Audi A3 – 8P – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

W 2003 zaprezentowano nowy model Audi A3 8P. Auto zbudowane zostało na nowej płycie podłogowej koncernu Volkswagena (PQ35). Tak jak w przypadku poprzedniego modelu auto było dostępne początkowo wyłącznie w wersji trzydrzwiowej. Wersja pięciodrzwiowa, została wprowadzona do sprzedaży w 2004 roku i otrzymała nową nazwę Sportback. Wersja ta była dłuższa od wersji 3-drzwiowej oraz posiadała większy bagażnik.

W 2006 roku do produkcji weszła wersja S3 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 265 KM i napędem quattro, początkowo tylko jako 3-drzwiowy hatchback. Na początku 2007 roku wolnossący silnik 2.0 FSI został zastąpiony przez turbodoładowaną jednostkę 1.8 TFSI. Natomiast pod koniec tego samego roku, silnik 1.6 FSI został zastąpiony przez 1.4 TFSI.

Od jesieni 2007 roku produkowane jest także nowe Audi A3 w wersji Cabriolet. Jego sprzedaż rozpoczęła się w połowie stycznia 2008 roku. Zgodnie z tradycją marki Audi nowy kabriolet ma klasyczny miękki dach zamiast metalowego składanego. Ponadto nowe Audi A3 Cabrio posiada reflektory wzorowane na niedawno wydanym modelu Audi A5. Dostępnych jest pięć wariantów silnikowych, w tym trzy silniki benzynowe 1.6 (102 KM), 1.8 TFSI (160 KM) i 2.0 TFSI (200 KM) oraz dwa silniki Diesla z 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM).

W 2008r. model A3 przeszedł facelifting, dodatkowo oferta poszerzyła sie o wersję S3 w nadwoziu Sportback.

Niepowtarzalna stylistyka czyni wygląd rodziny A3 jeszcze bardziej wyrazistym. Dodatkowe elementy wyposażenia, jak na przykład Audi parking system z przodu i z tyłu, asystent parkowania lub dwustronna wykładzina na podłodze bagażnika podnoszą atrakcyjność tego auta. Audi S3 o mocy 195 kW (265 KM), teraz także w wersji Sportback, uzupełnia paletę jako nowy najmocniejszy model.

Już pierwszą generacją, która zadebiutowała w 1996 roku, Audi A3 otworzyło swój własny segment rynkowy – grupę samochodów kompaktowych premium. W tym segmencie marka z czterema pierścieniami odnosi prawdziwe sukcesy: do dnia dzisiejszego wyprodukowanych zostało 1,9 miliona Audi A3. A po czterech kolejnych rekordowych latach przed kilkoma dniami z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz zainaugurowanej w 2003 roku, drugiej generacji A3. Teraz Audi umacnia swoją wiodącą pozycję.

Wygląd zewnętrzny: jeszcze bardziej sportowy profil
Nowe detale w wyglądzie trzydrzwiowego A3 i A3 Sportback akcentują pełen napięcia, sportowy profil. Pokrywa komory silnika i błotniki wyrysowane są jeszcze wyraźniejszą kreską, zderzaki i duża osłona chłodnicy Singleframe zostały także zmodyfikowane. Pociągnięta interesującym łukiem ozdobna przesłona w reflektorach – tzw. „skrzydło” – podkreśla ich techniczną perfekcję. Światła do jazdy dziennej należą do wyposażenia seryjnego, przy opcjonalnych reflektorach bi-ksenonowych światła te są diodowe. Z boku lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami, nowe klamki w drzwiach i atrakcyjne obręcze kół to kolejne atrakcyjne akcenty.

Zmodyfikowany tylny zderzak oraz światła stanowią wyraziste zakończenie nadwozia; w A3 Sportback płaskie pasy świetlne dookoła tylnych świateł, będące przyciągającą wzrok nowością sprawiają, że auto to wygląda niepowtarzalnie także w nocy. Trzydrzwiowe A3 ma zmienioną pokrywę bagażnika z nową krawędzią załamującą światło. Modyfikacje stylistyczne nadwozia pozwoliły na wydłużenie A3 o 2,5 centymetra do 4,24 metra, w wersji Sportback (4,39 metra) sportowe proporcje pozostały prawie niezmienione.

