Infiniti FX uznawany jest przez wielu za stylistyczną klasę samą w sobie w sektorze dużych crossoverów. Jego czarujące luksusem wygląd i proporcje nadal wyróżniają go na rynku, zdominowanym przez dużo bardziej kanciaste, wręcz pudełkowe kształty. Nabywcy konsekwentnie wymieniają stylistykę jako główny powód wyboru FX-a, przy czym prawie jedna trzecia deklaruje, że jest to ich priorytet w porównaniu z Porsche Cayenne. Model na rok 2012 jest pierwszym face liftingiem samochodu od czasu jego genewskiego debiutu w 2008 roku. Teraz jest on jeszcze bardziej sportowy i wyrazisty.
Zmiany w nadwoziu ograniczają się do przodu samochodu. Charakterystyczny podwójny łuk grilla chłodnicy – będący znakiem rozpoznawczym Infiniti – został delikatnie przeprofilowany po bokach, tworząc wyrazistą nową linię, która wyraźniej łączy grill z błotnikami i maską. Taki, jeszcze bardziej spójny wygląd, podkreśla dynamizm modelu, jeszcze mocniej scalając cały przód. Ta ekspresyjna stylistyka została po raz pierwszy zaprezentowana publiczności w Infiniti Essence z 2009 roku, samochodzie koncepcyjnym, który nadal ma ogromny wpływ na inne modele marki. Jego stylistyka została zaadaptowana w gamie Infiniti, w tym w modelu FX wersja Sebastian Vettel na rok 2013.
Oprócz wprowadzenia nowego grilla i przeprofilowania sekcji zderzaka, zmiany w wyglądzie można dostrzec także niżej – lampy przeciwmgielne są teraz osadzone w chromowych oprawach w kształcie łez. Zmianom przodu samochodu towarzyszą odważne, nowe kolory lakieru oraz charakterystyczne 20-calowe felgi aluminiowe. Wszystko to składa się na odświeżony, wyrazisty wygląd modelu na rok 2012. W nowym i stosowanym wyłącznie dla FX-a lakierze Iridium Blue, model ten prezentuje się wyjątkowo korzystnie, zwłaszcza w wersjach GT i GT Premium. Te dwie wersje wyposażone są w ekskluzywne, nowe, pięcioramienne felgi aluminiowe (20-calowe), zaprojektowane dla podkreślenia szczytowej formy wysokich osiągów Infiniti. Wersje S i S Premium zachowały felgi 21-calowe.
Innymi słowy, FX na rok 2012 pozostaje wierny atletycznemu wyglądowi swoich poprzedników, zdradzającemu ukierunkowaną na osiągi osobowość modelu. Jego wizualnymi wyróżnikami są natomiast długa maska, muskularna linia nadkoli i profil szyb bocznych przypominający kształt szyb samochodu coupé. Nadwozie FX-a jest dalekie od tradycyjnych, kanciastych i pudełkowatych kształtów oraz wyglądu „samochodu 4×4 na szczudłach”. Przy dużo bardziej opływowym profilu zapewnia przestrzeń i wszechstronność, jakiej nabywcy oczekują od dużego crossovera.
Moc sylwetki FX-a podkreślają szeroki rozstaw kół i duża odległość między osiami, pozostawiająca tylko minimalne zwisy nadwozia. Ta ostatnia cecha szczególnie widoczna jest z przodu karoserii, gdzie silnik w podwoziu „Front-Midship” umieszczono bardzo nisko i cofnięto w kierunku kabiny. Taki układ zapewnia zarówno dynamikę, jaki i walory estetyczne.
Stylistyka wnętrza. Niewiele zabiegów wymagało odświeżenie wyglądu wnętrza, którego atmosfera, jakość wykonania i komfort doskonale potwierdzają zamiłowanie Infiniti do materiałów naturalnych i kształtów inspirowanych elementami przyrody. Niewiele zatem zmieniono. Najważniejsze udoskonalenia wewnątrz FX na rok 2012 to zmiana koloru wskazówek na tarczach zegarów z czerwonego na biały oraz czytelniejsze, białe oświetlenie panelu komputera pokładowego. Zmiany te doskonale ilustrują obsesyjne wręcz dążenie Infiniti do doskonałości w każdym, najdrobniejszym nawet detalu.
