Fiat Cinquecento (z włoskiego: „pięćset”) nazwę zawdzięczał Fiatowi 500 z roku 1957. Auto samochód klasy mini produkowane w polskiej fabryce w Fiata w Tychach w latach 1991-1998. Niektórzy uwarzają je za następcę Fiata 126p. Oficjalna premiera modelu miała miejsce w Rzymie w grudniu 1991 roku. Tydzień później auto pokazano w Warszawie.
Fiat Cinquecento początkowo produkowany był przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Tychach na licencji Fiata. Od 1992 roku, po przejęciu FSM przez Fiata, model Cinquecento był produkowany przez firmę Fiat Auto Poland.
Na początku lat ’90 XX wieku, gdy w Polsce dominowały stare konstrukcje typu Fiat 125p, FSO Polonez, Trabant, Wartburg czy nieliczne tzw. nowocześniejsze auta zachodnie lub japońskie pojawienie się Fiata Cinquecento zrobiło furorę swym nietypowym kształtem, bardzo małymi gabarytami (długość to jedyne 3227mm), a także względnie oszczędnym silnikiem o pojemności 0,7l.
Z czasem pojawiły sie jednostki o pojemności 0,9l i 1,1l. Te ostatnie montowane głównie w wersji Sporting.
Auto rejestrowane było jako pięcioosobowe, posiadało też bardzo mały bagażnik, dlatego nadawało się wyłącznie na samochód typowo miejski.
Dodatkowo słabe wyniki testów bezpieczeństwa nie zachęcały do wyjazdów w dalekie trasy, mimo to popularny model Fiata kontynuował dalsze motoryzaowanie naszego kraju.
Ciekawostką jest fakt, że Cinquecento dostępne było także w wersji elektrycznej Elettra. Do końca 1993 roku Cinquecento było sprzedawane w Polsce pod marką FSM.
W 1998 roku Cinquecento zostało zastąpione przez model Fiat Seicento.
foto: Fiat