Alfa Romeo 164 została zaprezentowana w 1987 roku z nadwoziem wystylizowanym przez Pininfarinę. Model pozycjonowany jako auto klasy wyższej.
Alfa 164 to wynik wspólnego projektu Fiat’a (model Croma), Lancii (Thema) i Saab-a (9000), w którym wszystkie te samochody wykorzystywały wspólną płytę podłogową.
W pojeździe zastosowano silniki pochodzące od mniejszego modelu 75, a był to 4-cylindrowy silnik, o pojmeności 2,0 l, typu Twin Spark (z dwiema świecami na cylinder) o mocy maksymalnej 148 KM, oraz 4- cylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1995 cm³ z koncernu Fiat, który zastąpiony został przez silnik V6 (także 2.0 Turbo) o mocy 205 KM.
W ofercie Alfy znalazła się także wersja 3.0 V6, 12-zaworowa o mocy 184 lub 200 KM w wersji QV. Gama silników modelu 164 nie składała się tylko z jednostek benzynowych, gdyż w sprzedaży znajdowała się wersja wysokoprężna – innowacyjny Turbodiesel o pojemności 2.5 litra i mocy 125 KM z elektronicznym wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego.
W 1993 roku samochód został poddany face liftingowi, który objął głównie wnętrze oraz wprowadzono 24 zaworową odmianę silnika 3.0 o mocy 211 KM i 234 KM w wersji QV i Q4 (napęd na cztery koła wraz 6 biegową skrzynią).
Wymiary Alfa Romeo 164:
- Długość: 4554mm
- Szerokość: 1760mm
- Wysokość: 1390mm
Masa własna od 1200kg
foto: Alfa Romeo