Volvo XC60 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Wraz z nowym Volvo XC60 firma Volvo Cars konsekwentnie poszerza swoją ofertę samochodów, które łączą przyjemność prowadzenia z komfortem jazdy. Zwarta bryła i precyzja prowadzenia sprawiają, że Volvo XC60 z równą elegancją pokonuje wyasfaltowane ulice miasta, jak i wiejskie dróżki.


Nowe Volvo XC60 ma solidne podstawy, by radzić sobie w każdych warunkach drogowych. Nadwozie odznacza się bardzo wysoką sztywnością skrętną (20 kN/stopień), a sportowe zawieszenie sprawia, że nawet w najbardziej wymagających sytuacjach samochód precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicy przy ograniczonych do minimum przechyłach nadwozia. Optymalne rozłożenie mas przypadających na przednią i tylną oś jezdną zapewnia dobre wyważenie samochodu i jego własności trakcyjne. Poprzeczne ustawienie silnika oraz napęd na wszystkie koła z funkcją Instant TractionTM firmy Haldex przyczyniają się do lepszej kontroli i płynności jazdy. Duże, 17- lub 18-calowe koła jako wyposażenie standardowe (19-calowe dostępne opcjonalnie) i 230-milimetrowy prześwit podwozia sprawiają, że Volvo XC60 doskonale poradzi sobie w miejscach zupełnie niedostępnych dla zwykłych samochodów osobowych. Tylne zawieszenie zapewnia dobry komfort i trzymanie się drogi nawet w sytuacji, gdy jej nawierzchnia jest nierówna. Przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i szeroko rozstawionymi kołami gwarantuje doskonałą stabilność kierunkową.

Volvo XC60 cechuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Oprócz napędu na wszystkie koła z funkcją Instant TractionTM, nad bezpieczeństwem jazdy czuwa standardowo montowany udoskonalony układ antypoślizgowy DSTC. Ponadto dostępnych jest szereg opcjonalnych rozwiązań, między innymi zupełnie nowa funkcja stabilizacji samochodu podczas holowania przyczepy TSA (Trailer Stability Assist), która zapewnia niespotykany zakres kontroli podczas jazdy z przyczepą.

Układ hamulcowy w nowym Volvo XC60 bazuje na rozwiązaniu zastosowanym w modelu XC90. Potężne hamulce w połączeniu z mniejszą masą pojazdu dają doskonałą sprawność hamowania.

Również na najwyższym poziomie są osiągi jednostki napędowej. Początkowo Volvo XC60 będzie oferowane z turbodoładowanym, 3-litrowym, wysoce wydajnym 6-cylindrowym rzędowym silnikiem rozwijającym moc 285 KM i moment obrotowy 400 Nm, oraz dwoma mocnymi i ekonomicznymi 5-cylindrowymi jednostkami Diesla (2,4D/163KM i D5/185KM).

W roku 2009 (na wybranych rynkach) dołączy do nich wersja 2,4D z napędem na przednie koła, która spełniać będzie wymogi normy Euro 5, z emisją CO2 wynoszącą 170 g/km.

Napęd na cztery koła dla perfekcyjnego trzymania się drogi. Volvo XC60 jest standardowo wyposażone w napęd wszystkich kół (AWD) z funkcją Instant TractionTM, gwarantujący najlepsze możliwości trakcyjne bez względu na warunki. Elektronicznie sterowane sprzęgło w układzie AWD w sposób automatyczny rozdziela napęd pomiędzy przednie i tylne koła. Natomiast działająca przy małej prędkości jazdy funkcja Instant TractionTM w razie potrzeby błyskawicznie przenosi siłę napędową z przednich na tylne koła, na przykład przy ruszaniu na śliskiej bądź luźnej nawierzchni.

Udoskonalony układ DSTC. Zastosowany w nowym Volvo XC60 układ antypoślizgowy DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) został udoskonalony, by w jeszcze większym stopniu zapewniać stabilność ruchu pojazdu. W dotychczasowej wersji układ DSTC monitorował różnice pomiędzy zamierzonym przez kierowcę torem jazdy, a rzeczywistym kierunkiem przemieszczania się samochodu. Po zmodernizowaniu dodatkowo rejestruje przechyły nadwozia, umożliwiając wczesne wykrywanie powoli narastających poślizgów bocznych. Mogą one wystąpić, gdy przy skręcie kierowca nagle zwolni pedał przyspieszania – na przykład przy nieco spóźnionym zjeżdżaniu z autostrady. Dzięki pomiarowi przechyłu nadwozia układ DSTC może zadziałać we wcześniejszym stadium – a zatem z większą precyzją. Efekt ten jest szczególnie zauważalny podczas dynamicznej jazdy, gdy na samochód działają znaczne siły poprzeczne.

