobnie jak Passat CC, także Passat Limousine i Passat Variant posiada nastrojowe oświetlenie wnętrza z listwami świetlnymi w drewnianych lub aluminiowych aplikacjach w drzwiach. Jasność można płynnie regulować pokrętłem oświetlenia wewnętrznego. Niezależnie od tego można ustawić intensywność światła w przestrzeni wokół nóg. Pośrednie oświetlenie tworzy przyjemną atmosferę w kabinie i wnętrze jest odbierane subiektywnie jako jeszcze większe.

Lane Assist, DCC, i 4MOTION

Już poprzednik Passata zaliczał się do najbardziej innowacyjnych pod względem technicznym samochodów w swoim segmencie. Ważne technologie tej generacji, takie jak system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist, aktywna regulacja zawieszenia DCC czy napęd na wszystkie koła 4MOTION zostały zaadaptowane także do nowej generacji Passata.

Lane Assist (współpracujący z kamerą)

System aktywnie ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist samodzielnie delikatnie odbija w bok, gdy stwierdzi, że samochód w sposób niezamierzony może opuścić pas ruchu. Prawie 14 procent wszystkich wypadków z ofiarami w ludziach spowodowanych jest przez zjechanie z pasa ruchu – Lane Assist może przyczynić się do obniżenia tej statystyki. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, aby świadomie zmienić pas, Lane Assist przestaje działać. Do aktywacji systemu służy komputer pokładowy. Po uruchomieniu, Lane Assist będzie włączał się automatycznie przy prędkości powyżej 65 km/h. Kamera w okolicy wewnętrznego lusterka rejestruje oznaczenia na jezdni. Nie odgrywa przy tym żadnej roli, czy są to linie ciągłe, czy przerywane; Lane Assist działa także w nocy.

Aktywność Lane Assist sygnalizowana jest na zegarach żółtym symbolem jezdni. Gdy tylko kamera namierzy odpowiednie oznakowanie poziome, symbol zmieni kolor na zielony. Teraz system jest w pełni aktywny. Gdy stwierdzi, że samochód opuszcza swój pas ruchu, skręci lekko koła w przeciwnym kierunku. Co ważne, skręt ten wykonywany jest bardzo delikatnie i płynnie.

Kierowca może jednak używając trochę siły zawsze skorygować działanie Lane Assist. System nie reaguje, gdy kierowca przed przejechaniem linii oddzielającej pasy ruchu włączy kierunkowskaz. Wprowadzenie funkcji Lane Assist stało się możliwe dopiero wraz z elektromechanicznym wspomaganiem układu kierowniczego.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy Normal, Sport i Comfort, które włączane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Adaptacyjna regulacja zawieszenia w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze. System reaguje również na procesy przyspieszania, hamowania i skrętu. Odwieczny konflikt między sportowym, sztywnym zawieszeniem, a komfortowym został zatem rozwiązany. Kierowca i pasażerowie z pewnością poczują znacznie wyższy poziom komfortu.

Napęd na wszystkie koła 4MOTION

Najwyższy model z tej serii – Passat V6 4MOTION DSG o mocy 220 kW/300 KM – jest wyposażony seryjnie w stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. Passat 2.0 TDI (o mocy 103 kW/140 KM lub 125 kW/170 KM) może być zamawiany z tym napędem opcjonalnie.

W normalnym przypadku w Passacie z napędem na wszystkie koła napędzana jest oś przednia; na oś tylną przekazywane jest tylko dziesięć procent. To zmniejsza zużycie paliwa. Tylna oś jest dołączana stopniowo dopiero w razie takiej konieczności, gdy wymaga tego sytuacja. Dołączanie następuje za pomocą elektrohydraulicznego sprzęgła Haldex IV.