Wnętrze: atmosfera sportowej elegancji
Także we wnętrzu styliści doprowadzili sportową elegancję do perfekcji. Aluminium przy dyszach wylotowych wentylacji, przełącznikach świateł i na konsoli środkowej podkreśla charakter premium Audi A3 i A3 Sportback. Przełączniki i pokrętła pod radiem otrzymały nowy, nowoczesny wygląd. Instrumenty mają czarne tarcze i czerwone wskazówki, podkreślają precyzję i techniczną doskonałość. System informacji kierowcy (FIS) oraz wskaźnik godziny, daty i kilometrów – seryjne w wersji Ambiente i Ambition – wyświetlają swoje informacje w postaci białych cyfr o wysokiej rozdzielczości. Moduł FIS informuje także, który bieg byłby w danym momencie najlepszy z punktu widzenia ekonomi jazdy. Sportowa skórzana kierownica w wersji Ambition posiada nowe aluminiowe elementy ozdobne, na życzenie może ona być spłaszczona na dole.

Nowe elementy dekoracyjne w wersji Attraction i Ambiente, nowe kolory i tapicerki w szerokim wyborze podkreślają sportowy charakter i świadczą o najwyższej jakości materiałów i wykonania.

Bagażnik A3 o pojemności od 350 do 1.080 litrów jest największy w swojej klasie, w A3 Sportback może on pomieścić od 370 do 1.100 litrów. W modelach z napędem quattro w związku z konstrukcją tylnej osi podłoga bagażnika znajduje się kilka centymetrów wyżej. Dla wersji z napędem na przednią oś dostępny jest wyjątkowo praktyczny element – dwustronna wykładzina podłogi bagażnika. Jej jedną stronę wykonano jako łatwe do czyszczenia i do wyjmowania korytko, w którym można ułożyć na przykład mokre przedmioty. Dla wszechstronnego A3 Sportback Audi oferuje reling dachowy i panoramiczny przesuwany dach.

Mocny napęd: silniki
Audi wyposaża A3 i A3 Sportback tak, jak dotychczas, w osiem silników: pięć benzynowych i trzy wysokoprężne. Sześć z nich jest nowoczesnymi, czterocylindrowymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Ich symbole: TFSI i TDI związane są na stałe z niepodważalnymi zaletami technologii silników Audi – mocą i siłą ciągu, dynamiką, kulturą pracy i efektywnością.

Silnik 1.6 ma moc 75 kW (102 KM), silnik 1.4 TFSI – 92 kW (125 KM), 1.8 TFSI – 118 kW (160 KM), a 2.0 TFSI – 147 kW (200 KM), natomiast 3.2 quattro ze swoich sześciu cylindrów uzyskuje moc 184 kW (250 KM). Moc silnika 1.9 TDI to 77 kW (105 KM), a 2.0 TDI – zależnie od wersji – 103 kW (140 KM) względnie 125 kW (170 KM). Oba dwulitrowe diesle zostały poddane szeroko zakrojonym modernizacjom – nowy układ wtryskowy Common Rail gwarantuje wysoką kulturę pracy.

CZYTAJ DALEJ  Land Rover Discovery II - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra w wersji z manualną skrzynią biegów może być na życzenie dostosowana do tańszego od benzyny etanolu E 85. Diesel o mocy 77 kW (105 KM) służy jako napęd dla niezwykle efektywnego wariantu 1.9 TDI e, który dzięki wielu modyfikacjom zadowala się jedynie 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Także wśród pozostałych jednostek napędowych wartości spalania znacznie się obniżyły, nawet o 15 procent. W 1.8 TFSI oraz 2.0 TFSI, blisko z nim spokrewnionym pod względem technicznym, zoptymalizowano tarcie i zastosowano nowe średnice cylindrów, tłoki i pompy olejowe.

