Peugeot 2008 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Peugeot 2008, nowoczesny crossover z segmentu B, powstał na bazie doświadczeń marki zdobytych dzięki sukcesowi rynkowemu modelu 3008. Samochód pojawi się na rynku wiosną 2013 roku, kontynuując dynamiczną ofensywę produktową w klasie małych aut, zainicjowaną przez cieszący się dużą popularnością wśród klientów model 208.

Międzynarodowa koncepcja. W świecie ulegającym nieustannym przemianom, w którym coraz większego znaczenia nabierają duże aglomeracje miejskie, pojawia się nowa grupa nabywców. To ludzie żyjący w ciągłym ruchu, którym dynamika potrzebna jest do życia jak woda. Choć zamieszkują wszystkie kontynenty i są bardzo różni, łączy ich jedno – poszukują produktów, które odpowiadać mają ich osobowości.


Wyciągając odpowiednie wnioski z tych obserwacji, Peugeot stworzył projekt o niezwykle ambitnych założeniach – samochodu, który ma zapewniać wyjątkowe wrażenia z jazdy, wyróżniać się stylowym designem oraz wysokim poziomem funkcjonalności. Największym jednak wyzwaniem było dostosowanie go do potrzeb szerokiego grona odbiorców z różnych regionów świata. Model 2008 przeznaczony na rynek europejski produkowany będzie we Francji (Mulhouse).


Mając zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, Peugeot 2008 jest niezwykle zwrotny i znakomicie się prowadzi. Jednocześnie charakteryzuje się solidną konstrukcją typową dla modeli klasy SUV, czyli oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność. Model 2008 równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie wydatnie pomaga mu system Grip Control.

Unikalny styl na nowym terytorium. Nowoczesny Peugeot 2008 wyznacza nowe standardy dla przestronnych modeli w segmencie małych samochodów i udanie łączy różne światy. Pojazd wyróżnia się atrakcyjną stylistyką, ale bynajmniej nie kosztem funkcjonalności, przestronności czy jakości prowadzenia.

Wyższa pozycja za kierownicą, opony typu M+S, 17-calowe matowe felgi Diamond oraz wydatne nadkola to charakterystyczne elementy modelu 2008, które – wraz z czarnymi zderzakami i ochronnymi listwami bocznymi oraz przednimi i tylnymi osłonami ze stali nierdzewnej – nadają mu wyjątkowo atrakcyjny i muskularny wygląd.


Przednia część nadwozia powstała w myśl zasad najnowszego języka stylistycznego marki Peugeot, dzięki czemu imponuje harmonią, jakością i precyzją spasowania poszczególnych elementów. Elegancko wyprofilowana pokrywa silnika znamionuje lekkość, siłę i bezpieczeństwo, a opływowy przedni grill stanowi mocny stylistyczny akcent i jednocześnie pozwala poprawić właściwości aerodynamiczne i wydajność paliwową. Nowoczesne reflektory zaprojektowano przede wszystkim z myślą o funkcjonalności. Ich ostry, wyrazisty kształt współgra z resztą nadwozia, wywołując efekt kocich oczu. Stylistycznie tworzą one harmonijną całość z przednią częścią pojazdu i jednocześnie podkreślają jego wyjątkowy, innowacyjnych charakter. Wrażenie to potęgują wykonane w technologii LED światła do jazdy dziennej oraz maska silnika i błotniki, które dopełniają wrażenia precyzji, bezpieczeństwa, siły i lekkości.

Nowy miejski crossover wyróżnia się również wydatnym profilem nadkoli i wyrazistą linią boczną, które czynią jego sylwetkę bardziej masywną. Duże powierzchnie przeszklone i panoramiczny dach „zdradzają” wyjątkowo przestronne wnętrze, które pozostaje otwarte na świat. Tylna część nadwozia również stanowi połączenie siły i dynamiki. Pojemny bagażnik z wygodnym niskim progiem załadunku otacza od góry mocno wyprofilowana linia dachu, wyraźnie nawiązująca do stylistyki modelu RCZ. Granice szerokiego otworu ładunkowego wytyczają masywne klosze lamp, mieszczące po trzy świetliste pazury, które od spodu podświetlono diodami, sprawiającymi wrażenie unoszących się w powietrzu.