Sam system sprzęgła wielotarczowego wbudowany został w przekładnię tylnej osi. Elektryczna pompa zasila olejem zasobnik ciśnieniowy. Jego ciśnienie robocze wynosi 30 bar. Moduł sterujący wylicza idealny moment obrotowy dla tylnej osi i zaworem reguluje, jakie ciśnienie oleju ma być przenoszone na tłoki robocze sprzęgła wielotarczowego. Ciśnienie docisku na tarcze sprzęgła rośnie proporcjonalnie do momentu obrotowego, jaki powinien być przyłożony do tylnej osi. Wysokość ciśnienia na tarcze sprzęgła pozwala na płynną zmianę przenoszonego momentu obrotowego. System pracuje bez opóźnienia, ponieważ ciśnienie robocze jest zawsze dostępne. Przy ruszaniu i przyspieszaniu całkowicie wyeliminowany jest poślizg przednich kół, bowiem moduł sterujący reguluje rozdziałem momentu obrotowego odpowiednio do dynamicznego obciążenia osi. W ekstremalnym przypadku prawie 100 procent momentu obrotowego może być przenoszone na tylną oś.



Wygląd zewnętrzny – niepowtarzalna stylistyka

Volkswagen mocniej niż kiedykolwiek podkreślił w nowym Passacie jakość i precyzję wykonania. Proste linie, czysta struktura płaszczyzn i dynamiczne proporcje to charakterystyczne cechy designu siódmej generacji. Ponadto pod względem bezpieczeństwa biernego oraz jakości i precyzji wykonania nowy Passat wyznacza najwyższy standard w swoim segmencie.

Design – przód nadwozia

Po przedstawionym latem 2010 roku Phaetonie, nowy Passat jest drugim modelem, który ma osłonę chłodnicy z czterema poprzecznymi listwami. Wysokość osłony chłodnicy jest mniej więcej równa wysokości reflektorów. Podczas gdy dla modeli poniżej Passata i Phaetona oraz dla vanów dominującym elementem jest stosunkowo wąski wlot powietrza z dwoma poprzeczkami, szefowie designu Walter de Silva (koncern) i Klaus Bischoff (marka) zdecydowali, że wyżej pozycjonowane samochody będą wyróżniać się szerszą osłoną chłodnicy, która będzie podkreślać ich wyższy status. Zatem teraz także wygląd nowego Passata podąża za DNA designu Volkswagena.

Dzięki nowej stylistyce przodu, Passat o szerokości 1.820 milimetrów i długości 4.769 milimetrów (Variant: 4.771 mm) zyskał znacznie na elegancji. Mimo że samochód nie stał się szerszy, sprawia wrażenie bardziej dystyngowanego, a jednocześnie wyraźnie dynamiczniejszego. Wysokość obu nadwozi pozostała bez zmian (Limousine: 1.474 / Variant: 1.519 mm).

Wyjątkowy charakter Passata akcentują nowe podwójne reflektory lub opcjonalne światła bi-ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień. Światła dzienne to 15 diod LED w każdym reflektorze. Poniżej linii utworzonych przez reflektory i osłonę chłodnicy rozciąga się zderzak. Jeszcze niżej znajduje się kolejny wlot powietrza, ograniczony z boku chromowanymi wingletami – elementami stylizowanymi na końcówki skrzydeł samolotów. Tutaj wbudowane są bardzo płaskie reflektory przeciwmgielne. W wersji Highline winglety łączy kolejna chromowana listwa umieszczona centralnie we wlocie powietrza. Na najniższej płaszczyźnie znajduje się dolny spojler, który – podobnie jak przy samochodach wyścigowych – ma kształt tak zwanego splittera. Od wersji wyposażenia Comfortline także ten element będzie wykończony chromowaną listwą.

Sylwetka

Poprzez boczny kontur maski silnika uformowanej podobnie jak w Phaetonie w kształcie litery „V” oraz wyraźne linie nadkoli wzrok przesuwa się ku bocznym płaszczyznom Passata. Tutaj można zauważyć wyostrzoną dolną i górną linię, tak zwaną „Charakterlinie”. Te dwie linie dzielą na wysokość bryłę Passata i sprawiają, że wygląda ona na bardziej płaską i atletyczną. Górna linia „charakteru” łączy czystą kreską najwyższy punkt reflektorów z linią okien i przebiega aż do słupka C. Pod nią znajduje się druga linia, która łączy zachodzące daleko na błotniki boczne krawędzie reflektorów ze światłami tylnymi. W okolicach progów czarna (Trendline) lub chromowana (Comfortline i Highline) listwa między nadkolami uszlachetnia wygląd ściany bocznej. Listwa ta kontynuowana jest z przodu i tyłu nadwozia. Sylwetka z lusterkami zewnętrznymi o nowym kształcie jest zdominowana przez bardzo płynne przejście dachu w tylną część nadwozia. Pod względem optycznym poszczególne linie wyposażenia różnią się odmiennymi kombinacjami obręczy kół i opon.

