Mercedes-Benz Vito, W 639 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Ładowny, niezniszczalny, niezawodny – Mercedes-Benz Vito dzień po dniu bez słowa skargi realizuje trudne zadania, gdyż jego konstruktorzy znają się na rzeczy. Teraz dostawczy samochód mocniej przyłoży się do pracy: jeszcze bardziej ekonomiczny i jednocześnie ekologiczny, praktyczniejszy i zarazem bardziej dynamiczny – koncern Daimler poddał Mercedesa Vito gruntownej modyfikacji. Nowe silniki i skrzynie biegów ograniczają emisję spalin i zużycie paliwa aż o 15 procent, przy równoczesnym wzroście osiągów pojazdu. Całkowicie przeprojektowane zawieszenie ma charakterystykę konsekwentnie dostosowaną do przewozu osób lub transportu towarów – w zależności od modelu. Stanowisko pracy kierowcy we wszystkich modelach oraz kabina pasażerska w osobowej wersji Vito są wyposażone atrakcyjniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Postronni obserwatorzy natychmiast rozpoznają nowe wcielenie Mercedesa Vito między innymi po „twarzy”: łączy stylistykę aktualnych modeli osobowych oznaczonych gwiazdą z krzepą właściwą samochodom użytkowym.


Napęd: ekonomiczne silniki i technologia BlueEFFICIENCY obniżają koszty. Podstawą modernizacji Vito jest całkowicie na nowo zaprojektowany, niezwykle oszczędny i ekologiczny napęd. Wszystkie silniki spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 5, a wyraźnie zmniejszone spalanie wiąże się z ograniczeniem emisji CO2 – w zależności od wersji silnikowej aż o 15 procent. Ponadto dostępna opcjonalnie technologia BlueEFFICIENCY umożliwia zarówno dalsze ograniczenie zużycia paliwa, jak i zmniejszenie emisji szkodliwych związków. Ten innowacyjny pakiet techniczny – wyposażenie dodatkowe w wersji furgon, seryjne w osobowym Vito – jest unikatowym rozwiązaniem w segmencie samochodów dostawczych. Nowe silniki czterocylindrowe w Vito 110 CDI rozwijają moc 70 kW (95 KM), w Vito 113 CDI 100 kW (136 KM), wzgl. w Vito 116 CDI 120 kW (163 KM) i przekonują wysoką kulturą pracy, dzięki zastosowaniu wałków wyrównoważających.


Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w katalizator oksydacyjny, filtr cząstek spalin oraz chłodzony układ recyrkulacji spalin. Montowana we wszystkich wersjach czterocylindrowych nowa manualna skrzynia biegów ECO Gear dzięki zastosowanej rozpiętości przełożeń zapewnia zarówno optymalne osiągi, jak i niskie spalanie oraz korzystne parametry emisji spalin. Wyżej uplasowany jest Vito 122 CDI z wysokoprężnym silnikiem V6, który przekonuje nie tylko wysoką kulturą pracy, ale również mocą i elastycznością: pokaźne 165 kW (224 KM) nie ogranicza jego walorów ekonomicznych i ekologicznych. Szczególnie wymagania dotyczące zarówno mocy i komfortu spełnia Vito 126, wyposażony w silnik benzynowy V6 o mocy 190 kW (258 KM).

Nowe zawieszenie: większa stabilność i komfort na miarę. Już pierwsze produkowane modele Mercedes-Benz Vito dzięki zastosowaniu tylnego napędu były bardzo zwrotne i dynamiczne. W nowym Vito walory te potęguje całkowicie na nowo zaprojektowane i optymalnie dostrojone zawieszenie. Zarówno oś przednia, jak i tylna nawiązują do poprzedników jedynie podstawową konstrukcją. Tym samym Vito znacznie podwyższa poprzeczkę w swojej klasie pod względem stabilności toru jazdy, komfortu i bezpieczeństwa oraz możliwości obciążania ładunkiem. Każda z wersji – furgon, osobowo-towarowa i osobowa – mają zawieszenie osi tylnej perfekcyjnie dostosowane do przeznaczenia. Wysoki standard bezpieczeństwa i bogate wyposażenie seryjne, obejmujące różne systemy wspomagające pracę kierowcy są w tej klasie nieporównywalne i, tak jak do tej pory, zapewniają nowemu Vito status pełniącego rolę przykładu lidera.
 
Wnętrze: praktyczne i komfortowe stanowisko pracy z rozbudowanym wyposażeniem. Jeszcze łatwiejsza obsługa funkcji, więcej komfortu, wyższa jakość – tak można podsumować modernizację wnętrza Vito. Nowa dźwignia zmiany biegów, przyciski w górnym panelu na konsoli środkowej lub podwyższony standard opcjonalnego panelu obsługi w dachu – Vito jest bardziej przyjazny dla użytkownika, niż kiedykolwiek wcześniej. Najróżniejsze elementy nowego wyposażenia podwyższają walory samochodu, zapewniają indywidualizację i przede wszystkim wspierają kierowcę podczas pracy. Na życzenie można kierować Vito za pomocą czteroramiennej kierownicy wielofunkcyjnej z nowymi przyciskami i matowo chromowanymi nakładkami. We wszystkich wersjach Vito do dyspozycji jest radio nowej generacji i Rear Seat Entertainment – nowe hasło w dziedzinie zapewniania informacji i rozrywki siedzącym z tyłu pasażerom. Podczas dłuższej podróży pasażerowie mogą oglądać zajmujące filmy lub poświęcić uwagę proponowanym przez biznesowego partnera prezentacjom: Vito spełnia również takie zadania. Nowa koncepcja kolorystyki wnętrza, łącznie z wykładziną podłogową, jak również nowe oświetlenie podwyższają zarówno wizualne walory wnętrza osobowej wersji Vito, jak i jego tradycyjną funkcjonalność.