Nowa jakość jazdy w segmencie crossoverów. Już na pierwszy rzut oka wnętrze modelu 2008 tchnie nowoczesnością. Wyświetlacz systemu Grip Control oraz umieszczona w konsoli środkowej dźwignia hamulca postojowego w stylu lotniczym, nowa tapicerka Brundy z brązowymi wstawkami… wszystko to sprawia, że kierowca natychmiast odnajduje się w eleganckim wnętrzu 2008. Górną część tablicy rozdzielczej pokryto atłasowym materiałem, a chromowane ozdobne elementy kratek wentylacyjnych, dźwigni hamulca postojowego, dolnej części kierownicy, gałki zmiany biegów oraz ramek ekranu dotykowego dodatkowo ożywiają kabinę.

CZYTAJ DALEJ  Nowy Seat Ibiza — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


W wyższych poziomach wyposażenia dostępne są dwie wersje konsoli środkowej. Pierwsza wyróżnia się intensywnym, głębokim kolorem lakieru z nakrapianym matowo-metalizowanym wzorem, a druga – siecią drobnych, zanikających linii, które powstają w procesie precyzyjnego grawerowania laserowego. Wzór ten pojawia się również na tapicerce deski tablicy rozdzielczej i wewnętrznych listwach drzwi.


Kabina, podobnie jak zewnętrzna część nadwozia, została dopracowana w szczegółach również pod względem oświetlenia. Niepowtarzalny klimat wnętrza buduje wysoko umieszczony zespół zegarów, które w bogatszych wersjach ozdobione są niebieskim podświetleniem diodowym. W pozostałych odmianach króluje tam chrom. Panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną zasłoną zapewnia znakomite doświetlenie wnętrza. Po włączeniu świateł, w kabinie automatycznie uruchamia się diodowe, niebieskie podświetlenie o łagodnej barwie. Także w wersjach ze stalowym dachem kabina jest elegancko podświetlona, a dodatkowym elementem dekoracyjnym są ozdobne laserowe motywy. W nocy podsufitkę oświetlają dyskretne, białe lampki diodowe.

Za sprawą międzynarodowego sukcesu modelu 3008, Peugeot zyskał ogromną wiedzę na temat budowy pojazdów typu crossover, którą zdecydował się połączyć ze swym bogatym doświadczeniem w zakresie układów jezdnych. Dzięki temu model 2008 może się w swoim segmencie pochwalić wzorcową charakterystyką prowadzenia, będąc pierwszym crossoverem, który posiada właściwości jezdne typowe dla hatchbacków. Dzięki wysokiej pozycji kierowca ma zapewnioną lepszą widoczność.

Precyzyjny układ kierowniczy sprawia z kolei, że pojazd prowadzi się pewnie i przewidywalnie.
Układ zawieszenia i koła dostosowano do niewielkiej masy pojazdu wynoszącej zaledwie1 045 kg. Skalibrowano nastawy układu zawieszenia przedniej osi z kolumnami typu pseudo-McPherson, tylnych kół z odkształcalną poprzecznicą, sprężynami i amortyzatorami oraz ustawienia wspomagania układu kierowniczego. Dzięki temu model 2008 oferuje bardzo wysoki komfort, stabilność i dynamikę jazdy. Kierowca nie musi się zatem obawiać o dyskomfort pasażerów, nawet podczas wyjątkowo dynamicznej jazdy po krętej drodze.


System Grip Control dla poprawy trakcji. Opatentowany przez Grupę PSA system Grip Control optymalizuje trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Bardzo pomocny okazuje się również 16-centymetrowy prześwit, zaawansowany układ kontroli trakcji oraz opony M+S, które montuje się na przykuwających uwagę swoim stylem obręczach.


Funkcjonalny i wszechstronny system Grip Control dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki czemu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej kierujący może w każdej chwili przejść z trybu standardowego do opcji Śnieg, Off-Road, Piasek lub ESP Off. W modelu 2008, system Grip Control dostępny jest z dwoma rozmiarami opon – 215/60 R16 oraz 205/50 R17.