Tył nadwozia

Tył nadwozia tej limuzyny zdaje się być bardziej płaski, a zakończenie obu wersji nadwozi – szersze. Uwagę przyciągają tylne światła, pociągnięte daleko na błotniki z niepowtarzalnym konturem głównych świateł.

Od dołu tył nadwozia od wersji Comfortline ograniczony jest chromowaną listwą. W przypadku zderzaka wersji Variant jest ona ciągła, w wersji Limousine podzielona przez rozpoczynające się niżej pole przeznaczone na tablicę rejestracyjną.

Zależnie od rodzaju silnika Passat ma różne końcówki rur wydechowych. W związku z tym odpowiednio dopasowana została także dolna część zderzaka. W przypadku napędzanego gazem ziemnym Passata 1.4 TSI EcoFuel nie widać żadnej rury wydechowej. Podstawowe silniki (1.4 TSI o mocy 90 kW i 1.6 TDI o mocy 77 kW) mają z lewej strony pojedynczą rurę. Wszystkie mocniejsze, napędzane na przód Passaty charakteryzuje podwójna końcówka układu wydechowego z lewej strony. Wersje z napędem na wszystkie koła 4MOTION można poznać po dwóch pojedynczych rurach z lewej i prawej strony zderzaka.

Nadwozie – konstrukcja

Passat siódmej generacji należy do najbezpieczniejszych i najstaranniej wykonanych samochodów w swojej klasie. Najlepszym dowodem na to jest statyczna sztywność na skręcanie. Wynosi ona 32.400 Nm/°, co jest doskonałą wartością, której nie udałoby się osiągnąć bez zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości. Udział tych gatunków stali w strukturze karoserii Passata wynosi 74 procent. Zastosowane metale o wysokiej i najwyższej wytrzymałości dzielą się na cztery stopnie wytrzymałości; eksperci mówią w tym przypadku o różnych „granicach plastyczności“. 16 procent nadwozia Passata wykonanych jest z hartowanej stali. Można ją znaleźć w tych miejscach, gdzie najważniejsze jest maksymalne bezpieczeństwo.

Innowacyjne metody produkcji

Starannie przemyślane zastosowanie supernowoczesnych materiałów idzie w parze z odpowiednią, zoptymalizowaną pod względem wytrzymałości techniką łączenia. W czasach pierwszego Passata, przed 37 laty, w tym miejscu mówiłoby się po prostu o spawaniu. Dzisiaj sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana: jako „łączenie“ określane są takie metody jak właśnie spawanie, lecz również na przykład klejenie. Ponieważ tak nowoczesny samochód, jak Passat, od dawna nie jest już tylko tradycyjne spawany, najlepszym określeniem dla tego procesu byłoby „technika łączenia zoptymalizowana pod kątem wytrzymałości“. W strefach największego obciążenia struktury nadwozia do łączenia elementów stosuje się zarówno spawanie laserowe, jak i połączenie spawania punktowego z klejem strukturalnym. Metody te uzupełniane są przez łączenia wykonane przy użyciu kleju strukturalnego i naturalnie konwencjonalne punktowe spawanie oporowe.

Wysoki komfort

Volkswagen położył duży nacisk jak największą redukcję drgań. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj kwestia mocowania silnika do nadwozia. Passat posiada skomplikowane, trzypunktowe mocowanie wahliwe, które pozwala na optymalne odizolowanie silnika od karoserii. Duży wpływ na komfort ma także sposób mocowania wielowahaczowej osi tylnej za pośrednictwem ramy pomocniczej.

