Oryginalny i przyciągający uwagę styl, zaawansowana technologia dostępna dla wszystkich, inteligentne rozwiązania, które sprawiają, że życie kierowcy jest prostsze i doskonalsze. Te zalety są częścią składową kodu DNA Marki, a nowy Fiat Panda oferuje wszystko to wraz z niepowtarzalną osobowością i duchem wolności.
Styl. Zaprojektowany w oparciu o najnowsze tendencje, nowy, superkompaktowy model wielofunkcyjny proponuje czyste linie, prosty i przejrzysty styl, dopracowane detale: to cechy szczególne nowego Fiata Panda auta, które kojarzy się ze świeżością. Do tego wizerunku pojazdu młodego i nieformalnego, styliści dodali osobowość: tzn. wygląd auta solidnego i pewnego, oferującego więcej przestrzeni, niż można by oczekiwać od modelu o takich wymiarach. Jest to zasługa spoilerów i relingów, które czynią z nowego Fiata Panda mały SUV miejski. Wygląd typu „all-terrain”, czyli auta na każdy teren, podkreśla dodatkowo podniesiona pozycja kierowcy w stosunku do płaszczyzny drogi.
Nowy kompaktowy model to jednak znacznie więcej. To prawdziwa mieszanka oparta na różnych typach samochodów. To z jednej strony przestronność, elastyczność i wielofunkcyjność auta typu MPV (Multi Purpose Vehicle). Z drugiej natomiast, nowy Fiat Panda zapożyczył przyjemność jazdy oraz poczucie ekskluzywności charakterystyczne dla limuzyny, przede wszystkim dzięki licznym przyrządom i układom znajdującym się w wyposażeniu, z których część jest całkowicie unikatowa dla segmentu aut kompaktowych.
Samochód o wspaniałym wyglądzie, który z jednej strony dostosowuje się do najsilniejszych i najpopularniejszych tendencji na rynku, z drugiej odpowiada historii i misji marki Fiat. Nowe auto jest zatem modelem bardzo kompaktowym, który jednocześnie zaskakuje przestronnością wnętrza. Pomimo, że mierzy jedynie 354 centymetrów długości, 158 szerokości i 154 wysokości, nowy Fiat Panda może pomieścić cztery, pięć osób i posiada jeden z najbardziej pojemnych bagażników w swoim segmencie (206 litrów, które można poszerzyć do 230 przy przesuniętej tylnej kanapie). Poszczycić się też może jednym z najlepszych współczynników przestronności w tym segmencie.
Wnętrze dopasowuje się do stylistyki nadwozia (które dostępne jest w aż jedenastu pięknych i połyskliwych kolorach) i oferuje przestronną, funkcjonalną i wygodną kabinę, która ma niewiele do pozazdroszczenia przeciętnemu samochodowi. Zresztą, elastyczność nowego Fiata Panda jest jednym z jego mocnych punktów, co widać po tylnym siedzeniu, które może być dzielone i składane. Ale nie tylko. Łatwość manewrowania i dobra widoczność również mieszczą się w czołówce tej kategorii.
Stąd dźwignia zmiany biegów w środku deski rozdzielczej w doskonałej pozycji ergonomicznej (to absolutna nowość w tym segmencie) oraz podniesiona pozycja siedzenia kierowcy w stosunku do nawierzchni, co dla klienta kupującego samochód oznacza lepszą widoczność i kontrolę sytuacji na drodze.
Silniki i skrzynie biegów. Nowy model to idealne auto w mieście, które jednocześnie oferuje dynamikę, pozwalającą na wygodnie pokonywanie trudniejszych tras. Jest to między innymi zasługa trzech dostępnych silników zapewniających dobre osiągi i małe zużycie paliwa. Ponadto, do wszystkich trzech jednostek napędowych dopasowano skrzynię manualną pięciobiegową, natomiast innowacyjna skrzynia biegów „Dualogic” (z trybem sekwencyjnym i automatycznym) dostępna jest z silnikiem 1.2 8v.