Hightech Audi: nowe układy przeniesienia siły
Rozbudowany, a tym samym jeszcze atrakcyjniejszy jest program przekładni. Prawie wszystkie silniki połączono seryjnie z sześciobiegowymi manualnymi skrzyniami. W 1.6 i 1.9 TDI zamontowano przekładnię pięciobiegową, a jednostki 3.2 wyposażane są wyłącznie w dwusprzęgłową S-tronic, która jest teraz również dostępna jako opcja dla wszystkich silników. Supernowoczesna S-tronic zmienia biegi ekstremalnie szybko i wygodnie. Kierowca może wybrać tryb całkowicie automatyczny lub zmieniać przełożenie manualnie przy użyciu dźwigni lub seryjnymi przełącznikami na sportowej skórzanej kierownicy (od 103 kW / 140 KM).

S-tronic przy silniku sześciocylindrowym, przy 2.0 TFSI i w silnikach wysokoprężnych ma sześć biegów, podczas gdy 1.6, 1,4 TFSI i 1,8 TFSI współpracują z nową siedmiobiegową S-tronic. Jej oba sprzęgła pracują na sucho. Obchodzą się one zatem bez własnego zasilania olejem, co poprawia ich i tak już wysoki stopień sprawności. Na wzór przekładni sportowych siedem biegów umieszczone jest blisko siebie, ostatni jednak ma długie przełożenie obniżające prędkość obrotową, co również wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Oferta napędu quattro, pod względem której A3 nie ma konkurencji wśród kompaktowych samochodów premium, również została rozszerzona. Napęd na wszystkie koła jest dostępny dla pięciu silników: 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3,2 (seryjnie) i obu 2.0 TDI. W najnowszej wersji tego napędu centralne, hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe reaguje jeszcze szybciej, jeżeli chodzi o zmianę rozkładu sił napędowych pomiędzy osiami. Dla kierowcy oznacza to znaczą poprawę stabilności, trakcji i dynamiki.

Dynamiczne zawieszenie, należące także do wyposażenia seryjnego, sprowadza bezpieczeństwo, dynamikę i komfort do wspólnego mianownika. Fascynująca precyzja, z jaką dają się prowadzić Audi A3 i A3 Sportback, oraz ich harmonijny charakter jest wynikiem zastosowania doskonale przemyślanych rozwiązań, takich jak czterowahaczowa tylna oś i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Dostępne jako opcja zawieszenie sportowe obniża nadwozie o 15 milimetrów; w wersji Ambition jest ono montowane seryjnie, razem z 17-calowymi kołami ze stopu metali lekkich. Opcjonalna przednia szyba ze szkła izolującego akustycznie (seryjnie w Ambiente) poprawia ponadto komfort i akustykę wnętrza.

CZYTAJ DALEJ  Volkswagen Polo II — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Daleko przed konkurencją : Audi magnetic ride
Nowością jest także kolejne rozwiązanie, dzięki któremu A3 i A3 Sportback pozostawiają swoich konkurentów daleko w tyle: adaptacyjna regulacja amortyzatorów Audi magnetic ride, dzięki której udało się rozwiązać odwieczny konflikt między dynamiką, a komfortem. Kierowca może wybrać przyciskiem program „normal” i „sport”. Magnetoreologiczny płyn cyrkulujący w tłokach amortyzatorów po przyłożeniu napięcia w ciągu milisekund zmienia swoją płynność, a tym samym charakterystykę tłumienia – od łagodnej komfortowej do sztywnej sportowej. Audi dostarcza elektroniczną regulację amortyzatorów na życzenie dla silników benzynowych od 118 kW (160 KM) oraz dla obu dwulitrowych TDI.

Wyposażenie Audi A3 i A3 Sportback również zostało znacznie wzbogacone. Tak jak dotychczas, do wyboru są trzy wersje wyposażenia. Attraction jest wariantem o wyrazistym charakterze, dynamiczny Ambition wyposażono między innymi w sportowe fotele, sportowe zawieszenie i 17-calowe koła, a w luksusowej wersji Ambiente zamontowano układ regulujący prędkość jazdy, czujnik światła i deszczu, pakiet oświetlenia wnętrza oraz nową przednią szybę ze szkła izolującego akustycznie.