Wnętrze FX-a jest tak samo udane jak sylwetka samochodu. Dobrze łączy cechy samochodu sportowego z komfortem pasażerów i przestronnością luksusowego sedana. Kierowca FX-a siedzi wysoko i ma doskonałą widoczność dookoła, którą dodatkowo poprawia obraz przekazywany z panoramicznej kamery 360º ułatwiającej parkowanie (AVM – Around View Monitor), dostępnej w wersjach Premium. Pozycja kierowcy przypadnie do gustu nawet najzagorzalszym zwolennikom pozycji „dowódczej”. Miejsce pracy kierowcy zostało zaprojektowane z myślą o jak najlepszej ergonomii, precyzji i intuicyjności obsługi, przy wyraźnym skupieniu się na potrzebach kierowcy.
Ukośnie przeszywana skórzana tapicerka i elegancki zegar analogowy wyraźnie świadczą o przywiązaniu stylistów Infiniti do urokliwych detali. Widać również zamiłowanie do naturalnych materiałów. Świadczy o tym nie tylko skóra i listwy wykończeniowe wnętrza z drewna klonowego, ale także wykładzina podłogowa, wykonana z prawdziwej wełny oraz elementy metalowe, takie jak aluminiowe pedały czy magnezowe łopatki zmiany biegów. Bogactwo materiałów, zgodne z nowoczesnym podejściem Infiniti do tradycyjnego rzemiosła japońskiego, sprawia, że kabina emanuje ciepłem, tak odmiennym od zimnego, bardziej technicznego charakteru wnętrz samochodów niemieckich rywali.
Fotelom FX-ów nie brakuje absolutnie niczego. Fotel kierowcy w wersji GT ma elektryczną regulację w 10 kierunkach, a także regulowane podparcie odcinka lędźwiowego. Dzięki temu nawet długa jazda minie bez bólu pleców. Wersja S z kolei ma sportowe fotele z elektryczną regulacją w 14 kierunkach. Aby zapewnić idealne podparcie ciała w zakrętach, można dowolnie ustawiać boczne krawędzie siedziska i oparcia.
W odróżnieniu od niektórych marek, pasażer Infiniti siedzący obok kierowcy też ma możliwość dostosowania fotela do swoich wymogów – może elektrycznie regulować jego ustawienia w 8 kierunkach. Oba przednie fotele we wszystkich wersjach FX-ów na rok 2012 wyposażone są w systemy podgrzewania i chłodzenia. Wyjątkowo rzadko stosowanym w innych modelach rozwiązaniem, co ma prawo dziwić, jest odchylanie oparcia tylnej kanapy. Pasażerom FX-a zapewnia ono wygodę podczas dłuższych podróży.
Dzięki dużemu rozstawowi osi, FX ma nie tylko obszerne wnętrze mieszczące wygodnie pięciu pasażerów, ale i pojemny, 410-litrowy bagażnik. Gdy zajdzie potrzeba, można podwoić jego pojemność. Oparcie tylnej kanapy, dzielone w stosunku 1/3 do 2/3, umożliwia dowolne kształtowanie przestrzeni na bagaże, zaś po jego złożeniu otrzymujemy płaską przestrzeń ładunkową.
Elektrycznie podnoszona i opuszczana klapa bagażnika, będąca elementem standardowym wszystkich wersji, jeszcze bardziej akcentuje imponującą wygodę FX-a. Ba, można nawet zaprogramować wysokość podnoszenia pokrywy, żeby otwieranie w niskich garażach nie wiązało się z niemiłą niespodzianką. Obsługę klapy ułatwiają opcje jej podnoszenia lub opuszczania przełącznikiem na desce rozdzielczej, przyciskami wewnątrz i na zewnątrz pokrywy lub też zdalnie – inteligentnym kluczykiem.
Wszystkie FX-y na rok 2012 mają fotele obszyte skórą. Standardowym wykończeniem wnętrza są listwy wykonane z drewna klonu płomienistego, stosowanego przez lutników, zaś jako opcje wykończenia dostępne są między innymi: czarny lakier i aluminium.
Silnik V9X – pierwszy silnik Diesla Infiniti. Najnowszy i emitujący najmniej CO2 silnik Infiniti jest równocześnie silnikiem o największym momencie obrotowym, większym nawet od momentu obrotowego 5-litrowego silnika V8. Najważniejsze zalety modelu FX30d na rok 2012 to ogromna dynamika, charakterystyczna dla Infiniti kultura jazdy oraz ekonomika spalania, która, dzięki zużyciu paliwa w cyklu pozamiejskim na poziomie 7,8 l/100 km gwarantuje, zasięg do 1 100 km.