Przede wszystkim mamy do dyspozycji sprawdzony silnik 1108 cm3 54 KM oraz niezawodny 1.2 8v, który daje moc maksymalną 60 KM. Obok tych silników benzynowych znajdziemy najmniejszą i najnowocześniejszą jednostkę wysokoprężną z bezpośrednim wtryskiem „Common Rail” drugiej generacji: 1.3 16v Multijet o mocy 70 KM. Chodzi o prawdziwy majstersztyk technologii w miniaturze: w całości waży zaledwie 130 kg; ma małe wymiary, niecałe 50 cm długości i 65 wysokości; rozkład poszczególnych komponentów został tak opracowany, aby zajmował jak najmniej przestrzeni; mimo to gwarantuje te same osiągi co większe jednostki, ponieważ nie został „zredukowany”, lecz „zminiaturyzowany”.
Zaprojektowany zgodnie z kryterium maksymalnej racjonalizacji, wydajności i niezawodności, silnik ten jest najmniejszą jednostką wysokoprężną czterocylindrową typu „Common Rail” obecną na rynku. Jako jedyny potrafi pomieścić w cylindrze o średnicy poniżej 70 milimetrów aż sześć komponentów o „normalnych wymiarach”, czyli cztery zawory, wtryskiwacz i świecę żarową.
Kompaktowy i wyrafinowany technologicznie nowy silnik daje jednocześnie doskonałe osiągi i jest praktycznie „wieczny”. Jednostka 1.3 16v Multijet została zaprojektowana na 250.000 km, nie wymaga żadnej planowanej konserwacji komponentów mechanicznych (nawet standardowej wymiany paska po 80.000 km), a odstępy czasowe między kolejnymi wymianami oleju wydłużają się z 20 do 30.000 km.
To nie wszystko. Silnik 1.3 16v Multijet jest także ekologiczny, ponieważ już dzisiaj spełnia limity emisji wyznaczone przez normę Euro 4, które wchodzą w życie dopiero w 2006 roku. Co więcej jest to jeden z niewielu silników na świecie, który może osiągnąć ten wynik bez zastosowania skomplikowanego przyrządu do oczyszczania spalin, jakim jest filtr cząstek stałych.
Przestrzeń i komfort. Proponowany w wersji pięciodrzwiowej, nowy Fiat Panda jest prawdziwym samochodem kompaktowym, pomimo iż jego solidny wygląd sugeruje auto z wyższego segmentu. Małe gabaryty zewnętrzne to bardzo cenna zaleta dla auta, którego przeznaczeniem jest między innymi jazda w mieście. Nowy model Fiat Auto ma jednakże do zaoferowania dużo więcej. Może się poszczycić na przykład współczynnikiem przestronności ogólnej, powyżej 68%, czyli jednym z najlepszych w kategorii aut kompaktowych. Z przodu przestrzeń wykorzystana wynosi 1.346 milimetrów i plasuje się wśród najlepszych w tym segmencie (szerokość na wysokości pleców).
Nowy Fiat Panda dysponuje ponadto tymi wszystkimi charakterystykami dynamiki i komfortu, które pozwalają wygodnie pokonywać długie i wymagające trasy: łatwość prowadzenia, przestronne wnętrze, funkcjonalne wykończenie, racjonalne i ergonomiczne rozłożenie przycisków i akcesoriów, komfort akustyczny i skuteczna klimatyzacja. Stąd również łatwość w manewrowaniu i olbrzymi komfort w trakcie prowadzenia, głównie dzięki zastosowanemu schematowi zawieszenia. I tak z przodu mamy zawieszenie niezależne typu McPherson, natomiast z tyłu półzależne z belką skrętną.
Nie wspominając o tym, że nowy model oferuje wyposażenie ekskluzywne dla tej kategorii: począwszy od wielkoformatowego, przeźroczystego dachu „Skydome” sterowanego elektrycznie, poprzez sprzęt Hi-Fi posiadający odtwarzacz CD i sub-woofer, a skończywszy na automatycznej klimatyzacji z filtrem, czujnikiem parkowania i elektrycznym wspomaganiu kierownicy Dualdrive.
Bezpieczeństwo. Aby zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom, nowy model proponuje nadwozie zaprojektowane według najnowocześniejszych kryteriów wytrzymałości na zderzenia, utwardzone w części kabiny, chroniące użytkowników i wyposażone w strefy o podwyższonej zdolności pochłaniania w częściach zewnętrznych.
Nowy Fiat Panda to pierwszy samochód tej kategorii, który oferuje aż 6 poduszek powietrznych: dwie z przodu, boczne i kurtyny powietrzne. Ponadto seryjnie montowane są: przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem napięcia, tylne pasy bezpieczeństwa trzypunktowe, kierownica pochłaniająca energię i siedzenia, które w razie zderzenia uniemożliwiają pasażerowi wyślizgniecie się spod pasów bezpieczeństwa (antisubmarining). Ponadto, tylne siedzenia dzielone mają zaczepy ISOFIX dla fotelików dziecięcych.