Na jeszcze wyższy stopień indywidualizacji pozwalają S-line, obejmująca pakiet elementów zewnętrznych i pakiet sportowy, luksusowa Audi exclusive line oraz szlachetne opcje z programu Audi exclusive. Ponadto do wyboru są inteligentne rozwiązania Infotainment, w tym także system nagłośnieniowy Bose, w Audi exclusive zamontowano gniazdko do przyłączenia iPoda.

Nowe elementy dodatkowe z wyższej półki świadczą dobitnie o wysokim standardzie technologicznym serii A3. Obok automatycznej klimatyzacji i świateł z dynamicznym doświetlaniem zakrętów adaptive light należy do nich także Audi parking system z przodu i z tyłu informujący o odległości do przeszkody. Nowością jest ponadto asystent parkowania: nowe czujniki ultradźwiękowe podczas jazdy z niewielką prędkością sprawdzają wielkość luk parkingowych równoległych do drogi; kierowca może zobaczyć na wyświetlaczu, czy któreś z miejsc jest wystarczająco duże, aby mógł w nim zaparkować wjeżdżając tyłem. Po włączeniu biegu wstecznego i dodaniu gazu system przejmie sterowanie elektromechanicznym układem kierowniczym i samodzielnie wprowadzi auto w lukę parkingową. Kierowcy pozostaje tyko dodawanie gazu, wciskanie sprzęgła i hamulca.

Pure Performance: nowe S3 Sportback
Nowości pojawiły się także w czołówce pod względem dynamiki w rodzinie A3. Obok trzydrzwiowego Audi S3 na rynku zagościł S3 Sportback jako drugi najdynamiczniejszy model. Oba samochody napędzane są tym samym silnikiem – udoskonalonym 2.0 TFSI o mocy 195 kW (265 KM). Z momentem obrotowym 350 Nm dostępnym w zakresie od 2.500 do 5.000 obr./min ten dwulitrowy turbo z bezpośrednim wtryskiem przyspiesza wersję trzydrzwiową do setki w 5,7 sekundy (S3 Sportback – 5,8 sekundy). Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Mimo tego potencjału średnie zużycie paliwa przez S3, wynoszące 8,5 litra na 100 km jest zaskakująco niskie.

Sześciobiegowa przekładnia manualna przenosi siły na seryjny napęd quattro; 18-calowe koła dbają, aby siły te zostały przeniesione na drogę. Sportowe zawieszenie obniżające nadwozie o 25 milimetrów zawiera elementy aluminiowe. Pokryte czarnym lakierem zaciski hamulców obejmują 17-calowe hamulce tarczowe. Ten kompaktowy „sportowiec” premium spontanicznie reaguje na ruchy kierownicy, a w zakresach granicznych zachowuje się stabilnie, precyzyjnie i prawie całkowicie neutralnie. Przy wyjściu z zakrętu jego cztery napędzane koła prawie wczepiają się w asfalt, kierowca może więc wcześnie znów wcisnąć pełen gaz.

Audi S3, podobnie jak A3, zostało zmodyfikowane także pod względem optycznym. Jego cechami charakterystycznymi są mocno zaznaczone linie, na przykład przy osłonie chłodnicy, przy zderzakach i na spojlerze oraz aluminiowe zewnętrzne lusterka. We wnętrzu na kierowcę i pasażerów czekają sportowe siedzenia pokryte tkaniną, kombinacją Alcantary i skóry lub skórą. Na życzenie Audi exclusive oferuje kubełkowe przednie fotele. Aluminiowe pedały, trzy rodzaje elementów dekoracyjnych i czarna lub srebrna podsufitka to kolejne elementy szlachetnego, a zarazem sportowego wizerunku. Wyposażenie seryjne uzupełnia automatyczna komfortowa klimatyzacja, autoalarm i reflektory ksenonowe „plus” z diodowymi światłami do jazdy dziennej.

źródło: Audi/Mototarget.pl