Opracowany przez Alians Infiniti-Nissan-Renault, ale specjalnie dla Infiniti. silnik oznaczony fabrycznym kodem V9X, to jednostka V6 o pojemności 3,0 litrów z układem wtryskowym common-rail i wtryskiwaczami piezo, które podają paliwo pod wysokim ciśnieniem (1 800 barów). Jego blok jest wykonany ze zwartego grafitu (żeliwo CGI), co umożliwia uzyskanie niskiej masy, z której słynie FX, zwłaszcza w porównaniu do wielu rywali. Materiał ten zapewnia wytrzymałość i wysoką kulturę pracy, tak ważną dla samochodu marki Infiniti. Zwarty grafit (żeliwo CGI) jest aż do 75% sztywniejszy niż żeliwo szare, a wykonany z niego blok silnika FX30d ma masę niższą o 22%. Z kolei 65-stopniowy kąt rozwidlenia cylindrów oraz zamontowanie turbosprężarki w tym rozwidleniu pozwoliły na zmniejszenie rozmiarów silnika.
Ten silnik klasy high performance podczas pracy na biegu jałowym i pod stałym obciążeniem pracuje niemal bez wibracji i jest praktycznie niesłyszalny wewnątrz samochodu, zaś dźwięk emitowany przezeń podczas intensywnego przyspieszania to brzmienie silnika prawdziwie sportowego.
Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek zwiększa moc do 175 kW (238 KM) przy 3750 obr./min., sprawiając, że jest to jeden z najmocniejszych dostępnych obecnie na rynku silników Diesla z pojedynczym doładowaniem. Maksymalny moment obrotowy tego silnika − 550 Nm − osiągany już przy 1750 obr./min., gwarantuje niezwykłe możliwości wyprzedzania.
Silnik w FX30d standardowo współpracuje z siedmiobiegową przekładnią automatyczną z systemem adaptacyjnej kontroli przełożeń (ASC – Adaptive Shift Control). Ten zestaw zapewnia imponujące osiągi: prędkość maksymalna to 212 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa jedynie 8,3 s. Szacunkowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,0 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 238 g/km.
Silnik V8 o pojemności 5,0 litrów V8 – moc i wydajność. Flagowy silnik gwarantuje, że FX50 jest jednym z najszybszych i sprawiających największą przyjemność z jazdy crossoverów. Najlepszym dowodem na to jest jego zapierające dech w piersiach przyspieszenie i muskularny wydech. Silnik V8 jest cudem inżynierii. Do jego głównych zalet należy zaliczyć podwójne, symetryczne zawory wlotowe, wałki rozrządu o wysokiej precyzji wykonania, lekkie tłoki, super ciche łańcuszki rozrządu oraz system zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów (VVEL – Variable Valve Event and Lift), będący gwarancją wysokiej mocy przy maksymalnej wydajności.
Silnik generuje moc 390 KM (287 kW) przy 6 500 obr./min., zaś czerwone pole zaczyna się o 300 obr./min. dalej – stosunkowo wysoko, jak na silnik V8, co jest zasługą systemu VVEL. Najwyższa wartość momentu obrotowego to 500 Nm osiągana przy 4 400 obr./min. Liniowa charakterystyka gwarantuje, że silnikowi nigdy nie zabraknie mocy.
FX50 S Premium jest bardzo dynamiczny. Przyspieszenie od 0-100 km/h zajmuje mu jedyne 5,8 sekundy. System VVEL zapewnia mu wydajność, o której wyjątkowości świadczą wartości zużycia paliwa w cyklu mieszanym – 13,1 l/100 km oraz poziom emisji CO2 – 307 g/km.
Silnik V6 o pojemności 3,7 litra – kultowy silnik sportowy. FX37 w wersjach GT i S napędzany jest słynnym silnikiem V6 Infiniti o pojemności 3,7 litra, regularnie zdobywającym nagrody motoryzacyjne niezależnych gremiów na całym świecie. Ten 24-zaworowy silnik o podwójnych wałkach rozrządu generuje moc 320 KM (235 kW) przy 7 000 obr./min. z płynną charakterystyką momentu obrotowego, wynoszącego maksymalnie 360 Nm przy 5 200 obr./min. Wykonany w całości z aluminium silnik sportowy pozwala FX-owi zawstydzić osiągami wiele samochodów typowo sportowych, gdyż od 0 do 100 km/h rozpędza się w jedyne 6,8 sekundy, zaś jego prędkość maksymalna to 233 km/h.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w FX37 wynosi 12,1 l /100 km, zaś emisja CO2 – 282 g/km. Równowagę między osiągami a ekonomiką spalania model zawdzięcza przede wszystkim systemowi zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów VVEL (VVEL – Variable Valve Event and Lift), w który wyposażony jest również silnik V8. Dzięki tej opatentowanej przez Infiniti technologii, stopień otwarcia zaworów jest dostosowywany w sposób ciągły. W wyniku tego silnik generuje nie tylko potężną moc, ale również osiąga wyższy moment obrotowy przy mniejszej emisji spalin w porównaniu do silników o tradycyjnym systemie otwierania zaworów.