Nowa funkcja TSA poprawia stabilność podczas holowania przyczepy. Zadaniem nowej funkcji stabilizacji TSA (Trailer Stability Assist) jest tłumienie kołysania samochodu, jakie może pojawiać się podczas holowania przyczepy. W pewnych sytuacjach przyczepa jest podatna na poziome lub pionowe oscylacje, które mogą być trudne do opanowania dla kierowcy. W takiej sytuacji wkracza do działania funkcja TSA, która wraz z udoskonalonym układem antypoślizgowym DSTC doprowadza do ustabilizowania samochodu i przyczepy, stosownie do potrzeb przyhamowując jedno lub więcej kół, z równoczesnym ograniczeniem momentu obrotowego silnika. Funkcja TSA działa na każdym rodzaju nawierzchni drogi i można ją zamówić jako oddzielny element bezpieczeństwa czynnego przy okazji zakupu haka holowniczego.

Układ RSC zapobiega przewróceniu samochodu. XC60 jest standardowo wyposażone również w układ stabilizacji przechyłów nadwozia RSC (Roll Stability Control). Jest to kolejne rozwiązanie, które aktywnie wspomaga stateczność ruchu samochodu. Gdy układ oceni, że pojawiło się poważne ryzyko przewrócenia pojazdu, zmniejszany jest moment obrotowy silnika oraz następuje uruchomienia hamulca jednego lub większej liczby kół, przeciwdziałając w ten sposób nadmiernemu odchyleniu pojazdu od pionu.

CZYTAJ DALEJ  Seat Leon - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Układ HDC wspomaga kierowcę przy zjeżdżaniu ze wzniesienia. Dostępny jako wyposażenie opcjonalne nowego Volvo XC60 zaawansowany technicznie układ kontroli zjazdu ze wzniesienia HDC (Hill Descent Control) ułatwia jazdę na pierwszym biegu w dół stromej pochyłości. Wykorzystując układ hamulcowy oraz odpowiednio kontrolując moment obrotowy silnika, układ HDC samoczynnie reguluje prędkość samochodu, utrzymując ją na stałym niskim poziomie. Dzięki temu prowadzący samochód może skupić się jedynie na bezpiecznym kierowaniu. Układ uruchamiany jest przyciskiem na desce rozdzielczej. Kierowca może w dowolnej chwili przejąć pełną kontrolę, naciskając pedał przyspieszania lub hamulca. Przełączenie na inny bieg powoduje automatyczne przerwanie działania układu. Wszelkie zmiany stanu następują w sposób płynny i delikatny.

Aktywne zawieszenie Four-C o trzech różnych trybach pracy. Opcjonalnie montowane zawieszenie Four-C czyni Volvo XC60 wyjątkowo komfortowym. Szczególnie na nieco gorszych drogach. Jest to zaawansowany technicznie układ zawieszenia o automatycznie modulowanej charakterystyce, wykorzystujący szereg czujników do nieustannego monitorowania zachowania się samochodu. W ciągu zaledwie ułamka sekundy następuje dostosowanie działania amortyzatorów do aktualnych warunków jazdy. Trzy ustawienia charakterystyki zawieszenia – komfortowa, sportowa i wyczynowa – pozwalają kierowcy jednym dotknięciem przełącznika dobrać parametry pracy zawieszenia do warunków drogowych. Trzyzakresowe wspomaganie układu kierowniczego uzależnione od prędkości jazdy

Wspomaganie w układzie kierowniczym uzależnione od prędkości jazdy jest wyposażeniem opcjonalnym w nowym Volvo XC60. Układ realizuje większy zakres wspomagania przy małej prędkości jazdy, ułatwiając na przykład manewrowanie przy parkowaniu. W miarę wzrostu prędkości samochodu siła wspomagania maleje, by zapewnić kierowcy maksymalne wyczucie drogi. Zakres wspomagania można regulować za pośrednictwem menu informacyjnego, dostosowując je do indywidualnych upodobań kierowcy. Do wyboru są trzy ustawienia (charakterystyki wspomagania).