Nadwozie: z całą pewnością Vito – ale nowy Vito ze zmienionym obliczem. Wprowadzone zmiany są wyraziście podkreślone nową stylistyką nadwozia. „Twarz” Vito jest w stylu aktualnie produkowanych osobowych Mercedesów, jednak z cechami właściwymi dla samochodu użytkowego. Atrapa chłodnicy jest obramowana nowymi reflektorami, z seryjnie montowanymi światłami dziennymi i przeciwmgielnymi. W nowej generacji Vito opcjonalnie dostępna jest kombinacja reflektorów bi-ksenonowych ze światłami dziennymi w technologii LED, światłami aktywnymi przy skręcie i funkcją statycznego doświetlania zakrętów oraz spryskiwaczami reflektorów. Zmieniono również przedni zderzak; karbowana powierzchnia podkreśla walory użytkowe Vito. W ramach opcji zderzak może być lakierowany w kolorze nadwozie – wtedy jest gładki.

Silnik i napęd: bezkonkurencyjne połączenie ekonomiki i ekologii. Ekonomiczna, przyjazna dla środowiska, mocna i komfortowa: to cechy nowoczesnej technologii napędu w samochodach dla profesjonalistów. Idealną kombinację tych walorów oferuje nowa generacja silników Diesla, montowanych pod maską Mercedes-Benz Vito. Jednostki te sprawdziły się w wieluset tysiącach egzemplarzy dostawczych Sprinterów, jak również w wielu modelach samochodów osobowych z gwiazdą. Pod względem ekonomiki eksploatacji i ochrony środowiska naturalnego Vito jest wyznacznikiem nowych standardów: wszystkie silniki spełniają wymogi normy emisji spalin EU 5. Drastycznie ograniczone zużycie paliwa zapewnia zmniejszenie emisji CO2 do rekordowego poziomu. Dalsze zmniejszenie spalania i emisji szkodliwych związków można osiągnąć dzięki opcjonalnemu pakietowi BlueEFFICIENCY (wyposażenie seryjne w osobowym Vito). W segmencie samochodów dostawczych jest to unikalne rozwiązanie, chroniące nie tylko środowisko, ale i portfel użytkownika.
Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w katalizator oksydacyjny i filtr cząstek stałych oraz chłodzony układ recyrkulacji spalin. Nowa skrzynia biegów ECO Gear dzięki dużej rozpiętości przełożeń zapewnia optymalne osiągi przy niskim zużyciu paliwa i odpowiednio korzystnych wskaźnikach emisji spalin. Vito jako jedyny model w swojej klasie jest wyposażony w manualną 6-stopniową skrzynię biegów, montowaną we wszystkich wersjach czterocylindrowych. W efekcie samochód od razu zyskuje uznanie, potwierdzane w dalszej eksploatacji znakomitymi walorami ekonomicznymi, przyjaznością dla środowiska i wysoką kulturą pracy. Wyżej uplasowany jest Vito 122 CDI, którego silnik V6 spełnia najwyższe wymagania odnośnie stabilności pracy, mocy i elastyczności we wszystkich zakresach: jest to jednostka napędowa, która przy potężnej mocy zapewnia zarówno niskie koszty, jak i ekologiczną eksploatację. Moc silnika jest podana w oznaczeniu typu Vito.


Czterocylindrowy CDI: odporność, oszczędność, czystość, moc i kultura pracy. Podstawą nowej generacji silników jest czterocylindrowa jednostka rzędowa z fabrycznym oznaczeniem OM 651. Mercedes-Benz Vito jest dostępny w trzech klasach mocy:


Vito 110 CDI (zależnie od wersji)*. moc 70 kW (95 KM) przy 3800 obr/min, maks. moment obrotowy 250 Nm przy 1200-2400 obr/min, zużycie paliwa wg NEFZ 7,7 l/100 km, (Vito 110 CDI BlueEFFICIENCY 7,4 l/100km), emisja CO2 203 g/km (BlueEFFICIENCY 195 g/km), prędkość maksymalna 158 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 18,1 sek., dynamika 60-100 km/h na 5. biegu, wzgl. 80-120 km/h na 6. biegu: 14,0/20,5 sek.

Vito 113 CDI (zależnie od wersji)*. moc 100 kW (136 KM) przy 3800 obr/min, maks. moment obrotowy 310 Nm przy 1400-2600 obr/min, zużycie paliwa wg NEFZ 7,4 l/100 km, (Vito 113 CDI BlueEFFICIENCY 6,9 l/100km), emisja CO2 195 g/km (BlueEFFICIENCY 182 g/km), prędkość maksymalna 176 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 13,4 sek., dynamika 60-100 km/h na 5. biegu, wzgl. 80-120 km/h na 6. biegu: 12,5/18,2 sek.