Pod względem bezpieczeństwa czynnego, nowy Fiat Panda (już w wyposażeniu wersji Dynamic) proponuje seryjnie ABS, a na zamówienie system ESP do kontroli stabilności jazdy (jest to jedyny samochód w tej kategorii, który oferuje taką opcję). Inne niezwykle wyrafinowane urządzenia to systemy: ASR do kontroli napędu działające na hamulce i silnik; MSR do regulacji momentu, który hamuje silnik przy redukcji biegu; HBA do automatycznego zwiększania siły hamowania przy nagłym hamowaniu; Hill Holder, pozwalający na sprawne ruszanie pod górę.
Gama. W sumie jest to auto ładne i wygodne. Ten sympatyczny pojazd może być dostępny aż w jedenastu nowoczesnych i połyskujących kolorach a ponadto oferuje seryjne wyposażenie równie bogate we wszystkich wersjach. Nowy Fiat Panda w Polsce dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia Actual, Active i Dynamic. Zobaczmy jak wygląda szeroka gama nowego modelu, precyzując jak zmienia się oferta w zależności od rynku i wymieniając każdorazowo te elementy wyposażenia, które są najbardziej poszukiwane w poszczególnych krajach.
Przede wszystkim wersje Actual i Active proponują seryjnie: poduszkę powietrzną kierowcy, szyby atermiczne, podgrzewaną tylną szybę, wycieraczkę tylną i podwójne lusterka wsteczne regulowane mechanicznie od wewnątrz. Active dodatkowo oferuje zderzaki w kolorze nadwozia i instalację do montażu radia z 4 głośnikami. Do tych akcesoriów w wersji Dynamic dochodzą: specjalne pokrycia, zderzaki i maskownica w kolorze nadwozia, wnęka w desce rozdzielczej, ABS, wspomaganie kierownicy i regulacja wysokości kierownicy Dualdrive, zamek centralny i podwójna poduszka powietrzna z przodu.
Jako opcja w wyposażeniu wersji Dynamic dostępne są trzy pakiety posiadające pilot i elektryczny zamek drzwi bagażnika, relingi dachowe, czarne listwy ochronne, a na dodatek: radio CD, sterowanie na kierownicy, sprzęt Hi-Fi z subwooferem, światła przeciwmgielne i lusterka sterowane elektrycznie (Pakiet Hi-Fi); klimatyzacja manualna i lusterko po stronie kierowcy na osłonie przeciwsłonecznej (Pakiet CLASS); otwierany elektrycznie dach Skydome, światła przeciwmgielne i lusterko na osłonie przeciwsłonecznej po stronie kierowcy (Pakiet SKY).
Dostępna jest również wersja Van 2- i 4-osobowa o przestrzeni ładunkowej do 1 m3 i ładowności 505 kg (łącznie z kierowcą). W nowym Fiat Panda Van poza tym w wyposażeniu seryjnym znajduje się poduszka kierowcy, ABS, pełnowymiarowe koło zapasowe, krata oddzielająca przestrzeń bagażową, specjalny dywanik w części ładunkowej, przyciemniane szyby boczne z tyłu i przyciemniana szyba tylna.
Tyle wersji, a każda z nich różni się od innych nie tylko szczegółami estetycznymi, ale również ze względu na odmienny charakter wyrażony różnymi funkcjami i rozwiązaniami technicznymi. Są to zatem pojazdy, dzięki którym każdy klient może znaleźć, również w modelu z dużej serii, swoją własną wersję, do której następnie z łatwością doda osobisty charakter, wybierając z długiej listy wyposażenia opcjonalnego oraz spośród artykułów dostępnych w akcesoriach.
Rodzina Panda. Nowy Fiat Panda przewiduje możliwość realizacji na jego bazie wielu nowych wersji. Wersja pięciodrzwiowa, która dzisiaj ma swój debiut, reprezentuje głowę rodziny Panda, czyli gamy, której przeznaczeniem jest rozwój w ciągu najbliższych lat. Wystarczy wspomnieć, że w planach jest już wersja z napędem na cztery koła 4×4 oraz „mały” samochód terenowy o sportowym charakterze.
źródło: Fiat