Turbodoładowane silniki o najwyższych osiągach. Konstrukcja benzynowego silnika T6, od roku modelowego 2008 dostępnego we wszystkich dużych samochodach Volvo, wywodzi się od sześciocylindrowej, w całości wykonanej ze stopów aluminium zwartej jednostki rzędowej 3,2 litra, wprowadzonej w nowym modelu S80 w roku 2006.Wersja turbodoładowana o pojemności skokowej 3,0 litra rozwija moc 210 kW (285 KM) i moment obrotowy co najmniej 400 Nm. Maksymalna wartość momentu obrotowego uzyskiwana jest już przy 1500 obr/min i pozostaje dostępna w całym pozostałym zakresie prędkości obrotowych. Rezultatem jest dynamiczne przyspieszanie i płynna jazda.Nieco mniejsza pojemność skokowa silnika z turbodoładowaniem wynika z mniejszej średnicy cylindra i krótszego skoku tłoka. Jednak kompensuje to turbodoładowanie, które w tej wersji funkcjonuje dwufazowo. Strona wlotowa podzielona została na dwie sekcje, obejmujące po trzy cylindry doładowywane z użyciem techniki „twin-scroll”. Rozwiązanie „twin-scroll” czyni konstrukcję turbosprężarki prostszą i bardziej zwartą, a ponadto zapewnia bardzo szybką reakcję oraz wydajność w niczym nie ustępującą dwóm turbosprężarką.Silnik T6 jest idealny do jazdy sportowej.

CZYTAJ DALEJ  Toyota Avalon — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Równocześnie został tak zaprogramowany, aby łączyć możliwie najwyższą moc z możliwie najniższym zużyciem paliwa oraz z jak najniższą emisją zanieczyszczeń. Napęd na cztery koła – AWD – pozwala optymalnie wykorzystać osiągi silnika, w maksymalnym stopniu przenosząc jego moc na nawierzchnię drogi.Podobnie jak wszystkie samochody Volvo, nowy model XC60 ma zespół napędowy ustawiony poprzecznie. Daje to więcej miejsca pod maską i ogranicza ryzyko naruszenia integralności kabiny samochodu w razie zderzenia czołowego.Wydajny turbodiesel drugiej generacji D5Początkowo nowe Volvo XC60 będzie dostępne również z jednym z dwóch pięciocylindrowych turbodoładowanych silników o zapłonie samoczynnym: D5 o mocy 185 KM lub 2.4D o mocy 163 KM. Silnik D5 jest bardzo mocną i łatwą w prowadzeniu jednostką napędową oferującą potężny moment obrotowy 400 Nm w wyjątkowo szerokim zakresie prędkości obrotowych. Ma on elektronicznie sterowaną turbosprężarkę, zaawansowany technicznie wielopunktowy wtrysk paliwa oraz wysoce efektywny system sterowania.Oba silniki Diesla wykonane są w technice czterozaworowej z dwoma wałkami rozrządu na głowicy cylindrów, co przyczynia się do dynamicznej reakcji oraz dobrych parametrów przy dużych prędkościach.W układzie wydechowym obu wersji silnikowych jest standardowo montowany bezobsługowy filtr cząstek stałych, który wychwytuje około 95 procent sadzy, czyniąc samochód wysoce przyjaznym dla środowiska naturalnego.


Skrzynia Geartronic o sześciu przełożeniach. Silniki w nowym Volvo XC60 współpracują z sześcioprzełożeniową skrzynią biegów – mechaniczną bądź automatyczną typu Geartronic. Konstrukcja skrzyni biegów jest przystosowana do przenoszenia ogromnej mocy rozwijanej przez silnik T6 oraz potężne jednostki Diesla. Szósty bieg jest typowym nadbiegiem, umożliwiającym odprężającą, ekonomiczną jazdę równym tempem. W wersji T6 skrzynia ma dodatkowy tryb jazdy sportowej. Funkcja Geartronic pozwala na ręczną zmianę zakresu przełożeń (sekwencyjną), gdy kierowca preferuje bardziej sportowy styl jazdy lub chce, by samochód jechał na określonym biegu.

CZYTAJ DALEJ  Mercedes M Klasa — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

 

źródło: Volvo