CZYTAJ DALEJ  Subaru Legacy — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Vito 116 CDI (zależnie od wersji)*. moc 120 kW (163 KM) przy 3800 obr/min, maks. moment obrotowy 360 Nm przy 1600-2400 obr/min, zużycie paliwa wg NEFZ 7,4 l/100 km, (Vito 116 CDI BlueEFFICIENCY 6,9 l/100km), emisja CO2 195 g/km (BlueEFFICIENCY 182 g/km), prędkość maksymalna 191 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 11,5 sek., dynamika 60-100 km/h na 5. biegu, wzgl. 80-120 km/h na 6. biegu: 10,0/14,6 sek.


*Wersja podstawowa z seryjnym dachem, tylnym napędem i manualną skrzynią biegów.


W porównaniu z poprzednikiem jest to wyraźny wzrost mocy i momentu obrotowego, przy czym osiągnięto również znaczną redukcję zużycia paliwa i emisji spalin, aż do 15 procent, w zależności od wersji silnikowej. Tym samym Vito uzyskał zaskakująco korzystne parametry w odniesieniu do swojej wielkości i masy oraz uplasował się na czele swojej klasy, znacznie wyprzedzając konkurencję.


Duża moc we wszystkich zakresach, łańcuchowy napęd wałków rozrządu. Podstawą uzyskania niezwykle niskiego zużycia paliwa i emisji CO2 jest nowoczesna konstrukcja silnika. W długosuwowej jednostce napędowej zastosowano średnice cylindrów 83 mm, co przy skoku tłoków 99 mm zapewnia bardzo duży moment obrotowy i maksymalną siłę ciągu. Dwa górne wałki rozrządu poprzez rolkowe dźwigienki wleczone sterują łącznie 16 zaworami ssącymi i wydechowymi z hydrauliczną kompensacją luzów. Napęd wałków rozrządu jest realizowany przez kombinację kół zębatych i krótkiego łańcucha rozrządu – konstrukcję o niemal niezniszczalnej trwałości, co jest wielką zaletą przy użytkowej eksploatacji pojazdu, wiążącej się z obciążaniem samochodu ciężkimi ładunkami i stosunkowo dużymi przebiegami. W układzie wtryskowym zastosowano sprawdzone rozwiązanie ze wspólnym kolektorem rozprowadzającym paliwo – system Common-Rail. Odporne na uszkodzenia zawory elektromagnetyczne i siedmiootworowe dysze wtryskowe zapewniają bardzo precyzyjne odmierzanie dawek paliwa. W każdym cyklu spalania może następować do pięciu wtrysków, dzięki czemu ciśnienie wzrasta łagodnie, a praca silnika jest bardzo stabilna. Maksymalne ciśnienie wtrysku osiąga pokaźną wartość 1800 barów.

Doładowanie w obu klasach mocy zapewnia turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny, charakteryzująca się dużą sprawnością i szybkimi reakcjami na wciskanie pedału gazu. Maksymalny moment obrotowy jest generowany już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej i utrzymywany w szerokim zakresie – kolejna zaleta przy użytkowym wykorzystywaniu samochodu, wymagającym dużej siły pociągowej. Dzięki połączeniu nominalnej prędkości obrotowej 3800 obr/min z niezwykłą elastycznością czterocylindrowy silnik w pełni objawia swe użytkowe walory przy obrotach w zakresie od ok. 1000 do 4000 – żaden inny Diesel w tej klasie nie oferuje takich parametrów.


Maksymalna kultura pracy dzięki wałkom wyrównoważającym we wszystkich wersjach. Kierowcy dostawczych Mercedesów nie muszą rezygnować z komfortu: układ wtryskowy w technologii Common-Rail, kuty wał korbowy z pięciopunktowym podparciem minimalizującym wibracje oraz umieszczony z tyłu silnika napęd wałków rozrządu są czynnikami decydującymi o zaskakująco dużej kulturze pracy jednostki napędowej. We wszystkich silnikach czterocylindrowych zastosowano ponadto mechanizm wyrównoważający Lanchestera: dwa obracające się w przeciwnych kierunkach wałki pod skrzynią korbową, napędzane kołami zębatymi. Daimler jako jedyny producent stosuje wałki wyrównoważające we wszystkich silnikach czterocylindrowych, montowanych w samochodach dostawczych tego segmentu – marka Mercedes-Benz to pierwsza klasa również w branży transportowej. Wyłącznie w Mercedesach: oszczędne podzespoły dzięki regulowanej według potrzeb pracy Podczas prac rozwojowych konstruktorzy zwrócili szczególną uwagę na optymalizację pracy dodatkowych zespołów. Zastosowano regulowaną, łopatkową pompę olejową, przełączaną przez elektryczny obwód: w efekcie pompa samoczynnie dostosowuje objętość przepływu do aktualnych potrzeb. Analogiczna zasada dotyczy pompy paliwowej, dzięki czemu oba podzespoły pobierają jedynie niezbędną moc, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Również pompa wodna jest włączana tylko w razie potrzeby, co jest kolejnym świadectwem dążenia do zapewnienia oszczędnej eksploatacji. To samo dotyczy funkcji zarządzania akumulatorem: alternator ładuje go tylko w razie potrzeby.