Optymalne bezpieczeństwo

Passat jest wyposażony seryjnie w dwustopniowe przednie poduszki powietrzne zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa, przednie zagłówki regulowane po raz pierwszy także w poziomie, pedały minimalizujące urazy w razie wypadku (COF) oraz poduszki boczne (z przodu) i kurtyny chroniące głowy (z przodu i z tyłu). Jako opcja dla tylnej kanapy dostępne są także boczne poduszki powietrzne oraz sygnalizacja zapięcia pasów.
Jest rzeczą oczywistą, że Passat, jako samochód obecny na wszystkich pięciu kontynentach, spełnia wszystkie światowe normy bezpieczeństwa zderzeniowego. Trzeba pamiętać, że już jego poprzednik uzyskał pięć gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP.



Wnętrze Passata z nowymi, szlachetnymi materiałami

Podobnie jak nadwozie, także wnętrze nowego Passata zostało w znacznym stopniu udoskonalone. Nowe siedzenia, nowe tapicerki drzwi, nowe aplikacje, nowa konsola środkowa oraz jeszcze wyższej jakości deska rozdzielcza uzupełnione są nowymi elementami wyposażenia, takimi jak zaadaptowane z Touarega przednie bezpieczne zagłówki, klimatyzowany fotel z aktywną wentylacją i nastrojowe oświetlenie.

Szlachetne materiały

W znacznym stopniu zmodyfikowana została deska rozdzielcza. Górna część z wbudowanymi w nią wylotami wentylacji otrzymała nową strukturę powierzchni. Chromowane aplikacje zdobią obramowanie kratek wentylacji. Również nowe są listwy dekoracyjne kokpitu. Oddzielają one optycznie górną i dolną część i są teraz lekko wypukłe.

W podstawowej wersji Trendline zastosowano wstawki dekoracyjne z matowego chromu. Po raz pierwszy aplikacje otrzymało również poszycie drzwi Passata. Cztery dalsze wersje elementów dekoracyjnych są do wyboru dla wyższej wersji (seryjnie: Iridium printed) i Highline (seryjnie: szczotkowane aluminium). Dla Passata Comfortline za dopłatą, a dla Passata Highline można wybrać szlachetne odmiany drewna orzechowego. Konsola środkowa w Passacie Comfortline i Highline jest zawsze wykończona szczotkowanym aluminium. Optycznie korespondują z nią chromowane obramowania podświetlanych wyłączników świateł, regulacji lusterek oraz otwierania i zamykania okien.

Komputer pokładowy

Nowy element można znaleźć między prędkościomierzem a obrotomierzem: kolorowy wyświetlacz TFT (seryjny dla Highline), podobny pod względem graficznym do wyświetlaczy Phaetona i Touarega. Nowy wskaźnik wielofunkcyjny dzięki swojej wysokiej rozdzielczości, kolorowemu i animowanemu menu przypomina grafikę systemu nawigacji RNS 510.

Nowa forma konsoli środkowej

Logiczna obsługa elementów kokpitu jest typową cechą Volkswagenów. Mając to na uwadze styliści zmienili strukturę środkowej konsoli. Na najwyższym poziomie, w tym samym miejscu, co w Phaetonie, znajduje się analogowy zegar. Bezpośrednio pod nim umieszczono systemy radiowe i nawigacji, przejęte w znacznym stopniu od poprzednika. Dokładnie na środku, zatem optymalnie w polu widzenia i obsługi znalazł miejsce przełącznik świa

Lepsze wyciszenie. Passat B7 jest ekstremalnie cichy. Materiały wygłuszające, wbudowane w kokpit i drzwi, tłumią odgłosy zewnętrzne oraz odgłosy silnika. Ponadto w przedniej szybie, i opcjonalnie w przednich szybach bocznych, zastosowano nową folię izolującą akustycznie, która jeszcze lepiej wygłusza wnętrze.

Większe bezpieczeństwo. Postęp widać również w dziedzinie bezpieczeństwa. Już poprzednik nowego Passata otrzymał 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP.

