Dwumiejscowy samochód sportowy produkowany w latach 1972-1989. Wyróżniał się nadwoziem targa o oryginalnym wyglądzie, opracowanym przez firmę Bertone.
Oficjalna samochód zaprezentowano 26 listopada 1972 roku. Należy zaznaczyć, że X1/9 to pierwszy samochód Fiata z silnikiem umieszczonym tuż przed osią tylną – centralnie.
Do budowy nadwozia użyto tworzywa sztucznego, z którego jest wykonany m.in. dach samochodu, który można zdejmować i chować w przednim bagażniku. Aby zabezpieczyć jadących przed skutkami przewrócenia się samochodu na dach, pojazd ma bardzo sztywne obramowanie tylnego okna.
Pomiędzy silnikiem a fotelami jadących, w wydzielonym przedziale znajdują się pionowo ustawione: koło zapasowe (z prawej strony) i 48 litrowy zbiornik paliwa. Za silnikiem jest bagażnik. Fiat X1/9 wyposażony jest w sumie w dwa bagażniki, z przodu i tyłu samochodu o łącznej pojemności 280 litrów (125 l z przodu i 155 l z tyłu). Ładowność pojazdu to zaledwie 200 kg.
Auto było dostępne z dwoma silnikami benzynowymi o pojemności 1,3l (73 KM) oraz 1,5l (85 KM). Ważąc poniżej tony rozpędzało się nawet do 180 km/h.
foto: Fiat