Perfekcyjne dostosowanie: 6-biegowa manualna skrzynia biegów ECO Gear. Za przeniesienie napędu we wszystkich Vito z czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi odpowiada nowa skrzynia biegów: seryjnie montowana, sześciobiegowa manualna przekładnia ECO Gear. Jest to konstrukcja wydatnie przyczyniająca się do ograniczenia zużycia paliwa i wzrostu dynamiki Vito CDI. Cechą wyróżniającą jest szczególnie duża rozpiętość przełożeń z krótkim (i = 5,076) pierwszym biegiem i długim (i = 0,675) szóstym biegiem, umożliwiającym jazdę na niskich obrotach. Zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne uwzględnia wszystkie typowe sytuacje podczas jazdy, od ruszania pod górę z pełnym obciążeniem i załadowaną przyczepą, po długodystansowe jazdy ze stałą prędkością na autostradach. Podstawowym założeniem jest znaczne ograniczenie prędkości obrotowej w celu uzyskania niskiego zużycia paliwa i odpowiednio małej emisji spalin, a dodatkowym efektem – wyczuwalny wzrost komfortu jazdy. Alternatywą jest bardzo komfortowa i sprawdzona w milionach egzemplarzy pięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. W modelach Vito 122 CDI i Vito 126 automatyczna przekładnia jest montowana seryjnie.

V6 CDI: kolejne ulepszenie sprawdzonego rozwiązania. Zastosowany w Vito 122 CDI silnik V6 dzięki wyśmienitym rozwiązaniom technicznym jest chlubą działu projektowania silników Mercedes-Benz. Sześciocylindrowa jednostka napędowa, unikalna w segmencie samochodów dostawczych, generuje moc zapewniającą wyśmienite osiągi. W wykonanej z aluminium skrzyni korbowej cylindry są rozmieszczone pod kątem 72 stopni, a przesunięcia punktów osadzenia korbowodów zapewniają optymalną kulturę pracy,  nieosiągalną dla innych Diesli w tej klasie. Do technicznych rarytasów można zaliczyć cztery górne wałki rozrządu, napędzane łańcuchem i układ wtryskowy w technologii Common-Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. 8-otworowe dysze wtryskiwaczy zapewniają idealne rozpylenie wtryskiwanego paliwa. Najnowsza wersja silnika montowanego w Vito 122 CDI spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 5, przy mocy zwiększonej o dziesięć procent, do 165 kW (224 KM) i zachowanym, pokaźnym momencie obrotowym 440 Nm. Równocześnie osiągnięto wyczuwalne ograniczenie zużycia paliwa – i tym samym emisji CO2 – w przybliżeniu o pięć procent. Należy podkreślić, że powyższe parametry, przy uwzględnieniu mocy silnika Vito 122 CDI, są zaskakująco niskie. Kolejnym przejawem modernizacji jednostki V6 jest m. in. ciśnienie wtrysku, osiągające maksymalnie 1600 barów. Najważniejsze dane:


Vito 122 CDI (zależnie od wersji). moc 165 kW (224 KM) przy 3800 obr/min, maks. moment obrotowy 440 Nm przy 1400-2800 obr/min, zużycie paliwa wg NEFZ 8,6 l/100 km, (Vito 122 CDI BlueEFFICIENCY 8,4 l/100km), emisja CO2 226 g/km (BlueEFFICIENCY 221 g/km), prędkość maksymalna 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 9,1 sek. Za sprawą doskonałych parametrów rozwijania mocy i bezkonkurencyjnej kultury pracy silnika oraz przemawiających do świadomości ekologicznej wartości zużycia paliwa i emisji spalin Vito 122 CDI nowej generacji spełnia najwyższe wymagania i jest nieporównywalny w swojej klasie. Wersja z tym silnikiem jest oferowana wyłącznie ze sprawdzoną w milionach egzemplarzy, szczególnie komfortową automatyczną skrzynią biegów.


Vito 126: klasa dla siebie. Klasą samą w sobie jest też Vito 126 z benzynowym silnikiem V6. Krzywa rozwijania mocy i stabilność pracy tej sześciocylindrowej jednostki są nieosiągalne w innych samochodach dostawczych. Vito 126 w najnowszej wersji spełnia wymagania normy emisji spalin EURO 5. Również w tym samochodzie przenoszenie napędu następuje poprzez automatyczna skrzynię biegów. Najważniejsze dane:


Vito 126 (zależnie od wersji). moc 190 kW (258 PS) przy 5900 obr/min, maks. moment obrotowy 340 Nm przy 2500-4000 obr/min, zużycie paliwa wg NEFZ 11,9 l/100 km, BlueEFFICIENCY: wyjątkowa czystość i oszczędność. Na IAA Nutzfahrzeuge 2008 przedstawiono wersję koncepcyjną, teraz zrealizowaną w praktyce: technologia BlueEFFICIENCY obniża zużycie paliwa i ogranicza emisję spalin w Mercedes-Benz Vito. Jest to wyposażenie seryjne w osobowej wersji Vito i opcjonalne w furgonie, oznaczone plakietką BlueEFFICIENCY poniżej słupka A.