CZYTAJ DALEJ  MINI Paceman - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


TECHNOLOGIA – WYBRANE ROZWIĄZANIA

Side Assist. Kolejnym nowym systemem wspomagającym kierowcę Passata jest Side Assist. Migające diody w lusterkach zewnętrznych sygnalizują obecność samochodów w martwym polu lub zbliżanie się innego pojazdu z dużą prędkością od tyłu. Przy użyciu czujników radarowych w tylnym zderzaku, asystent zmiany pasa ruchu od prędkości 30 km/h obserwuje strefę za Passatem i obok niego i informuje diodami o ewentualnym niebezpieczeństwie kolizji. Zakres działania czujników pracujących z częstotliwością 24 GHz obejmuje odległość około 100 metrów za Volkswagenem.

Jeżeli Side Assist stwierdzi krytyczną sytuację z prawej lub lewej strony Passata, a kierowca nie włączy kierunkowskazu sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu, zapalone diody w obudowie lusterka informują o potencjalnie niebezpiecznej sytuacji. Jeśli jednak kierowca włączy kierunkowskaz, a sąsiedni pas będzie zajęty, diody zaczną migać. Natężenie światła diod ostrzegawczych można regulować wielostopniowo za pomocą komputera pokładowego. Ciekawym rozwiązaniem jest sprzężenie ze sobą kilku systemów: określone przez czujnik deszczu i światła oświetlenie otoczenia wpływa automatycznie na natężenie światła emitowanego przez diody.

Park Assist, generacja II. Nowego Passata, podobnie jak Tourana i Sharana, Volkswagen wyposażył w Park Assist drugiej generacji. W przeciwieństwie do systemu pierwszej generacji, który pomagał wyłącznie w parkowaniu wzdłuż jezdni, najnowszy asystent parkowania ułatwia również parkowanie prostopadłe do jezdni. System włączany jest przyciskiem na konsoli środkowej, jeżeli prędkość jazdy jest niższa niż 40 km/h przy parkowaniu równoległym i 20 km/h przy parkowaniu prostopadłym. Kierowca kierunkowskazem wybiera stronę, po której chce zaparkować.

Gdy Park Assist przy pomocy swoich 12 czujników ultradźwiękowych (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony / zasięg 4,5 metra) znajdzie wystarczająco dużą lukę, można rozpocząć parkowanie: kierowca włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gazu i hamować. Kierowaniem zajmuje się Passat. Kierowcy pomagają akustyczne sygnały i wskazówki wizualne na wskaźniku wielofunkcyjnym. Przy parkowaniu Park Assist redukuje prędkość do siedmiu km/h. Po raz pierwszy system może także zahamować samochód w przypadku grożącej kolizji. Kierowca generalnie jest odpowiedzialny tylko za hamowanie, ponieważ nowa funkcja hamowania przez Park Assist nie w każdym przypadku zapobiega uderzeniu w przeszkodę.

CZYTAJ DALEJ  Ford Transit IV — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Cały system został zoptymalizowany w porównaniu z pierwszą generacją: zasadniczo Park Assist w ramach możliwości technicznych potrafi zaparkować w wyjątkowo małych lukach (długość samochodu plus 80 centymetrów, wcześniej – plus 110 centymetrów), na zakrętach, na krawężnikach oraz między drzewami czy innymi przeszkodami. Także przy opuszczaniu miejsca parkingowego Park Assist radzi sobie nawet wtedy, gdy jest bardzo mało miejsca. Wystarczy zaledwie 50 centymetrów wolnej przestrzeni by system umożliwił kierowcy wyjechanie z miejsca, gdzie zaparkował.

Easy Open / bagażnik
. Jeżeli nowy Passat Limousine wyposażony jest w Keyless Access z funkcją Easy Open (system automatycznego otwierania/ zamykania i uruchamiania silnika), wystarczy odpowiedni ruch nogą za samochodem, aby otworzyła się pokrywa bagażnika. Umożliwia to czujnik zbliżeniowy w okolicy zderzaka, który rozpoznaje ruch. Każdy, kto mając zajęte obie ręce próbował kiedyś otworzyć bagażnik wie, jak praktyczna jest funkcja Easy Open. Naturalnie bagażnik otwiera się tylko przed osobą, która ma przy sobie kluczyk Passata.