System Park Assist – aby parkowanie było przyjemnością. Dzięki automatyzacji manewrów parkingowych poruszanie się kompaktowym 2008 po mieście jest niezwykle proste. Po włączeniu systemu kierowca na ekranie dotykowym wybiera żądany manewr – parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie drogi. Za pomocą ultradźwięków system wyszukuje najbliższe dostępne miejsce parkingowe, a następnie automatycznie parkuje samochód. Jedyną rolą kierującego jest wówczas obserwacja otoczenia pojazdu. Wyjazd z miejsca parkingowego jest równie prosty. Wystarczy ponownie uruchomić system i wybrać odpowiednią komendę. Dzięki wsparciu funkcji Hill Assist opcja działa również na pochyłych odcinkach dróg. Park Assist dostępny jest ze wszystkimi wersjami silnikowymi poza 1,4 e-HDi (68 KM) oraz 1,2 VTi (82 KM) z pięciostopniową przekładnią manualną.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego, biernego oraz pokolizyjnego. Podstawą bezpieczeństwa jest kierowca, który wygodnie siedzi i pewnie czuje się w swoim samochodzie. Intuicyjne rozmieszczenie zegarów, wyświetlaczy i przełączników w kabinie modelu 2008 zostało podporządkowane tej idei. Ergonomię wnętrza znakomicie oddaje niewielkie, poręczne koło kierownicy, zapewniające łatwość i precyzję prowadzenia modelu 2008. Panel zegarów umieszczony niemal na linii oczu skraca czas, na jaki kierowca musi oderwać wzrok od drogi, żeby odczytać informacje na wskaźnikach. Duży, siedmiocalowy ekran dotykowy, który znajduje się pod ręką kierującego, nie wymaga wprowadzania zbyt wielu komend do swobodnej obsługi zestawu audio czy nawigacji. Wygodę podróżowania zapewniają także tempomat z ogranicznikiem prędkości, odpowiednie nastawy zawieszenia oraz długa lista dostępnego wyposażenia dodatkowego. Model 2008 stwarza kierowcy bardzo przyjazne środowisko pracy, łącząc wysoki poziom bezpieczeństwa z prostotą obsługi i dynamiką jazdy.

CZYTAJ DALEJ  Toyota Yaris I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Wszystkie wersje modelu 2008 standardowo wyposażone są w ESP, który można wyłączyć przy prędkościach poniżej 50km/h. Układ ten obejmuje system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), układ kontroli stabilności (CDS), system wspomagania nagłego hamowania (EBA) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBFD). Dla osiągnięcia najlepszych efektów systemy te zostały dostosowane do współpracy z różnymi wersjami silnikowymi. Przy przedniej osi możliwe są więc wentylowane tarcze w dwóch rozmiarach – 266 × 22 mm oraz 283 × 26 mm (w najmocniejszych wersjach). Z tyłu pojazd posiada tarcze pełne o wymiarach 249 × 9 mm.


W razie wypadku konstrukcja modelu 2008 ulega optymalnej deformacji, a energia zderzeniowa zostaje rozproszona, dzięki czemu integralność kabiny pasażerskiej pozostaje nienaruszona. Podróżnych chroni układ sześciu poduszek powietrznych – po dwie przednie, boczne i kurtynowe. Boczne poduszki powietrzne umieszczono w oparciach przednich foteli. Oznacza to, że niezależnie od ustawień foteli, podróżni są chronieni w tym samym stopniu. Z przodu fotel pasażera posiada opcję dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej, co umożliwia bezpieczne zamocowanie fotelika dziecięcego montowanego tyłem do kierunku jazdy. Oparcia tylnych foteli posiadają trzypunktowe mocowania Isofix. Dodatkową ochronę dla kierującego stanowi aktywny podnóżek oraz kolumna kierownicy, która łamie się w razie zderzenia. Przednie drzwi wyposażono w bolec centrujący współpracujący z otworem w słupku środkowym, co znacznie poprawia odporność na deformację bocznej częsci nadwozia.


Model 2008 posiada również liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pokolizyjnego, między innymi możliwość korzystania z dostępu do usług Peugeot Connect SOS oraz Peugeot Connect Assistance. W razie kolizji lub wypadku, następuje automatyczna lokalizacja pojazdu i uruchamiane są procedury awaryjne. Od ich wprowadzenia na rynek w 2003 roku, usługi te zostały wykorzystanie w ponad 760 tys. pojazdów na terenie 10 krajów Europy, a w 6 500 poważnych zdarzeniach drogowych umożliwiły szybkie dotarcie służb ratunkowych do poszkodowanych.