CZYTAJ DALEJ  Porsche Carrera GTS — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zakres pakietu jest unikalny w klasie samochodów dostawczych: funkcja ECO-Start-Stop (oprócz wersji z automatyczną skrzynią biegów), opony o zminimalizowanych oporach toczenia się, pompa wspomagania układu kierowniczego ECO, wskaźnik zalecający zmianę biegu (oprócz wersji z automatyczną skrzynią biegów) i wewnętrzne modyfikacje silnika są przykładową demonstracją stanu technicznego. Pakiet BlueEFFICIENY jest przykładowym wręcz połączeniem trwałości i ekonomiki eksploatacji: dzięki tym rozwiązaniem i tak niskie spalanie Vito nowej generacji zostaje ograniczone o kolejne 0,2-0,3 litra/100 km (6,75 g/km CO2), w zależności od modelu i wersji silnikowej. Do ekonomiki Vito przyczyniają się również długie okresy międzyprzeglądowe. Montowany seryjnie komputer serwisowy ASSYST elastycznie wyznacza terminy wymiany oleju w zależności od warunków eksploatacji. We wszystkich silnikach olej wymienia się przeciętnie co 30 000 km, alternatywnie, w przypadku niskich przebiegów – co dwa lata. Korzystne warunki eksploatacji i stosowanie odpowiedniej techniki jazdy umożliwia osiąganie również wyższych przebiegów między wymianami.
 
Vito z udoskonalonym napędem 4×4. Również w Vito 4×4 ze stałym napędem na cztery koła i elastycznym przenoszeniem napędu zapewnianym przez system kontroli trakcji 4ETS zastosowano liczne nowości. Nowe, 3-punktowe ułożyskowanie przekładni osi przedniej w połączeniu z większą ilością oleju ogranicza zarówno wibracje, jak i zużycie napędu na cztery koła. Z kolei zastosowanie mechanizmu różnicowego ze skośnym uzębieniem wyraźnie poprawiło stabilność i kulturę pracy. Vito 4×4 tak jak do tej pory jest dostępny wyłącznie z czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi w obu wyższych klasach mocy i automatyczną skrzynią biegów (Vito 113 CDI/116 CDI 4×4). Również wersja 4×4 Vito spełnia obecnie wymagania normy emisji spalin Euro5/III.
 

Zawieszenie i bezpieczeństwo: specyficzne rozwiązania dla furgonu i wersji osobowej.Mercedes-Benz Vito od początku produkcji aktualnych modeli zawdzięcza dynamikę jazdy i zwrotność tylnemu napędowi, a nowy Vito przekonuje dodatkowo całkowicie przeprojektowanym i dostosowanym do profilu użytkowania zawieszeniem. Zarówno w wersji osobowej, jak i towarowej poprzeczka wyznaczająca komfort i bezpieczeństwo jazdy została znacznie podwyższona. Wysoki standard bezpieczeństwa i seryjne wyposażenie w systemy wspomagające pracę kierowcy są nieporównywalne w tej klasie i – tak jak do tej pory – mają charakter przykładu.

Samochód dostawczy z całkowicie nowo zestrojonym zawieszeniem hightech. Oś przednia w Vito, tak jak do tej pory, bazuje na niezależnym zawieszeniu kół z kolumnami zawieszenia. Jednak inżynierowie Mercedesa całkowicie przeprojektowali detale: sprężyny i talerzyki sprężyn, łożyska oporowe i gniazda kolumn zawieszenia, wahacze poprzeczne, łącznie z ich zawieszeniami, stabilizator w postaci belki skrętnej i jego ułożyskowanie – to są wszystko nowe elementy. Zmienione ustawienie osi zapewnia precyzyjniejsze reakcje na ruchy kierownicy, i tak znakomite z uwagi na nową, ulepszoną charakterystykę przekładni kierowniczej. Również w przypadku napędzanej osi tylnej zachowano sprawdzoną konstrukcję podstawową z niezależnym zawieszeniem kół na wahaczach skośnych: projektanci zastosowali jednak całkowicie nowe zestrojenie resorów, dodatkowych resorów i amortyzatorów, zmieniając też ułożyskowanie tych ostatnich. Nowością jest szczególnie komfortowe ułożyskowanie wahaczy, zapewniające rozdzielenie absorpcji sił wzdłużnych i poprzecznych, oddziałujących na przednią oś. Całkowicie nową konstrukcją jest też pełniąca funkcję stabilizatora belka skrętna, łącznie z elementami łożyskującymi. Oś tylna jest zróżnicowana w zależności od modelu, określającego różne warunki eksploatacji i odpowiednio różne wymagania: w furgonie i wersji osobowo-towarowej dobrano charakterystykę pod kątem maksymalnej wytrzymałości, zapewniającej dużą ładowność, natomiast w osobowym Vito zawieszenie jest ukierunkowane na komfort podróżujących samochodem pasażerów.