Hak holowniczy. Kolejną nowością w Passacie jest elektromechaniczny hak holowniczy, ukryty w zderzaku. Odblokowuje się go elektrycznie przyciskiem umieszczonym w bocznym poszyciu bagażnika. Hak wysuwa się z pozycji spoczynkowej i przez naciśnięcie nogą jest blokowany w pozycji roboczej. Hak jest przystosowany do holowania przyczepy o masie do 2,2 tony. Tak duże obciążenie maksymalne może ciągnąć nowy Passat TDI 4MOTION o mocy 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM.

Aktywny klimatyzowany fotel z funkcją masażu. Kolejnym rozwiązaniem pochodzącym z wyższej klasy samochodów jest opcjonalny klimatyzowany fotel, zastępujący komfortowy fotel z poprzedniej generacji Passata. Nowy fotel również posiada funkcję masażu i ogrzewania, jednak po raz pierwszy zastosowano w nim aktywną wentylację, oferowaną dotychczas dla Passata CC. Kilka wentylatorów tłoczy chłodzące powietrze małymi kanalikami. Kierowca i pasażer mogą włączyć wentylację przyciskiem w obudowie fotela i ustawić jeden z trzech stopni mocy. Oddzielnie Volkswagen oferuje dla przednich foteli elektryczną regulację w 6 płaszczyznach z funkcją pamięci.

Oświetlenie Ambient. Podobnie jak Passat CC, także Passat Limousine i Passat Variant posiada nastrojowe oświetlenie wnętrza z listwami świetlnymi w drewnianych lub aluminiowych aplikacjach w drzwiach. Jasność można płynnie regulować pokrętłem oświetlenia wewnętrznego. Niezależnie od tego można ustawić intensywność światła w przestrzeni wokół nóg. Pośrednie oświetlenie tworzy przyjemną atmosferę w kabinie i wnętrze jest odbierane subiektywnie jako jeszcze większe.

CZYTAJ DALEJ  Fiat Scudo 2 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Wygląd zewnętrzny. Volkswagen mocniej niż kiedykolwiek podkreślił w nowym Passacie jakość i precyzję wykonania. Proste linie, czysta struktura płaszczyzn i dynamiczne proporcje to charakterystyczne cechy designu siódmej generacji. Ponadto pod względem bezpieczeństwa biernego oraz jakości i precyzji wykonania nowy Passat wyznacza najwyższy standard w swoim segmencie.

Dzięki nowej stylistyce przodu, Passat o szerokości 1.820 milimetrów i długości 4.769 milimetrów (Variant: 4.771 mm) zyskał znacznie na elegancji. Mimo że samochód nie stał się szerszy, sprawia wrażenie bardziej dystyngowanego, a jednocześnie wyraźnie dynamiczniejszego. Wysokość obu nadwozi pozostała bez zmian (Limousine: 1.474 / Variant: 1.519 mm).

Bagażnik Limousine ma zaskakująco dużą pojemność – aż 565 litrów. Chromowane zaczepy ułatwiają zabezpieczenie bagażu. Dwa haczyki na torby, przy górnej krawędzi bagażnika, dbają o porządek przy przewożeniu zakupów.

Bagażnik wersji Variant ze zmienną podłogą. Pojemność bagażnika Varianta wynosi 603 litry do wysokości dolnej krawędzi okien. Przy pełnym wykorzystaniu przestrzeni wraz z 90-litrową wnęką koła zapasowego i załadowaniu po dach i do oparć przednich foteli pojemność wzrasta do 1.730 litrów. Siatka zabezpieczająca przed przesunięciem się ładunku do kabiny przy ostrym hamowaniu może być zamontowana zarówno za drugim, jak i za pierwszym rzędem siedzeń.