Duża przestrzeń i prostota użytkowania. Przy rozstawie osi wynoszącym 2,54 m, model 2008 oferuje bardzo przestronne wnętrze. Dzięki cieńszym oparciom przednich foteli udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu oraz na gniazdo 12 V, które umożliwia podłączenie rozmaitych urządzeń przenośnych. Osoby podróżujące w drugim rzędzie foteli mają ułatwiony dostęp do przedziału bagażowego nawet w czasie jazdy, dzięki uchylnej przedniej części rolety bagażnika. Dostęp do przestronnego bagażnika z zewnątrz jest równie prosty i odbywa się przez szeroki otwór załadunkowy. Próg umieszczono nisko (60 cm) i dodatkowo zabezpieczono listwą ochronną ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 – 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą.

CZYTAJ DALEJ  Volvo V70 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części. Siedziska składają się automatycznie. Aby łatwo było utrzymać porządek, bagażnik posiada system listew w podłodze, które można blokować przy pomocy sześciu chromowanych haków. Ponadto znajdziemy tam dwa boczne schowki z pasami przytrzymującymi oraz siatkami bagażowymi, a także dodatkowy 22-litrowy schowek pod matą bagażnika. Wszyscy podróżni mają bezpośredni dostęp do licznych schowków, a dzięki przemyślanemu systemowi oświetlenia wnętrza nawet w nocy nie ma problemu z ich lokalizacją. Dostępne schowki to kieszenie w przednich drzwiach, schowek w tablicy rozdzielczej, schowek i uchwyt na napoje obok dźwigni zmiany biegów, zamykany schowek w konsoli środkowej, kieszenie w oparciach przednich foteli… Łączna powierzchnia schowków wynosi 24 litry, więc w kabinie modelu 2008 zawsze znajdzie się miejsce na klucze, smartfon czy inne przedmioty codziennego użytku.

Gama wydajnych jednostek napędowych. Lekka konstrukcja, aerodynamiczna sylwetka oraz szeroka gama jednostek napędowych umożliwia ograniczenie zużycia paliwa (od 3,8 l/100 km) oraz emisji CO2 (od 98 g/km). Dzięki bogatemu doświadczeniu Grupy PSA oraz innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, takim jak system Stop & Start w silnikach benzynowych, rodzinie silników wysokoprężnych e-HDi czy nowej generacji trzycylindrowych silników benzynowych, model 2008 udanie łączy dbałość o środowisko z osiągami, co pozwala mu pretendować do miana lidera w swoim segmencie.

Trzycylindrowy silnik benzynowy nowej generacji. Zbudowany przez Grupę PSA nowy silnik trzycylindrowy udowodnił już swą wydajność paliwową oraz niski poziom emisji CO2. Jednostka ta jest jednak również bardzo lekka i kompaktowa – w przypadku wersji1,2 VTi jest o 21 kg lżejsza od czterocylindrowego silnika o porównywalnej mocy.


System Stop & Start we wszystkich wersjach:benzynowe silniki e-VTi oraz wysokoprężne jednostki e-HDi. Technologia ta zadebiutowała udanie w modelach 508 oraz 308 z silnikami wysokoprężnymi e-HDi, a następnie trafiła do 208. Dziś, dzięki dostępnym w Peugeot 2008 silnikom e-VTi, klienci mogą korzystać z niej również w wersjach benzynowych. System Stop & Start może być stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pozwala on oszczędzić paliwo, poprawia wygodę użytkowania samochodu i dostępny jest obecnie w sześciu na dziewięć jednostek napędowych modelu 2008. Najbardziej przyjazny środowisku silnik benzynowy 1,2 e-VTi w duecie z przekładnią automatyczną emituje zaledwie 99 g CO2 na kilometr, a poziom emisji w jednostkach wysokoprężnych zaczyna się już od 98g/km.


Nowe, turbodoładowane silniki trzycylindrowe. Kilka miesięcy po debiucie rynkowym, gama silników dostępnych w modelu 2008 wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje – 1,2 e-THP (110 KM) oraz 1,2 e-THP (130 KM) – oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm). Za sprawą swojej niezwykle nowoczesnej konstrukcji, silnik 1,2 e-THP jest o 12 kg lżejszy od czterocylindrowej jednostki spalinowej o podobnej mocy i generuje o 45 % wyższy moment obrotowy i to pomimo zastosowania dodatkowych podzespołów: turbosprężarki i rozbudowanego układu chłodzenia. Ponadto nowy silnik zużywa od 15 do 20 % mniej paliwa (w zależności od wersji).

Peugeot 2008 w Polsce. Model 2008 w Polsce – debiut: czerwiec 2013.

źródło: Peugeot