Niezwykle stabilne, komfortowe i bezpieczne reakcje podczas jazdy. W efekcie wszystkie wersje Vito prowadzi się bardzo precyzyjnie i bezpiecznie, a reakcje samochodu są łatwe do przewidzenia. Pod względem komfortu, bezpieczeństwa, stabilności toru jazdy i niskiej emisji hałasu Vito osiąga najwyższe wskaźniki, co w niczym nie ogranicza przyjemności z jazdy. Dalsze podwyższenie tych parametrów jest możliwe tylko poprzez fabrycznie dostępne zawieszenie pneumatyczne z automatyczną regulacją poziomu na osi tylnej.


Wyraźny wzrost ładowności, zależnie od wersji. Rzemieślnicy, kurierzy czy przedstawiciele innych branż nie muszą się szczególnie martwić masą ładunku przy załadowywaniu Mercedesa Vito: projektanci po części znacznie zwiększyli dopuszczalną masę całkowitą, co zaowocowało wyraźnie odczuwalnym wzrostem ładowności. Dopuszczalna masa całkowita wynosi teraz seryjnie 2,80 t (do tej pory 2,77 t), a po wprowadzeniu nowej generacji we wszystkich wersjach dostępny jest wariant 3,05 t. W zależności od modelu ładowność wzrosła w związku z tym aż o 100 kg. Topowym modelem pozostaje Vito z dop. masą całkowitą 3,2 t. Komfort i bezpieczeństwo również w typowo użytkowych wersjach mogą być piękne: Vito może opcjonalnie jeździć na 17-calowych, pięcioszprychowych obręczach z lekkich stopów z ogumieniem 225/55 R 17.

Szybko reagujące hamulce i grupa niewidzialnych aniołów-stróżów. Zakres seryjnego wyposażenia Mercedes-Benz Vito w systemy bezpieczeństwa i układy wspomagające kierowcę jest w tym segmencie unikalny. Wszystkie modele są wyposażone błyskawicznie reagujące i trwałe hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, elektroniczny rozdzielacz siły hamowania EBV oraz adaptacyjne światła stop, ostrzegające miganiem o krytycznym hamowaniu. Dla bezpieczeństwa każdemu Vito towarzyszy szereg niewidzialnych aniołów-stróżów. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP z systemem zapobiegającym blokowaniu się kół ABS, systemem zapobiegającym poślizgowi kół w fazie napędu ASR i systemem wspomagania nagłego hamowania BAS to obligatoryjne wyposażenie każdego modelu Vito. W przypadku fabrycznie zamontowanego haka holowniczego zakres wyposażenia obejmuje również system stabilizacji przyczepy (określany również skrótem „TSA”, z ang. trailer stability assist). W ramach opcji można rozbudować związane z komfortem i bezpieczeństwem wyposażenie o system wspomagania ruszania AAS, automatyczny układ kontroli ciśnienia w oponach, wspomagający parkowanie i manewrowanie PARKTRONIC oraz w kamerę kontroli cofania.


Wyposażenie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. Niezależnie od systemów zapobiegających wypadkom w Mercedes-Benz Vito przewidziano również najwyższej klasy wyposażenie zabezpieczające przed ewentualnymi skutkami wypadków. Przy fotelach kierowcy i pasażera zamontowane są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, napinaczami i ogranicznikami siły naciągu oraz regulowane w dwu płaszczyznach zagłówki. O konieczności zapięcia pasów przypomina funkcja ostrzegawcza. Seryjnie montowane są również przednie poduszki powietrzne po stronie kierowcy i pasażera (w furgonie tylko po stronie kierowcy), a w ramach opcji można je uzupełnić bocznymi i nadokiennymi poduszkami. W osobowej wersji Vito wszystkie tylne miejsca są wyposażone w integralne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz regulowane w dwu płaszczyznach zagłówki. Kolejna kwestia bezpieczeństwa, szczególnie istotna, gdy w Vito użytkowanym jako taksówka lub do celów prywatnych przewożone są małe dzieci: plakietki po bokach foteli w osobowym i osobowo-towarowym Vito oznaczają miejsca wyposażone w standardowe punkty mocowania fotelików dziecięcych.
 
Kokpit i wnętrze: znaczny wzrost estetyki i rozbudowanie funkcji miejsca pracy. Lista nowości i modernizacji we wnętrzu nowego Mercedesa Vito jest długa, a zmiany można streścić w dwu punktach: jeszcze więcej komfortu i jeszcze wyższa jakość wyposażenia – transporter z gwiazdą również kierowcy zapewnia luksus.

Szczegółowa modernizacja elementów obsługi. Zachowano przejrzysty układ tablicy rozdzielczej z bardzo czytelnymi wskaźnikami – po prostu niektóre rzeczy trudno poprawić. Jednak dłoń spoczywa teraz na nowo ukształtowanej dźwigni zmiany biegów ozdobionej, w zależności od wersji wyposażenia, błyszczącą, oprawioną w chrom plakietką na gałce. W górnym panelu obsługi na konsoli środkowej intuicyjną obsługę ułatwiają przyciski, zamiast stosowanych do tej pory przełączników kołyskowych, co zarazem podwyższa estetykę wnętrza. Sterowanie ogrzewaniem foteli jest teraz precyzyjniejsze, gdyż zastosowano trzy, zamiast dwu stopni działania. Panel obsługi w dachu jest wzbogacony o dwie lampki do czytania – w zależności od wersji wyposażenia. Jeśli nabywca przy kupnie osobowego Vito zdecyduje się na opcjonalny, dodatkowy wymiennik ciepła lub układ klimatyzacji z tyłu, montowany jest nowy panel obsługi z osobnym wyświetlaczem.