1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM 1.4 TSI z opcjonalną BlueMotion Technology jest najoszczędniejszym silnikiem benzynowym. Rozwija on moc 90 kW/122 KM (przy 5.000 obr./min) i zużywa w wersji BlueMotion zaledwie 5,9 l/100 km (emisje CO2 128 g/km). Między 1.500 a 4.000 obr./min. ta doładowywana jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Czterocylindrowy silnik pozwala na rozpędzenie się do prędkości 205 km/h (Variant: 202 km/h), a na klasyczny sprint 0-100 km/h Passat Limousine potrzebuje 10,3 sekundy (Variant: 10,6 sek.). Jako opcja ta wersja silnika może współpracować z 7-biegową DSG.

1.8 TSI o mocy 118 kW/160 KM Silnik 1.8 TSI rozwija maksymalną moc 118 kW/160 KM przy 5.000 obr./min. Konstruktorzy obniżyli jego średnie spalanie w porównaniu z poprzednikiem z 7,4 do 6,9 l/100 km, odpowiednia wartość CO2 wynosi 160 g/km. Doładowywany turbosprężarką czterocylindrowy silnik dysponuje wysokim momentem obrotowym (maksymalnie 250 Nm między 1.500 a 4.200 obr./min). Limuzyna z tą jednostką napędową osiąga 100 km/h po 8,5 sekundy (Variant: 8.7 sek.), a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (Variant: 218 km/h). Opcjonalnie można połączyć ten silnik z 7-biegową DSG.

2.0 TSI o mocy 155 kW/211 KM Wyraźna jest redukcja spalania w przypadku silnika 2.0 TSI o mocy 155 kW/211 KM (przedtem 200 KM). Ten silnik z turbodoładowaniem zużywa średnio 7,2 l/100 km (Variant również 7,2 l/100 km), czyli o 0,6 litra mniej, niż poprzednik. Wartość CO2 zmniejszyła się odpowiednio z 183 do 169 g/km. Ten duży TSI, zaprezentowany po raz pierwszy w Golfie GTI, rozwija maksymalną moc od 5.300 obr./min. Maksymalny moment 280 Nm jest dostępny między 1.700 a 5.000 obr./min. Passat 2.0 TSI osiąga prędkość 238 km/h (Variant: 235 km/h), a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje wersji Limousine 7,6 sekundy (Variant: 7,7 sek.). Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest w tym przypadku 6-biegowa DSG.

V6 4MOTION o mocy 220 kW/300 KM Znacznie niższe jest także średnie zużycie paliwa najmocniejszej wersji – Passata V6 o mocy 300 KM z napędem na wszystkie koła 4MOTION (Limousine 9,3 litra, wcześniej 9,8 litra). Nowa wartość emisji CO2 wynosi 215 g/km (Variant: 215 g/km). Maksymalną moc 220 kW/300 KM ta sześciocylindrowa jednostka rozwija przy 6.600 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 2.400 obr./min. Sześciocylindrowy silnik przyspiesza Limousine do 100 km/h w 5,5 sekundy (Variant: 5,7 sek.). Prędkość maksymalna obu wersji nadwozia jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Seryjnie za zmianę przełożenia odpowiedzialna jest 6-biegowa przekładnia DSG.

1.4 TSI EcoFuel o mocy 110 kW/150 KM Jednym z najczystszych modeli klasy średniej jest Passat EcoFuel. W nowej wersji średnie zużycie gazu wynosi 6,6 m3/100 km (Variant: 6,7 m3/100 km), co oznacza obniżenie zużycia o 0,4 m3. Dzięki podwójnemu doładowaniu sprężarką i kompresorem (Twincharger) Passat EcoFuel uznawany jest za jeden z najbardziej sportowych samochodów na gaz ziemny na świecie. Limousine rozwija prędkość 214 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 9,8 sekundy. Odpowiednie wartości dla Varianta wynoszą 212 km/h i 9,9 sekundy.