Entuzjaści motoryzacji dostrzegą z pewnością jeszcze jedną zaletę tego kultowego już silnika – sportowe brzmienie, które zadowoli nawet najbardziej wybrednych kierowców.
Wszystkie FX-y, bez względu na rodzaj silnika, są wyposażone standardowo w montowane przy kierownicy łopatki zmiany biegów, wykonane z czystego magnezu, które stanowią integralną część naturalnego, sportowego charakteru FX-a.
Konstrukcja mechaniczna. Wyraziste nadwozie FX skrywa zaawansowaną strukturę, zbudowaną na platformie FM Infiniti. Sztywna konstrukcja platformy FM zapewnia sportowy rozkład masy przód-tył i stosunkowo nisko umieszczony środek ciężkości, które są tak potrzebne, aby samochód zachowywał się stabilnie w zakrętach. Dzięki zastosowaniu bardzo sztywnych, ale lekkich elementów, jak choćby aluminiowych drzwi, FX nie tylko świetnie się prowadzi, ale również ma bardzo niski poziom hałasu i wibracji.
Układ zawieszenia – dwuwahaczowe z przodu i wielowahaczowe z tyłu − zapewnia idealną równowagę między komfortem podróży a precyzją prowadzenia. Na precyzji prowadzenia koncentrują się natomiast wersje S, wyposażone w amortyzatory z systemem ciągłej kontroli tłumienia (CDC – Continuous Damping Control) oraz w układ aktywnego sterowania tylnych kół skrętnych (RAS – Rear Active Steering) we wszystkich modelach oprócz FX37.
W odróżnieniu od zawieszenia opartego na tradycyjnych amortyzatorach, zawieszenie aktywne z systemem ciągłej kontroli tłumienia (CDC – Continuous Damping Control), zastosowane w wersjach S FX-ów, automatycznie dostosowuje tłumienie, aby zapewniać optymalną jazdę i prowadzenie bez względu na typ nawierzchni. Jedną ze składowych tego systemu jest przełącznik, który umożliwia kierowcy wybór jednego z dwóch ustawień: automatycznego lub sportowego.
Wersje S są bardziej podporządkowane kierowcy. Widoczne jest to między innymi w wyposażeniu FX30d i FX50 w układ aktywnego sterowania tylnych kół skrętnych (RAS – Rear Active Streering).
W przeciwieństwie do pasywnych układów sterowania kół, w technologii Infiniti sterowaniem kół zarządza silnik elektryczny, który umożliwia skręt tylnych kół nawet o 1 stopień, polepszając reakcję na skręt kierownicy przy niższych prędkościach i zwiększając stabilność samochodu przy wyższych prędkościach. Wspomaganie kierownicy FX-a jest uzależnione od prędkości pojazdu i tak dopracowane, aby zapewniało właściwą reakcję.
Wszystkie FX-y są wyposażane w jeden z najlepszych systemów elektronicznego sterowania napędem na wszystkie koła, jakie są obecnie produkowane – ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split). Zarządza on centralnym sprzęgłem i rozdziałem momentu obrotowego, optymalnie dozując napęd na koła przedniej i tylnej osi. By samochód sprawnie przyspieszał, miał jak najlepszą przyczepność i sterowność niezależnie od stanu nawierzchni, system nieustanne steruje rozdziałem mocy, przekazując od 50 % momentu obrotowego na koła przedniej osi aż po 100 % mocy tylko na koła tylne. Zalety systemu najłatwiej docenić jadąc po śniegu, błocie lub piasku.
Bezpieczeństwo, jakie zapewnia napęd na wszystkie koła, nie zmniejsza przyjemności prowadzenia samochodu po suchych drogach. W przeciwieństwie do systemów stale przenoszących napęd na cztery koła, które mogą tłumić dynamikę silnika i pozbawiać kierowcę „czucia” pojazdu, system ATTESA E-TS sprawia, że FX ma charakterystykę samochodu tylno napędowego i pozwala nawet na pewną dawką nadsterowności.
Bezpieczne hamowanie zapewniają z kolei wentylowane tarcze hamulcowe z przodu (z czterotłoczkowymi zaciskami) i z tyłu (z dwutłoczkowymi zaciskami). Inteligentne wspomaganie hamowania (IBA – Intelligent Brake Assist) i elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD – Electronic Brake force Distribution) są elementami standardowymi.
źródło: Infiniti