CZYTAJ DALEJ  Audi 100 C4 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Nowe, praktyczne elementy wyposażenia wspomagają kierowcę. Nowe elementy wyposażenia podwyższają walory Vito, zapewniają indywidualizację, jednak przede wszystkim wspomagają kierowcę przy pracy. W połączeniu z systemem COMAND można zamówić kamerę kontroli cofania, praktyczną pomoc, zapobiegającą drobnym stłuczkom i obtarciom przy parkowaniu i manewrowaniu. Soczewka kamery jest wbudowana w osłonę tablicy rejestracyjnej na tylnej klapie. Po włączeniu biegu wstecznego na wyświetlaczu systemu COMAND pojawia się obraz z kamery, z nałożonymi liniami pomocniczymi. W ramach opcji Vito może być wyposażony w czteroramienną kierownicę wielofunkcyjną z przyciskami o nowym wzorze i matowo chromowanymi nakładkami, zbliżoną wyglądem do kierownicy montowanej w Mercedesach Klasy C.


Informacje dla kierowcy, rozrywka dla pasażerów. We wszystkich wersjach Vito wprowadzono sprzęt audio nowej generacji, zapewniający zarówno najświeższe informacje, jak i rozrywkę: radio z zestawem głośnomówiącym Bluetooth i napędem CD lub DVD oraz złączem AUX do podłączania dodatkowych urządzeń. Najbogatsza wersja systemu audio nowej generacji jest wyposażona w układ LINGUATRONIC, zapewniający głosową obsługę radia, odtwarzacza CD lub DVD i systemu nawigacyjnego. Jako uzupełnienie zestawu głośnomówiącego Bluetooth do dyspozycji jest nowa komfortowa instalacja telefoniczna, obejmująca na stałe zamontowaną konsolą telefonu i antenę dachową, zapewniająca optymalną jakość połączeń. Rear Seat Entertainment – to nowe hasło w dziedzinie zapewniania informacji i rozrywki siedzącym z tyłu pasażerom. Podczas dłuższej podróży pasażerowie mogą oglądać zajmujące filmy lub poświęcić uwagę proponowanym przez biznesowego partnera prezentacjom: Vito spełnia również takie zadania. Na zamówienie fabrycznie montowane jest odpowiednie okablowanie oraz mocowania w podsufitce. Składany monitor z odtwarzaczem DVD i słuchawkami na podczerwień jest dostępny w programie akcesoriów Mercedes-Benz, a fachowy montaż zapewniają autoryzowane serwisy z gwiazdą.

Nowe materiały i nowa koncepcja kolorystyczna we wnętrzu. Kierowca i pasażerowie zasiadają w Vito na fotelach z nowymi obiciami o wyższym standardzie. Siedziska i oparcia są w dyskretnym kolorze materiału „Lima”, a boki – czarne. Boczne wstawki z syntetycznej skóry podkreślają, że Vito jest jednak samochodem dostawczym. Na życzenie fotele mogą być w całości obite syntetyczną skórą w kolorze antracytowym. Nowa koncepcja kolorystyczna elementów wykończenia wnętrza i wykładziny podłogowej podkreśla optyczne dowartościowanie Vito: cały kokpit jest teraz w kolorze antracytu i w tym samym kolorze utrzymane są boczne okładziny z tyłu, seryjne w wersji osobowej i opcjonalne w osobowo-towarowej. Siedzący z tyłu w osobowym Vito pasażerowie mogą mieć do dyspozycji opcjonalne nowe oświetlenie wnętrza, wbudowane we wnęki uchwytów i uzupełnione indywidualnie włączanymi lampkami do czytania, utrzymanymi w nowoczesnej stylistyce przezroczystego szkła obramowanego chromowanymi pierścieniami. Zajmujący się wnętrzem Vito designerzy zadbali o każdy detal, co potwierdzają pozornie nieznaczne drobiazgi, jak np. nowa klamka drzwi przesuwnych. Dzięki zmianie pozycji łatwiej do niej sięgać i odpowiednio mniejsza jest siła konieczna do przesuwania drzwi. Prowadnice do mocowania foteli z tyłu osobowego Vito są teraz przysłonięte gumowymi nakładkami, a cała konstrukcja, niezależnie od bardziej eleganckiego wyglądu podłogi, zapewnia lepsze przestawianie wzdłużne foteli oraz ich prostszy demontaż.