1.4 TSI MultiFuel o mocy 118 kW/160 KM
Specjalnie na rynek szwedzki i norweski skonstruowany został silnik MultiFuel-Twincharger o mocy 118 kW/160 KM, bazujący na podwójnie doładowywanym 1.4 TSI. Silnik ten może spalać paliwo zawierające nawet 85 procent etanolu w benzynie. Wartości spalania i osiągi zostaną podane w momencie wprowadzania na rynek skandynawski.

1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM Najbardziej oszczędną wersją nowego Passata jest 1.6 TDI BlueMotion o mocy 77 kW/105 KM i z momentem obrotowym 250 Nm (od 1.500 obr./min). Już u poprzednika silnik ten robił wrażenie wyjątkowo niskimi wartościami spalania. Dzięki aerodynamicznej optymalizacji nadwozia, dalszemu udoskonaleniu silnika i technologiom, takim jak system Start-Stop i rekuperacja, zużycie w przypadku Passata BlueMotion (Limousine) obniżyło się teraz o 0,2 litra czyli do 4,2 l/100 km, co odpowiada 109 g/km CO2 (Variant: 4,4 l/100 km i 114 g/km). Passat 1.6 TDI BlueMotion rozwija prędkość 195 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 12,2 sekundy. Dla Passata Varianta wartości te wynoszą 193 km/h i 12,4 sekundy.

2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM Zmniejszyło się także zużycie paliwa Passata 2.0 TDI z BlueMotion Technology, którego moc dostępna od 4.200 obr./min wynosi 103 kW/140 KM. Teraz zużywa on 4,6 litra (119 g/km CO2), co odpowiada modelowi BlueMotion poprzednika o mocy 105 KM. Rozwijający moment obrotowy 320 Nm od 1.750 obr./min silnik 2.0 TDI BlueMotion Technology osiąga 100 km/h po 9,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. Średnie zużycie paliwa wersji Variant to także 4,6 litra przy wartości CO2 120 g/km. Kombi przyspiesza do 100 km/h w 10 sekund i osiąga prędkość 210 km/h. Opcjonalnie dostępna jest do niego 6-biegowa DSG.

2.0 TDI o mocy 125 kW/170 KM
Średnie zużycie paliwa najmocniejszego Passata TDI o mocy 125 kW/170 KM w wersji Limousine wynosi 4,6 l/100 km (120 g/km CO2), czyli o 0,9 litra mniej, niż w przypadku poprzednika. Passat Variant TDI o mocy 170 KM zużywa 4,7 l/100 km (123 g/km). Ten TDI pracuje z układem wtryskowym Common Rail. Maksymalna moc jest dostępna przy 4.200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 350 Nm między 1.750 a 2.500 obr./min. To wystarczająca moc i siła, aby rozpędzić Passata w 8,6 sekundy do 100 km/h (Variant: 8,8 sekundy). Prędkość maksymalna wynosi 227 km/h (Variant: 224 km/h). Podobnie jak wersja 140 KM, także najmocniejszy TDI może być zamawiany z 6-biegową DSG.

2.0 BlueTDI o mocy 103 kW/140 KM W Passacie 2.0 BlueTDI zastosowano najczystszy silnik wysokoprężny na świecie. Rozwijający moc 113 kW/140 KM (przedtem 143 KM) silnik spełnia już teraz wymagania normy emisji spalin Euro6, które zaczną obowiązywać dopiero w 2014 roku. W celu redukcji tlenków azotu Passat ten jest wyposażony seryjnie w katalizator SCR. Zużycie paliwa przez Passata 2.0 BlueTDI nowej generacji udało się obniżyć o dalsze 0,6 litra do 4,7 litra/100 km (122 g/km CO2). Wartości te dotyczą zarówno wersji Limousine, jak i Variant.

Swoją maksymalną moc ta czterocylindrowa jednostka o pojemności 1.968 cm3, z czterema zaworami na cylinder rozwija przy 4.200 obr./min. Już od 1.750 obr./min dostępny jest maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Z taką mocą silnik przyspiesza Passata do 100 km/h w 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 213 km/h (Variant: 10,0 sekundy i 210 km/h). Volkswagen oferuje Passata BlueTDI opcjonalnie także z 6-biegową DSG.

 

źródło: Volkswagen