Nowość: osobowe modele Vito CREW i SHUTTLE. Nowością w ofercie osobowych modeli jest Vito CREW, przeznaczony z założenia do zadań wymagających raczej solidności i odporności niż luksusowego wyposażenia, czyli np. dla branży budowlanej. Grupą celową są również nabywcy szczególnie oszczędni. Vito CREW jest dostępny wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym CDI o mocy 70 kW (95 KM) oraz 100 kW (136 KM). Opcje wyposażenia dodatkowego ograniczają się do tylnych kanap, układu klimatyzacji, dodatkowego wymiennika ciepła, haka holowniczego, radia i opon całosezonowych. Również Vito SHUTTLE jest nowością, lecz za sprawą wysokiego standardu wyposażenia skierowaną do najbardziej wymagających klientów. Najważniejsze elementy wyróżniające tę wersję to regulowany układ klimatyzacji Tempmatik, komfortowy fotel kierowcy, kokpit z miękką powierzchnią, komfortowe kanapy, wykładzina dywanowa w przestrzeni pasażerskiej, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia i obręcze kół z lekkich stopów.


Nadwozie i wygląd: nowe akcenty wzmacniają charakterystyczny wizerunek. Typowy transporter Mercedes-Benz: maksymalna ładowność i niezawodna technika w atrakcyjnym opakowaniu. Ponieważ pod względem rozwiązań technicznych nowa generacja wyraźnie różni się od poprzedniej, koncern Daimler zdecydował się również wprowadzić nowe akcenty wizualne, podkreślające silny charakter nowego Vito.

Nowe oblicze Vito. Nową „twarz” Vito cechują wyraziste rysy, łączące stylistykę aktualnie produkowanych pojazdów osobowych spod znaku gwiazdy ze znamionami mocy i odporności, właściwymi samochodom dostawczym. Atrapa chłodnicy jest podzielona dwoma płytkami, za którymi znajduje się utrzymana w sportowym stylu, czarna krata w romby. Atrapa chłodnicy jest obramowana nowymi, charakterystycznymi reflektorami, większymi niż w poprzednich wersjach. W obudowy reflektorów są teraz wbudowane seryjne światła dzienne z osobnymi źródłami światła oraz światła przeciwmgielne.


Nowość: reflektory bi-ksenonowe i światła dzienne LED. Dzięki zmodernizowanym reflektorom Vito nowej generacji jest opcjonalnie dostępny z kombinacją reflektorów bi-ksenonowych, świateł dziennych w technologii LED, światłami aktywnymi przy skręcie, funkcją statycznego doświetlania zakrętów i spryskiwaczami reflektorów. Światła aktywne przy skręcie działają przy prędkości do 70 km/h i są włączane dźwignią kierunkowskazów, natomiast funkcja doświetlania zakrętów jest uruchamiana w zależności od kąta skrętu kierownicy przy prędkości od 40 do 70 km/h.


Nowy, żłobiony zderzak podkreśla solidność i odporność. Przód Vito jest wyposażony w przebudowany zderzak z kratką, nawiązującą do atrapy chłodnicy i odporną żłobioną powierzchnią, akcentującą użytkowe walory samochodu. We wszystkich modelach Vito można zamówić zderzak lakierowany w kolorze nadwozia – wtedy jest gładki. Spore zmiany są widoczne również po bokach – od reflektorów aż po tył. Nowe stalowe błotniki są w pełni ocynkowane i osiągają najwyższą dokładność pasowania, co uwidacznia się precyzyjnym przebiegiem szczelin między elementami. Przekonstruowano lusterka boczne, zapewniające teraz więcej większe pola widzenia, z korzyścią dla bezpieczeństwa. Mimo to ich obudowy są mniejsze i tym samym bardziej eleganckie.
Wizerunek samochodu został też odświeżony nowymi kolorami: paleta aktualnie stosowanych lakierów korzystnie uzupełnia wygląd zewnętrzny Mercedes-Benz Vito.


Wielki plus: liczne warianty Vito. Koncern Daimler, tak jak do tej pory, oferuje Vito, jako jedyny model w swojej klasie od razu w trzech długościach nadwozia:
•Vito kompakt, długość 4763 mm, rozstaw osi 3200 mm,
•Vito długi, długość 5008 mm, rozstaw osi 3200 mm, przedłużony zwis tylny,
•Vito superdługi, długość 5238 mm, rozstaw osi 3430 mm, przedłużony zwis tylny.


Do tego dochodzą różne warianty tonażowe, kombinacje drzwi oraz wersja długa z wysokim dachem. Wszechstronny Mercedes Vito jest dostępny jako furgon, jako wersja osobowa z różnymi konfiguracjami foteli i w wersji określanej wewnętrznie jako Univan – czyli samochód stanowiący połączenie furgonu z wersją osobową.  Wszystkie trzy podstawowe warianty są dostępne w trzech długościach, a ofertę uzupełniają dostosowane do specyficznych potrzeb modele „branżowe” oraz rozmaite pakiety wyposażenia, przeznaczone dla najróżniejszych profilów eksploatacji. Zaletą wszystkich wariantów jest nieograniczona przydatność w codziennej eksploatacji. Mercedes-Benz Vito z napędem na tylne koła i normalnym dachem ma tylko 1,90 m wysokości, dzięki czemu można nim bez problemów wjeżdżać do garażu, na wielokondygnacyjne parkingi czy korzystać z normalnej myjni samochodowej. A za sprawą konstrukcyjnych walorów tylnego napędu również długie wersje Vito przekonują wyśmienitą zwrotnością.

 

źródło: Daimler